Athens Airport
1 اسفند 1401
آتن

درباره فرودگاه آتن چه می‌دانید؟ +امکانات و دسترسی‌ها!

فرودگاه آتن که با کد AIA شناخته می‌شود، بزرگترین فرودگاه یونان است که به شهر آتن و منطقه آتیکا خدمات‌رسانی می‌کند. این فرودگاه در ۲۸ مارس ۲۰۰۱ (در زمان بازی‌های المپیک تابستانی) شروع به کار کرد و پایگاه اصلی خطوط هوایی Aegean و همچنین سایر خطوط هوایی کوچک یونانی است. این فرودگاه جایگزین فرودگاه سابق Ellinikon شد. فرودگاه بین‌المللی آتن در حال حاضر عضو گروه ۱ شورای فرودگاه‌های بین‌المللی است که بیش از ۲۵ میلیون مسافر جابجا می‌کند. در سال ۲۰۲۲، این فرودگاه نوزدهمین فرودگاه شلوغ اروپا و شلوغ‌ترین و بزرگ‌ترین فرودگاه در بالکان شناخته شد. 

تاریخچه فرودگاه آتن 

Athens Airport

فرودگاه بین المللی آتن بین شهرهای مارکوپولو، کوروپی، اسپاتا و لوتسا، در حدود ۲۰ کیلومتری (۱۲ مایلی) شرق مرکز آتن (۳۰ کیلومتری (۱۹ مایلی) از طریق جاده، به دلیل دست کوه) واقع شده است. این فرودگاه به افتخار الفتریوس ونیزلوس، سیاستمدار معروف کرت و نخست وزیر یونان که سهم زیادی در توسعه هوانوردی یونان و نیروی هوایی یونان در دهه ۱۹۳۰ داشت، نامگذاری شده است. در حال حاضر، پس از خرید سهام Hochtief، سرمایه‌گذاران خصوصی این فرودگاه شامل Copelouzos Group (۵٪) و PSP Investments کانادا (۴۰٪) هستند. 

فرودگاه آتن برای جایگزینی فرودگاه بین‌المللی هلینیکون ساخته شد که اکنون بسته شده است، زیرا فرودگاه بین‌المللی به نقطه اشباع رسیده بود و فضای فیزیکی برای رشد بیشتر آن وجود نداشت. 

از 1970

مطالعات ساخت فرودگاه جدید در اوایل دهه ۱۹۷۰ انجام شد. حدود ۱۹ مکان دیگر برای آن در نظر گرفته شده بود، اما بالاخره منطقه‌ای نزدیک شهر اسپاتا به عنوان مناسب‌ترین منطقه برای ساخت فرودگاه انتخاب شد. شرکت دولتی «Athes Airport SA» در سال ۱۹۷۸ برای اجرای برنامه‌ها تاسیس شد. با این حال، پس از تاخیر و توسعه آهسته، پروژه در سال ۱۹۹۱ احیا شد. 

در سال ۱۹۹۶، فرودگاه بین المللی آتن S. A. (AIA) به عنوان یک مشارکت عمومی و خصوصی با قرارداد امتیاز ۳۰ساله تأسیس شد. در همان سال، ساخت و ساز با بودجه ۲.۱ میلیارد یورو با تاریخ تکمیل تخمینی فوریه ۲۰۰۱ آغاز شد. ساخت فرودگاه پنج ماه زودتر از موعد مقرر به پایان رسید، اما افتتاح آن یک ماه به تعویق افتاد. 

فرودگاه آتن به طور رسمی در ۲۸ مارس ۲۰۰۱ افتتاح شد. این فرودگاه از آژانس ایمنی هوانوردی اروپا و اداره هوانوردی فدرال برای برخاستن و فرود بزرگترین جت مسافربری جهان، A۳۸۰، تأییدیه دریافت کرده است.

ترمینال‌های فرودگاه آتن 

Athens Airport

این فرودگاه در حال حاضر دارای یک ترمینال اصلی و دو ترمینال زیرزمینی با دسترسی ماهواره‌ای است. ترمینال‌های فرودگاه طوری طراحی شده‌اند که در سال‌های بعد به شکل مدولار توسعه یابند تا رشد خطوط هوایی را در خود جای دهند. این توسعه در شش فاز برنامه ریزی شده است. فاز اول هنوز به فرودگاه اجازه می‌دهد سالانه ۲۶ میلیون مسافر داشته باشد. زمانی که فرودگاه برای اولین بار افتتاح شد، فاز فعلی به ظرفیت تنها ۱۶ میلیون مسافر در سال نیاز داشت. با این حال، به لطف ابزارهای پیشرفته IT، ظرفیت بدون حرکت به مرحله بعدی افزایش یافت. 

