Museum of History of Science and Technology in Islam Istanbul

موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام استانبول

موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام استانبول یکی از بهترین موزه‌های این شهر است. مجموعه‌ای فوق‌العاده عالی و چشمگیر که شما را به سفری بی‌نظیر در زمینه‌های نجوم، فناوری، فیزیک، معماری، پزشکی، جنگ و غیره که در بیش از 800 اکتشاف و بازسازی پیدا شده‌اند، می‌برد. تماشای اکتشافات و اختراعات دانشمندان عربی-اسلامی قرن 9 تا 16 شما را حیرت‌زده خواهد کرد. مطمئنا از دیدن این همه اختراعاتی که توسط مسلمانان به جامعه وارد شده‌اند، شگفت‌زده می‌شوید. خودتان را برای یک موزه‌گردی درست و حسابی آماده کنید، چون اینجا فقط دو یا سه ساعت زمان نمی‌خواهد و با صبر و حوصله باید به سراغ جزئیات بروید. 

رزرو تور استانبول

 همه چیزهایی را که قبل از بازدید باید بدانید، از جمله تاریخ، پذیرش و بلیط، نحوه رسیدن به آنجا و موارد دیگر را در این مقاله بخوانید.

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

تاریخچه موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام استانبول

Museum of History of Science and Technology in Islam Istanbul

یکی از افراد سرشناسی که زندگی خود را وقف ترویج تاریخ علم و فناوری اسلامی کرده، پروفسور مورخ علوم اسلامی دکتر فوات سزگین است. او همواره آرزو داشت ابزارها و وسایلی را که در جهان فرهنگ اسلام ساخته و اختراع شده است، با ساختن کپی یا نمونه‌های دقیق به دنیا معرفی کند. در دهه‌ی 1980 بود که پروفسور در مؤسسه تاریخ علوم عربی-اسلامی دانشگاه فرانکفورت به این رویا و اندیشه پی برد و در این دانشگاه شروع به کار و جمع‌آوری این آثار کرد.

در آن زمان یعنی در سال 2005، آتیلا کوچ، وزیر فرهنگ و گردشگری که تحت تاثیر کار و ایده او قرار گرفته بود، درخواست کرد که همین کار در استانبول انجام شود و موزه‌ای برای آن ایجاد کند. پروفسور فوات سزگین نیز به این درخواست پاسخ مثبت داد و کار خود را در این موزه آغاز کرد. 

در تاریخ 16.01. 2007، وزارت فرهنگ و گردشگری، موسسه تاریخ علوم اسلامی عرب دانشگاه فرانکفورت، پروفسور فوات سزگین، پروتکلی بین آکادمی علوم ترکیه (TUBA) و شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TUBITAK) امضا شد. یک سال بعد، در 24 می 2008، موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام استانبول در پارک گلخانه، ساختمان هاس اصطبل افتتاح شد.

کارهایی که باید در موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام استانبول انجام داد

موزه تاریخ علم و فناوری در اسلام به عنوان اولین موزه ‌ای شناخته می‌شود که پیشرفت تاریخی علم در تمدن اسلامی را در رشته‌های مختلف در معرض نمایش قرار می‌دهد. 

این موزه که دارای مساحت نمایشگاهی 3550 متر مربع در دو طبقه است، نمایشگاه‌های علمی، نقشه‌ها، ابزار و موادی را که توسط دانشمندان اسلامی در قرن نهم تا شانزدهم اختراع و ساخته شده است را به نمایش می‌گذارد. برای نمایش این مجموعه چشمگیر از یک ترتیب سیستماتیک استفاده می‌کنند تا بازدیدکننده هیچ چیز را از دست ندهد. 

نمایشگاه‌های موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام استانبول شامل: 

موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام استانبول
  • اتاق نمایش سینما
  • ستاره‌شناسی
  • ساعت
  • دریا
  • فناوری جنگ
  • دارو
  • معدن
  • فیزیکی
  • ریاضیات و هندسه
  • معماری و شهرسازی
  • شیمی و اپتیک
  • جغرافیا

در موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام استانبول چه می‌بینید؟

در این موزه وسایل، جزئیات و بخش‌های زیادی خواهید دید که برخی از جالب‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

سپهر: قبل از ورود به بنای تاریخی، به سپهر که بازسازی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی-تاریخی جغرافیای عربی ـ اسلامی است، توجه کنید. سپس به نقشه جهانی پیش بینی شده که متعلق به خلیفه المعمون (حکومت 813-833 پس از میلاد) است، نگاهی بیندازید و جغرافیای جهان آن زمان را در آن ببینید. جزئیات این نقشه هوش از سرتان می‌برد.  

باغ: از باغ گیاه‌شناسی ابن سینا دیدن کنید. در اینجا 26 نوع از گیاهان دارویی را خواهید دید که در جلد دوم کتاب الکانون فی الطب ابن سینا فهرست شده‌اند.

Museum of History of Science and Technology in Islam Istanbul

ساعت فیل: این شاهکار مهندسی برجسته متعلق به اسماعیل الجزاری است و در راهروی ورودی موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام استانبول قرار دارد. جالب است بدانید که قسمت‌های متحرک ساعت فیل به کمک یک تایمر و با نیروی آب به طور خودکار انجام می‌شده تا تایمر ساعت (کاسه) به آرامی در یک مخزن آب مخفی به حرکت دربیاید. توضیحش کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد، اما وقتی از نزدیک آن را می‌بینید، پی به این شگفتی و خلاقیت خواهید برد.

