هواپیمایی ایران ایر

درباره شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)؛ از کنسلی تا کلاس های پروازی!

هواپیمایی ایران ایر (Iran air) یکی از معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی داخل کشور است. این ایرلاین در طول سال‌ها فعالیت خود توانسته فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر بگذارید و همچنان یکی از مهمترین شرکت‌های هواپیمایی باقی بماند. معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر به شما کمک می‌کند تا این ایرلاین بزرگ داخلی را بهتر بشناسید به خصوص در هنگام خرید بلیط هواپیما !

ایران ایر یا ایرانیان ایرویز !؟

ایرلاین هما

برای آشنایی بیشتر به سال 1321 برمی‌گردیم، زمانی که رضا افشار و غلام ابتهاج تصمیم گرفتند تا اولین شرکت هواپیمایی ایرلاین را ایجاد کنند. از همان ابتدا نام ایرانیان ایرویز را برای او انتخاب کردند و هدفشان را از ایجاد این شرکت هواپیمایی جابجایی بار بود. بااین‌حال، دیری نپایید که ایرانیان ایرویز اولین پرواز خود را در آن سال‌هایی که تقاضا برای سفر هوایی کم بود در مسیر تهران-مشهد آغاز کرد. 

در طی سال‌ها این مسیرها گسترش پیدا کرد و به آبادان، شیراز، بوشهر، اصفهان و اهواز هم رسید. پیشرفت ایرانیان ایرویز و سودی که از این صنعت نصیبشان می‌شد، آنان را ترغیب کرد به سمت پروازهای خارجی بروند و دیری نپایید که به مقصدهای قاهره، پاریس، تل‌آویو و بیروت نیز پروازهایی را اختصاص دادند. اما در سال 1340 تغییر بزرگ در ایرانیان ایرویز روی داد و آن ادغام با شرکت پرشین ایرویز و تولد شرکت هواپیمایی ایران ایر یا همان هما بود. 

معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر در سال های قبل از انقلاب

بعد از ادغام و ظهور شرکت هواپیمایی ایران ایر در دهه 50، این شرکت به خوبی رشد و توسعه خود را ادامه داد. تا جایی که دهه 50 را دهه طلایی این ایرلاین می‌نامند. خرید بهترین و گران‌قمیت‌ترین ناوگان هوایی دنیا در این دوره افزایش یافت و به تبع آن پروازها و مسیرهای بیشتر به خطوط هوایی کشور اضافه می‌شود. حتی در برخی از روزها تعداد300 پرواز به لندن انجام می‌گرفت. همین ایرلاین هما را در آن سال‌ها به یکی از برترین شرکت‌های هواپیمایی در دنیا تبدیل کرده بود. در سال 1356 هواپیمایی هما توانست تعداد 31 مقصد داخلی و خارجی را تحت پوشش هوایی خود قرار دهد و پیشرفتی چشمگیر برای خود به وجود آورد. حتی به عنوان دومین هواپیمایی ایمن در دنیا شناخته شد.

معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر در سال های بعد از انقلاب

هواپیمایی ایران ایر

در سال‌های بعد از انقلاب و شلوغی و نابسامانی‌های آن زمان، ایرلاین هما را با مشکلات زیادی روبرو کرد و به نوعی فاصله زیادی از دوران اوج خود گرفت. جنگ ایران و عراق بی‌تاثیر نبود و هما روز به روز آن عظمت و موفقیت خود را از دست می‌داد. بسیاری از پروازهای خارجی در آن زمان لغو شدند و فرودگاه مهرآباد تنها فرودگاه بین‌المللی کشور اعلام شد. اما این تنها مشکل ایرلاین ایران ایر نبود.

بعد از انقلاب شرکت‌های خصوصی هوایی متعددی مانند ماهان و کاسپین نیز ظهور کردند و همین باعث شد تا ایرلاین هما دیگر نتواند به دوران اوج خودش برگردد. در کنار این رقابت بین شرکت‌ها، وجود تحریم‌های اقتصادی هم مسیر پیشرفت این شرکت هواپیمایی را هر لحظه تنگ‌تر می‌کرد. هواپیماها و قطعات موردنیاز آن‌ها تحریم شده بودند و به کشور وارد نمی‌شدند و این تاثیر منفی در عملکرد سیستم هوایی ایرلاین ایران ایر گذاشته بود. تا جایی که دست به دامان کشور ترکیه و یونان شد و با خرید هواپیماهای دست دوم جان تازه‌ای به ناوگان هواپیمایی خود بخشید.  

معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر بعد از برجام

در سال 2016، براساس توافقنامه‌ هسته‌ای که صورت گرفت، اغلب شرکت‌های هواپیمایی داخلی توانستند، تغییر نسبتا خوب در ناوگان خود ایجاد کنند که شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز از این قاعده مستثنی نبود. این ایرلاین در آن سال‌ها توانست تعداد بیش از 90 فروند هواپیما ایرباس فرانسه و همچنین 80 فروند بوئینگ آمریکا را خریداری کند. 

کلاس های پروازی هُما

Iran Air

در معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر به کلاس‌های پروازی این ایرلاین می‌پردازیم. در واقع، هر شرکت براساس قوانین و شرایط خود کلاس‌های مختلفی را ارائه می‌کند و ایران ایز نیز به همین شکل، دو کلاس پروازی «کلاس اکونومی» و «هما کلاس» را قرار داده‌است. 

کلاس اکونومی با خدمات محدودتری همراه است و صندلی‌ها با فاصله کمتری از یکدیگر قرار گرفته‌اند. با توجه به استانداردهای حداقل در این کلاس پروازی و قرارگیری جایگاه صندلی‌ها در انتهای هواپیما، قیمت بلیط هواپیما آن ارزان‌تر خواهد بود. در مقابل کلاس پروازی هما از خدمات ویژه و جایگاه اختصاصی برخوردار است. طبیعتا، همین باعث می‌شود تا قیمت بلیط نیز بیشتر باشد. 

قوانین کنسلی بلیط هواپیما در شرکت هواپیمایی ایران ایر

قوانین کنسلی یا استرداد بلیط در شرکت‌ هواپیمایی ایران ایر با دیگر ایرلاین‌ها متفاوت است و شرایط خاص خود را دارد. هر چند که در هنگام خرید بلیط این قوانین در پشت آن ذکر شده‌است، بااین‌حال این قانون براساس نرخ پروازی کلاس به صورت زیر خواهد بود: 

L, X, N, M, K, Q, V, S, Y, I, C, J اگر شناسه نرخی شما باشد:

  • تا 12 ظهر یک روز قبل از پرواز : 30% و از آن به بعد تا 30 دقیقه قبل از پرواز 60% جریمه می شوید!

هواپیمایی ایران ایر به کدام شهرهای داخلی پرواز دارد؟

هواپیمایی ایران ایر

در معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر شما را مقاصد داخلی این ایرلاین آشنا می‌کنیم. این شرکت درحال‌حاضر در مقصدهای بوشهر، گرگان، بیرجند، بندرلنگه، آبادان، اردبیل، اهواز، بندرعباس، اصفهان، کرمان، مشهد، ارومیه، تبریز، کرمانشاه، قشم، ساری، رشت، کیش، لار، زاهدان و یزد پرواز انجام می‌دهد. 

هواپیمایی ایران ایر به کدام شهرهای خارجی پرواز دارد؟

ایرلاین ایران ایر با ارائه خدمات گسترده و بهره‌گیری از ناوگان قوی در مسیرهای خارج از کشور نیز خدمات زیادی را ارائه می‌کند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: 

آسیایی: دبی، دمشق، بیروت، بمبئی، تاشکند، کراچی، کوالالامپور، کویت، نجف و پکن

اروپایی: استانبول، هامبورگ، استکهلم، کلن، فرانکفورت، پاریس، آنکارا، آمستردام، گوتنبرگ، لندن، مسکو، میلان، وین و رم. 

آیا خدمات کودک بدون همراه در ایرلاین ایران ایر وجود دارد؟

برخی مواقع کودکان به تنهایی از پروازهای هوایی استفاده می‌کنند و هر شرکت شرایط متفاوتی در این خصوص قرار داده‌است. در پروازهای ایران ایر نیز شما می‌توانید برای کودکان بین 5 تا 12 سال بلیط تهیه کنید. البته به شرط اینکه رضایت‌نامه والدین یا قیم قانونی همراهشان باشد و فرم‌های مخصوص ایرلاین نیز تکمیل شده باشد. 

در آخر

در مقاله معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر شما را با بزرگ‌ترین و قدیمی‌اترین ایرلاین داخلی آشنا کردیم و از قوانین، خدمات و شرایط خاص این شرکت گفتیم. این ‌روزها خیلی از افراد برای رزرو بلیط هواپیما به سراغ ایران ایر می‌روند. در صورتی که شما نیز به دنبال بلیط از این شرکت هستید، ما در سه کلیک انواع مختلف بلیت‌ها را در کمترین زمان ممکن به شما ارائه می‌کنیم.

سوالات متداول

از چه سالی شرکت هواپیمایی هما به ایران ایر تغییر نام داد؟

در سال 1360 مدیران وقت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفتند تا نام این شرکت هواپیمایی را از هما به ایران ایر تغییر دهند. 

پروازهای خارجی ایران ایر از کدام شهرها انجام می‌شود؟

تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز

نظرات کاربران