بارسلون

حقایق جالب درباره بارسلون؛ آشنایی با ممنوعه های شهر قرون وسطایی!

فهرست مطالب

بارسلون شبیه شهرهای درون کارتون های دیزنی می ماند. شهری با خانه های قدیمی، دیوارهای رنگی و کلیساهای سنتی، این شهر که قدمتی از قرون وسطی را با خود به همراه دارد، همچنان بافت قدیمی خود را در کنار بخش مدرن شهر حفظ نموده است. بارسلون نمود هنر معماری به معنای واقعی است. حالا شاید دوست داشته باشید؛ فارغ از چیزهای همیشگی این شهر، حقایق جالب درباره بارسلون را هم بخوانید!

Tour europe

1.     هرکول بارسلون را ساخت ؟

حقایق بارسلون و هرکول!

یکی از حقایق جالب درباره بارسلون داستان های روایت شده از ساخت آن است. افسانه ها ساخت شهر بارسلونا را اینگونه روایت می کنند که هرکول 400 سال پیش از ساخت رم، بارسلونا را تاسیس کرد. اما اسپانیایی ها در افسانه ای دیگر تاسیس بارسلونا را توسط هامیلکار بارکا کارتاژنی، پدر هانیبال در قرن سوم قبل از میلاد می دانند. هامیلکار نام خانواده خود، بارکای کارتاژ، بارچینو را برای شهر انتخاب کرد. اینکه کدام افسانه روایتگر واقعیت تاسیس بارسلونا است چندان مشخص نیست، اما قدمت و تاریخ شهر نشان از سال های دور دارد.

2.      بهترین شهر ساحلی جهان، از نظر نشنال جئوگرافی

با اینکه سواحل شهر بارسلونا تا قبل از سال 1992 در اختیار صنایع این شهر بود و بخشی برای استفاده عموم نداشت، اما امروزه این شهر دارای 4.5 کیلومتر خط ساحلی است که در جریان آماده سازی بارسلونا برای بازی های المپیک 1992، منطقه ساحلی صنایع تبدیل به منطقه گردشگری و ساحلی برای استفاده عموم مردم شد. یکی دیگر از حقایق جالب درباره بارسلون در پی استقبال بی نظیر گردشگران از سواحل شهر، شناخته شدن ساحل بارسلون به عنوان سومین ساحل برتر جهان است.

3.     حقیاق بارسلون؛ مهم ترین روز سال کی است؟

حقایق بارسلون؛ مهم ترین روز سال !

بارسلونا، شهر جشنواره های مختلف و فصلی است. یکی از این جشنواره های پربازدید و بزرگ، روز سنت ژرژ ( La Diada de San Jordi ) است. داستان روز جشن عشق و سواد اینگونه است که در روز 23 آوریل، رسم است همه به نزدیکان و عزیزان خود کتاب و گل رز هدیه می دهند. تکاپو و جنب و جوش روزهای 22 و 23 آوریل در بارسلونا به تنهایی یک جاذبه بی نظیر گردشگری است. جوان و پیر در کتابفروشی ها با ذوق به دنبال خرید کتاب هستند. جالب است بدانید، یونسکو با الهام از این حقایق جالب درباره بارسلون، روز 23 آوریل را روز جهانی کتاب اعلام نموده است.

4.      از عجیب ترین حقایق بارسلون؛ پنج خیابان در یک خیابان است.

یکی از مشهورترین خیابان های شهر بارسلون، La Rambla است به طول 2 کیلومتر است. از حقایق جالب درباره بارسلون این است که در واقع این خیابان، پنج بلوار به هم پیوسته است که از Placa Catalunya شروع و به مجسمه کلمب در کنار دریا ختم می شود. خیابان La Rambla در طول روز و شب گذرگاه گردشگرانی و عابرانی است که به تماشای هنرمندان خیابانی ایستاده اند، یا از دستفروش ها و مغازه ها خرید می کنند و در نهایت گوشه کافه ای نوشیدنی یا غذا را برای استراحت انتخاب می کنند. اسپانیایی ها این خیابان 5 بلواری را با نام جمعی لاس رامبلاس، می شناسند که مرکز اصلی تمامی فعالیت های شهر و معروف ترین منطقه گردشگری بارسلون و حتی بهترین در اسپانیا است.

دوست دارید تفریحات شبانه بارسلون را بشناسید؟

5.      بارسلونا بزرگترین کلان شهر اروپا در سواحل مدیترانه است.

حقایق بارسلون؛ بزرگترین شهر اروپا در سواحل مدیترانه

به عنوان یکی از مهمترین حقایق جالب درباره بارسلون این شهر ساحلی و جذاب، باید این موضوع را عنوان کرد که بارسلون در کنار اینکه پس از مادرید، دومین شهر بزرگ اسپانیا و یازدهمین منطقه شهری پرجمعیت در اتحادیه اروپا است، بزرگترین کلان شهر اروپا در سواحل مدیترانه محسوب می گردد.

