سوغات کرمانشاه؛ از نان برنجی تا گیوه!

سوغات کرمانشاه؛ از نان برنجی تا گیوه!

کرمانشاه به‌دلیل داشتن آب‌وهوای متنوع و همچنین به‌دلیل دارا بودن جاذبه‌های گردشگری طبیعی و باستانی فراوان همواره یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ایران بوده و هست. این شهر علاوه‌بر جاذبه‌های تاریخی زیاد، یکی از بهترین شهرهای ایران برای خرید سوغات است. خرید سوغاتی همیشه بخش دل‌نشین و دوست‌داشتنی در هر سفری است؛ این شهر دارای سوغاتی‌های مختلفی از جمله صنایع‌دستی و خوراکی‌های خوش‌مزه است که می‌توانید برای عزیزان خود به‌عنوان سوغات کرمانشاه خریداری کنید. بیشتر صنایع‌دستی ایران در کرمانشاه یافت می‌شود. اکثر بومیان این شهر به کارهایی نظیر قالیبافی، موج‌بافی، نواربافی و چرم‌سازی مشغول هستند که از مرغوبیت بالایی برخوردار است و از بهترین محصولات دستباف کشور به شمار می‌آید. در این مقاله سعی داریم به معرفی سوغات و صنایع ‌دستی کرمانشاه بپردازیم.

پاسپورت دومینیکا

با سه کلیک میتوانید به راحتی به رزرو بلیط هواپیما خود به هر کجا که دوست دارید اقدام کنید

1. کاک

سوغات کرمانشاه ؛ کاک

کاک که در بیشتر شهرهای ایران وجود دارد یکی از معروف‌ترین سوغات کرمانشاه است. این شیرینی خوش‌مزه سوغات رایج بین مردم کرمانشاه و شیراز به شمار می‌رود، با این تفاوت که شیرازی‌ها به آن یوخه می‌گویند. این شیرینی با خمیری نازک و شکننده درست می‌شود که در ترکیبات آن از هل، روغن، گلاب و تخم‌مرغ استفاده شده است. در نهایت این شیرینی با پودر قند پوشش داده می‌شود و طعم‌ومزه بی‌نظیری دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما شیرینی کاک را امتحان کنید و از طعم منحصربه‌فرد آن لذت ببرید.

یک سفر فوق العاده را میتوان با رزرو هتل های سه کلیک تجربه کنید

2. نان خرمایی

یکی دیگر از غذا و سوغات کرمانشاه نان خرمایی نام دارد. به این سوغاتی مقوی و خوشمزه خانقی هم می‌گویند و طرفداران زیادی در کرمانشاه و سایر مناطق کشور دارد. این شیرینی خوش‌عطروبو بافت نرمی دارد و رکن اصلی آن خرما است. در ترکیب خمیر آن از آرد، ماست، گلاب و بکینگ‌پودر استفاده می‌شود و در شکل‌های بیضی و گرد به فروش می‌رسد. اگر دوست دارید در سفر به کرمانشاه برای عزیزانتان سوغاتی بخرید، نان خرمایی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای سوغات کرمانشاه باشد.

3. نان برنجی

یکی دیگر از بهترین سوغات کرمانشاه نان برنجی است. این شیرینی محبوب و دوست‌داشتنی طعم بی‌نظیری دارد و قدمت آن به 150 سال پیش بازمی‌گردد. زمینه نان برنجی به آنجایی بازمی‌گردد که در دوران قاجار، مسافران جاده ابریشم به‌دنبال ماده غذایی بودند که ماندگاری بالایی داشته باشد. در نهایت با ترکیب آرد برنج و دیگر موارد نان برنجی را اختراع کردند که علاوه‌بر ماندگاری بالا، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. نان برنجی در دو نوع ساده و زعفرانی طبخ می‌شود و می‌تواند یک سوغاتی عالی برای عزیزانتان باشد. فقط زمان خوردن حواستان باشد که این شیرینی را فشار ندهید زیرا خیلی سریع پودر می‌شود. سفر به کرمانشاه با خوردن نان برنجی معنا پیدا می‌کند.

4. نان شکری

سوغات کرمانشاه ؛ نان شکری

یکی دیگر از غذا و سوغات کرمانشاه نان شکری نام دارد. این نان با روغن اصیل کرمانشاهی تهیه می‌شود و عطروبوی آن بی‌نظیر است. در ترکیب نان شکری از تخم‌مرغ، آرد، پودر قند، روغن کرمانشاهی، زعفران دم کرده و هل استفاده می‌شود و در کرمانشاه و دیگر مناطق کشور طرفداران زیادی دارد. نان شکری می‌تواند انتخابی عالی برای عصرانه همراه با یک فنجان چای داغ باشد.

5. روغن حیوانی

یکی دیگر از بهترین سوغاتی‌های کرمانشاه روغن حیوانی است. هرنوع غذا و شیرینی با روغن کرمانشاهی عطر و طعم بی‌نظیری به خود می‌گیرد. از آنجایی که عمده مردم کرمانشاه به شغل دامداری و کشاورزی مشغول هستند، روغن‌های مرغوب و خوبی در این شهر وجود دارد. جالب است بدانید که استخراج روغن از شیر نوعی تجارت است که فقط از دستان مردم بومی کرمانشاه برمی‌آید. سالمندان و کسانی که چربی بالایی دارند به دلیل کلسترول بالا، نباید از این روغن استفاده کنند.

6. شیرینی بژی

یکی دیگر از غذا و سوغات کرمانشاه شیرینی بژی نام دارد. ممکن است نام این شیرینی را میان سوغاتی‌های محبوب کرمانشاه زیاد نشنیده باشید؛ این کلوچه‌های منحصربه‌فرد طعم‌ومزه بی‌نظیری دارد و بیشتر در استان‌های ایلام، کردستان، لرستان و کرمانشاه یافت می‌شود. از آنجایی که ماندگاری این شیرینی بسیار بالا بوده، یک انتخاب عالی برای سوغاتی است. در تهیه این شیرینی از آرد، شیر و روغن استفاده می‌شود و در آخر در روغن داغ سرخ می‌شود. کافی است تنها یک بار این شیرینی را امتحان کنید؛ طعم آن فراموش‌نشدنی است.

7. نان برساق

سوغات کرمانشاه ؛ نان برساق

یکی دیگر از بهترین سوغاتی‌های کرمانشاه نان برساق است. برساق نوعی نان خوش‌مزه و معطر است که میان طرفدارانش از محبوبیت بالایی برخوردار است. بانوان کرمانشاهی این نان را طبخ می‌کنند و طعم آن شیرین و روغنی است. در ترکیب خمیر این نان از کره، نمک، زردچوبه، شیر، شکر، تخم مرغ و آرد استفاده شده و بافت نرمی دارد. این نان بسیار سبک و مغذی بوده و یک انتخاب عالی برای عصرانه است. 

رزرو تور فقط با سه کلیک

8. قاووت

یکی دیگر از محبوب‌ترین سوغات کرمانشاه قاووت نام دارد. جالب است بدانید در کرمانشاه وقتی نوزادی متولد می‌شود، با قاووت و میوه و شیرینی از میهمانان پذیرایی می‌کنند. پودر قاووت شامل آرد نخودچی، تخم گشنیز، دانه رازیانه، دانه خرفه، سیاه‌دانه، دانه کتان، قهوه و دانه کاهو است که بسیار مقوی است. در سفر به کرمانشاه از خوردن قاووت که به بمب انرژی معروف است غافل نشوید.

9. کلاش

یکی دیگر از سوغات و صنایع‌ دستی کرمانشاه کلاش نام دارد. کلاش در واقع نوعی گیوه است که در ظاهر و ساخت آن تفاوت‌هایی با گیوه به چشم می‌خورد. کلاش بیشتر در مناطق کردنشین کرمانشاه ساخته می‌شود و از قدیمی‌ترین نوع گیوه به شمار می‌رود. ازجمله تفاوت‌های گیوه و کلاش می‌توان به نوع دوخت، زیره و رنگ آن اشاره کرد. جالب است بدانید که گیوه دارای رنگ‌های متفاوتی است؛ اما کلاش فقط در رنگ سفید وجود دارد. در سفر به کرمانشاه خرید این سوغاتی ارزشمند را فراموش نکنید.

10. چرم

سوغات کرمانشاه ؛ چرم

یکی دیگر از شکیل‌ترین سوغات کرمانشاه چرم است. به‌دلیل دامپروری که از سالیان گذشته در کرمانشاه وجود داشته، چرم‌های بسیار مرغوب و خوبی در این شهر تولید می‌شود. بیشتر بانوان هنرمند کرمانشاهی به کار چرم‌سازی مشغول هستند و در اجناس تولید شده، هنر دست آن‌ها به خوبی قابل مشاهده است. شما می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین اجناس چرم را از کرمانشاه خریداری کنید.

11. چیغ‌بافی

یکی دیگر از جذاب‌ترین سوغات و صنایع دستی کرمانشاه چیغ‌بافی است. منظور از چیغ، نی‌های توخالی هستند که عشایر برای دیواره‌های چادرهای خود از آن استفاده می‌کنند. چیغ‌بافی به این صورت است که نی‌ها را در کنار هم قرار می‌دهند و نخ‌های رنگی را از میان‌ آ‌ن‌ها رد می‌کنند تا یک زیرانداز بافته‌شده حصیری و زیبا حاصل شود. رنگ‌بندی شاد و جذاب چیغ‌ها که نشان‌دهنده هنر و خلاقیت مردم کرمانشاه است هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند. چیغ می‌تواند یک سوغاتی هنری و جذاب برای عزیزانتان باشد.

12. موج‌بافی

یکی دیگر از زیباترین سوغات کرمانشاه موج بافی نام دارد. موج‌بافی شباهت زیادی به گلیم دارد و از ده‌ها سال پیش در شهرها و روستاهای کرمانشاه توسط مردم بومی تولید شده است. در کرمانشاه می‌توانید موج‌بافی‌ها را بیشتر در قالب سجاده، پرده، رخت‌خواب و زیرانداز مشاهده کنید. موج‌بافی طرح‌های مختلفی دارد و طرح‌های زیبا و رنگی‌رنگی آن هر بازدیدکننده‌ای را به خود جذب می‌کند. اگر به‌دنبال یک سوغاتی خاص و جذاب هستید؛ موج‌بافی که جزو سوغات و صنایع دستی کرمانشاه به شمار می‌آید انتخابی عالی است.

13. جاجیم

سوغات کرمانشاه ؛ جاجیم

یکی دیگر از بهترین سوغاتی‌های کرمانشاه جاجیم است. بیشتر مردمان کرمانشاه به جاجیم‌بافی مشغول هستند؛ برخی از آن‌ها در خانه و برخی دیگر در کارگاه این اثر هنری را خلق می‌کنند. کیفیت جاجیم بستگی به نوع پشم و پنبه استفاده شده در آن دارد و یک زینتی عالی برای استفاده در منازل است. جاجیم یا همان قالیچه‌های اصیل کرمانشاهی در طرح‌های مختلف و رنگارنگ می‌تواند یک سوغاتی اصیل و ارزشمند باشد. 

14. گلیم‌بافی

یکی دیگر از سوغات و صنایع‌دستی کرمانشاه گلیم‌بافی نام دارد. کرمانشاه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فرش و گلیم در کشور است. هنرمندان کرمانشاهی طرح‌های مختلفی همچون گل ترمه، لانه گنجشک، قیچی، سوزنی، درخت و دیگر طرح‌های ترکیبی را با زیبایی و ظرافت بی‌نظیری اجرا می‌کنند. جالب است بدانید گلیم‌های کرمانشاهی در بهترین موزه‌های جهان وجود دارند و جذابیت آن‌ها بی‌نظیر است. به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کرمانشاه از گلیم‌های آن دیدن کنید و یک یادگاری ارزشمند به خود هدیه دهید.

15. گیوه

آخرین سوغات کرمانشاه که به معرفی آن می‌پردازیم گیوه نام دارد. گیوه نوعی کفش سبک و راحت است که اکثر مردم کرمانشاه برای استفاده روزمره از آن استفاده می‌کنند. گیوه انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از گیوه تخت آجیده، گیوه تخت لاستیک، گیوه تخت چرمی، گیوه زیرپارچه‌ای و گیوه ابریشمی؛ گیوه‌های تزئین‌شده و زیبایی هم وجود دارند که برای استفاده بانوان مناسب است. متاسفانه امروزه گیوه همانند گذشته طرفدار ندارد و افراد کمی از آن استفاده می‌کنند. در سفر به کرمانشاه یک گیوه که بهترین سوغاتی کرمانشاه است را برای خود بخرید و راحتی را به پاهای خود هدیه کنید.

کلام آخر سه کلیک در مورد سوغات کرمانشاه

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های اصلی هر سفر خرید سوغاتی است که خاطرات سفر را زنده می‌کند. در این مقاله کوشیدیم شما را با تعدادی از سوغات خوراکی و صنایع‌دستی کرمانشاه آشنا کنیم. سوغات کرمانشاه مانند سایر شهرهای ایران نشان‎دهنده تنوع فرهنگی و هنری منطقه است و هنر و تلاش هنرمندان بومی در آن به چشم می‌خورد. آیا تابه‌حال تجربه خرید سوغات از کرمانشاه را داشته‌اید؟ تجربه خود از سفر به کرمانشاه را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران