مسقط

حقایق جالب درباره مسقط؛ از لاکپشت‌های سبز مهاجر تا پرندگان عجیب

عمان، کشوری کوچک در جنوب شرقی شبه جزیره عرب قرار دارد. این کشور هر چند کم وسعت اما مملو از شگفتی‌های طبیعی شگفت انگیز و زیبایی‌های معماری است. بیشتر این زیبایی‌ها را می‌توان در پایتخت فوق‌العاده آن یعنی مسقط ببینید یا در راهنمای سفر به مسقط بیشتر درباره آن بخوانید.به غیر از این موارد، همانند هر شهر و کشوری دیگری نیز، بد نیست راجع به حقایق جالب درباره مسقط هم بدانید. چیزهایی که یا باورنکردنی هستند یا از تعجب شاخ درمی‌آورید!

عمان قدیمی‌ترین کشور مستقل در جهان عرب است.

مسقط

عمان از سال 1744 توسط خاندان عمانی السعید اداره می‌شود. این کشور یکی از منزوی‌ترین و سنتی‌ترین کشورهای جهان عرب بود تا اینکه در دهه 1970 سلطان قابوس حاکم آن شد. تغییرات زیادی در این کشور بوجود آمد؛ اما همچنان یکی از حقایق جالب درباره مسقط و عمان، همان قدیمی و تاریخی بودن آن است.

 عمان دارای طولانی‌ترین مدت پادشاهی در خاورمیانه است.

سلطان قابوس بن سعید در 23 ژوئیه 1970 به عنوان حاکم رسمی عمان روی کار آمد. از آن زمان، این کشور شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در استانداردهای آموزشی، اقتصادی، مالی و سیاسی بوده است. کشور به سرعت در حال توسعه است و مردم شادتر می شوند. از آنجایی که عمان یک کشور سلطان نشین است، سلطان قابوس باید جانشین خود را پس از مرگ انتخاب کرده و این پادشاهی سال‌هاست که ادامه دارد و از مسقط حکمرانی می‌کند.

در مسقط و عمان، جرم و جنایت و تروریست وجود ندارد.

بر اساس شاخص جهانی تروریسم، عمان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان عرب است. در آخرین گزارش‌ها نه تنها مسقط به عنوان یک شهر توریست پذیر بلکه کل کشور عمان، جز کشورهایی هستند که کمترین و شاید هیچ تروریستی می‌باشد.

اوریکس عربی حیوان ملی عمان است.

اوریکس

اوریکس حیوانی که بیشتر شبیه به بز است با برآمدگی شانه ای منحصر به فرد، شاخ‌های بلند و مستقیم و دم پرزدار  به عنوان حیوان ملی این کشور است. آنها در بیابان‌های شبه جزیره عرب زندگی می‌کنند و بیشتر در عمان و مسقط دیده می‌شوند. یکی از حقایق جالب مسقط وجود همین حیوان زیبا و نجیب است که مردم محلی ان را ماها نامده‌اند و ارزش زیادی برای آن قائل هستند.

عمانی‌ها بزرگترین سازنده کشتی در جهان هستند.

وقتی به نقشه عمان نگاه می کنیم، شبیه یک شبه جزیره کوچک به نظر می رسد به این معنا که از سه جهت مختلف توسط آب احاطه شده است. شمال، شرق و جنوب. وجود دریا در اطراف این کشور آن را به یکی از بزرگترین سازندگان کشتی در جهان تبدیل کرده است. جالب است بدانید که خیلی از کشتی‌های روی آب در جهان کار دست عمانی‌ها و برای تعمیر هم به همین کشور می‌آیند.

 مسقطی‌ها از بهترین پرورش دهندگان اسب عرب هستند.

اسب عرب یا اسب عرب یک نژاد منحصر به فرد است که منشا آن شبه جزیره عرب است و یکی از قدیمی‌ترین نژادهای جهان است. این اسب‌ها عرب به دلیل استقامت زیاد، سرعت، ظرافت و استخوان‌های قوی معروف‌اند و یکی از حقایق جالب درباره مسقط پرورش آنهاست؛ چراکه بسیار با ارزش هیتند و سریع یاد می‌گیرند. پیشنهاد می‌کنیم با رزرو بلیط هواپیما حتما، اسب سواری را جز یکی از تفریحات خود در این سفر قرار دهید.

عمان دارای چهار میراث جهانی یونسکو است.

