محله فنرباغچه استانبول؛ جزیره‌ای زیبا با مناظر باورنکردنی

وقتی صحبت از استانبول به میان می‌آید، همگی به مراکز خرید باشکوه، جاذبه‌های تاریخی، رستوران و کافه‌های دنج و حتی برخی از تفریحات جذاب آن اشاره می‌کنند. در این بین هستند کسانی که محله‌های صمیمی و زیبای آن را دوست داشته باشند. مناطقی با مناظر چشم‌نواز، خانه‌های رنگی، گل‌های سرسبز و مردمی مهربان که پیاده‌روی در آن‌ها را به یکی بهترین تفریحات این شهر تبدیل کرده‌اند. ما نیز امروز قصد داریم تا دست شما را بگیریم به محله فنرباغچه استانبول ببریم، از مکان‌های تاریخی که دورتادور آن را ساحل پوشانده و از یک طرف هم به منطقه کادیکوی متصل است. 

رزرو تور استانبول

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

کمی درباره محله فنرباغچه استانبول

کمی درباره محله فنرباغچه استانبول

محله فنرباغچه یکی از زیباترین و بهترین محله‌های استانبول است که در بخش آسیایی این شهر قرار دارد. به عبارتی دیگر، فنر باغچه منطقه‌ای قابل سکونت در سمت آناتولی، در ساحل دریای مرمره با منظره جزایر دیدنی، یک فانوس دریایی، اسکله، مارینا و یک منطقه سرسبز باشکوه است.

جالب است بدانید که این محله برای مدتی به نام منطقه کالامیچ یا کالامیش (Kalamış) معروف بود، پس از آن به فنر باغچه (Fener Bahçesi) تغییر پیدا کرد. 

در زبان ترکی فنر باغچه به معنای باغ فانوس دریایی است که به خاطر فانوس معروفی که در این منطقه قرار گرفته به آن نامگذاری شده است. فانوس دریایی تاریخی که در سال 1562 ساخته شده و تا به امروز پابرجاست.

ساختار جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی فنر باغچه

ساختار جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی فنر باغچه

بر اساس اطلاعات منتشر شده در گزارش “وضعیت فعلی برنامه راهبردی فضایی” شهرداری کادیکوی، 20485 نفر در منطقه فنرباغچه کادیکوی زندگی می‌کنند. 56 درصد از جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند و تقریباً 51 درصد در محدوده سنی 25 تا 59 سال قرار دارند. 

به لطف پارک‌ها و باغ‌های باشکوه در خط ساحلی فنرباغچه مارینا، این منطقه برای ساکنانش این امکان را فراهم می‌کند که با طبیعت و فضای سبز بی‌نظیر آن در زیبایی بی‌نظیر غرق شوند. 

همچنین بر اساس اطلاعات و آمار ذکر شده در گزارش فوق، محله فنرباغچه استانبول در مقایسه با دیگر سواحل «قابل شنا تر» بوده و همین باعث شده تا ارزش بسیار بالایی داشته باشد. 

از طرفی وجود مکان‌های تفریحی، مدارس قایقرانی را در اطراف باشگاه Dalyan، بندر قایق بادبانی فنرباغچه، مارینا کالامیش و تأسیسات ورزشی آبی کیپ گالاتاسارای باعث شده‌اند تا فنرباغچه به یک مکان محبوب و ترجیحی برای زندگی تبدیل شود. در نتیجه، در این منطقه افرادی با موقعیت متوسط و بالا ساکن هستند که سبک زندگی باکیفیتی را در آن به وجود آورده‌اند. 

خدمات آموزشی محله فنرباغچه

بخش آموزش در محله فنرباغچه متراکم است. بر اساس گزارش “وضعیت فعلی برنامه راهبردی فضایی” شهرداری کادیکوی، فنرباغچه با 8 پیش دبستانی و مهدکودک بیشترین تعداد موسسات آموزش پیش دبستانی در کادیکوی را دارد. همچنین 2 مدرسه ابتدایی و 1 مدرسه متوسطه در آن قرار گرفته‌اند. علاوه بر این‌ها، 3 آموزشگاه زبان، 3 آموزشگاه قایقرانی، 2 مدرسه ورزشی و 2 مدرسه باله از دیگر مؤسسات آموزشی این محله هستند. 

خدمات بهداشتی محله فنرباغچه

خدمات بهداشتی محله فنرباغچه

مطابق با همین گزارش شهرداری کادیکوی، در محله فنرباغچه استانبول: 1 مرکز بهداشت خانواده، 12 بیمارستان خصوصی، 10 کلینیک دامپزشکی، 1 آزمایشگاه وجود دارد. بنابراین هیچ مشکل خدمات بهداشتی در منطقه وجود ندارد.

خدمات اجتماعی و فرهنگی محله فنرباغچه

منطقه فنرباغچه؛ با داشتن فانوس دریایی، پارک، مارینا، اسکله کالامیش، امکانات اجتماعی TCDD، امکانات ورزشی آبی گالاتاسارای کالامیش و ساحل دالیان، از جمله مکان‌هایی است که تجربه‌ای متفاوت از دریا را به گردشگران و مردم این منطقه ارائه می‌دهند. البته فقط این‌ها نیستند و در محله فنرباغچه شما شاهد موارد زیر هم خواهید بود:

  • پارک کالامیش آتاتورک، پارک فنرباغچه و ساحل دالیان دلپذیرترین فضای دریای مرمره را با منظره‌ای از جزایر به شما هدیه می‌دهند.
  • می‌توانید رویدادهای هنری را از نزدیک دنبال کنید، این منطقه دارای یک کارگاه هنری، یک تئاتر خصوصی و دو مدرسه هنری و باله است.
  • در محله فنرباغچه استانبول تعداد زیادی رستوران و کافه با مناظر دریا وجود دارد که بسیار متمایز و دیدنی هستند و البته به همراه غذاهای خوشمزه و باکیفیت!
  • در محله فنرباغچه شما می‌توانید به دیدن مسجد فنرباغچه و مسجد تاریخی سلامی بروید. همچنین در اینجا کلیسای کاتولیک سنت آگوستین و کلیسای یونانی وجود دارد.

جاذبه های دیدنی محله فنرباغچه استانبول

برخی از مکان‌های دیدنی این منطقه شامل موارد زیر هستند که می‌توانید در کنار پیاده‌روی از آن‌ها نیز بازدید کنید. 

مسجد سلامی 

این مسجد که در سال 1970 ساخته شده، از آن زمان تاکنون در خدمت ساکنان منطقه بوده و دارای فضای معنوی و معماری زیبایی است.

کلیسای کاتولیک سنت آگوستین

کلیسای کاتولیک سنت آگوستین

کلیسای کاتولیک لاتین سنت آگوستین از سال 1892 به عنوان عبادتگاه در محله فنرباغچه خدمت می‌کند. این کلیسا که در زمان سلطنت عبدالحمید در دهه 1860 ساخته شده، یکی از دیدنی‌ترین و مهمترین مکان‌های فنرباغچه به حساب می‌آید. 

آبنمای سلامی

فواره تاریخی سلامی در خیابان باغدات در منطقه فنرباغچه وجود دارد. همان‌طور که از کتیبه روی این فواره می‌توان فهمید، این فواره توسط Kethuda Şuhi Kadın در سال 1800 ساخته شده است. متأسفانه نمازخانه پشت آن به امروز نرسیده و از بین رفته است. این فواره در آن زمان برای خدمات‌رسانی به مسافرانی که از اسکله فنرباغچه به خیابان بغدات می‌رفتند، ساخته شده است.

خدمات حمل و نقل در محله فنرباغچه

در محله فنرباغچه، مسیرهای دوچرخه‌سواری و ایستگاه‌هایی از اتوبوس و مینی بوس وجود دارد. 

مسیر دوچرخه سواری 

محله های Caferağa، Zühtüpaşa، Fenerbahçe، Caddebostan، Suadiye و Bostancı که نوار ساحلی منطقه کادیکوی را تشکیل می‌دهند، دارای یک مسیر دوچرخه به طول 14915 متر هستند که بدون وقفه ادامه دارد و به روی تردد وسایل نقلیه بسته است. این مسیر که فقط عابران پیاده و دوچرخه سواران از آن استفاده خواهند کرد یک ماجراجویی کاملا متفاوت و پر از سفرهای دریایی را به افراد ارائه می‌دهد.

محله فنر باغچه استانبول کجاست؟

محله فنر باغچه استانبول کجاست؟

محله فنرباغچه استانبول در قسمت آسیایی این شهر قرار گرفته و به عنوان بخش کوچکی از ناحیه کادیکوی است. فضای سرسبز و امکانات، سبب شده تا در آن بیشتر خانواده‌های سطح بالا ساکن باشند. با این حال دیدنی‌های بسیاری برای یک بعدازظهر در اختیار شما قرار خواهد داد. 

خلاصه اینکه….

محله فنرباغچه استانبول همانند دیگری محله‌های این شهر پر از شگفتی و دیدنی است. با این حال، ما توصیه می‌کنیم اگر از هیاهوی شهر خسته شدید و می‌خواهید چند ساعتی را در ساحل قدم بزنید و به صدای مرغ‌های دریایی و امواج دریا گوش دهید، بهترین مکان خواهد بود. اگر هم خسته شدید، بدون رفتن از کافه‌ و رستوران‌های خیلی خفن آن از این محله خارج نشوید! 

نظرات کاربران