6.      شهر بارسلون، اولین برنده مدال طلای سلطنتی

قبل از اینکه یکی دیگر از حقایق جالب درباره بارسلون را توضیح بدهیم، ابتدا در مورد مدل طلای سلطنتی صحبت کنیم. از سال 1848 هر ساله به منظور قدردانی از سهم قابل توجه هنر و تلاش های یک فرد یا گروه در معماری بین المللی، مدال طلای سلطنتی توسط موسسه سلطنتی معماران بریتانیا، به نمایندگی از پادشاه بریتانیا اعطا می گردد. بارسلونا تا به امروز اولین و تنها شهری است که در سال 1999 نه تنها برای یک فرد، بلکه به سبب نبوغ معماری کل شهر افتخار دریافت مدال سلطنتی را داشته است. بی دلیل نیست که گردشگران در بارسلون محو معماری این شهر می شوند و یکی از علایق گردشگران بازدید از ساختمان های نمادین شهر و معماری هنرمندانه آنها است. اگر جذب هنر معماری بارسلون شده اید، در سفر حتما از Casa Vicens، کازا میلا، پارک گوئل، کازا باتلو و لا ساگرادا فامیلیا بازدید کنید.

7.      از حقایق جالب درباره بارسلون، جشنواره Fiestas de la Mercè است.

جشنواره های مهم در فصل پاییز بارسلون

یکی دیگر از حقایق جالب درباره بارسلون، جشنواره La Mercè است. این جشنواره با نزدیک شدن فصل پاییز برگزار می گردد و به «فستیوالِ فستیوال‌ها» معروف است. از سال 1871 این جشنواره با هدف بزرگداشت بانوی مرسی در روز 24 سپتامبر به مدت 4 تا 5 روز برگزار می گردد. در جشنواره La Mercè جمعیت زیادی از بارسلون و اسپانیا و گردشگران از سراسر دنیا به خیابان های بارسلون می آیند. در طول برگزاری این جشنواره گروه های موسیقی به خیابان ها آمده و در کنارشان آتش بازی و مجمسمه معروف “جیانت” دیده می شود.

اما آنچه سبب محبوبیت این فستیوال شده است، “برج های انسانی کاستل” است. این برج ها رقابتی بین مناطق مختلف اسپانیا است. در این رقابت گروه ها به صورت طبقات 4 نفره بر روی هم برجی را می سازند که در نهایت بلندترین برج سرپا مانده که “انزانتتا” به بالای آن برود و از سمت دیگر پایین بیاید، برنده رقابت است.

8.     برای دیدن رقص فلامنکو به بارسلون نروید.

یکی از حقایق جالب درباره بارسلون که کمی عجیب به نظر می رسد، این است که در این شهر رقص فلامنکو چندان شناخته شده نیست. علی رغم اینکه این رقص، به عنوان رقص محلی و سنتی اسپانیا شناخته می شود، اما بارسلونیایی ها بیشتر صحنه رقص راک اند رول را می پسندند. پس در سفر به بارسلون چندان انتظار نداشته باشید که در رقص های خیابانی شاهد رقص فلامنکو باشید.

9. حقایق بارسلون که نشنیده اید؛ گائودی معمار اصلی کلیسای ساگرادا فامیلیا نبود.

حقایق بارسلون؛ چه کسی معمار بود!؟

همه معمار این بنای شاهکار را آنتونی گائودی می دانند. اما یکی از حقایق جالب درباره بارسلون این است که گائودی اولین معماری که نبود که برای کار بر روی کلیسا منصوب شده است. بلکه فرانسیسکو د پائولا دل ویلار اولین فردی بود که طراحی کلیسا را برعهده گرفت و ساخت سرداب کلیسا در سال 1882 به دنبال طرح او آغاز شد. یک سال پس از آغاز کار، ویلار بازنشسته شد و گائودی ادامه ساخت کلیسا را برعهده گرفت و طرح را به طورکلی تغییر داد. گرچه همچنان باسیلیکا نیمه تمام مانده است، اما طراحی گائودی برای این بنا یکی از فضاهای الهام بخش بارسلون محسوب می گردد.

10.  بارسلونا شهری دو زبانه !

از حقایق جالب درباره بارسلون دو زبانه بودن این شهر است. بارسلونا پایتخت یکی از 17 منطقه خودمختار اسپانیا، کاتالونیا است. اکثر ساکنین بارسلونا به هر دو زبان اسپانیایی و کاتالانی صحبت می کنند. کاتالانی یک لهجه در زبان اسپانیایی نیست، بلکه یک زبان مستقل است و در اسپانیا هر دو زبان اسپانیایی و کاتالانی به عنوان زبان رسمی شهر شناخته شده اند. بنابراین در سفر به بارسلونا از دیدن منو و تابلوهای به زبان کاتالانی تعجب نخواهید کرد.

11.  غم انگیز ترین حقایق بارسلون؛ حادثه مرگ آنتونی گائودی

آنتونی و بزرگترین راز بارسلون

شاید کنجکاو شده باشید که نمادین ترین ساختمان شهر بارسلون به چه علت نیمه تمام مانده است؟! آنتونی گائودی معمار کلیسای ساگرادا فامیلیا در ژوئن 1926 در حال پیاده روی بود که در در حادثه تصادف تاکسی ها مجروح می شود. ظاهر آشفته و همراه نداشتن مدارک شناسایی سبب شد تا رانندگان تاکسی او را به بیمارستان نبرند. سرانجام پس از انتقال او به بیمارستان تنها مراقبت های اولیه برای او انجام شد و فردای آن روز معمار معروف شهر شناخته شد در حالی که دیگر کاری برای او نمی شد کرد. گائودی در 10 ژوئن 1926 به غم انگیزترین حالت ممکن فوت شد و در مقبره ساگرادا فامیلیا، کلیسای طراحی شده توسط خودش به خاک سپرده شد تا با مرگ طراح، بنای شاهکار ساخته شده به دست وی نیز نیمه تمام باقی بماند.

12.  کاسا میلای بینظیر زمانی مورد نفرت مردم محلی بوده است.

کاسامیلا یکی از معروف ترین ساختمان های طراحی شده گائودی در پاسیگ د گراسیا است. این بنا جواهری گرانبها در بارسلون است. اما شاید بازگو کردن این بخش از حقایق درباره بارسلون باورتان نشود اگر بگوییم، زمانی که گائودی این بنا را به پایان رساند به سبب ظاهر عجیب بنا مردم محلی خشمگین شدند و به آن لقب “معدن” را دادند. حتی ساکنین اطراف کاسامیلا تصور می کردند قیمت خانه هایشان بخاطر این بنا کاهش پیدا کند. اما امروزه هیچ کس در مورد کاسامیلا حرف بدی نمی زند. چرا که می دانند این بنا همچون نگینی بر تاج بارسلون است.

13.  بارسلونا صاحب بزرگترین استادیوم فوتبال اروپا است.

از حقایق بارسلون؛ داشتن بزرگترین استادیوم فوتبال

تعجب نکنید حقایق جالب درباره بارسلون تمامی نخواهد داشت. قطعا این مورد را فوتبال دوستان از قبل می دانستند. اما توضیح بدهیم که بزرگ ترین استادیوم فوتبال در اروپا و چهارمین استادیوم بزرگ در جهان با ظرفیت 99354 نفر در شهر بارسلون قرار دارد. موزه تیم محبوب بارسلونا، اف سی بارسلون نیز در این استادیوم قرار دارد. شما میتوانید در سفرتان می توانید تورهایی که اطراف استادیوم را به بازدیدکنندگان نشان می دهند رزرو کنید.

14.  قدیمی ترین پارک تفریحی اروپا در کوه تیبیدابو

اگر می خواهید منظره بی نظیری از بارسلون را مشاهده کنید، به کوه تیبیدابو بروید. این کوه به ارتفاع 512 متر، بلندترین رشته کوه سرا د کولسرولا است. در بالای این کوه کلیسایی وجود دارد که مشرف به تمامی شهر بارسلون است. اما صعود به این کوه فقط به دیدن شهر در زیر پایتان ختم نخواهد شد. این کوه در گذشته قدیمی ترین پارک تفریحی اروپا بوده که هنوز تعدادی چرخ و فلک و ترن هوایی در آن موجود است. همچنین یک موزه خودکار با بیش از 40 قطعه خودکار به جای مانده از قرن 19 و 20 در این منطقه برای بازدید برپاست. در سفر به بارسلون برای کشف این بخش از حقایق جالب درباره بارسلون در کوه تیبیدابو می توانید سفری یک روزه به این کوه را برنامه ریزی کنید.

15. خوشمزه ترین حقایق بارسلون!

بارسلون و بیشترین رستوران های ستاره دار

این شهر مقصد مناسبی برای دوستداران غذای خوب و باکیفیت است؛ چرا که با حضور سرآشپزهای حرفه ای همچون فران آدریا، شهرت زیادی در زمینه رستوران های ستار دار کسب نموده است. در سفر بارسلونا غذاهای مدیترانه ای لذیذ را در رستوران های این شهر حتما امتحان کنید. مزه ای که همیشه زیر زبان شما خواهد ماند و چه بسا وسوسه ای برای سفر دوباره به بارسلون بشود.

خوب است بدانید که بیش از 20 رستوران ستاره میشلن در بارسلونا وجود دارد.!

آشنایی با بهترین غذاهای بارسلون!

16.  حقایق بارسلون؛ این بار ممنوعه ها!

یکی دیگر از حقایق جالب درباره بارسلونا ممنوعیت گاوبازی در پی جمع آوری 18000 امضا توسط یک شهروند در سال 2010 است. شهروندان کاتالان، گاوبازی را مغایر با سنت کاتالات می دانند. بنابراین در سفر به بارسلونا دیگر رویداد گاوبازی را مشاهده نخواهید کرد.

کلام پایانی

حقایق جالب درباره بارسلون همین جا تمام نخواهند شد، برای نوشتن از بارسلون و عجایب آن، می توان چندین مقاله نوشت. اما آنچه در داستان ها و تجربه مسافرین به بارسلونا نمود بیشتری داشته است را در این مقاله برایتان نوشتیم. فکر می کنیم تا به همین جا هم حسابی برای رزرو بلیط هواپیما تهران بارسلون وسوسه شده باشید.

نظرات کاربران