بازار سنتی کرمانشاه
19 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

بازار سنتی کرمانشاه؛ خریدی از دوران زندیه !

کرمانشاه یکی از ‌شهرهای غربی و تاریخی ایران است که از گذشته تا به امروز مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری بوده است. یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین مکان‌های دیدنی در این شهر کُردنشین بازار سنتی کرمانشاه نام دارد که قدمت آن به دوران زندیه بازمی‌گردد. این بازار قدیمی در کرمانشاه از شاهکارهای معماری و تاریخی ایران محسوب می‌شود که در زمان ساخت خود با 18 راسته، یکی از طولانی‌ترین بازارهای سرپوشیده در خاورمیانه به حساب می‌آمده است. اگر به سنت، تاریخ و سفر علاقه‌مندید در این مقاله با ما همراه شوید تا شما را با جاذبه‌های دیدنی این بازار سنتی و تاریخی آشنا کنیم.

بلیط هواپیما لحظه آخری ۵۰درصد را با سه کلیک رزرو کن

تاریخچه بازار سنتی کرمانشاه

بازار سنتی کرمانشاه

قدمت بازار کرمانشاه که یکی از جاذبه‌های گردشگری در شهر کرمانشاه محسوب می‌شود به دوران حکومت خاندان زنگنه که معاصر با دوران زندیه بودند، بازمی‌گردد. همچنین در نیمه سده 19 میلادی و در زمان حکومت قاجار بخش‌های جدیدی به بازار سنتی کرمانشاه افزوده شد. این بازار بزرگ و یکپارچه در سال 1314 به‌واسطه ساخت خیابان سپه به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد و در سال 1376 نیز به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بازار سنتی کرمانشاه در وسط شهر و در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های کرمانشاه واقع شده است. به‌دلیل بافت سنتی و معماری خاص با کوچه‌های زیاد و بازارچه‌های متنوع، این بازار به یکی از جاذبه‌های دیدنی در شهر کرمانشاه تبدیل شده است. 

بخش‌های مختلف بازار سنتی کرمانشاه

بازار سنتی کرمانشاه‌ از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هرکدام جذابیت خاص خود را دارد. هر بخش از این بازار بزرگ و قدیمی به گونه‌ای زیبا فرهنگ اصیل و زندگی سنتی مردم منطقه را به نمایش می‌‌گذارد. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با بخش‌های مختلف بازار کرمانشاه آشنا کنیم.

راسته‌ها

امروزه به‌دلیل ساخت و عبور خیابان‌های اصلی شهر، بازار قدیمی کرمانشاه به چهار بخش و  18 راسته‌ تقسیم شده است. راسته‌ها در این بازار بر اساس شغل، حرفه بازرگانان، شهر و مذهب آنان نام‌گذاری شده است. از راسته‌ها در بازار کرمانشاه می‌توان به راسته زرگرها، تاریکه بازار، بازار یهودی‌ها، بزاز‌ها، مسگرها، حوری‌آباد، توپخانه، حلبی‌سازها، صحاف‌ها، کلوچه‌پزها، آهنگران، علافخانه، صندوق‌سازها، بُنکدارها، کلیمی‌ها، ترُک‌ها، سراج‌ها، طویله‌قشون و چال حسن‌خان و راسته‌های دیگر اشاره کرد. برخی از این راسته‌ها نیز با تغییراتی که در گذر زمان در بازار سنتی کرمانشاه ایجاد شده است، برای همیشه از بین رفته‌اند. از معروفترین راسته‌ها می‌توان به تاریکه بازار کرمانشاه، طلافروشی بازار کرمانشاه و پارچه فروشی بازار کرمانشاه اشاره کرد.

دالان

بازار سنتی کرمانشاه

دالان‌های بازار سنتی کرمانشاه که به شکل کوچه یا راسته‌ای فرعی هستند، فضای بیرونی و درونی بازار را به هم وصل می‌کنند. هر دالان به‌عنوان یک رابط بین راسته اصلی بازار با یک سرا یا کاروانسرا عمل می‌کند.  

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

چهارسوق

بازار سنتی کرمانشاه دارای چهارسوق‌هایی با گنبد‌های آجرکاری و کاشی‌کاری زیبایی است که ظرافت و تزئینات معماری در عصرهای گذشته را به نمایش می‌گذارد. این چهارسوق‌ها در بازار کرمانشاه در محل تقاطع بازار مسگرها، صحاف‌ها، سراج‌ها و زرگرها ایجاد شده است.

سرا و کاروانسرا

یکی از مهم‌ترین فضاها در بازار سنتی کرمانشاه، سراها و کاروانسراها هستند که از طریق راسته‌های بازار می‌توان به آن‌ها دست یافت. در قدیم این فضاها بر اساس محدود بودن طول راسته‌ها و تعداد کاروان‌ها ساخته می‌شدند. از مهمترین سراها در این بازار می‌توان به سرای وکیل‌الدوله، سرای نور، حاج علی‌محمد همدانی، کاشانی، حکیم‌الدوله، خرمافروش‌‌ها، رنگرزها، فراش‌باشی، اصفهانی‌ها، سنگ‌تراش‌ها و سراهای دیگر اشاره کرد. 

یکی از زیباترین و معروف‌ترین سراها در بازار سنتی کرمانشاه، سرای وکیل‌الدوله بوده که شامل چهار حیاط و یک دالان است. قسمت‌های مختلف این سرا به‌وسیله دالان و حیاط اصلی به یکدیگر متصل می‌شوند و هر حیاط آن را می‌توان سرایی جداگانه درنظر گرفت. سرای وکیل‌الدوله دارای نمای آجری‌ با کاشی‌‌کاری فیروزه‌ای است. از دیگر سراهای معروف بازار قدیم کرمانشاه نیز می‌توان به سرای نو، که در گذشته محل قرار‌گیری بانک شاهنشاهی بوده و دارای دو صحن و یک دالان است و همچنین سرای حاج علی‌محمد همدانی که در گذشته بخشی از تاریکه بازار کرمانشاه به حساب می‌آمده و دارای دو طبقه و یک زیرزمین است، اشاره کرد. این سراها در گذشته حکم تجارتخانه را داشته‌ و محل داد‌وستد، توزیع کالاها و استراحت تجار در بازار سنتی بوده‌اند. علاوه‌بر سراها چندین کاروانسرا نیز در بازار قدیمی کرمانشاه قرار داشته که یکی از معروف‌ترین آن‌ها کاروانسرای خندق نامیده می‌شده است. امروزه و با تغییر در فضای معماری، این سراها و کاروانسراها به انبار صنوف راسته بازار تبدیل شده است. 

قیصریه

بازار سنتی کرمانشاه

در بازار سنتی کرمانشاه قیصریه عمادالدوله قرار دارد که در راسته بازار صندوق‌ساز‌ها واقع شده و برای رسیدن به آن می‌توانید از این راسته بروید.‌ قیصریه محل کار صنعتگران و پیشه‌وران ظریف‌کاری همچون سوزن‌دوزان، بزازان، گوهریان و دیگر مشاغل صنعتی است.

تیمچه

 سراهای کوچک و سرپوشیده‌ در بازارهای قدیمی که در آن‌ها کالاهای گران‌قیمتی همچون طلا، فرش و غیره به فروش می‌رسد را تیمچه می‌نامند. در بازار سنتی کرمانشاه هم تیمچه‌ای با نام سید اسماعیل در راسته بازار علافخانه قرار دارد که محل فروش فرش‌های دستباف و گران‌بها است.

سایر بخش‌های بازار 

مساجد، حمام‌ها، قهوه‌خانه‌ها و بسیاری قسمت‌های دیگر نیز از فضاهایی هستند که در بازار سنتی کرمانشاه در کنار سایر بخش‌ها قرار گرفته‌اند. برخی از این فضاها امروزه اهمیت قدیم خود را از دست داده‌‌اند اما هنوز محلی برای تجمع بازاریان محسوب می‌شوند. مساجدی همچون مسجد جامع، عمادالدوله، فیض مهدوی و بنکدارها در بازار سنتی کرمانشاه واقع شده‌اند. از دیگر بخش‌ها نیز می‌توان از حمام شهبازخان، آب‌انبار، سقاخانه، شترخان و غیره در تاریکه بازار کرمانشاه نام برد. 

مسیر‌های دسترسی به بازار سنتی کرمانشاه 

بازار سنتی کرمانشاه

بازار سنتی کرمانشاه در خیابان نوابی، محله فیض‌آباد و در بافت قدیمی شهر قرار گرفته است. برای رسیدن به این بازار قدیمی و راسته‌های آن می‌توان از خیابان مدرس واقع در میدان انقلاب به‌راحتی به آن دسترسی پیدا کرد. همچنین بهترین راه برای رفتن به بازار سنتی کرمانشاه استفاده از وسایل نقلیه عمومی همچون تاکسی و اتوبوس است.

بهترین زمان بازدید از بازار سنتی کرمانشاه

 از آن‌جا که بازار سنتی کرمانشاه ‌در روزهای جمعه و تعطیل به صورت نیمه‌باز بوده و تنها از ساعت 10 صبح تا 7 بعدازظهر کار می‌کند، در نتیجه بهترین زمان برای رفتن به این بازار قدیمی و تاریخی در طول روزهای هفته است. شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 8 صبح تا 21:30 شب برای گشت‌وگذار و خرید می‌توانید به این بازار بروید.

چند نکته که پیش از بازدید از بازار سنتی کرمانشاه باید بدانید

  • پیش از رفتن به بازار سنتی کرمانشاه از ساعات بازدید آن اطلاع کامل داشته باشید.
  • در این بازار می‌توانید بهترین و مرغوب‌ترین سوغاتی‌های کرمانشاه ازجمله نان برنجی، نان خرمایی، نان شکری، نان کاک و همچنین پارچه‌های سنتی، گیوه، صنایع‌دستی، ظروف مسی و غیره را خریداری کنید. 
  • علاوه‌بر خرید سوغات و تماشای معماری بی‌نظیر آن می‌توانید از نزدیک با سنت و پوشش مردم بومی نیز آشنا شوید.
  • در بازدید از این بازار می‌توانید از جاذبه‌های نزدیک به آن همچون تکیه بیگلربیگی، تکیه معاون‌الملک و غیره نیز دیدن کنید.

کلام آخر سه‌ کلیک درباره بازار سنتی کرمانشاه

ما در این مقاله به معرفی بازار سنتی کرمانشاه پرداختیم و شما را با تاریخچه و بخش‌‌های مختلف آن‌ آشنا کردیم. همچنین مسیر دسترسی، بهترین ساعاتی که می‌توانید از این بازار قدیمی دیدن کنید و نکاتی چند در بازدید از این بازار را به شما نشان دادیم. خوشحال می‌شویم که در ادامه تجربه خود از گشت‌وگذار در بازار کرمانشاه را با ما در میان بگذارید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران