مادرید

حقایق جالب درباره مادرید؛ شهری که یادبود شیطان را دارد!

فهرست مطالب

پایتخت آفتابی اسپانیا در وسط شبه جزیره ایبری، با دسترسی کمتر از 7 ساعت از چهار گوشه اسپانیا؛ این کوتاهترین و جامع ترین معرفی از مادرید، شهر شب زنده داران است. شهری که مرکز اقتصادی و جغرافیایی اسپانیا بوده و در عین حال قطب گردشگری به سبب قدمتی از قرون وسطی. در میان شهرهای اسپانیا، مادرید کمتر مورد توجه گردشگران است و بیشتر پروازها و ازدحام گردشگران به سمت بارسلون و سویل می باشد. اما اگر گردشگران بدانند در مادرید چه شگفتی های انتظار آنان را می کشد، قطعا یا مقصد را تغییر خواهند داد و یا برنامه سفر را برای بازدید چند شهر در اسپانیا افزایش می دهند. در این مقاله حقایق جالب درباره اسپانیا را با ما بخوانید، به شما قول می دهیم در انتهای متن برای سفر و رزرو بلیط هواپیما تهران مادرید وسوسه شده باشید.

Tour europe

1.      مادرید شهری است که 2000 سال قدمت دارد.

حقایق درباره مادرید؛ شهری 2000 ساله

یکی از حقاقیق جالب درباره مادرید، ساخته شدن آن در سال 860 قبل از میلاد است. آثار و شواهد تاریخی موجود، راوی این داستان است که شهر کنونی مادرید، از عصر حجر به ندرت مسکونی بوده است. در نهایت اواخر قرن نهم، محمد اول فرمانروای عربی قرطبه، برای محافظت از سرزمین های جنوب رودخانه در برابر حمله پادشاهی شمالی لئون و کاستیل، قلعه ای در منطقه مادرید کنونی بنا نهاد. از آنجایی که قلعه بر روی تپه ای در نزدیکی رودخانه با دید کاملی از منطقه قرار داشت، شهر به سرعت رشد نمود و تبدیل به شهر مادرید شد. دیوارهای این قلعه قدیمی مسلمانان هنوز در مادرید به جای مانده است.

2.      نام شهر مادرید، به معنای “محل آب فراوان” است.

افسانه های زیادی در مورد ریشه نام شهر که یکی از حقایق جالب درباره مادرید است، وجود دارد. برخی افسانه ها نام شهر را “اورسایا”، با اشاره به تعداد زیاد خرس هایی که در این منطقه زندگی می کرده اند، می دانند. برخی از قدیمی های شهر بر این باور هستند که نام مادرید، برگرفته از سکونتگاهی رومی به نام “Matrice” که در رودخانه Manzanares ساخته شده است، نشات گرفته است. با این حال در اسناد قدیمی تاریخی، نام این شهر “ماگریت” از ریشه عربی به معنای “محل آب” آمده است. که با توجه به محل قرار گیری شهر در نزدیکی رودخانه، این محتمل ترین توضیح برای نام گذاری شهر است.

3.      مادرید یکی از مرتفع ترین پایتخت های اروپا است.

یکی دیگر از حقایق جالب درباره مادرید، این است که این شهر با ارتفاع 667 متر از سطح دریا، مرتفع ترین پایتخت در بین کشورهای اروپایی است. تنها پایتخت با ارتفاع بالاتر، پایتخت شاهزاده آندورا، شهر آندورا لاولا در ارتفاعات کوه پیرنه است.

4.      مادرید دومین ابر شهر اتحادیه اروپا است.

در حال حاضر بزرگترین شهر اروپا، برلین با جمعیت 3.6 میلیون نفر است و پس از آن مادرید با 3.2 میلیون نفر جمعیت در رتبه دوم ابر شهرهای اروپا که یکی از حقایق جالب درباره مادرید است، قرار دارد.

5.      خرس، نماد منحصر به فرد مادرید است.

مادرید

یکی از حقایق جالب درباره مادرید، که برای گردشگران جذاب است، نماد منحصر به فرد و عجیب شهر مادرید می باشد. این نماد خرسی است که از تنه یک درخت توت فرنگی در حال بالا رفتن است و هفت صور فلکی آن را احاطه کرده اند. اما داستان خرس و درخت توت فرنگی چیست؟ ورود خرس به پرچم مادرید از زمان قرون وسطی که شوالیه ها در نبرد لاس ناواس د تولوسا پرچمی را حمل می کردند که تصویر یک خرس بر روی آن ثبت شده بود.

در مورد درخت توت فرنگی، مشخص نیست که از کجا و چه زمانی وارد پرچم شهر شده است. اما نام درخت madroño بی شباهت به نام ساکنین مادرید، madrileño ندارد. در مجموع داستان ها و روایت ها هرچه باشد، کنار هم آمدن این خرس و درخت در کنار یکدیگر، نمادی زیبا و منحصر به فرد را خلق نموده است که مجسمه آن را امروز در Puerta del Sol می توانید بازدید کنید.

6.      قرن شانزدهم آغاز پایتخت در مادرید

مادرید علی رغم پیشرفت چشمگیری که در میان شهرهای اروپایی داشت، تا سال 1561 به پایتخت اسپانیا تبدیل نشد. از حقایق جالب درباره مادرید این است که فیلیپ دوم زمانی که دربار خود را شهر منتقل کرد و شهر به مرکز قدرت سلطنتی تبدیل شد، مادرید به عنوان پایتخت اسپانیا معرفی گردید. تا پیش از این پادشاهان اسپانیایی، دائما در حال تغییر موقعیت خود بودند و دربارشان را در اطراف پادشاهی قرار می دادند.

7.      مادرید، شهر رستوران های قدیمی است.

یکی از حقایق جالب درباره مادرید که شما را شگفت زده خواهد کرد، رستوران Restaurante Botin است. این رستوران در سال 1725 تاسیس شد و قدیمی ترین رستورانی است که در جهان فعالیت دارد. شهرت این رستوران به دلیل غذاهای محلی فوق العاده مانند خوک شیرده است. این همان غذایی است که در سال 1920 ارنست همینگوی پس از خوردن آن، نقد درخشان و مثبتی درباره اش نوشت. جالب است بدانید راز این غذاهای خوشمزه در اجاق چوبی قدیمی از اوایل قرن هجدهم است که از زمان افتتاح رستوران تا بحال خاموش نشده است.

8.      شهری که تنها یادبود شیطان را به همراه دارد.

شیطان و رازهای آن د رمادرید!

حقایق جالب درباره مادرید زیاد است، اما آنچه در پارک سرسبز Retiro، قلب شهر مادرید خواهید دید، تنها مجسمه شیطان در جهان است. مجسمه ای خلق شده به دست ریکاردو بلور برای نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1878 به نام ” چشمه فرشته افتاده” که لحظه سقوط لوسیفر از بهشت را تصویر نموده است. این مجسمه به دلیل نمایش واقع گرایانه از اضطراب سقوط بر چهره این فرشته، شهرت بسیاری یافته است و تنها بنای تاریخی در جهان است که اینگونه شیطان را به تصویر می کشد.

9.      بهترین مکان برای تجربه غذاهای دریایی

مادرید، خانه بزرگترین بازار غذاهای دریایی اروپا و دومین بازار بزرگ دریایی پس از توکیو در جهان است. این یکی از حقایق جالب درباره مادرید است. تنها نکته منفی آن است که امکان بازدید از MercaMadrid برای عموم مردم وجود ندارد و فقط کارکنان و خریداران جدی اجازه ورود به بازار را دارند. اگر تمایل داشته باشید در سفر به مادرید از پشت صحنه فروش در این بازار بازدید کنید، می توانید تورهای گردشگری مخصوص بازار را رزرو نمایید.

10.  داستان فواره سیبلس و اتاق طلا

اینکه حقایق جالب درباره مادرید تمامی ندارد، واقعیت دارد. اما برخی داستان ها چنان شگفت انگیز هستند که باور آنها سخت است. اگر برایتان بگوییم که فواره سیبلس در میدان سیبلس به گونه ای طراحی گردیده است که اگر کسی وارد طاق 38 متری زیرزمین اتاق طلای بانک اسپانیا شود، به صورت خودکار این فواره سرازیر شده و اتاق و راهروهای اطراف را پر می کند، باور می کنید؟! شاید کمی سخت باشد، اما واقعیت دارد و این شبیه به یک سیستم ضد سرقت هوشمندانه است.

