برکه‌ های باران بندرعباس

برکه‌ های باران بندرعباس؛ به تماشای آیینه های آبی و نقره ای

صرفا نام زیبایی مثل برکه های باران بندرعباس می‌تواند دل‌‌انگیزی و چشم‌نوازی این آب انبارها را در ذهن گردشگران تداعی کند. این مجموعه زیبای طبیعی از ۵ برکه تشکیل شده‌ و نزد اهالی محلی شهر بندرعباس و گردشگران بسیار محبوب است. در این گزارش یکی از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی یعنی برکه‌ های باران بندرعباس را معرفی می‌کنیم.

پاسپورت دومینیکا

بلیط هواپیما لحظه آخری را با سه کلیک رزرو کن!

چرا باید از برکه ‌های باران بندرعباس بازدید کرد؟

برکه های باران بندرعباس جدای از زیبایی منحصر به فرد و طبیعی که دارد، از منظر تاریخی هم از قدمت بالایی برخوردار است و هر ساله میزبان سیل عظیمی از گردشگران و مسافران از ایران و سراسر جهان است.

معماری این برکه‌ها  که از اماکن گردشگری بندرعباس به حساب می‌آید، یکی دیگر از نکات جذاب و قابل توجه این منطقه است. همچنین مصالح به کار رفته در این بنا، به مانند سایر آب‌انبارهای شهر از جذابیت خاصی برخوردار است.

 پیشینه برکه ‌های باران بندرعباس

برکه‌ های باران بندرعباس

گرما و دمای بالای شهر بندرعباس در کنار مقاطع خشکسالی‌ آن، از زمان‌های قدیم مردم آن را مجبور به ساخت آب انبارهای متعدد و فراوان کرده کرده است. به طوری که می‌توان چیزی بالغ بر ۲ هزار آب انبار در جای جای مختلف استان هرمزگان مشاهده کرد.

شاید به جرات بتوان گفت که گل سر سبد تمامی این برکه‌ها و آب‌انبارها مجموعه برکه ‌های باران است. مجموعه‌ای که از زمان حکومت صفوی به بعد با معماری منحصر به فرد و ممتاز خود، همواره در زندگی روزمره، فرهنگ و حتی آداب و رسوم و همینطور اعتقادات مردم، نقش تعیین کننده‌ای داشته است. این مجموعه که از اصلی‌ترین اماکن گردشگری بندرعباس به شمار می‌آید، در هفتمین روز از خرداد ماه، سال ۱۳۵۴ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برای رفتن به بندر عباس میتوانید با رزرو تور فوق العاده، یک سفر فوق العاده داشته باشید.

معماری برکه ‌های باران بندرعباس

اصلی‌ترین مصالح به کار رفته در برکه های باران بندرعباس، سنگ و ملات ساروج، هستند که در معماری این مجموعه تاریخی و گردشگری به کار گرفته شده‌ است. البته گفته می‌شود که از سنگ مرجان نیز به علت ویژگی‌های ضد پشه‌ای که دارد، در این آب انبارها نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

این بنای مشهور از ۴ دهنه مختلف تشکیل شده است که می‌توان بنای گنبدی به همراه ۵ آب انبار مختلف را در داخل آن مشاهده کرد. ۳ عدد از این ۵ آب انبار، در فضای موزه خلیج فارس قرار گرفته و ۲ برکه دیگر نیز خارج از این مکان تعبیه شده‌اند. 

زمان و هزینه پیشنهادی بازدید از برکه ‌های باران چه قدر است؟

برکه‌ های باران بندرعباس

بازدید از برکه ‌های باران هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت و اگر حداقل ۱ ساعت از زمان سفر خود به شهر بندرعباس را به بازدید از این مکان طبیعی، تاریخی و فرهنگی اختصاص دهید، می‌توانید به خوبی با جنبه‌های مختلفی از زیبایی‌های معماری و قدمت اصیل آن آشنا شوید.

فصل مناسب برای بازدید از برکه‌ های باران چه زمانی است؟

در ۶ ماهه اول سال، آب و هوای استان هرمزگان به خصوص در فصل تابستان بسیار شرجی و گرم می‌شود. بنابراین باتوجه به این موضوع، بدیهی است که شما بازدید خودتان از این مجموعه که از جمله مشهورترین اماکن گردشگری بندرعباس به حساب می‌آید را به فصل‌های زمستان و پاییز موکول کنید که هوای مطبوعی در این فصل را تجربه کنید. بنابراین اگر قصد سفر به بندرعباس و بازدید از این بنای تاریخی و خارق‌العاده را دارید، پیشنهاد می‌شود در نیمه دوم سال سفر خود را برنامه‌ریزی کنید.

چگونه به برکه ‌های باران بندرعباس برسیم؟

مجموعه برکه‌های باران در قسمت مناسبی از شهر بندرعباس واقع شده و از این جهت، دسترسی به آن آسان و راحت است. در نزدیکی این مکان اماکن تاریخی گوناگونی مانند موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس وجود دارند و همینطور دسترسی بسیار خوبی به ناوگان حمل و نقل عمومی دارد. گردشگران و مسافران با استفاده از اتوبوس و تاکسی می‌توانند خود رابه برکه‌ های باران بندرعباس برسانند و با حضور در این مجموعه، از تماشای گذر تاریخ، فرهنگ، معماری و هنر در این مکان زیبا نهایت لذت را ببرید.

سخن پایانی

برکه‌ های باران بندرعباس از جمله پرطرفدارترین اماکن گردشگری بندرعباس به شمار می‌آید که می‌تواند یکی از بهترین تجارب شما در مسافرت‌های تنها و یا دست جمعی‌تان باشد.

نظرات کاربران