Turn-spit با موتور بخار: این نمایشگاه جالب در بخش یا اتاق فیزیک قرار دارد. این موتور از روی نوشته‌های یک محقق عثمانی که در قرن شانزدهم زندگی می‌کرد، ساخته شده است.

نقشه جهان: کپی نقشه جهان که توسط محمد الادریسی، یکی از مشهورترین نقشه‌کشان جهان کشیده شده است را از دست ندهید.

دستگاه سرگرمی: این دستگاه متعلق به قرن یازدهم است. چیزی که آن را خاص می‌کند این است که با کمک نیروی آب صحنه‌ای را با فیگورهای متحرک نشان می‌دهد. 

ساعت مکانیکی: ساعت مکانیکی، توسط تاکی الدین محقق عثمانی ساخته شده و قدمت آن به سال 1559 می‌رسد.

موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام استانبول

ترازوی الخزینی: نکته جالب ترازو که در کتاب عبدالرحمن الخزینی شرح داده شده این است که روی اصل آب و وزن کار می‌کند. به این شکل که او در کتاب خود یک مقیاس هیدرواستاتیکی بسیار حساس را توصیف کرده که می‌توان از آن برای تشخیص سنگ‌های قیمتی و فلزات تقلبی و واقعی بر اساس وزن مخصوص استفاده کرد.

کره آسمانی: در میان آثار بسیار جذاب موزه، ماکت یک کره آسمانی وجود دارد که بر اساس تصاویر و نقاشی‌های کتاب ستارگان ثابت الشوفی، منتشر و در سال 964 پس از میلاد ساخته شده است.

حقایقی تاریخی و خلاصه درباره موزه تاریخ علوم و تکنولوژی اسلامی

بیایید تا به صورت خلاصه درباره موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام استانبول بیشتر بدانیم:

موزه تاریخ علم و فناوری اسلام در اردیبهشت 1387 توسط پروفسور فوات سزگین تأسیس شد. دکتر سزگین یک پیشگام واقعی در مطالعه فرهنگ علمی اسلامی عربی است. او همچنین یکی از شرکای همکاری و استادان دانشگاه گوته در فرانکفورت است.

این مجموعه، نزدیک به 800 نمایشگاه مختلف را درباره تاریخ علم و تکنولوژی اسلامی گرد هم آورده است. آثاری که در نسخه‌های اصلی عربی، فارسی و ترکی، حتی در برخی موارد با ترجمه لاتین یا اسپانیایی – بازسازی شده‌اند.

موزه تاریخ علم و فناوری به دلیل زیبایی شناسی و تعلیمات اشیاء علمی و همچنین برای تجربه و یادگیری که به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد، شناخته شده است. 

چگونه به موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول برویم؟

موزه علم و تکنولوژی در اسلام استانبول در ساختمان فاتح استانبول، زیر کاخ توپکاپی، در پارک گلخانه واقع شده است.

از سمت سلطان احمد: با 8 دقیقه پیاده‌روی از میدان سلطان احمد می‌توانید به موزه برسید.

از سمت تکسیم: ساده‌ترین راه برای رسیدن به موزه این است که سوار فونیکولار F1 شوید و به کاباتاش بروید. در ایستگاه کاباتاش از تراموا T1 استفاده کنید و با گذشتن از 6 ایستگاه به ایستگاه گلخانه خواهید رسید. موزه فقط چند قدم با ایستگاه فاصله دارد.

اطلاعات موزه تاریخ علم و تکنولوژی

آدرس: Cankurtaran, İstanbul İslam Bilim ve Teknoloji Tarihi Müzesi, Gülhane Parkı, Taya Hatun Sokak, Fatih/İstanbul

وب سایت رسمی: Muze.gen.tr/Islam-Science

در آخر

اختراعات، اکتشافات و مطالعات دانشمندان اسلامی در دوره بین قرن نهم تا شانزدهم در موزه علم و تکنولوژی در اسلام استانبول به نمایش گذاشته شده است. با توجه به اینکه این اختراعات و اکتشافات سهم قابل توجهی در توسعه علم مدرن امروزی داشته‌اند و شامل بی‌نظیرترین مجموعه‌های جالب و دیدنی هستند، توصیه می‌کنیم که حتما به دیدن آن‌ها بروید و از شاهکارهای دنیای اسلام شگفت‌زده شوید. 

سوالات متداول 

موزه تاریخ علوم و فناوری اسلامی کجاست؟

موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی در پارک گلخانه، زیر کاخ توپکاپی، در ساختمان انبار سابق سلطان واقع شده است. این بخش از شهر در منطقه فاتح استانبول و در شبه جزیره تاریخی قرار دارد.

ساعت کار موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی چقدر است؟

موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی همه روزه باز است. در فصل تابستان (1 آوریل – 31 اکتبر) از ساعت 09:00 تا 19:30 و در فصل زمستان (31 اکتبر – 1 آوریل) از ساعت 09:00 تا 17:30 باز است.

بلیط موزه تاریخ علوم و فناوری اسلامی چقدر است؟

هزینه ورودی 25 لیر (در سال 2023) است. لطفا قیمت بلیط فعلی را در وب سایت رسمی بررسی کنید.

نظرات کاربران