20 خرداد 1400
آموزش ها

آنچه معلولان در هنگام پرواز باید بدانند!

سفر با هواپیما به دلایل مختلفی مانند انتظار طولانی، مشکلات امنیتی، گم شدن چمدان‌ها می‌تواند برای هر کسی استرس‌آور باشد. اما این روند می‌تواند برای افراد معلول حتی طاقت فرسا نیز باشد. اخیراً، خبرگزاری‌ها از شرایط ناگوار هنگامی‌ که شرکت‌های هواپیمایی از سفر به افراد دارای معلولیت خودداری می‌کنند، گزارش داده‌اند؛ اما این موضوع به چه دلیلی است؟ در این مقاله به شرایط پرواز معلولان و این موضوع که چرا شرکت‌های هواپیمایی تا جای ممکن از پذیرفتن پرواز معلولان سرباز می‌زنند خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید تا در هنگام خرید بلیط هواپیما برای افراد معلول به مشکلی برنخورید.

دانستی هایی در مورد پرواز معلولان

قانون دسترسی هوانوردی برای معلولان

برای اطمینان از این که در سفر، پرواز معلولان مورد تبعیض قرار نگیرد، کنگره قانون دسترسی حامل هوایی را تصویب کرد. براساس این قانون، کلیه  شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای داخلی و بین‌المللی با مقصد یا مبدا مشخص، ملزم به ارائه محل اقامت خاص و رایگان به افراد معلول به روشی سازگار با تأمین مسافرت امن برای پرواز معلولان هستند.

محل اقامت شما، انتخاب شما

اول از همه، مهم است که به خاطر داشته باشید که فقط به دلیل این که یک شرکت صندلی شما را مشخص می‌کند، به این معنی نیست که مجبورید آن را بپذیرید. به عنوان مثال: شرکت‌های هواپیمایی باید به پرواز معلولان به آن‌ها اجازه دهند که قبل از سوار شدن به هواپیما جایگاه خود را انتخاب کنند.

پرواز با هواپیما به قیمت خرابی ویلچر

ویلچر ونحوه ی حمل آن  در پرواز معلولان

در برخی از موارد اعتماد به مهمانداران و مسئولین پرواز برای تحویل دادن ویلچر سبب می‌شود تا در پایان سفر صندلی چرخ دار خود را خراب تحویل بگیرید. متاسفانه در بسیاری از پرواز معلولان، فضایی مناسب برای قرارگیری ویلچر تعبیه نشده است. این مورد باعث می‌شود ویلچر در جایی نامناسب قرار بگیرد. پس از اتمام پرواز معلولان، ویلچر آنها دچار مشکل و شکستگی می‌شود. البته لازم به ذکر است در بعضی از هواپیماهای جدید برای این مورد هم  راه حل‌هایی اندیشیده شده است تا آسیبی به ویلچرها در پرواز معلولان وارد نشود.

اسکورت فرودگاه

برای پرواز معلولان اسکورت فرودگاه باید در دسترس باشد. یک شرکت هواپیمایی ممکن است یک کارمند واجد شرایط را فراهم کند یا به والدین یا دستیار بدون بلیط کمک تا امنیت و راحتی فرد معلول مطمئن شود. در پرواز معلولان، مسافر همراه می‌تواند بدون بلیط  از باجه چک این شرکت هواپیمایی مجوزی را درخواست کند که به وی اجازه می‌دهد برای امنیت معلول با شخصی که به او کمک می‌کند عبور کند.

نیروهای خدمات پرواز معلولان

غربالگری‌های امنیتی در پرواز معلولان

در پرواز معلولان غربالگری امنیتی برای افراد دارای باید مانند سایر مسافران باشد..

برخی از دستورالعمل‌های  TSA شامل موارد زیر هستند:

  • اگر مسافر درخواست غربالگری خصوصی کند، شرکت هواپیمایی باید آن را به موقع برای سوار شدن مسافر به پرواز خود فراهم کند.
  • اگر فرد معلول قادر به عبور از سیستم امنیتی بدون فعال‌سازی آن باشد، فرد مشمول مراحل خاص غربالگری نمی‌شود.
  • اگر فرد معلول نتواند بدون فعال کردن آن از سیستم عبور کند، فرد همانند سایر مسافرانی که سیستم را فعال می‌کنند تحت آزمایش بیشتر قرار خواهد گرفت.
راهنمای پرواز معلولان

عبور از ترمینال برای پرواز معلولان

در پرواز معلولان شما آزادانه می‌توانید در ترمینال حرکت کنید؛ زیرا پرسنل هواپیمایی نمی‌توانند افراد معلول را در ترمینال‌ها نگه دارند یا از آنها بخواهند در هنگام تأخیر یا در انتظار کمک حمل و نقل در یک منطقه نگهداری شوند.