Behle Castle

عمان دارای چهار مکان است که به عنوان میراث جهانی یونسکو اعلام شده است. آنها عبارتند از: قلعه بهله، محوطه های باستانی بت، الخطم و العین، سیستم های آبیاری استثنایی الافلج در سراسر کشور، و سرزمین کندر.

الکل فقط با مجوز در عمان قابل خرید است

از دیگر حقایق جالب درباره مسقط و کلا کشور عمان، عدم مصرف الکل است. عمان‌ها عمدتا مسلمان هستند و طبیعی است الکل مصرف نکنند. معمولا باید پلیس مجوز دهد که شما بتوانید الکل خریداری کنید.

درختان کندر به طور طبیعی در این کشور رشد می‌کند.

کندر یکی از گرانبهاترین هدایایی بود که در گذشته به پادشاهان و خانواده‌های سلطنتی در سراسر جهان داده می‌شد. اما، امروزه، پرورش ان در جهان کاهش پیدا کرده و عمان و مسقط از معمدود جاهایی هستند که این درخت را زنده نگه داشتند.

قهوه نوشیدنی ملی است.

قهوه را در زبان عربی کهوه می‌گویند. زمانی که بلیط هواپیما تهران مسقط را رزرو می‌کنید؛ خودتان را به یک مهمانی باورنکردنی دعوت کرده‌اید. مردم این شهر به بهترین شکل با قهوه عمانی، خرما، میوه‌ها، شیرینی‌ها از شما پذیرایی می‌کنند. این قهوه با عطر و طعم هل مخلوط می‌شود و مزه‌ای بهشتی را به شما می‌دهد.

لاک پشت‌های سبز به سواحل عمان مهاجرت می‌کنند.

لاک پشت سبز موجودی در خطر انقراض است. عمان یکی از معدود ذخایر لاک پشت سبز را در راس الجنز در منطقه الشرقیه در شرق آن دارد. آنها برای تخم گذاری به ساحل راس الجینز می‌آیند و صحنه‌های زیبایی را در جلوی چشمان گردشگران به وجود می‌آورند. شکار در این منطقه ممنوع و هر گونه آزار و اذیت این حیوان زیبا مجازات دارد.

 درب‌های عمانی معمولاً تزئینی هستند.

معماری عمانی به خصوص در شهر مسقط از نظر طراحی و ساختار بسیار شگفت انگیز است. تمام قلعه‌ها، ساختمان‌ها، کاخ‌ها و حتی خانه‌های عمانی نمونه‌های خوبی هستند. تقریباً هر خانه عمانی دارای یک درب تزئینی یا منحصر به فرد است. پیاده روی در خیابان عمانی یک تجربه لذت بخش و راهی عالی برای لذت بردن از معماری عمانی است.

 مسقط یکی از آرام‌ترین شهرهای این کشور است.

مسقط

از دیگر حقایق جالب درباره مسقط شعار سکوت شخصیت می‌آورد؛ است. طبق قوانین سختگیرانه آنها، سر و صدای بیش از حد مجاز نیست. حتی بوق زدن هم ممنوع است.

عمان یکی از بهترین کشورها برای تماشای پرندگان است.

در عمان می‌توانید پرندگانی را از سه قاره مجزا، آسیا، اروپا و آفریقا پیدا کنید. خیلی از محققان برای شناسایی و تحقیقات خود به این کشور سفر می‌کنند تا مهاجرترین گونه‌ها را از نزدیک ببینند. پس اگر پرنده عجیبی دید؛ تعجب نکنید. راستی، شاهین پرنده ملی عمان است.

 تا همین اواخر هتل در عمان وجود نداشت

تا سال 1970 هیچ هتلی در عمان وجود نداشت. در آن زمان‌ها گردشگری زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفت؛ اما در سال‌های اخیر به وضوح شاهد افتتاح هتل‌های لوکس در این کشور به خصوص در شهر ممسقط بوده‌ایم که نشان‌دهنده زیرساخت‌های لازم برای گردشگری در این شهر است.

کلام آخر

عمان و پایتخت زیبای آن مسقط، شاید به لحاظ وسعت کوچک باشند اما به اندازه زیبایی، تاریخ غنی، شگفتی‌های معماری، مردم مهمان‌نواز و جاهای دیدنی متنوع، بزرگ و دوست داشتنی است. حقایق جالب درباره مسقط و کشور عمان وجود دارد که برخی از آنها را برای شما عنوان کردیم. امیدواریم در سفر به این کشور به دردتان بخورد و لحظات خوبی را سپری کنید.

نظرات کاربران