Aya Yorgi Manastırı

کلیسا ایایورگی استانبول؛ مکانی دیدنی در جزیره‌ای بکر

کلیسا ایایورگی استانبول را همه به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی و حتی یکی از معروف‌ترین کلیساهای این شهر می‌شناسند. مطمئنا بازدید سالانه‌ی چندین هزار گردشگر و توریست از این مکان، کاملا اثبات کننده این موضوع است. در کنار فضای دیدنی و تاریخچه ارزشمند این کلیسا، موقعیت قرارگیری آن در جزیره زیبای بیوک آدا نیز در محبوب بودن آن بی‌تاثیر نبوده و این را در ادامه بیشتر برای شما بازگو خواهیم کرد. 

رزرو تور استانبول

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

بیایید تا با کلیسای ایایورگی بیشتر آشنا شویم

برای رفتن به کلیسای ایایورگی باید یک سفر کوتاه را به جزیره سرسبز و زیبای بیوک آدا را شروع کنیم. این کلیسا در بالای تپه‌ای درون جزیره قرار گرفته و با چشم‌انداز باشکوهی که دارد، در همان نگاه اول همه را شیفته‌ی خود می‌کند.  

با بیوک آدا شروع می‌کنیم

Büyükada

بیوک آدا (Büyükada) بزرگ‌ترین جزیره در بین 9 جزیره اطراف استانبول (جزایر پرنس) است و به آن بویوک آدا نیز گفته می‌شود. زیبایی و محبوبیت این جزیره نه تنها به خاطر وجود کلیسای ایایورگی، بلکه به دلیل بکر و طبیعت فوق‌العاده آن نیز هست. در این جزیره به غیر از ماشین پلیس، خبری از خودرو و آلودگی صوتی و آلودگی هوا نیست و همه چیز در یک آرامش مطلق به دور از هیاهوی شهری سپری می‌شود. فضایی واقعا دیدنی که می‌توانید در کنار بازدید از کلیسا از بودن در جزیره هم لذت ببرید. مطمئنا از تماشای ویلاهای قرن نوزدهمی و پلکانی کنار ساحل و فضای سبز، مملو از درخت و گل، حس و حال خوبی خواهید داشت. 

به سراغ کلیسا می‌رویم

این کلیسا هزاران سال قدمت دارد. به خصوص در سال‌های اخیر بازدیدکنندگان زیادی برای دیدن این کلیسا می‌آیند. برای رفتن به کلیسا ایایورگی استانبول باید از یک شیب ملایم بالا بروید، پس حواستان باشد که کفش مناسب بپوشید. راستش را بخواهید این احتمال وجود دارد که برای بالا رفتن از شیب کمی مشکل داشته باشید. در هر صورت پس از یک سفر دشوار یا آسان 15 دقیقه‌ای به کلیسا خواهید رسید. وقتی زیبایی‌های باشکوه کلیسا را ​​ببینید، هرگز از بالا رفتن از آن شیب پشیمان نخواهید شد.

در کلیسای ایا یورگی نقاشی‌های زیادی وجود دارد که با خواندن کاتالوگ در ورودی آن می‌توانید با این تصاویر آشنا شوید. فضای کلیسا شاید به اندازه‌ی کلیساهای دیگر بزرگ و مجلل نباشد، اما حس و حال عجیبی دارد که نه تنها برای مسیحیان، حتی برای افرادی که به ادیان مختلف اعتقاد دارند نیز جذاب و آرامش‌بخش است. 

اطراف کلیسا هم دیدنی است

Aya Yorgi Manastırı

از فضای داخلی کلیسا با آن آرامش و نقاشی‌هایش که بگذریم، بیرون کلیسا هم منظره‌ای شگفت‌انگیز در انتظار شما خواهد بود. منظره‌ای از جنگل سرسبز و درختان فراوان اطرافتان و از همه مهمتر دریای مرمره که گویی به شما لبخند می‌زند. حتی یک کافه دنج و با نمک در کنار این کلیسا وجود دارد که می‌توانید طعم غذاهای ترکی و چای تازه آن‌ها را بچشید. سپس دوچرخه کرایه کنید یا کالسکه سوار شوید و دورتادور جزیره را بگردید و لذت ببرید. 