11.  میزبانی یکی از بهترین تیم های فوتبال جهان

فوتبال مادرید

در این شهر فوتبال فقط یک بازی نیست، بلکه یک دین ملی برای مادریدی ها است. ساکنین شهر مادرید میزبان یکی از موفق ترین باشگاه های جهان “رئال مادرید” هستند. نام این تیم از موهبت های سلطنتی گرفته شده است که در طول قرن بیستم نیز چندین بار به باشگاه اعطا گردیده است. این یکی از حقایق جالب درباره مادرید است که ممکن است دلیلی بر موفقیت های باورنکردنی این باشگاه نیز باشد.

12.  اسکلت یکی از بلند قدترین اسپانیایی ها را در این شهر خواهید دید.

در موزه شهر می توانید یکی از حقایق جالب درباره مادرید را ببینید که اسکلت بلند قدترین فرد اسپانیایی با قد حدود 7 فوت و 8 اینچ است. این اسکلت متعلق به گوستین لوئنگو کاپیلا است که در سال 1849 در پوئبلا د آلکوسر در اکسترمادورا به دنیا آمد. طبق وصیت گوستین، پس از مرگ زود هنگام او، اسکلت وی به رئیس موزه ملی مردم شناسی مادرید سرده شد و امروز در کنار آثار هنری دیگری از انسان نمایش داده می شود.

13.  باغی سرسبز در یک ایستگاه قطار قدیمی

یکی از جالب ترین حقایق درباره مادرید، ایستگاه قطار آتوچا است. قسمت متروکه ایستگاه آتوچا امروزه تبدیل به باغ گیاهشناسی مادرید شده است. زیبایی ترکیب گیاهان سرسبز و روییده در ایستگاه قطار که نور آفتاب از لابلای سقف ایستگاه بر آنها می تابد، منظره ای باشکوه را به وجود آورده است. در این باغ می توانید انواع گل های سرسبز استوایی و درختان کمیاب را در میان انبوهی از حس آرامش می توانید ببینید.

14.  مادرید خانه معبد مصر باستان است.

به نزدیک میدان اسپانیا بروید تا یکی دیگر از حقایق جالب درباره مادرید را نظاره کنید. بنایی تاریخی و مرموز که برای هزاران سال در دره نیل مصر جای داشته و در سال 1968 به عنوان هدیه و تشکر از اسپانیا در نجات آثار تاریخی مصر در جریان آب گرفتگی سد اسوان به مادرید سفر کرد. پیشنهاد می کنیم در زمان غروب آفتاب، زمانی که تصویر معبد دبو در آب های اطراف منعکس شده است برای بازدید از این جاذبه زیبا بروید.

15.  زندگی شبانه و زنده در مادرید

زندگی شبانه و کشق حقایق درباره مادرید

شهرت مادرید برای زندگی شبانه و شلوغ این شهر است. شهری مملو از بارها، رستوران و کلوب های شبانه که تا ساعات اولیه صبح باز هستند. زندگی شبانه جاری و پویا از حقایق جالب درباره مادرید است، تا آنجا که اهالی مادرید را “گربه” می نامند. زیرا آنها تمام شب بیرون هستند و روز را می خوابند.

همه چیز درباره تفریحات شبانه مادرید را بخوانید!

16.  مادرید؛ بهشت هنر دوستان است.

مثلث طلایی؛ موزه پرادو، موزه تیسن-بورنمیزیا و موزه رینا سوفیا، حقایق جالب درباره مادرید را به اوج خود می رساند. این سه گانه بهشت هنر دوستان هستند تا اوج هنر، تاریخ و نبوغ را کنار هم نظاره کنند. موزه پرادو یکی از بهترین مجموعه های هنر اروپایی در جهان است.

