مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه؛ مکانی مذهبی‌تاریخی به قدمت چند سده

مرکز آذربایجان غربی، شهر زیبای ارومیه، در عین داشتن طبیعتی فوق‌العاده با دریاچه‌های شگفت‌انگیز، آب‌وهوایی خنک و مطلوب، غذاهای سنتی بی‌نظیر و مراکز خرید منحصربه‌فرد، شهری تاریخی هم محسوب می‌شود و ابنیه تاریخی آن با قدمتی به درازای چند سده، شما را به سفری دلچسب در تاریخ می‌برد. یکی از بناهای مهم این شهر که در کنار تاریخی بودن، مذهبی نیز هست، مسجد جامع ارومیه است که بازدید از آن برای هر گردشگری بسیار جذاب خواهد بود. اگر می‌خواهید به ارومیه بروید، یادتان باشد حتما از این مسجد تماشایی هم دیدن و تاریخ چند دوره را مرور کنید. در این مقاله راجع‌به مسجد جامع ارومیه توضیحاتی داده‌ایم. برای اطلاع بیشتر، تا پایان مقاله با سه کلیک همراه باشید. 

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

آدرس مسجد جامع ارومیه

این مسجد باشکوه درست در مرکز شهر، در خیابان اقبال و در بازار سنتی ارومیه واقع شده است؛ پس یادتان نرود که زمان بازدید از بازار سنتی ارومیه، از این مسجد ارزشمند هم که در تاریخ 15 آذر 1314 در فهرست آثار ملی ثبت شده است، دیدن کنید. موقعیت جغرافیایی مسجد جامع ارومیه در بازار سنتی طوری است که از سه جهت به معابر عمومی متصل می‌شود. 

 پیشینه تاریخی مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه

قدمت مسجد جامع ارومیه به سده ششم و هفتم هجری برمی‌گردد و درمورد تاریخچه ساخت این بنا آن‌طور که از روایات تاریخی برمی‌آید، باید بگوییم که در جایگاه فعلی این مسجد در زمان قبل از پادشاهی انوشیروان، آتشکده‌ای زرتشتی دایر بود که موبدان و زرتشتیان در آن به عبادت می‌پرداختند؛ اما پس از روی آوردن مردم به دین اسلام، آتشکده ویران شد و مدتی بعد در عصر سلجوقی، این مسجد روی خرابه‌های آتشکده، بنا شد. البته خوب است بدانید هنوز هم قسمت‌هایی از آن آتشکده وجود دارد. 

 ویژگی‌های خاص مسجد جامع ارومیه

در اولین برخورد با مسجد جامع ارومیه، با بنایی کاملا آجری مواجه خواهید شد که این خود از مختصات معماری ساده زمان‌های گذشته به‌ویژه دوره صفویان است. البته گفتنی است که نوع آجرهای به‌کاررفته در ساخت هر قسمت از مسجد نظیر صحن و شبستان، با سایر بخش‌ها فرق می‌کند. خوب است بدانید که از آثار دوران سلجوقی در مسجد جامع ارومیه، می‌توانید کتیبه‌هایی کهن که روی آن‌ها به خط کوفی نوشته‌هایی وجود دارد را ببینید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید. 

  محراب مسجد ارومیه

مسجدگردی خود را از محراب اصلی آن شروع کنید! طبق روایات و اسناد تاریخی، ساخت محراب هشت متری با عرض شش متر این مسجد زیبا در زمان ایلخانی صورت گرفته است. با بازدید از این بخش، گچ‌بری‌های ظریف و کتیبه‌هایی به خط کوفی را خواهید دید. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

حجره های صحن مسجد

مسجد جامع ارومیه

همان‌طور که گفتیم، ساخت مسجد جامع ارومیه در عصر سلجوقی صورت گرفته اما اضافه شدن و تکمیل بخش‌های مختلف آن، در دوره‌های مختلف تاریخی روی داده است. دوربین عکاسی خود را بردارید و به دوره زندیه بروید؛ حجره‌های صحن مسجد در این دوره ساخته شده است و بر اساس شواهدی مثل سنگ‌نوشته‌ها و جنس مواد استفاده‌شده در ساخت آن‌ها، قدمت این حجره‌ها به سال 1184 هجری برمی‌گردد. 

چهل ستون مسجد ارومیه

چهل ستون هم از بخش‌هایی است که پس از ساخت مسجد ارومیه و در عصر ایلخانی به آن اضافه شده است. این قسمت در طول دوره‌های مختلف تاریخی صدمه دیده و بارها مرمت شده است. 

شبستان؛ قدیمی‌ترین قسمت مسجد جامع ارومیه

سلجوقی‌ها این قسمت مهم مسجد از جمله گنبد آن را ساختند و ایلخانی‌ها آن را باسازی کردند؛ بنابراین معماری هنرمندانه اسلامی را در گوشه‌گوشه آن می‌توان دید. محراب‌های هشت‌ضلعی و شانزده‌ضلعی در طبقات مختلف این مسجد، از جمله دیدنی‌های این بخش است. این نوع معماری به سبک معماری دوره ایلخانی نزدیک‌تر است.

کلام آخر

در این مقاله راجع‌به مسجد جامع ارومیه، آدرس، تاریخچه و بخش‌های مختلف آن توضیح دادیم و امیدواریم برای‌تان مفید بوده باشد. یادتان باشد که نام این مسجد زیبای تاریخی را در برنامه‌های ارومیه‌گردی خود بنویسید تا از قلم نیفتد. بازدید از مسجد ارومیه می‌تواند برای تمام علاقه‌مندان به هنر، تاریخ، مذهب و معماری جذاب و سرگرم‌کننده باشد. 

نظر شما چیست؟ دوست دارید از این بنا دیدن کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران