روستای گوران قشم

روستای گوران قشم، مهد دریانوردی جنوب ایران

جزیره قشم بزرگترین و در عین حال یکی از مهمترین جزایر خلیج فارس است. این جزیرۀ زیبا با وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان هر ساله گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند. یکی از اسم‌هایی که هنگام جستجو در مورد این جزیرۀ زیبا توجه را به خود جلب می‌کند روستای گوران قشم است. این روستای تاریخی و قدیمی یکی از مهمترین و دیدنی‌ترین روستاهای جزیره قشم است و در سفر به این جزیره نباید بازدید از آن را فراموش کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با روستای گوران قشم بیشتر آشنا شویم.

رزرو تور قشم

تور ارزان قشم را رزرو کرده اید؟

معرفی روستای گورن قشم

روستای گوران قشم

روستای گوران قشم در استان هرمزگان و 40 کیلومتری غرب شهر قشم قرار دارد. نام این روستا ریشه در کلمۀ گبر دارد. قبل از ورود اسلام به ایران زرتشتیان در این منطقه زندگی می‌کردند. پس از ورود اسلام به ایران به مردم این ناحیه که مسلمان نبودند گبر می‌گفتند و نام روستا را گبران گذاشتند. بعدها وقتی که کلمه گبر جنبه‌ای توهین‌آمیز پیدا کرد نام روستا را به گوران تغییر دادند. بر اساس یافته‌های تاریخی قدمت بندر و روستای گوران به زمان هخامنشیان برمی‌گردد. این بندر از دیرباز محلی برای پهلو گرفتن کشتی‌ها و لنج‌ها بود. از همان زمان کارخانه‌های ساخت لنج‌های چوبی در این بندر دایر شدند و روستای تاریخی گوران قشم به مهد کشتیرانی ایران تبدیل شد. بسیاری از صاحبان لنج‌ها که ساکن کشورهای حاشیه خلیج فارس بودند برای تعمیر کشتی‌ها و لنج‌های خود به این بندر می‌آمدند. بر اساس آمار حدود 1500 نفر در این روستای تاریخی زندگی می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری اطراف روستای گوران قشم

روستای گوران قشم به دلیل قدمت زیاد و وجود کارخانه‌های لنج‌سازی و نزدیکی به جاذبه‌های گردشگری به یکی از جاذبه‌ها مهم و دیدنی جزیره قشم تبدیل شده است. در ادامه بعضی از جاذبه‌های گردشگری اطراف روستای گوران را معرفی می‌کنیم.

سد قدیمی روستای گوران قشم

سد گوران در 80 کیلومتری روستای تاریخی گوران قشم قرار دارد و به عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین سد جزیره شناخته می‌شود. علاوه‌براین نقش مهمی در تأمین آب مصرفی مردم جزیره دارد. قدمت این سد قدیمی به دوران پهلوی می‌رسد اما بر اساس یافته‌های تاریخی و گفتۀ باستان‌شناسان پی‌ریزی این سد در دورۀ هخامنشیان انجام گرفته است و در نهایت در دوره پهلوی به شکل امروزی ساخته شد. این سد در جاده طبل به باسعید واقع شد است و در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه گوران قشم

قلعه گوران قشم

قلعه گوران از جاذبه‌های گردشگری روستای تاریخی گوران قشم است. این قلعۀ قدیمی و تاریخی بخشی از معماری زیبای روستا به شمار می‌رود و قدمت آن به سده هفتم میلادی می‌رسد. این قلعه را به عنوان یک پاسگاه نظامی و دیدبانی برای حفاظت از جزیره ساخته بودند.

مجموعه باستان‌شناسی روستای گوران قشم

در این مجموعۀ کوچک اشیاء باستانی و تاریخی از جمله سکه‌های باستانی، ظروف سفالی، جواهرات و سلاح‌های قدیمی به نمایش گذاشته شده‌اند. این اشیاء قدیمی و باستانی در حفاری‌های باستان‌شناسی اطراف روستای تاریخی گوران قشم کشف شده‌اند.

لنج‌سازی روستای گوران قشم

همانطور که پیشتر گفتیم روستای تاریخی گوران قشم از دیرباز مهد ساخت لنج‌های چوبی بوده است و بسیاری از لنج‌سواران کشورهای همسایه برای تعمیر لنج‌های خود به بندر گوران می‌آمدند. کارگاه لنج‌سازی روستای گوران قشم در منطقه چاهکوه قرار دارد. با وجود پیشرفت علم و ورود دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته به صنعت کشتی سازی هنوز هم لنج‌های این کارگاه با نیروی انسانی و ابزار ساده ساخته می‌شوند. برای سخت این لنج‌ها از از چوب ساج، فینی، کنار هندی، کهور و تنه درخت کرت استفاده می‌شود. اگر دوست دارید فرآیند ساخت لنج‌های چوبی را ببینید حتما سری به این کارگاه بزنید. حتما دوربین عکاسی همراه خود ببرید و از این فرآیند و کارگران در حال ساخت عکس‌های زیبایی بگیرید.

جنگل‌های حرا

روستای گوران قشم

یکی دیگر از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم که در نزدیک روستای تاریخی گوران قشم واقع شده جنگل‌های حرا است. این جنگل‌ها تنها 17 دقیقه از روستای تاریخی گوران قشم فاصله دارد. جنگل‌های زیبای حرا شهری جهانی دارند و هر سال گردشگران زیادی برای بازدید از این جنگل‌ها به روستای تاریخی گوران می‌روند. برای دیدن این جنگل زیبا که با پایین آمدن سطح آب پدیدار می‌شوند باید قایق اجاره کنید و از سمت دریا وارد جنگل شوید. 

دره ستارگان از جاذبه‌های نزدیک روستای گوران قشم

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری که فاصلۀ کمی با روستای گوران قشم دارد دره ستارگان است. این درۀ اصرارآمیز در حدود دو میلیون سال قدمت دارد. چیزی که نگاه شما را خیره می‌کند سنگ‌های مخروطی و دیواره‌های بلندی است که بر اثر وزش بادهای شدید و شرایط جوی به وجود آمده‌اند. این دره به عنوان بخشی از ژئوپارک قشم در میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است. بسیاری از مردم محلی معتقدند ارواح و اجنه در این دره زندگی می‌کنند و شب‌ها صدای فریاد از سمت دره به گوش می‌رسد. گرچه این صداها احتمالا صدای وزش باد در میان صخره‌ها است. 

بندر گوران

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای تاریخی گوران قشم بندر زیبای آن است. بندر تاریخی و قدیمی گوران از گذشته تا به امروز یکی از مهمترین مناطق تجاری در ایران بوده است. تاجران بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه از این بندر برای تجارت و کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. با وجود اینکه صدها سال از ساخت این بندر می‌گذرد اما روازنه صدها لنج در بندر روستای گوران لنگر می‌اندازند. 

روستای کاسه سلخ

روستای کاسه سلخ

روستای کاسه سلخ از دیگر جاذبه‌های قشم است که در نزدیکی روستای تاریخی گوران قشم قرر دارد. با ورود به این روستا حس می‌کنید وارد یک فیلم علمی تخیلی شده‌اید. کوه‌های این روستا سیاره مریخ را به ذهن بیننده می‌آورد. برای دیدن این جاذبۀ جذاب و دیدنی باید از جاده جنوبی قشم به سمت روستای گوران بروید و روستای کاسه سلخ در همین جاده قرار دارد. 

فرهنگ در روستای گوران قشم

مردم روستای گوران از نظر فرهنگی تفاوت چندانی با مردم دیگر نقاط جزیره قشم ندارند. این مردم به گویش قشمی صحبت می‌کنند. قدمت این گویش به زمان ساسانی برمی‌گردد. از آنجا که منطقه قشم در گذشته سالهای زیادی در تصرف پرتغالی‌ها بوده می‌توان تأثیر فرهنگ آنها را بر مردم این منطقه دید. تقریبا تمام مردم روستای گوران به شغل ماهیگیری، لنج‌سازی و تجارت مشغول هستند و زنان نیز صنایع دستی می‌سازند. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم مردم روستای گوران قشم در گذشته زرتشتی بودند و با اینکه در حال حاضر اکثر مردم مسلمان هستند اما هنوز هم برخی افراد پیروان دین‌های باستانی هستند.

امکانات و اقامت در روستای گوران قشم

شاید این روستا کمی دورافتاده بنظر برسد اما به امکاناتی مثل آب لوله‌کشی، برق شهری، آنتن موبایل و جاده‌های آسفالت، بانک، درمانگاه و امکاناتی از این قبیل مجهز است. در صورتی که قصد دارید در روستای تاریخی گوران قشم اقامت کنید باید بدانید که در این روستا هتل و مسافرخانه وجود ندارد و می‌توانید خانه روستاییان را اجاره کنید یا در اقامتگاه‌های بومگردی اقامت کنید.

بهترین زمان برای سفر به روستای گوران قشم

روستای گوران قشم

از آنجا که روستای گوران در جزیره قشم و منطقه‌ای گرم قرار دارد باید بهترین زمان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید تا درگیر گرمای هوا و رطوبت طاقت‌فرسا نشوید. بهترین زمان برای سفر به روستای گوران قشم فصل‌های پاییز و زمستان است. در این فصل‌ها از گرما و رطوبت هوا تا حد زیادی کاسته می‌شود و می‌توانید از آب‌وهوایی معتدل و مطلوب لذت ببرید.

مسیر دسترسی به روستای تاریخی گوران قشم

برای دسترسی به روستای گوران باید از جاده‌های شهرک کورزین جدید و شرکت گاز استفاده کنید. در انتهای این جاده به روستای تاریخی گوران قشم خواهید رسید.

کلام آخر

روستای گوران قشم یکی از دیدنی‌ترین روستاهای جزیره قشم است. شاید از ظاهر روستایی کوچک و دور افتاده به نظر برسد اما جاذبه‌های گردشگری و دیدنی آن می‌تواند چند روزی شما را سرگرم کند. در مقالۀ کوتاهی که از نظر گذراندید سعی کردیم بخشی از زیبایی‌های این روستا و جاذبه‌های اطراف آن را برای شما به تصویر بکشیم. امیدواریم درصورتی که قصد سفر به این منطقه را دارید بتوانید با کمک این راهنما سفر خوبی را برای خود و خانواده رقم بزنید.

نظرات کاربران