کلیسای کوچک لپانتو

هرآنچه باید درباره کلیسای جامع بارسلون بدانید!

کلیسا بارسلونا

در کشور اسپانیا، شهری تاریخی و زیبا وجود دارد که هر گوشه‌اش پر از قصه‌های نگفته است. بارسلون، این شهر پویا همچون جواهر در کنار دریای مدیترانه قرار گرفته و جاهای دیدنی بی نظیرش به یکی از مقصدهای گردشگری تبدیل شده است. این شهر بیشتر از هر چیز به تاریخ و معماری پرغرورش افتخار می‌کند. البته، حق دارد؛ در اینجا ساختمان‌ها و کلیساهای باشکوهی وجود دارند که با دیدنشان عقل از سرتان می‌پرد. باور نمی‌کنید؛ بیایید تا با یکدیگر کمی در کلیسای جامع بارسلون قدم بزنیم.

کمی درباره معروف ترین کلیسای بارسلونا

کلیسای جامع بارسلون یکی از بزرگترین و چشمگیرترین کلیساهای کاتالونیا در این شهر است. همچنین به عنوان کلیسای جامع صلیب مقدس و سنت اولالیا نیز شناخته می‌شود. این کلیسای جامع که در قرن چهاردهم تأسیس شد و در حال حاضر هم به عنوان مقر رسمی اسقف اعظم بارسلون است. در کنار همه ارزش‌های معنوی این کلیسا، این معماری باشکوه آن است که باعث شده تا زبانزد خاص و عام باشد.

چرا کلیسای جامع بارسلونا معروف است؟

کلیسا بارسلونا
  • کلیسای جامع بارسلون به عنوان یک نقطه عطف بسیار مهم در کاتالونیا است و اهمیت زیادی به لحاظ معنوی برای این شهر و حتی اسپانیا دارد.
  • این کلیسا در همان مکان معبد رومی سابق ساخته شد. آن را با افتخار به قدیس اولالیا که در دوران امپراتوری روم تا حد مرگ شکنجه شد، تقدیم کردند. آرامگاه او در زیر محراب اصلی داخل کلیسا مدفون است.
  • سبک معماری گوتیک و نئوگوتیک آن واقعاً دیدنی و برجسته است. جزئیات پیچیده، مجسمه‌ها، طاق‌ها، گواهی بر زیبایی بی نظیر این کلیساست.
  • کلیسای جامع همچنین مقر اسقف اعظم بارسلون و عبادتگاه مهم ساکنان این شهر است.

چه کسی کلیسای جامع بارسلون را ساخته است؟

ساخت کلیسای جامع کنونی در 1 می 1298 آغاز شد، زمانی که جیمز دوم در آن زمان پادشاه آراگون بود و برنات پلگری اسقف بارسلون بود. کلیسای جامع بارسلون، سرانجام در سال 1417 با نمای غربی ساده و یک صومعه اضافه شده در سال 1448 تأسیس شد. در مجموع، ساخت کامل کلیسای جامع بارسلونا حدود 150 سال طول کشید.

نکات برجسته کلیسا

نقاشی‌ها

در داخل کلیساهای کلیسای جامع بارسلونا، بسیاری از نقاشی‌های گوتیک درون محراب‌های آن وجود دارد؛ آثار هنرمندان بسیار مطرح جهانی. یکی از این شاهکارها به نام برنات مارتورل ثبت شده که بسیار دیدنی هستند. نقاشی‌هایی از جمله مسیح روی صلیب که توسط پیروانش احاطه شده است و همچنین رستاخیز او را نشان می‌دهد. در کل، نقاشی‌های کلیسای جامع بارسلون همه را حیرت زده می‌کنند.

صندلی قلب

صندلی‌ها یا گروه کر در قلب کلیسای جامع واقع شده‌اند و قدمت آن به قرن 14 و 15 باز می‌گردد. در پشت صندلی‌ها تصاویری از نشان پشم طلایی متعلق به قرن شانزدهم به چشم می‌خورد. یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته گروه کر، منبر یا صندلی بلندی است که بین سال های 1394 و 1499 توسط پره کانگلادا و متیس بونافه ایجاد شد.

پنجره‌های رنگی

بسیاری از پنجره‌های رنگی، دیوارهای کلیسای جامع بارسلون را تزئین می‌کنند. همه آنها دارای 3 پانل هستند که در پانل مرکزی تصویری از یک شخصیت اصلی نمایش داده می‌شود، در حالی که پانل‌های جانبی حاوی طرح‌های هندسی هستند که نماد خانواده‌های سلطنتی شهر، فرشتگان و غیره هستند.

معماری کلیسای جامع بارسلونا

کلیسا بارسلونا

کلیسای جامع بارسلون بیشتر از هر چیزی به دلیل معماری به سبک گوتیک خود شناخته شده است؛ در سفر خود و رزرو بلیط هواپیما بارسلون از نزدیک با تمام وجود این موضوع را لمس خواهید. این کلیسا از 3 شبستان تشکیل شده و امکان استفاده از فضاهای میانی را برای داشتن کلیساهای کوچکتر را نیز فراهم کرده است. واقعا دیدنی و جالب است؛ کلیساهای کوچک در یک کلیسای جامع!

در هر شبستان 2 نمازخانه با 2 ناقوس بزرگ در دو انتها بدون نمازخانه جانبی وجود دارد. از تراس کلیسا هم می‌توانید به شکل هشت ضلعی برج های ناقوس از نزدیک نگاه کنید. پنجره‌های بزرگ دیوارهای کلیسای جامع بارسلون را به زیبایی هر چه تمام مزین کرده‌اند و کلیساهای داخل آن را روشن می‌کنند.

تاریخچه کلیسای جامع بارسلونا به طور خلاصه

قرن سوم تا چهارم:

اگرچه هیچ سابقه تاریخی ثابت شده‌ای از حضور اولیه مسیحیت وجود ندارد، اما شهادت قدیس اولالیا و سنت کوکوفاس گواه وجود مسیحیان در بارسلون در قرن‌های 3 و 4 است. حفاری‌های اخیر در دیوار شرقی کلیسای جامع بارسلون، ساختمانی با 3 شبستان که با ستون‌های سفید از هم جدا شده‌اند را نمایان کرد که نشان‌دهنده وجود مسیحیت در قرن 4 است.

قرن هفتم تا دهم:

در ابتدا، بقایای سنت اولالیا در کلیسای اولیه پنهان شد تا از هتک حرمت توسط مهاجمان در قرن هفتم جلوگیری شود. یک قرن بعد، بقایای او به طور معجزه آسایی در معبد سانتا ماریا د ل آرنس پیدا شد. در حمله اعراب یکی از سرداران به نام المنزور تمام شهر را سوزاند و ویران کرد. باسیلیکا، با این حال، تا قرن 10 به قوت خود باقی ماند.

قرن دوازدهم تا 1913

کلیسای جامع گوتیک کنونی در محل معبد رومی در قرن دورازدهم در زمان پادشاهی جیمز دوم آراگون ساخته شد. حدود 150 سال بعد، سرانجام زمانی که پادشاه آلفونسو پنجم در قدرت بود، ساخت آن به پایان رسید.

به داخل کلیسا سر بزنیم :

بیایید کمی در این کلیسای زیبا و باشکوه قدم بزنیم و ببینیم از چه بخش‌هایی تشکیل شده است:

محراب بلند

این محراب 3 متر طول دارد و بر روی 2 سرستون قرار گرفته است. در پشت محراب تصویر بزرگی از صلیب را خواهید دید که توسط 6 فرشته احاطه شده است که توسط فردریک مارس مجسمه سازی شده است.

سرداب سنت اولالیا

در زیر محراب مرتفع، دخمه سنت اولالیا قرار دارد که در آغاز قرن چهاردهم توسط معمار مشهور Jaume Fabré ساخته شد.

گروه کر

بین سالهای 1390 و 1519، زیر نظر اسقف ریموند د اسکالس ساخته شد. غرفه‌ها، قله‌ها و سایبان‌ها در طراحی استثنایی گوتیک کاتالان به وضوح دیده می‌شوند.

صومعه

صومعه شامل 4 گالری با طاق‌ها و ستون‌های چوبی است. در این ستون‌ها، صحنه‌هایی از عهد عتیق و افسانه‌های مربوط به صلیب مقدس حجاری شده است.

قربانی

زیارتگاه با 3 اتاق حاصل توسعه‌هایی بود که در سال‌های 1408 و 1502 صورت گرفت. این زیارتگاه همچنین جایی است که مردم برای مراسم متوفی خودشان استفاده می‌کنند و در آنجا جمع می‌شوند.

مقبره سنت ریموند پنیافورت

بالای محراب کلیسای سنت ریموند پنیافورت، یک مقبره گوتیک را خواهید دید که صحنه‌هایی از زندگی او را به تصویر می‌کشد. در حالی که در زیر محراب، مقبره‌ای وجود دارد که چهره ای از قدیس را به همراه آرامگاهی از صومعه سنت کاترین نشان می‌دهد.

موزه

کلیسا بارسلونا

جایی که زمانی محل آشپزی بود، اکنون به موزه‌ای زیبا در کلیسای جامع بارسلون تبدیل شده است. در داخل موزه، مجموعه‌ای از وسایل قرن یازدهم را خواهید دید.

کلیسای سنت لوسیا

کلیسای سنت لوسیا بین سالهای 1257 تا 1268 به سبک رومی اواخر ساخته شد. این مکان در ابتدا به مقدسین ویرجین تقدیم شده بود، اما از سال 1296 تنها به سنت لوسیا، معروف به محافظ بینایی، وقف شد.

نما

نمای کلیسای جامع بارسلون توسط معمار برجسته خوزه اوریول مسترس و با راهنمایی مانوئل جیرونا ساخته شده است. تقریباً 3 سال طول کشید تا ساخت و ساز بین سال های 1887 و 1890 تکمیل شود.

پشت بام‌ها

هنگامی که به قله رسیدید، می‌توانید دو برج ناقوس، دو قله، سیمبوریو تاج گذاری شده توسط صلیب مقدس، صومعه، و چند مناظر پانورامای فراموش نشدنی از بارسلون را ببینید.

درب سنت آیو

برای حدود 500 سال، درب سنت آیو ورودی اصلی کلیسای جامع بارسلون بود که در زیر یکی از برج‌های ناقوس قرار داشت. این قدیمی‌ترین درب کلیسای جامع است که قدمت آن به سال 1298 باز می‌گردد.

کلیسای کوچک لپانتو

کلیسای کوچک لپانتو

کلیسای مقدس مقدس یا مسیح مقدس لپانتو که در سال 1407 ساخته شد، فضایی مستطیل شکل است که توسط طاق ستاره‌ای بزرگ پوشیده شده است. در مرکز، سنگ کلیدی قرار دارد که توسط جوآن کلاپروس در سال 1454 مجسمه‌سازی شده و نماد پنطیکاست است. در داخل کلیسای کوچک مقبره باروک سنت اولگاریوس و یکی از مسیحیان مقدس لپانتو قرار دارد.

بهترین زمان برای بازدید

برای بازدید از کلیسای جامع بارسلون زمان‌های زیر را در نظر بگیرید:

دوشنبه تا جمعه: 8 صبح تا 12:30 بعد از ظهر و 17:45 تا 19:30

شنبه‌ها و تعطیلات رسمی: 8:30 صبح تا 12:30 بعد از ظهر و 17:15 تا 20

یکشنبه‌ها و تعطیلات مذهبی: 8:30 صبح تا 13:45 و 17:15 تا 20

بهترین زمان برای بازدید: بهترین زمان برای بازدید از کلیسای جامع برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در روزهای هفته صبح یا ظهر است. شما می‌توانید جشن‌های داخل کلیسای جامع بارسلون را در روز یکشنبه ببینید.

آدرس کلیسای جامع بارسلون

کلیسای جامع بارسلونا در قلب مرکز گوتیک در بارسلون، اسپانیا واقع شده است. کلیسای جامع و میدان اطراف آن مسیری را به سمت محله گوتیک در مرکز شهر بارسلون تشکیل می‌دهند که یکی از جذاب‌ترین مناطق شهر است.

کلام آخر

کلیسای جامع بارسلون یک کلیسای باستانی است که در قلب مرکز گوتیک این شهر قرار دارد. معماری گوتیک آن، واقعاً منظره‌ای باشکوه است. بلیط هواپیما تهران بارسلون شما را به کشف یکی از دیدنی‌ترین کلیساهای دنیا می‌برد؛ جایی که عقل و هوش از سرتان می‌پرد و دیدن این همه زیبایی را باور نمی‌کنید!

نظرات کاربران