تاریخچه کلیسای ایایورگی استانبول 

به تاریخ کلیسای ایایورگی استانبول که نگاه می‌کنیم، روایت‌های مختلفی درباره آن دیده می‌شود. برخی معتقدند که تاریخ آن به سال 1751 می‌رسد. زمانی که یک صومعه بوده و نام آن را به خاطر یکی از محبوب‌ترین شهدای مسیحیت ایایورگس «سنت جورج» گذاشتند که بعدها به ایایورگی تغییر پیدا کرد. برخی دیگر هم بر این نظرند که پایه‌های کلیسای ایا یورگی در سال 1905 گذاشته شده و متعلق به این دوره است. در هر صورت این کلیسا برای مسیحیان ارتدوکس از اهمیت زیادی برخوردار بوده و هست. مسیحیان زیادی برای عبادت و راز و نیاز با پروردگار خود به این کلیسا می‌آیند به خصوص بین 23 آوریل و 23 سپتامبر، بازدیدکنندگان زیادی به اینجا می‌آیند.

داستان کلیسای ایا یورگی استانبول

Aya Yorgi Manastırı

طبق افسانه، جزیره بیوک آدا در دوره بیزانس اشغال شده بود. در طول اشغال، کشیشان اشیای مقدس را در زیر زمین دفن می‌کنند تا بعداً از بین بروند. سال‌ها بعد، چوپانی خواب اشیاء مقدس را می‌بیند. در خواب چوپان، قدیسی چوپان را به جایی می‌خواند که نمی‌شناسد. وقتی چوپان از خواب بیدار می‌شود، به جایی می‌رود که قدیس به او در خواب گفته است. او با پاهای برهنه از شیب تند بالا می‌رود و صدای زنگ را می‌شنود و با شنیدن این صدا، شروع به کندن زمین می‌کند. این چوپان در آن روز نماد کلیسا همراه با بسیاری از اشیاء مقدس را از زیر زمین بیرون آورد. 

بر اساس این باور، کسانی که بین ۲۳ آوریل تا ۲۳ سپتامبر با پاهای برهنه و بدون صحبت به کلیسا می‌روند، نیمه زائر محسوب می‌شوند. علاوه بر این، زیارت بین این تاریخ‌ها بیش از زمان‌های دیگر مقدس شمرده می‌شود.

عقاید و باورهای خاص مردم در مورد ایایورگی

داستان‌های مذهبی که گوش به گوش و نسل به نسل چرخیده، باورهای جالبی را درباره کلیسا ایایورگی استانبول به وجود آورده است. برای مثال، راهی که به کلیسا ختم می‌شود را «مسیر عذاب» می‌دانند و همانطور که گفتیم، معتقدند که اگر کل این مسیر را با پای برهنه بالا بروند، نیمه زائر به حساب می‌آیند. 

رسیدن به آرزوها

Aya Yorgi Manastırı

پس از بالا رفتن از شیب، مردم در اینجا آرزو می‌کنند. پس از آرزو، افرادی که کلید یا قفل را با خود می‌برند، در صورت برآورده شدن خواسته‌هایشان، باید این وسایل را به کلیسا برگردانند. همچنین می‌توان آرزویی را نوشت و آن را به درختان کنار جاده در امتداد شیب آویزان کرد.

بخت گشایی

براساس این باور، در صورتی که یک حلقه طناب از ابتدای راه تا سربالایی ببرند، بدون پاره شده، بختشان باز می‌شود. حتی همان حرف نزدن در طول مسیر نیز همین اعتقاد را می‌رساند. 

معماری کلیسای ایا یورگی

Aya Yorgi Manastırı

ظاهر کلیسا پس از بازسازی در سال 1991 تا حد زیادی با وضعیت پایان مرمت ساخته شده در قرن 18 مطابقت دارد. در قسمت غربی کلیسا که ضلع ورودی است، سرتاسر یک گلدسته و در ورودی‌های گلدسته نیز دو نقاشی دیواری در بیرون و یکی در داخل وجود دارد. در طرف مقابل که ضلع شرقی است، سه اپیس نیم دایره دیده می‌شود که احتمالا توجه شما را به خودش جلب خواهد کرد. 

