فرهنگسرای بهشت مشهد

فرهنگسرای بهشت مشهد؛ سرای رویا و امید

می‌خواهیم به سراغ یکی از جاهای دیدنی جذاب و گردشگری شهر مشهد برویم. شهری که علاوه‌بر سیاحتی و مذهبی بودنش، جاذبه‌های مختلف تفریحی و دیدنی زیادی را در قلب خود جای داده است. این مکان زیبا جایی نیست جز فرهنگسرای بهشت مشهد! در فرهنگسرای بهشت علاوه‌بر اینکه می‌توانید با فرهنگ مردم آشنا شوید؛ تاریخ را نیز مرور خواهید کرد. حال چرا تاریخ؟ چون این مکان متعلق به دوران پهلوی اول است. همچنین این مکان زیبا در سال 1384 در فهرست آثار ملی ثبت شده است. اگر شما هم مشتاق شده‌اید تا با این جاذبه دیدنی بیشتر و بهتر آشنا شوید؛ تا آخر این مقاله از مجله سه کلیک با ما همراه باشید.

رزرو تور مشهد

بلیط هواپیما مشهد را رزرو کرده اید؟

فرهنگسرای بهشت مشهد کجاست؟

فرهنگسرای بهشت مشهد

فرهنگسرای بهشت در محله سراب و جزو قدیمی‌های مشهد است که به عبارتی می‌توان گفت پستی و بلندی‌های زیادی را به خود دیده است. چراکه قدمت این مکان به 80 سال پیش باز می‌گردد. چنانچه از مستندات مشخص است اولین کاربری این جاذبه دبیرستان مستوفی بوده است. سپس این مکان اسامی متعددی به خود گرفته است. در آخر نیز به نام فرهنگسرای بهشت تغییر نام یافته است. حتی گفته شده است که مدتی نیز به مکانی برای برگزاری عروسی و جشن‌ها تبدیل شده بود. همه چیز فرهنگسرای بهشت از مجسمه‌ها و پنجره‌ها گرفته تا دیوارها، حوض زیبا، و غیره بسیار دیدنی و خارق‌العاده هستند.

آدرس فرهنگسرای بهشت مشهد: ایران، مشهد، خیابان امام خمینی، خیابان جنت

بخش‌ها و قسمت‌های مختلف فرهنگسرای بهشت

فرهنگسرای بهشت معماری زیبا و بافتی قدیمی دارد که در همان نگاه اول مجذوب آن خواهید شد. اگر به تاریخ و هنر علاقه دارید این مکان مخصوص شماست. همچنین می‌توانید از این مکان عکس‌های جذاب و زیبایی را ثبت کنید. البته قابل ذکر است که در حال حاضر، در این مکان هنرهای زیبا و مختلفی از قبیل نقاشی، سفالگری، خوشنویسی و غیره آموزش داده می‌شود. یادگیری این هنرها یک طرف، لذت‌بخش بودن آن هم یک طرف! همچنین فرهنگسرای بهشت دارای قسمت‌های مختلفی است که بی‌شک اشاره به آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود:

نمایشگاه هفت خوان رستم

نمایشگاه هفت خوان رستم

وقتی وارد نمایشگاه هفت خوان رستم شوید؛ دوست دارید ساعت‌ها فقط و فقط به تابلوهای موجود در آن نگاه کنید. در این بخش هشت تابلو وجود دارد که خود به خود شیفته آن‌ها خواهید شد. به طور خلاصه مفاهیم این هشت تابلو عبارت‌اند از:

تابلو شماره 1: نمایانگر زندگی و به تصویر کشیده شدن کتاب شاهنامه فردوسی،

تابلو شماره 2: (خوان اول کتاب شاهنامه)؛ جدال و ستیز رخش با شیر بیشه،

تابلو شماره 3: (خوان دوم کتاب شاهنامه)؛ بیابان خشک و بی آب و علف،

تابلو شماره 4: (خوان سوم کتاب شاهنامه)؛ جدال و ستیز رستم با اژده‌ها،

تابلو شماره 5: (خوان چهارم کتاب شاهنامه)؛ جادوگر،

تابلو شماره 6: (خوان پنجم کتاب شاهنامه)؛ اولاد مرزبان،

تابلو شماره 7: (خوان ششم کتاب شاهنامه)؛ جدال و ستیز با ارژنگ دیو، و در نهایت؛

تابلو شماره 8: (خوان هفتم کتاب شاهنامه)؛ جدال و ستیز با دیو سپید.

کانون مشهدشناسی

قسمت کانون مشهدشناسی موارد گوناگونی را در دل خود جای داده است. در این بخش از مفاخر شهر و حوادث تاریخی گرفته تا آداب‌ورسوم، فرهنگ، لحجه و گویش، پوشاک و غیره آشنا خواهید شد. جالب است نه؟!

نمایشگاه منظومه عشق

نمایشگاه منظومه عشق

در همان بدو ورود شما به فرهنگسرا یعنی طبقه همکف با نمایشگاه منظومه عشق روبه‌رو خواهید شد. این نمایشگاه دارای غرفه‌های مختلف و متنوع است که هر کدام موضوعات و حوادث مختلفی را در پیش چشمان شما به نمایش خواهد گذاشت. موضوعات و حوادث این غرفه‌ها عبارت‌اند از قیام مسجد گوهرشاد، مبارزات و فعالیت‌های مقام معظم رهبری، ترور نخبگان سیاسی، شهدا و فرمانده‌هان فداکار و دلسوز، کشف حجاب رضاخان و مبارزان و سخنوران انقلاب.

نمایشگاه آداب‌ورسوم و سنن قدیمی

همان‌طور که از نام این نمایشگاه مشخص است. این بخش آداب‌ورسوم و سنن قدیمی را در بردارد. نمایشگاه آداب‌ورسوم، تابلوی سفال مانندی را در خود جای داده است که موضوعات مختلفی نظیر عید نوروز، زیارت، شبه چله، عزاداری، چراغ برات و آداب پهلوانی را شامل می‌شود.

نمایشگاه گذری در بهشت

فرهنگسرای بهشت مشهد

همان‌طور که در بالا نیز گفته شد؛ این فرهنگسرا کلاس‌های مختلفی را برگزار می‌کند. اگر دوست دارید عضو این کلاس‌ها شوید و هنری یاد بگیرید می‌توانید اطلاعات مفید را از این بخش جویا شوید.

نمایشگاه تصویر فرهنگ عامه

در نمایشگاه تصویر فرهنگ عامه شاهد و نظاره‌گر 4 تابلو خواهید بود که مضمون این تابلوها نوشیدنی‌ها و دمنوش‌ها، گویش مردم، ظروف و سفال‌ها هستند. در این تابلوها نحوه استفاده مردم از نوشیدنی‌ها و دمنوش‌هایی همچون گل گاو زبان، دارچین، بهارناربج و غیره به تصویر کشیده شده است.

موقعیت و جاهای دیدنی نزدیک به فرهنگسرای بهشت

باغ ملی

گفتنی است که فرهنگسرای دیدنی بهشت از لحاظ موقعیت مکانی در نزدیکی مکان‌هایی همچون پاساژ فردوسی، باغ ملی و پارک سه راه ادبیات واقع شده است. می‌توانید هنگام بازدید از فرهنگسرا سری به این اماکن نیز بزنید و لحظاتی ماندگار را برای خود و عزیزانتان ثبت کنید.

اطلاعات بازدید از فرهنگسرای بهشت مشهد

برای بازدید از این جاذبه زیبا می‌توانید در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح تا 15 بعد از ظهر به این مکان بروید.

شماره تماس فرهنگسرای بهشت مشهد: 05132239998

سخن آخر

بازدید کردن از فرهنگسراها و جاذبه‌های تاریخی و دیدنی حس و حال دیگری را برای هر فرد رقم می‌زند. فرهنگسرای بهشت مشهد یک مجموعه فرهنگی است که انواع فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری را برگزار می‌کند. این فرهنگسرا با طراحی زیبا، فضایی مناسب، مکانی راحت و دلنشین را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. حتما در سفر خود به مشهد این جاذبه را در لیست جاهای دیدنی خود قرار دهید. بی‌شک تجربه سفری به یاد ماندنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

نظرات کاربران