ترس از هواپیما

همه چیز درباره ایروفوبیا و یا ترس از هواپیما

ترس از هواپیما یا همان ایروفوبیا در بین خیلی از افراد رایج است. شاید برای شما هم پیش آمده که اطرافیانتان موقع پرواز چشمانشان را ببندند یا محکم به صندلی بچسبند. شاید هم خودتان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید. این عارضه باعث شده تا خیلی‌ها از دیدن شهری که همیشه آرزوی سفر به آن را داشتند؛ منصرف شوند یا قرارهای کاری خود را تغییر دهند. با این حال، برای خیلی‌ها این سوال‌ها وجود دارد که ایروفوبیا دقیقا چه علائمی دارد و چگونه می‌توان با آن مقابله یا درمان کرد؟

ایروفوبیا چیست؟

ایروفوبیا

ایروفوبیا نوعی ترس شدید از پرواز در هواپیما است. افرادی که با این مشکل مواجه هستند ، ممکن است از جنبه‌های مختلف پرواز مانند بلند شدن، فرود آمدن یا حتی محبوس شدن در هواپیما بترسند. باید بگوییم که این ترس تا حد زیادی غیر منطقی است؛ چراکه آمارها نشان داده‌اند، مسافرت هوایی کمترین میزان مرگ و میر را نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل به همراه دارد.

علت بوجود آمدن ایروفوبیا چیست؟

ایروفوبیا

دلیل خاصی برای ترس از هواپیما یا ایروفوبیا وجود ندارد؛ چون ترس معمولا تحت تاثیر عوامل محیطی شکل می‌گیرد. ترس از پرواز نیز ممکن است از کودکی توسط والدین به بچه‌ها القا شود. از طرفی، قرار گرفتن در معرض رسانه‌هایی که سقوط هواپیما یا حوادث دیگر را نشان می‌دهند نیز ممکن است نقش داشته باشد.

معمولا افراد به این دلیل از پرواز می‌ترسند؛ چون حس می‌کنند کنترلی بر وضعیت و ایمنی خودشان ندارند و هر چقدر از پرواز کردن دوری کنند، این ترس بیشتر در وجودشان رخنه می‌کند. گاهی اوقات، ترس از پرواز با فوبیاهای دیگری مانند ترس از ارتفاع، ترس از استفراغ یا ترس از فضاهای بسته نیز همراه است. فقط این نیست، ایروفوبیا  یک سری علائم فیزیکی هم دارد و معمولا زمانی که در حال فکر کردن به پرواز یا سوارشدن به هواپیما هستید، رخ می‌دهند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • حالت تهوع
  • افزایش ضربان قلب
  • دست‌های سرد
  • تنگی نفس
  • لرزیدن
  • احساس خفگی

چه راه‌های درمانی برای ایروفوبیا وجود دارد؟

ایروفوبیا

اگر شما هم بلیط هواپیما ✈را بخاطر ترس رزرو نمی کنید؛ در اینجا می خواهیم راجع به نکات بهبود دهنده این ترس صحبت کنیم. ترس از هواپیما یا ایروفوبیا معمولا با کمک دارو، تراپی یا ترکیبی از هر دو درمان می‌شود. برخی از داروهای ضد اضطراب تاثیر مثبتی بر روی علائم قبل و حین پرواز دارند. در تراپی نیز مواجهه درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به فرد کمک می‌کند تا به‌تدریج با احساسات خود در حین پرواز سازگار شود. چیزی که مهم است، درمان قطعی ایروفوبیا می‌باشد. بنابراین، فکر نکنید که به خاطر این مشکل هرگز نمی‌توانید سفر هوایی را تجربه کنید.

برای درمان ایروفوبیا چکار کنم؟

راه‌های درمانی مختلفی وجود دارد که می‌توانید به درمان خودتان کمک کنید. اما چه راهکارهایی!؟

با خودتان صادق باشید

ترس از هواپیما

اولین قدم این است که ترس از هواپیما را قبول کنید. بیشتر افراد از صحبت کردن درباره ایروفوبیا خجالت می‌کشند؛ فقط کافی است بدانید خیلی از افراد تحت تاثیر این عارضه هستند و شما تنها نیستید. با صحبت کردن شاید متوجه شوید که اطرافیانتان هم با ترس از پرواز مواجه هستند یا با کسانی روبرو شوید که به این ترس غلبه کرده‌اند. پس ترستان را بپذیرید و درباره اش صحبت کنید.

به دنبال آموزش بروید

ترس از هواپیما

به صورت کلی اگر از هر چیزی می‌ترسید، آموزش و جمع آوری اطلاعات از آن، می‌تواند به درمان شما کمک زیادی کند. ویدیوهایی که در مورد اینکه چقدر پرواز می‌تواند ایمن باشد یا خواندن مقاله یا کتابی که علم پرواز را توضیح می‌دهد را امتحان کنید. حتی یادگیری درباره مقررات ایمنی و آموزش خلبانی هم می‌تواند یک احساس امنیت به شما بدهد و ترس از هواپیما را کم کند.

  • شاید خوب باشد تا با بهترین و ایمن ترین خطوط هواپیمایی آشنا شوید؛ (لینک مقاله)

هدف از سفرتان را مشخص کنید

ترس از هواپیما

ترس از پرواز شاید شما را از دیدن مقصدی که همیشه آرزوی دیدن آن را داشتید، منع کند. پس به مکانی که که می‌خواهید بازدید کنید، فکر کرده و آن را در تقویم مشخص نمایید. درباره مقصدتان، جاهای دیدنی آن، رزرو بلیط هواپیما ✈، خرید و همه چیز، شروع به برنامه‌ریزی کنید. داشتن هدف می‌تواند این انگیزه را درون شما به وجود آورد تا با ترستان مواجه شوید و بر آن غلبه کنید.

کمک بگیرید

ترس از هواپیما

دلیلی وجود ندارد که فکر کنید تنهایی باید به مقابله با ایروفوبیا بروید. متخصصان زیاد هستند که به مردم کمک می‌کنند تا مدیریت اضطراب خود را یاد بگیرند. ترس از پرواز مشکل خجالت آوری نیست، اما باید در مورد آن با خودتان صادق باشید و از دیگران کمک بگیرید.

 در آخر

بسیاری از افراد در هنگام پرواز دچار حمله عصبی یا اضطراب شدید می‌شوند. فضای تنگ و شلوغ، سر و صدا، احساسات ناشی از بلند شدن یا فرود آمدن هواپیما، هر کدام می‌تواند باعث ایجاد ترس و احساس ناخوشایند در بین افراد شود. در این میان، برخی نوع شدیدتری از ترس و اضطراب را تجربه می‌کنند و از پرواز کردن منصرف می‌شوند. اگر هم مجبور شوند سوار هواپیما شوند، احتمالا حملات پانیک یا سایر علائم شدید اضطراب را تجربه خواهند کرد. این ترس از هواپیما یا ایروفوبیا است. امیدواریم با این مقاله به شما در بهبود ترستان کمک کرده باشیم.

نظرات کاربران