موزه آب بندرعباس

موزه آب بندرعباس؛ قطره قطره ی تاریخ !

اگر در مرکز شهر بندرعباس قدم بزنیم و ساعتی را در مناطق تاریخی آن بگذرانیم، با موزه‌ای مواجه می‌شویم آثار مرتبط با آب را به نمایش گذاشته‌است. این مرکز که با نام موزه آب بندرعباس معروف است، در دو قسمت فضای باز و داخلی، به نمایش اشیا و لوازم قدیمی مردم بندرعباس می‌پردازد.

پاسپورت دومینیکا

ساختمان موزه در دوران صفویان ساخته‌شده و ضمن نمایش کوشش و استقامت ساکنین قدیمی منطقه، از ابزارآلات و ملزومات تاریخی حفر چاه نگهداری می‌کند. 

در این مطلب از مجله گردشگری سه‌کلیک، سری به موزه آب بندرعباس می‌زنیم و با این جاذبه دیدنی آشنا می‌شویم:

یک تور جذاب همراه با رزرو بلیت هواپیما در سه کلیک میتوانید تجربه کنید

چرا بازدید از موزه آب بندرعباس بازدید کنیم؟

*این موزه بهترین مکان برای کاوش در لوازم و سازه‌های تاریخی مرتبط با آب است.

*در بازدید از موزه با روش‌های مختلف بهره‌برداری از منابع آبی آشنا می‌شوید.

* بازدید از موزه‌ها بهترین و ساده‌ترین راه آشنایی با آداب و رسوم و تاریخ یک منطقه  محسوب می‌‌شوند. 

مختصری از تاریخ موزه آب بندرعباس

همان‌طور که می‌دانید آب‌وهوای بندرعباس گرم وخشم است؛ به‌همین سبب این شهر تقریباً همیشه با کمبود باران و منابع آبی دست و پنجه نرم می‌کند. در زمان‌های قدیم شرایط سخت‌تر هم بود و جمع‌آوری و نگهداری از آب به‌سادگی امکان‌پذیر نمی‌شد. بنابراین به همت شرکت آب استان هرمزگان و با هدف حفظ و ثبت آیین، فرهنگ و ارزش‌های گذشتگان و انتقال میراث ارزشمند آن‌ها به نسل‌های آینده، موزه آب بندرعباس به بهره‌برداری رسید. شما در این موزه با گنجینه‌ای گران‌بها از آثار، تاسیسات، لوازم و مستندات مربوط به آب در دوران گذشته تا به امروز مواجه می‌شوید. این مکان جذاب در سال ۱۳۸۴ راه‌اندازی شد و تا امروز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اگر مشتاق آشنایی با سبک زندگی گذشتگان هستید و دل‌تان می‌خواهد از نزدیک با ابزار و لوازم تاریخی تامین آب آشنا شوید، توصیه می‌کنیم از این موزه تماشایی دیدن کنید. 

طراحی و معماری موزه 

این مکان با وسعتی نزدیک به ۱۷۰۰ مترمربع از ۲ سالن مجزا تشکیل شده‌است. معماری بنا از سبک معماری منطقه وام گرفته‌شده و با استفاده از سنگ‌های کمیاب و نفیسی تزئین شده‌است. مجموعه موزه آب بندرعباس یک فضای باز ۱۵۸۰ متری هم دارد که در آن نمادهای بومی مانند آب انبار، سدهای قدیمی، پل و مجسمه‌های بومیان محلی به نمایش درآمده است.

دیدنی‌های موزه آب بندرعباس 

این موزه از آثار و اشیا متنوعی نگهداری می‌کند که به‌عنوان نمونه می‌توان از لوازمی مانند کندر، جهله، ظرف و ظروف، کوزه، خمره‌های آب سنتی، خمره‌های سنگی (موو) و مشک تروز نام برد. به‌علاوه عکس‌هایی از چاه‌چرخ گاوی، گاوچاه و ابزارهای دیگر مربوط به حفر قنات و چاه یا نگهداری آب هم در این مکان نمایش داده می‌شوند.

شما در بدو ورود به موزه، با یک «گاو چاه» مواجه می‌شوید که شیوه‌ی آب‌کشی از چاه در دوران قدیم را بازگو می‌کند. البته در بخش‌های دیگر محوطه چاه‌های متنوعی قرار دارند که ظاهراً از چاه‌های تلا بندر لافت تکامل یافته‌‌اند.