17.  آفتابی ترین شهر اروپا؛ مادرید

آفتابی ترین شهر اروپا، با بیش از 300 روز آفتابی در سال؛ آیا این یکی از حقایق جالب درباره مادرید نیست؟! اگرچه زمستان هوا ممکن است کاملا سرد باشد، اما آسمان صاف و آفتابی است. در این هوا نمی شود از پیاده روی در کوچه های مادرید و جذب ویتامین دی، صرف نظر کرد. اگر قصد رزرو تور را دارید، قطعا پیشنهاد می کنیم فصلی را انتخاب کنید که علاوه بر روزهای آفتابی هوا نیز مطبوع باشد.

18.  همه راه ها به اسپانیا، از مادرید آغاز می شوند.

اوج حقایق جالب درباره مادرید، آنجایی متعجبتان می سازد که بگوییم که همه راه ها به اسپانیا از مادرید آغاز می شوند. همیشه شنیده ایم “همه راه ها به رم ختم می شوند” ، در اسپانیا باید بگوییم: “همه جاده ها از مادرید منتهی می شوند” . در بازدید از Puerta del Sol در میدان تابلوی کوچکی خواهید دید که کیلومتر 0 را با 6 جاده اصلی منشعب از مادرید نشان می دهد.

19.  نمونه اسپانیایی دیزنی لند

نمونی اسپانیایی دیزنی لند؛ یکی از حقایق جالب

معادل اسپانیایی دیزنی لند، Warner Brothers Movie World در جنوب پایتخت اسپانیا ساخته شده است. این یکی از حقایق جالب درباره مادرید است که در سفر به پایتخت اسپانیا می توانید با شخصیت های دوست داشتنی کارتونی مثل تام و جری و بت من عکس هایی خاطره انگیز ثبت کنید و از بازدید سرزمین کاراکترهای هنرمندانه و نوستالژی برادران وارنر لذت ببرید.

20.  جشنواره سالانه فلامنکو در مادرید

نقطه عطف حقایق جالب درباره مادرید، در رقص فلامنکو که بخشی از تاریخ و فرهنگ این شهر است جلوه می کند. جشنواره سوما فلامنکو از سال 2005 با رقصندگان، نوازندگان و خوانندگان هنرمند به صورت سالانه برگزار می گردد. این فستیوال از Teatros del Canal شروع می گردد و در سطح شهر پخش می شود. اگر قصد خرید بلیط هواپیما انلاین و سفر به مادرید در ماه ژوئن را دارید، بازدید از این جشنواره با آن ضرباهنگ کفش های مخصوص رقص فلامنکو و دامن های قرمز و مشکی زنان را از دست ندهید.

21.  شاهکار پیکاسو در مادرید

شاهکار هنرمندانه پابلو پیکاسو که در آن بمباران شهر گرنیکا توسط نازی های آلمان را به تصویر کشیده است، در موزه ملکه سوفیا شهر مادرید برای بازدید از یکی دیگر از حقایق جالب درباره مادرید به نمایش درآمده است. این اثر را پیکاسو در سال 1937 به حمایت از فرانکو به هنرمندی تمام به تصویر کشیده است.

22.  چوروس؛ خوشمزه مادریدی

حقایق درباره مادرید؛ از غذاهای خوشمزه

حقایق جالب درباره مادرید در تاریخ و قدمت شهر خلاصه نمی شود؛ از خوراکی ها غافل نشوید. هر لحظه از شبانه روز که اراده می کنید، می توانید یک وعده چوروس لذیذ با شکلات یا کارامل میل کنید. دونات های درازی و شکری که مادریدی ها نه تنها در گشت های شبانه بلکه برای وعده صبحانه نیز آن را سفارش می دهند.

کلام آخر

برای نوشتن از حقایق جالب درباره مادرید و سوپرایزهایی که این شهر برای گردشگران دارد، شاید یک یا دو مقاله هم کم باشد. اما همیشه گفته اند: “شنیدن کی بود مانند دیدن”. باید به مادرید آفتابی سفر کنید، در کوچه هایش قدم بزنید و وجب به وجب موزه های آن را با دقت ببینید. مگر می شود از بازدید تاریخ 2000 ساله شهری لذت نبرد. برای دیدن زیبایی های مادرید همین امروز هم دیر است. تعلل نکنید، همسفران همیشگی را صدا بزنید، برنامه سفر را بچینید و تور مادرید را رزرو کنید. رقص فلامنکو شما را می خواند…

نظرات کاربران