این کلیسا به عنوان یک کلیسای سه ایوانی طراحی شده است. فضای داخلی سه راهرو با ردیف‌های بلند و ستون‌هایی از چوب آبنوس در امتداد ردیف‌های ستون قرار دارند و جلوه‌ای با عظمت را خلق کرده‌اند. همچنین در داخل کلیسا اشیای مذهبی زیادی وجود دارد که هر کدام افسانه‌های مختلفی دارند. تا جایی که امروزه کسانی که برای زیارت به کلیسا ایایورگی استانبول می‌آیند تحت تأثیر این اقلام و اشیاء قرار می‌گیرند. مهمترین این موارد با توضیحات مختصری در زیر شرح داده‌ایم.

ستون شلاق

ستونی که تصور می‌شود شلاق زدن عیسی مسیح در اورشلیم باشد، “ستون تاژک زدن” نامیده می‌شود. ستونی که اعتقاد بر این است که تنها در دو یا سه کلیسا در سراسر جهان وجود دارد و در هر کلیسا به رنگ‌های مختلف یافت می‌شود. به عبارتی، ستونی که گمان می‌رود حضرت عیسی توسط رومیان در اورشلیم شلاق زده شده است، از مهمترین بخش‌های کلیسا است. کسانی که برای زیارت می‌آیند دست روی ستون می‌زنند و مشغول دعا کردن می‌شوند و سعی می‌کنند رنج عیسی را احساس کنند.

نکاتی که باید در بازدید از کلیسا ایایورگی بدانید

Aya Yorgi Manastırı

حواستان به برخی از نکات باشد تا بازدید از این مکان زیبا، برایتان تبدیل به خاطره خوب شود:

  • گرفتن عکس در داخل کلیسا اکیدا ممنوع است. وقتی می‌خواهید عکس بگیرید، منتظر هشدار جدی مسئولان باشید. 
  • در ابتدای ورودی کلیسا با یک تابلو مواجه خواهید شد که از شما می‌خواهد تا پوشش مناسب را در نظر بگیرید. 
  • به باورها احترام بگذارید و از انجام کارهایی که موجب بی‌احترامی می‌شود، بپرهیزید.
  • فضای داخلی کلیسا همیشه آرام و ساکت است. پس از ایجاد سر و صدا اجتناب کنید. 
  • این اعتقاد وجود دارد که همه آرزوها در کلیسای ایا یورگی محقق می‌شوند. به همین دلیل افراد زیادی برای آرزو کردن به این کلیسا می‌آیند. پس انتظار شلوغی را داشته باشید. 

کجا و چگونه به کلیسای ایا یورگی برویم؟

کلیسای ایا یورگی در بیوک آدا، یکی از جزایر استانبول واقع شده است. برای رفتن به Büyükada باید از اسکله سوار قایق موتوری یا کشتی شوید. ایستگاه‌های مختلفی در مناطق کارتال، بویوک چکمجه، باکرکوی، بشیکتاش، بستانچی، سیرکچی، کاراکوی و یشیلکوی وجود دارد که شما را به راحتی به این جزیره می‌برند. همه این کلیسا را می‌شناسند، پس پیدا کردن راه آن چندان کار سختی نخواهد بود. 

دو گزینه برای رفتن به بالای تپه و کلیسا ایایورگی استانبول وجود دارد. اول از همه، می‌توانید با کرایه کالسکه به اینجا بروید. دومی کرایه دوچرخه است. در صورت تمایل و توانایی بدنی خوب می‌توانید پیاده هم بروید. 

هتل های اطراف کلیسای ایایورگی

Kanika Hotel

اگر پس از گشت و گذار در این جزیره خواستید شب را نیز در آن سپری کنید. چندین گزینه برای اقامت در اطراف کلیسا وجود دارد که شامل:

  • هتل کانیکا
  • هتل نظام بوتیک
  • هتل آدا پلاس
  • هتل سپلندید پلاس

خلاصه اینکه….

کلیسا ایایورگی استانبول یکی از دیدنی‌ترین کلیساهای این شهر است. قرارگیری آن در جزیره با درختان فراوان و فضای سرسبز، آب و هوای مطبوع، منظره‌ی زیبای دریای مرمره و فضای دیدنی داخل کلیسا، باعث شده تا این مکان‌ دیدنی گردشگران زیادی را به خود جلب کند. توصیه می‌کنیم در برنامه‌های خود یک سفر یک روزه به این جزیره را قرار دهید. 

نظرات کاربران