مقبره خواجه ربیع
16 مرداد 1402
مشهد

مقبره خواجه ربیع مشهد | مکانی مقدس و معنوی

مشهد به عنوان یکی از قطب‌های مذهبی و معنوی کشور جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و دیدنی بسیاری را در دل خود جای داده است. مقبره خواجه ربیع مشهد نیز یکی از این جاذبه‌های گردشگری و دیدنی در مشهد است. این مقبره که به نام یکی از عارفان و مرجعان بزرگ اسلامی شناخته شده است، جایگاهی بسیار والا و در عین حال مقدس برای مسلمانان دارد. از شما دعوت می‌کنم در این مقاله از مجله سه کلیک همراه ما باشید تا گشتی در این مقبره زیبا و معنوی بزنیم و بیشتر با آن آشنا شویم.

رزرو تور مشهد

بلیط هواپیما مشهد را رزرو کرده اید؟

معماری آرامگاه و مقبره خواجه ربیع

مقبره خواجه ربیع مشهد

مقبره خواجه ربیع دارای آثار هنری و معماری باارزش است. آرامگاه خواجه ربیع در سبک معماری ایرانی- اسلامی طراحی شده است. این سبک معماری شامل طراحی زیبا و منحصربه‌فرد، با استفاده از کاشی‌های آبی و فسفری به همراه طرح‌های هنری مینابی است که به آن زیبایی و جذابیت ویژه‌ای بخشیده است. همچنین برجستگی‌های معماری آن نیز بسیار زیبا و جذاب است. ازجمله برجستگی‌های مهم معماری آن، می‌توان به آجرهای تزئینی و کتیبه‌های کوفی که بر روی دیوارها نقش بسته شده است، اشاره کرد.

سقف مقبره زیبا و دیدنی خواجه ربیع به صورت گنبدی شکل و کاشی‌هایی به رنگ فیروزه‌ای است که بر روی بخش اصلی آرامگاه قرار دارد. ارتفاع این گنبد به حدود 18 متر می‌رسد. این معماری بازتابی از تاریخ و فرهنگ ایرانی دارد. همچنین گفتنی است که طرح آرامگاه به دو صورت بیرونی و درونی تقسیم شده است. به گونه‌ای که طرح بیرونی آن شکل هشت ضلعی داشته و نمای درونی آن حالت چهار ایوانی دارد.

تاریخچه مقبره خواجه ربیع

این مکان مقدس و مذهبی یادگاری از دوران صفوی است که در آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. این مقبره دیدنی به پیشنهاد شیخ بهایی و به دستور شاه عباس صفوی ساخته و بنا نهاده شده است. همچنین این مکان متعلق به نیمه اول سده هجری است.

خواجه ربیع کیست؟

خواجه ربیع

خواجه ربیع، عارف و صوفی شهیری بود که با نام دیگر «ربیع بن خثیم» نیز شناخته می‌شود. خواجه ربیع از یاران پیامبر اسلام و حضرت علی بوده است. همچنین ایشان در جنگ صفین در کنار امام علی حضور داشتند. ربیع بن خثیم ساکن کوفه و از اهالی و طایفه بنی سعد بود. آرامگاه و مقبره ربیع در یک باغ باصفا و زیبا قرار دارد که به هنگام بازدید حال و هوای خوبی را برای هر شخصی القا می‌کند. مساحت این باغ به 660 متر می‌رسد و در حال حاضر، اداره این باغ زیبا و باصفا بر عهده آستان مقدس رضوی است.

نحوه دسترسی به آرامگاه خواجه ربیع

یکی از گزینه‌های پیش رو برای رسیدن به این مقصد استفاده از اتوبوس است. برای رسیدن به آرامگاه خواجه ربیع با اتوبوس، ابتدا باید خود را به سمت بزرگراه قائم برسانید. بعد از آن به انتهای بلوار خواجه ربیع خواهید رسید که شاهد گنبد فیروزه‌ای شکل خواهید بود. گفتنی است که این آرامگاه در مکانی واقع شده است که بسیار شلوغ و پرتردد است. از این رو، با خیال راحت می‌توانید با اتوبوس، مترو یا تاکسی خود را به این مکان برسانید. البته لازم به ذکر است، روزهای آخر هفته (یعنی پنج‌شنبه و جمعه) این مکان شلوغ است.

همچنین بازدید از این آرامگاه معنوی و مذهبی کاملا رایگان است. این مکان مجهز به پارکینگ بوده و اگر ماشین شخصی دارید، از بابت پارک کردن هیچ مشکلی نخواهید داشت. مدت زمان بازدید از مقبره خواجه ربیع حدود 2 تا 3 ساعت به طول می‌انجامد. علاوه‌بر این، فاصله حرم مطهر رضوی تا این آرامگاه حدود 7 کیلومتر است.

آدرس مقبره خواجه ربیع: ایران، مشهد، خواجه ربیع، بلوار خواجه ربیع، خیابان مهر مادر، مقبره خواجه ربیع

راز و رمزهای قبرهای داخل آرامگاه

بی‌شک هر مکانی در هر جایی راز و رمزهای مخصوص خود را دارد که آرامگاه خواجه ربیع نیز از این امر مستثنی نیست. در داخل آرامگاه قبرهای بسیاری وجود دارد که هر کدام داستان‌ها و راز و رمزهایی را به خود اختصاص داده‌اند. بی‌شک خواندن و اشاره کردن به این موارد خالی از لطف نخواهد بود.

گور فتحعلی خان قاجار

فتحعلی شاه

گور فتحعلی خان قاجار در مقبره خواجه ربیع واقع شده است. قبر این شخص در داخل اتاق نذورات و زیر دیوارک چوبی قرار گرفته است. این شخص جزو سران ایل قاجار و در خدمت سپاه شاه طهماسب صفوی بوده است. در آن دوره به علت اختلافات شدیدی که در جریان بود فتحعلی شاه به قتل رسید و در این مکان دفن شد.

مشاهیر و نام‌آوران دفن شده در مقبره

نام‌آوران بسیاری در این مقبره به خاک سپرده شده‌اند که اشاره به آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. اشخاصی همچون حسین امینی، شیخ احمد کافی، حسین خلیلی یزدی و حجت‌الاسلام محمد حسن راستگو جزو این افراد هستند که در این مکان دفن شده‌اند. همچنین علاوه‌بر این افراد، فرد سرشناس و مشهور دیگری به نام رٌش بولون جراح و پزشک بلژیکی در این مکان خفته است. بولون به دلیل مشکلاتت قلبی خود در سال 1348 دار فانی را وداع گفت.

خانه سربازان نظامی در جنگ ظفار

سلطان قابوس پادشاه عمان بود. او در دوران پادشاهی خود رابطه خوب و دوستانه‌ای با کشور ایران داشت. سلطان قابوس با شورش جدایی طلبان چیگرا مواجه شده بود و هیچ یک از کشورها به او کمک نکرد. در واقع قابوس با درخواست کمک از محمدرضا شاه پهلوی خواست تا به جنگ خاتمه دهد. محمد رضا شاه پهلوی حدود سه سال با پادشاه عمان همکاری کرد. همچنین 32 نظامی در زیرزمین باغ دوم آرامگاه دفن و به خاک سپرده شده‌اند.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به خواجه ربیع

پارک ساحلی آفتاب

در اطراف این مکان زیبا و دیدنی جاذبه‌های دیدنی بسیاری وجود دارد. از جمله این مکان‌ها می‌توان به مرکز خرید الماس شرق، شهربازی قهرمانان و پارک ساحلی آفتاب اشاره کرد. همچنین اگر بعد از بازدید خسته و گشنه بودید می‌توانید به رستوران‌هایی که در این اطراف وجود دارد سری بزنید و خستگی خود را در کنید. رستوران‌هایی نظیر رستوران اکبری، رستوران آزادی، فست‌فود خواجه ربیع و رستوران حاجی خوانی مکان‌هایی مناسب برای خوردن و آشامیدن هستند.

سخن آخر

هر شهر و دیاری جاذبه‌های دیدنی گوناگونی را در قلب خود جای داده است. حال فرقی نمی‌کند این جاذبه‌ها مذهبی و تاریخی باشد یا طبیعی. مقبره خواجه ربیع مشهد نیز از آن جاهایی است که می‌توانید ساعت‌ها در آن گشت بزنید، نذورات خود را پرداخت کنید، حرف دل‌های خود را بزنید و آرامشی کسب کنید. به هنگام سفر به مشهد این مقبره را در لیست جاهای دیدنی دیگر خود قرار دهید و سری به آن بزنید. بی‌شک خاطره خوب و به یاد ماندنی را رقم خواهید زد.

نظرات کاربران