با ورود به «بخش شمالی» محوطه، یک سد با معماری مدرن دیده می‌شود و در جنوب موزه هم نمای جذابی از پل لاتیدان خودنمایی می‌کند. با این وجود، جالب‌ترین بخش این مکان برکه های مدور و طولی هستند که به‌نوعی پرطرفدارترین جاذبه موزه آب بندرعباس به‌شمار می‌روند.

شما می‌توانید در «برکه مدور» از انواع مختلف ظروف، جام‌های قدیمی و ابزار سنتی مردمان این ناحیه بازدید کنید. به‌علاوه ابزارآلات تاریخی مرتبط با آب مانند کندر و جهله هم در این قسمت قرار دارند. «برکه طولی» اما روایت متفاوتی دارد! این بخش شاید پیوندی میان تاریخ و اکنونِ بندرعباس باشد و از اختلاف فرهنگ‌ها بگوید. اینجا قسمت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و حسابی شما را سر ذوق می‌آورد.

«گنجینه آب» مهم‌ترین قسمت موزه است که طراحی مدرن و جذابی دارد. شما می‌توانید در سالن‌های مختلف این بخش، با شیوه‌های متنوع دستیابی، نگهداری و استفاده از آب آشنا شوید. در جهان امروز و کمبود منابع آبی، بازدید از این مکان چشم‌انداز تازه‌ای را در مقابل دیدگان‌تان می‌گشاید.

هزینه ورودی و زمان پیشنهادی بازدید از موزه 

همان‌طور که مشخص است، اینجا هم مانند هر موزه دیگری ورودی دریافت می‌کند و بازدید از موزه آب بندرعباس رایگان نیست. همچنین تماشای بخش‌های این موزه زمان زیادی نیاز ندارد و در کمتر از یک ساعت می‌توانید از تمام آن بازدید کنید.

چه زمانی از موزه آب بندرعباس بازدید کنیم

در حالت کلی همیشه فصول سرد سال زمان خوبی برای سفر به شهرهای جنوبی کشور محسوب می‌شوند. اگر از اواخر پاییز تا پایان تعطیلات نوروزی به بندرعباس بروید، شرایط آب‌وهوایی مساعد است و در هوای دلپذیر و خنکی از موزه آب بازدید می‌کنید. درنتیجه حتماً پیش از آغاز فصل گرما به این شهر بروید تا سفر دلچسبی داشته‌باشید.

موزه آب بندرعباس کجاست

این مجموعه در یکی از مشهورترین خیابان‌های بندرعباس یعنی۲۲ بهمن قرار دارد. شما می‌توانید از طریق بلوار امام خمینی به این خیابان دسترسی داشته‌باشید. موزه آب بندرعباس در مجاورت شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان واقع شده‌است.

جاذبه‌های اطراف موزه

پارک دولت | فاصله تا موزه ۱.۶ کیلومتر

مسجد ناصری | فاصله تا موزه ۷ کیلومتر

برکه‌های باران | فاصله تا موزه ۸ کیلومتر

موزه مردم‌شناسی خلیج فارس | فاصله تا موزه ۹ کیلومتر

مسجد آزادی | فاصله تا موزه ۱۰ کیلومتر

دریاچه گل کنی | فاصله تا موزه ۱۰ کیلومتر

هتل‌های نزدیک موزه آب بندرعباس 

هتل کوثر | فاصله تا موزه ۹۵۰ متر

هتل گلشهر | فاصله تا موزه ۱.۳ کیلومتر

هتل فروغ بندر | فاصله تا موزه ۲.۲ کیلومتر

هتل آپادانا | فاصله تا موزه ۶ کیلومتر

رستوران‌های اطراف موزه آب 

رستوران کلبه کباب | فاصله تا موزه  ۲۴۰ متر

رستوران کوثر | فاصله تا موزه ۹۵۰ متر

رستوران الوند | فاصله تا موزه ۱.۸ کیلومتر

رستوران سنتی تشریفات| فاصله تا موزه ۲.۳ کیلومتر

رستوران پیتزا سنگی| فاصله تا موزه ۲.۴ کیلومتر

کلام آخر

شکی وجود ندارد که مناسب‌ترین مکان برای شناخت بناهای تاریخی و سازه‌های سنتی مربوط به آب، موزه آب بندر عباس است. شما هنگام بازدید از محوطه داخلی این موزه از جذابیت فوق‌العاده آن شگفت‌زده می‌شوید و از تماشای آثار نمایش‌داده شده لذت می‌برید. توصیه می‌کنیم هنگام سفر به بندرعباس حتماً از موزه آب این شهر بازدید کنید.

نظرات کاربران