گذر از امنیت می‌تواند مشکل باشد، به ویژه برای افرادی که با حیوانات سرویس دهنده یا وسایل کمکی سفر می‌کنند. هنگام مسافرت، وقت کافی به خود اختصاص دهید . اگر به کمک نیاز دارید، به پرسنل هواپیمایی مربوطه اطلاع دهید. پرسنل مربوطه ملزم هستند تمام اطلاعاتی را که به مسافران دیگر داده می‌شود، از جمله اطلاعات مربوط به زمان سوار شدن، تاخیرها یا تغییر در تعیین گیت‌ها، به شما ارائه دهند. با اطمینان از این که مئولان گیت از حضور شما آگاه هستند، می‌توانید در کمک به آنها اطمینان حاصل کنید که اطلاعات لازم را دریافت می‌کنید.

خدمات کادر پرواز معلولان

سوار شدن افراد معلول در پرواز معلولان

برای کمک به سوار شدن افراد معلول و خروج از هواپیما باید کارکنان آموزش دیده به طور مناسب وجود داشته باشند. این فرودگاه باید پرسنل آموزش دیده برای کمک به افراد دارای معلولیت در امر سوار شدن و خروج آن‌ها از هواپیما داشته باشد. با این حال، شرکت‌های هواپیمایی مجاز به حمل دستی مسافران داخل و خارج هواپیما نیستند، به عنوان مثال، مستقیماً بدن مسافر را در آغوش پرسنل هواپیمایی تحویل می‌گیرند.

انتخاب صندلی در پرواز معلولان

انتخاب صندلی بر اساس معلولیت نمی‌تواند انجام شود مگر در مواردی که قوانین FAA به آن نیاز دارد. یک فرد معلول نمی‌تواند ملزم به نشستن در یک صندلی خاص شود و یا از هر صندلی مستثنی شود، مگر این که در قوانین ایمنی FAA مانند قانون نشستن در ردیف خروجی FAA پیش‌بینی شده باشد. به دلایل ایمنی، این قانون نشستن در ردیف‌های خروج را به افرادی که بیشترین پتانسیل را دارند برای استفاده از خروج اضطراری و کمک به تخلیه هواپیما محدود می‌کند.

توجیه ویژه ایمنی 

پرسنل هواپیمایی باید برای افراد معلول توجیهی ایمنی ارائه دهند. کلیه اطلاعات سفر، از جمله توجیهی ایمنی، که در اختیار سایر مسافران قرار می‌گیرد نیز باید در اختیار مسافران معلول هم قرار گیرد. پرسنل هواپیمایی ممکن است به شخصی که می‌خواهد پرواز معلولان را انجام دهد یک جلسات مختصر ارائه دهد. جلسه توجیهی فردی باید به صورت محسوس و واضح ارائه شود.

شرایط پرواز معلولان

پرواز معلولان و محل های اقامت آنان

پرسنل هواپیمایی باید به یک مسافر دارای معلولیت کمک کنند:

  • به عنوان بخشی از روند سوار شدن و خروج به صندلی‌ها باید به معلولین کمک شود.
  • بسته‌ها را باز کنند و غذا را شناسایی کنند (البته در صورتی که توانایی غذا خوردن داشته باشد)
  • در صورت وجود از یک صندلی چرخدار داخل هواپیما استفاده کنید تا مسافر بتواند از آن به دستشویی برود و از آن استفاده کند.
  • به داخل دستشویی بروند و از آن به راحتی خارج شوند.
  • بارهای قابل حمل را بارگیری و بازیابی کنید، از جمله کمک‌های حرکتی و سایر وسایل کمکی که در هواپیما نگهداری می‌شوند.
  • پرسنل شرکت‌های هواپیمایی نیازی به کمک با عملکردهای حذف یا انجام خدمات پزشکی ندارند.

سخن پایانی

اگر شخصی سلامت یا ایمنی سایر مسافران را به خطر بیندازد، یا حمل‌ونقل شخص نقض قوانین ایمنی FAA باشد، ممکن است شرکت هواپیمایی از حمل و نقل خودداری کند. بخاطر داشته باشید این امر می‌تواند درمورد کسی اعمال شود که پرسنل هواپیمایی تشخیص دهند قادر به کمک به خود نیست.

به طور کلی، پرسنل هواپیمایی ممکن است نپرسند که فرد دارای معلولیت خاصی است یا نه. آنها می‌توانند در مورد توانایی شخصی در انجام عملکردهای خاص مربوط به سفرهای هوایی مانند سوار شدن، اعزام به هواپیما یا قدم زدن در فرودگاه، سوال کنند.

قوانین پرواز معلولان با هواپیما

مهمترین چیز این است که قبل از پرواز معلولان باید از حقوق خود مطلع شوند و خونسردی خود را حفظ کنند. اطمینان از این که از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اید و زمان زیادی برای ایجاد مکان‌های اقامتی در نظر گرفته شده است نیز می‌تواند به لذت بردن از تجربه پرواز کمک کند. اگر با افراد معلول به سفر رفته‌اید و یا خودتان پرواز معلولان را تجربه کرده‌اید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران