بچه

8 نکته مهم درباره سفر با هواپیما همراه نوزاد

قب3ض

راحت‌ترین و سریعترین نوع سفر، سفر کردن با هواپیماست. به راحتی بلیط هواپیما را رزرو می‌کنید و چند ساعت بعد در مقصد خود هستید. اما، اگر به تازگی یک کوچولو به جمعتان اضافه شده و قصد سفر هوایی دارید؛ اوضاع کمی فرق می‌کند. باید بگوییم که حتی بلیط گرفتن هم با چالش‌های برای شما همراه خواهد بود. اما، سفر با هواپیما همراه نوزاد از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ باید بدانید چه نکاتی را رعایت کنید تا هم خودتان و دیگران پرواز آرام و راحتی را بگذرانند.

8 نکته مهم برای داشتن یک سفر هوایی موفق با نوزادان

از آنجایی که سفر هوایی با داشتن کودک و نوزاد چالش‌های زیادی به همراه دارد. توجه به برخی نکات هر چند ساده می‌تواند به شما کمک کند تا از سفر با فرزندتان لذت ببرید.

1) به شرکت هواپیمایی اطلاع دهید.

1)  به شرکت هواپیمایی اطلاع دهید.

اگر با نوزادی در آغوش سفر می‌کنید، هنگام رزرو بلیط به ایرلاین اطلاع دهید تا بتوانند نوزاد را در پرواز حساب کنند. در واقع اگر این موضوع را از قبل اعلام کنید؛ می‌توانید جای مناسب‌تری برای خودتان و نوزاد همراهتان داشته باشید. ترجیحا صندلی را در کنار راهرو و جلوی هواپیما انتخاب کنید تا دسترسی راحتی برای شستشو و تعویض پوشک برایتان ایجاد شود.

2)  به کودک استراحت کافی را دهید.

به کودک استراحت کافی را دهید

اطمینان از خواب با کیفیت در طول شب و در طول چرت زدن در روزهای منتهی به سفر، دنیای متفاوتی را ایجاد خواهد کرد. نوزاد احتمالا در طول روز سفر خوابش با تغییراتی همراه خواهد بود. توجه داشته باشید؛ نوزادی که به خوبی استراحت کرده باشد، در موقعیت‌های جدید و ناآشنا تحمل بیشتری دارد.

3)  یک لباس راحت داشته باشید

به کودک استراحت کافی را دهید

ترجیحا در سفر با هواپیما برای نوزاد از لباس راحت استفاده کنید. در صورتی که به نوزداتان شیر می‌دهید؛ پوشیدن یک لباس مناسب، بیشتر آنچه تصور می‌کنید، مهم است.

4)  صندلی ماشین یا کریر کودک را همراه ببرید.

صندلی ماشین یا کریر کودک

هر کاری که برای کودکتان بهتر است؛ همان را انجام دهید. مثلا شما می توانید صندلی ماشین و کریر را به هواپیما برده تا فرزندتان به راحتی استراحت کند. استفاده از کریر یا صندلی ماشین در هواپیما به شما این امکان را می‌دهد تا یک لیوان آب را در دست بگیرید؛ چه برسد به کارهای دیگر. البته بردن لوازمی مانند، پتوی سبک و کوچک، لباس اضافی، پستانک، پوشک کودک و وسایل که نوزاد به آن نیاز دارد را فراموش نکنید.

5)  آخرین نفر سوار شوید

سفر

شاید به ظاهر ساده به نظر برسد؛ اما وقتی نوزاد همراهتان است، اوضاع کمی متفاوت خواهد بود. زمانی که به عنوان آخرین نفر سوار می‌شوید؛ به این معنی است که زمان کمتری در هواپیما سرپا می‌مانید و زمان کمتری برای نشستن روی صندلی با کودکتان دارد. اگر هم زمان بیشتر برای نشستن روی صندلی نیاز دارید؛ زودتر از بقیه سوار شوید تا فرصت کافی برای استقرار را داشته باشید.

6)  برنامه‌ریزی را از پنجره بیرون بیندازید.

صندلی ماشین یا کریر کودک

وقتی در سفر هستیم، تمرکز فقط بر لحظه حال واقعا کمک می‌کند. از نگرانی در مورد اینکه وقت غذا خوردن یا چرت زدن نوزادتان است؛ خودداری کنید. زمانی که کودک گرسنه به نظر می‌رسد به او غذا بدهید. اجازه دهید زمانی که خسته است؛ بخوابد. صرفا چون ساعت خوابش است؛ سعی نکنید آن را بخوابانید. شرایط سفر با هواپیما همراه نوزاد اغلب بسیار جدید و هیجان‌انگیز هستند؛ به احتمال زیاد کودک بین وعده‌های غذایی و چرت‌های خود بیشتر از حد معمول فاصله می‌گیرد؛ بنابراین نگران نباشید و کاملا با حوصله عمل کنید.

7)  خود را برای تغییرات فشار کابین آماده کنید.

بچه

در هنگام برخاستن و فرود آمدن در صورتی که کودک هشیار شد، با یک شیشه شیر آماده باشید؛ زیرا بلع، عملی است که فشار گوش را کاهش می‌دهد. در هر صورت اگر نوزادتان بداخلاق شد و بی قراری کرد، بهترین راه شیر دادن یا پستونک است!

8)  به دنبال یک ردیف باز باشید.

بچه

گاهی اوقات یک پرواز دارای یک ردیف باز است، پس به دنبال آن باشید. داشتن یک ردیف کامل فضای بیشتری برای بازی، حرکت و حفظ حریم خصوصی در صورت شیر ​​دادن به نوزاد می‌دهد. اینطوری رسیدگی به کودک و شیر دادن به آن برای شما هم راحت خواهد بود.

شرایط سفر با هواپیما برای نوزاد در ایران

صندلی ماشین یا کریر کودک
  • معمولا هر شرکت‌هواپیمایی شرایط خاص خود را برای همراه بردن نوزاد دارد. در هنگام رزرو بلیط حتما با این شرکت‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.
  • برای هزینه بلیط هواپیما، در پروازهای داخلی حدود 50 درصد و پروازهای خارجی حدود 75 درصد از بلیط بزرگسال باید پرداخت شود. البته در پرواز سیستمی، 10 % بلیط بزرگسالان است.
  • براساس قوانین مهمانداران وظیفه‌ای در قبال کمک برای عوض کردن پوشک یا غذا دادن به آنها ندارند. البته از انجام این کارها هم منع شده‌اند.

در آخر

سفر با هواپیما با نوزاد قطعا با چالش‌های بسیاری همراه خواهد بود ولی این نباید مانع سفر شما شود. کافی است کمی مدیریت داشته باشید و نکاتی هر چند ساده را رعایت کنید. این موارد به شما کمک می‌کنند تا خودتان و دیگر مسافران پروازی راحت و آرام  داشته باشند.

سوالات متداول

وسایل بهداشتی و ضروری نوزاد چیست؟

تب‌ سنج دیجیتالی کودک، گوش پاک‌کن نوزاد، کیسه آبگرم، پوشک، دستمال مرطوب نوزاد، آسپیراتور بینی

بهترین زمان سفر با هواپیما همراه نوزاد، چه وقت است؟

بعد از 10 روزگی اجازه سفر وجود دارد اما پیشنهاد ما، بعد از 1 ماه و نیمگی نوزاد است.

نظرات کاربران