درخت کریسمس از کجا آمده؟

هر زمان که یک درخت کریسمس واقعی را بو کنید، فوراً به لحظه خوشایند زندگیتان در گذشته منتقل می شوید. رسم به خانه آوردن یک درخت کریسمس از جایی آغاز می شود که هزاران سال پیش، از درختان صنوبر همیشه سبز، برای جشن های زمستانی استفاده می شده است. بنابراین روح قدیمی درختان سبز و علی الخصوص درخت کریسمس؛ نور و امید را در این فصل تاریک به زندگی ما می بخشد.

تاریخچه درخت کریسمس

برای بسیاری، جشن کریسمس بدون یک صنوبر همیشه سبز زیبا در اتاق نشیمن که با زیور آلات درخشان و هدایای پیچیده تزئین شده، غیرممکن است. اما تاریخچه درخت کریسمس به کجا بر می گردد؟!

مصریان باستان در کنار درخت کریسمس؟

خیلی وقت پیش حتی قبل از ظهور مسیح، گیاهانی که در تمام سال سبز می ماندند و زرد نمی شدند ( درختان همیشه سبز) معنای خاصی از ابدیت زندگی را داشتند. همانطور که امروزه مردم در فصل جشن خانه های خود را با درختان کاج و صنوبر تزئین می کنند، مردمان باستان نیز شاخه های همیشه سبز را بر در و پنجره های خود آویزان می کردند. در بسیاری از کشورها اعتقاد بر این بود که گیاهان همیشه سبز جادوگران، ارواح، ارواح شیطانی و بیماری را از خود دور می کنند. مصری ها نیز از این قضیه جدا نبودند. در واقع مصریان باستان معبدهای اختصاص داده شده به “را”، خدای خورشید، را با نخل سبز در زمستان (اول دی که شب به طولانی ترین حالت می رسد) تزئین می کردند. در واقع شاید درخت کریسمس آن ها به زیبایی حالا نباشد؛ اما آن ها نیز به نوعی این درخت را در جشنشان داشتند. این جشن زمستانی و درخت نخل برای مصریان باستان به معنای بازگشت قدرت خدای خورشید بوده است.

درخت کریسمس؛ از وایکینگ ها تا رومیان !

 در شمال اروپا، یک سری از قبایل(سلت ها)، معابد خود را با شاخه های همیشه سبز تزئین می کردند که نشان دهنده زندگی ابدی است. پیشتر در شمال نیز، وایکینگ ها فکر می کردند که گیاهان همیشه سبز گیاهان بالدر، خدای نور و صلح هستند. مچنین رومیان باستان انقلاب زمستانی را با جشنی به نام Saturnalia که به افتخار زحل، خدای کشاورزی برپا می‌کردند، جشن می‌گرفتند و مانند سلت‌ها، خانه‌ها و معابد خود را با شاخه‌های همیشه سبز تزئین می‌کردند. شایان ذکر است که ساتورنالیا مهمترین جشن در زندگی رومیان بود. این یک جشن یک هفته‌ای غیرقانونی بود که بین 17 تا 25 دسامبر برگزار شد و در آن هیچ‌کس نمی‌توانست به دلیل مجروح کردن یا کشتن مردم، تجاوز جنسی، دزدی – هر چیزی که معمولاً خلاف قانون است – تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. اگرچه بسیاری از مردم با سوء استفاده از این جشن، قانون شکنی کردند، اما این جشن زمستانی رومیان می تواند زمانی برای مهربانی باشد.

آغاز سنت درخت کریسمس

در حالی که بسیاری از فرهنگ های باستانی از گیاهان همیشه سبز در زمان کریسمس استفاده می کردند، سوابق تاریخی نشان می دهد که سنت درخت کریسمس در قرن شانزدهم توسط آلمانی ها آغاز شد؛ زمانی که درختان صنوبر را در داخل خانه های خود تزئین می کردند. در واقع در برخی از فرقه های مسیحی آدم و حوا را مقدس می دانستند و مردم در شب کریسمس آنها را جشن می گرفتند.

در طول قرن شانزدهم، اواخر قرون وسطی، دیدن نمایشنامه‌های عظیمی که در فضای باز در روز آدم و حوا اجرا می‌شدند، که داستان خلقت را روایت می‌کرد، کم نبود. اما روحانیون مسیحی  این اعمال را از زندگی عمومی منع کردند و آنها را اعمال بت پرستی تلقی کردند. از این رو، برخی افراد شاخه ها یا درختان همیشه سبز را جمع آوری کردند و مخفیانه به خانه های خود آوردند. این گیاهان همیشه سبز در ابتدا “درختان بهشت” نامیده می شدند و اغلب با اهرام چوبی ساخته شده از شاخه هایی که با طناب به هم چسبیده بودند همراه بودند. بر روی این اهرام، برخی از خانواده ها شمع می بستند و برای هر یک از اعضای خانواده یک شمع روشن می کردند.

چه کسی شمع درخت کریسمس را روشن کرد ؟

برخی می گویند اولین کسی که شمع را بر بالای درخت کریسمس روشن کرد؛ مارتین لوتر بود. افسانه ها حکایت از آن دارند که در اواخر یک شب نزدیک به زمان کریسمس، لوتر در حال قدم زدن به خانه بود. زمانی که او تحت تأثیر زیبایی معصومانه نور ستارگانی قرار گرفت که از میان درختان صنوبر می درخشید. مارتین لوتر که می خواست این تجربه را با خانواده اش به اشتراک بگذارد، یک درخت صنوبر را قطع کرد و به خانه برد. او یک شمع کوچک روی شاخه ها قرار داد تا نماد آسمان کریسمس باشد. آنچه مسلم است این است که تا سال 1605، درختان کریسمس چیزی بود که در آن سال، سوابق تاریخی نشان می‌دهد که ساکنان استراسبورگ درخت‌های صنوبر را در سالن‌ها برپا می‌کردند و گل‌های رز بریده شده از کاغذهای رنگارنگ، سیب، ویفر را به آن آویزان می‌کردند. در آن روزها؛ بسیاری از دولتمردان و اعضای روحانی، استفاده از درخت کریسمس را به عنوان جشن مسیح محکوم کردند. به عنوان مثال، وزیر لوتری، یوهان فون دانهاور، شکایت کرد که این نماد مردم را از درخت همیشه سبز واقعی، یعنی عیسی مسیح دور می کند.

درخت کریسمسی که حالا داریم !

در سال 1846، ملکه ویکتوریا و همسر آلمانی‌اش آلبرت در مجله Illustrated London News ترسیم شدند که با فرزندانشان در اطراف درخت کریسمس ایستاده بودند. پس از اینکه ملکه ویکتوریا شروع به گرفتن جشن کریسمس با درختان صنوبر و هدایایی آویزان شده بر شاخه ها کرد، افراد به صورت غیرعادی بلافاصله از این کار پیروی کردند. اما خیلی ها هم می گویند که این اعتبار در واقع به ملکه شارلوت، همسر پادشاه جورج سوم می رسد. در دسامبر 1800، ملکه شارلوت درخت سرخدار را در وسط اتاق پذیرایی در لژ ملکه برای یک مهمانی بزرگ برای کودکان ثروتمند و نجیب برپا کرد. درخت با گلدان، میوه، اسباب بازی و شمع های مومی کوچک تزئین شده بود. این منظره دیدنی مهمانان را به وجد آورد و از آنجا به بعد، داشتن یک درخت محبوب شد، البته منحصراً در میان خانواده های ثروتمند انگلستان.

درخت کریسمس نماد چیست ؟

در مسیحیت، درخت کریسمس نماد تولد و رستاخیز عیسی مسیح است. شاخه ها و درختچه های درخت به عنوان نمادی از جاودانگی در نظر گرفته می شوند. همچنین اعتقاد بر این است که هر تزئینی که برای تزئین درخت کریسمس استفاده می شود دارای اهمیت خاصی است. با این حال، مردم زیور آلات را برای تزئین به انتخاب خود انتخاب می کنند. درخت کریسمس به معنای خانواده، دوستان و جشن است. این درخت ما را به یاد آن بچه کوچکی می اندازند که در درون همه ما زندگی می کند. نماد های درخت کریسمس :

معمولاً مردم از یک ستاره درخشان به عنوان رویه درخت کریسمس استفاده می کنند. اما چرا؟

مردم بر این عقیده هستند که این ستاره،  حکیمان را از شرق به سمت عیسی مسیح در بیت لحم راهنمایی کرد. ( حتما داستان 3 مردی که زمان حضرت عیسی به آنجا رفتند تا اورا بپرستند را شنیده اید) . همچنین نماد فرشته که به عنوان رویه درخت استفاده می شود؛ یادآور فرشته ای است که تولد مسیح را اعلام کرد.

تاپرهای درخت کریسمس : زنگ های آویزان در کنار شاخه های درخت نشان دهنده شادی و شادی این روز است.

چراغ های درخت کریسمس : قرار دادن چراغ ها بر روی درخت به این ایده برمی گردد که عیسی(ع) را به عنوان نور در تاریکی نشان می دهند.

آب نبات عصایی شکل: ظاهراً آب نبات های عصایی شکل؛ برای ساکت نگه داشتن بچه ها هستند. اما این آبنبات ها که به شکل قلاب چوپانی خم هستند؛ یادآور این موضوع اند که حضرت عیسی “چوپان خوب” است و از مردم محافظت می کند.

رنگ قرمز و سبز : رنگ قرمز در کریسمس برای نشان دادن خون عیسی هنگام مرگ بر صلیب استفاده می شود و رنگ سبز نشان دهنده نور و زندگی ابدی است. افسانه ای نیز وجود دارد که می گوید وقتی عیسی در پایان زمستان به دنیا آمد، همه درختان در سراسر جهان برف را تکان دادند تا شاخه های سبز جدیدی نمایان شوند.

چگونه مردم کشورهای دیگر درخت کریسمس خود را تزئین می کنند؟

هر سال، مردم در سراسر جهان برای کریسمس درختان همیشه سبز را با زیورآلات تزئین می کنند. بسیاری بر این باورند که این سنت با مارتین لوتر در آلمان در دهه 1600 آغاز شد، اما تزئین درختان در زمستان قبل از اینکه با کریسمس مرتبط شود، در واقع یک سنت باستانی بود. امروزه این سنت رشد کرده است و زیور آلات به اندازه خود درختان بخشی از فصل کریسمس هستند. در واقع، مردم از سراسر جهان درختان خود را کمی متفاوت تزئین می کنند. در اینجا برخی از روش های رایج تزئین درخت کریسمس توسط مردم در کشورهای دیگر آورده شده است:

  • چین : مسیحیان در چین اقلیت هستند، به این معنی که درصدی از جمعیتی که دوست دارند درخت کریسمس را تزئین کنند، از هر چیزی که به طور گسترده در دسترس است، استفاده می کنند.(به این معنی که بسیاری از مردم زیور آلات خود را می سازند.) درختان عمدتاً با استفاده از صنایع دستی کاغذی سنتی مانند فانوس های کاغذی، گل های تازه و گلدسته های خانگی تزئین می شوند.
  • آلمان : در آلمان، سنت های تزئین کریسمس منطقه ای است. در باواریا، مردم نی ها را با استفاده از نخ های زیبا برای تزئین درختان به شکل جشن می بندند. بیشتر درختان چراغ دارند و برخی از مردم حتی از شمع های سفید استفاده می کنند. گفته می شود که مارتین لوتر اولین درخت کریسمس را با شمع تزئین کرد تا نشان دهنده ستاره های آسمان باشد.
  • استرالیا : اگرچه اکثر ما کریسمس را با زمستان مرتبط می‌دانیم، اما در نیمکره جنوبی، دسامبر یک ماه تابستانی است! در نتیجه، بسیاری از مردم استرالیا ترجیح می‌دهند درخت خود را با تم تابستانی تزئین کنند و از عناصر طبیعی مانند صدف‌های دریایی برای تشکیل بیشتر تزئینات خود استفاده کنند.
  • اوکراین : علاوه بر تمام تزئینات معمولی کریسمس، مردم اوکراین همیشه عنکبوت و تار عنکبوت را در طرح تزئین درخت خود قرار می دهند. اگرچه عنکبوت‌ها همیشه در خانه مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، اما نشانه‌ی خوش شانسی در اوکراین هستند. با تزئین درخت با عنکبوت، افراد خانواده امیدوارند که در سال آینده برای آنها خوش شانسی و خوشبختی به همراه داشته باشد.
  • آفریقا : مسیحیان آفریقا درختان همیشه سبز را برای کریسمس تزئین نمی کنند. از آنجایی که این تعطیلات در ماه های تابستان است، مسیحیان در کشورهای آفریقایی مانند اوگاندا درختان نخل و درختان انبه را در داخل و خارج خانه خود با وسایلی از طبیعت تزئین می کنند.
  • ایتالیا : کسانی که درخت کریسمس را در ایتالیا تزئین می کنند از تزئینات نسبتاً معمولی مانند رشته چراغ های کریسمس و زیور آلات زیبا و دست ساز استفاده می کنند. این امر به ویژه در بخش هایی از ایتالیا که مستقیماً با آلمان هم مرز هستند صادق است. با این حال، در بسیاری از نقاط کشور، اهمیت بیشتری به تزئین خانه داده می شود.
  • سوئد : درخت‌های کریسمس باید تا روز کریسمس بلند شوند و تا 12 روز پس از کریسمس بیدار بمانند! درختان با ستاره ها و دانه های برف ساخته شده از کاه تزئین شده اند. از دیگر تزیینات می توان به حیوانات چوبی رنگارنگ اشاره کرد.
  • انگلستان :  مردم بریتانیا عاشق درخت کریسمس هستند و معمولاً در هر خانه یک درخت وجود دارد. همچنین درخت بزرگی در میدان ترافالگار لندن است که هر ساله توسط شهر اسلو نروژ به بریتانیا داده می شود.

واقعیت جالبی که در این مورد هست: اولین هدیه درخت نروژی در سال 1947 به عنوان تشکر از حمایت بریتانیا در طول جنگ جهانی دوم داده شد.

  • ژاپن : از آنجایی که کریسمس واقعاً در ژاپن جشن گرفته نمی شد، درختان کریسمس بدون تزئینات و معمولی رها می شدند. در عوض، پرندگان اوریگامی دست ساز به عنوان زینتی زیبا در بسیاری از درختان کریسمس ژاپنی استفاده می شود.
  • هندوستان : از آنجایی که یافتن درخت صنوبر در هند دشوار است، بسیاری از کسانی که مایلند به جای تزئین بوته های محلی مانند انبه یا موز جشن بگیرند. در واقع هر درختی که بتوان آن را تزئین کرد به عنوان بخشی از جشن ها استفاده می شود! مردم همچنین از برگ های انبه برای تزئین خانه های خود استفاده می کنند .
  • برزیل : کریسمس یک جشن بزرگ در برزیل است و درختان کریسمس یک طرح رایج هستند. پس از مراسم نیمه شب کریسمس، اغلب نمایش های نوری بزرگ وجود دارد.

زیبا ترین درختان کریسمس در سراسر جهان کجا هستند؟

  • درخت کریسمس مرکز راکفلر، نیویورک، ایالات متحده

وقتی صحبت از تزئینات کریسمس به میان می آید، نمی توانید شهر نیویورک را شکست دهید. درخت کریسمس در مرکز راکفلر در نیویورک با 45000 چراغ؛ یک سنت سالانه است که به سال 1932 باز می گردد. می

  • درخت کریسمس در میدان ترافالگار لندن از سال 1947 هدیه سالانه نروژ بوده و به منظور تشکر از حمایت بریتانیا در طول جنگ جهانی دوم اهدا می‌شود.
  • درخت کریسمس Galeries Lafayette – پاریس، فرانسه

یک درخت کریسمس چهار طبقه خیره کننده هر ساله در فروشگاه بزرگ Galeries Lafayette در پاریس، فرانسه قرار می گیرد و همیشه تم متفاوتی دارد تا خریداران را شگفت زده و خوشحال کند. تم های گذشته شامل «از سیاره ای دیگر» با تزئینات شهاب سنگی و «یک کریسمس شگفت انگیز قطب شمال» بود که توسط هنرمند فرانسوی لورنزو پاپاس کاملاً از کاغذ ساخته شده بود.

  • بزرگترین درخت کریسمس در ایتالیا

درختان منفرد در دامنه‌های کوه Ingino با مجموعه‌ای از چراغ‌ها تجهیز شده‌اند تا تصویری خیره‌کننده از درخت کریسمس 2400 فوتی ایجاد کنند که کوه را از پایه تا قله پوشانده است – بزرگترین درخت کریسمس در جهان.

در آخر

اگر دلتان می خواهد که در حال و هوای کریسمسی باشید، بهتر است تا بلیط هواپیما استانبول را تهیه کنید و در کنار تخفیف های این موقع از سال، خرید های خوبی را بکنید.

استانبول در روزهای زمستان را با این مقاله، بیشتر بشناسید!

نظرات کاربران