ششمین و آخرین مرحله توسعه به فرودگاه اجازه می‌دهد تا سالانه ۵۰ میلیون مسافر را جابجا کند و ساختار موجود فضای کافی را برای پنج پرواز دیگر باقی می‌گذارد. بنابراین، سیستم محاسبه مسیر موجود به گونه‌ای طراحی شده است که حداکثر بار معادل ترافیک هواپیما و تعداد مسافر پس از تکمیل فاز نهایی توسعه را در خود جای دهد. 

کمی درباره ترمینال اصلی

ساختمان اصلی ترمینال تمام پروازهای شنگن و همچنین چند پرواز غیر شنگن را انجام می‌دهد. تمامی ۱۴۴ باجه پذیرش فرودگاه در ترمینال اصلی قرار دارند و دارای سه سطح مجزا هستند، یکی برای ورود، یکی برای خروج و یک سطح پیشخوان غذا مشرف به باند شرقی. در نهایت، ترمینال اصلی دارای چهارده پل جت است. 

سالن A برای پرواز به کشورهای غیر شنگن و کشورهای غیر اتحادیه اروپا استفاده می‌شود. 

سالن B پرواز به کشورهای شنگن و همچنین خدمات داخلی را انجام می‌دهد. 

مزیت انتخاب فرودگاه آتن

Athens Airport

پرواز به آتن اکنون راحت‌تر از همیشه است و ورود به شهر نیز آسان است. فرودگاه بین المللی آتن مدرن‌ترین و راحت‌ترین فرودگاه برای استفاده است. در ادامه اطلاعاتی در مورد نحوه رسیدن به شهر یا نحوه رسیدن به جزایر یونان را به شما خواهیم گفت. 

فرودگاه آتن بزرگ، مدرن و زیبا است و به نظر من بهترین فرودگاه جهان محسوب می‌شود. جاده‌های جدید منتهی به آن به شما این امکان را می‌دهد که در حدود ۴۰ دقیقه تا شهر به آتن سفر کنید، اگرچه اگر ترافیک وجود داشته باشد ممکن است این زمان برای شما یک ساعت طول بکشد. پروازهای مستقیم از ایالات متحده صبح زود به مقصد می‌رسند، اما اگر از فرودگاهی در اروپا می‌آیید، احتمالا دیرتر به مقصد خواهید رسید. 

میزان معطلی شما در فرودگاه 

از هواپیما تا کنترل گذرنامه پنج دقیقه پیاده روی است و هر چه زودتر از هواپیما پیاده شوید و سریعتر سفر کنید، هنگام رسیدن به آنجا مسیر کوتاه‌تر می‌شود. اما خطوط به سرعت حرکت می‌کنند و افسر حدود پنج ثانیه طول می‌کشد تا پاسپورت شما را بیرون بیاورد و آن را مهر بزند و از آنجا آزاد هستید که چمدان‌تان را بردارید و بروید، مگر اینکه بخواهید در فرودگاه‌ها وقت بگذرانید. 

امکانات فرودگاه بین المللی آتن

یک کافه در سمت راست بارگیری وجود دارد. چند سرویس بهداشتی سمت چپ خروجی A در قسمت ورودی‌ها وجود دارد. اگر از خروجی B استفاده می‌کنید، توالت‌ها در سمت راست قرار دارند. حتی اگر نمی‌توانید منتظر بمانید، چند سرویس بهداشتی نیز در قسمت تحویل بار وجود دارد. یک آژانس مسافرتی در فرودگاه آتن وجود دارد که می‌توانید کمی در آنجا استراحت کنید. برای شارژ هدفون و تلفن همراه مسافران نیز امکانات ویژه‌ای در این فرودگاه تعبیه شده‌است. 

در فرودگاه چه کار کنیم؟

اگر به دلیل تاخیر یا از دست دادن پرواز در فرودگاه آتن گیر افتاده اید، یا به این دلیل که اقامت در فرودگاه از هر چیز دیگری راحت‌تر است، خوشحال خواهید شد که بدانید غذاهای فرودگاه عالی و فراوان هستند. انتخاب‌های غذایی اینجا یک پیتزا فروشی، یک رستوران ژاپنی، یک سالاد بار، یک مک دونالد یا شاید هم اکنون برگر کینگ باشد.

مرکز خریدهای زیادی در فرودگاه وجود دارد که می‌توانید قدم بزنید و هر چیزی را که می‌خواهید یا نیاز دارید بخرید. یک موزه کوچک در طبقه بالا ی فرودگاه آتن وجود دارد که در آن تعدادی مجسمه و چیزهایی که در زمان ساخت فرودگاه پیدا کردند را می‌توانید ببینید. اگر می‌خواهید چند ساعت در فرودگاه بمانید و یا در فرودگاه گیر کرده اید، می‌توانید تاکسی بگیرید و به ساحل یا باغ وحش بروید.  

دسترسی‌ها به فرودگاه بین‌المللی آتن

تاکسی ها، لیموزین‌ها و اتوبوس‌ها درست بیرون در فرودگاه منتظر مسافران هستند. جالب است بدانید که مقامات فرودگاه آتن بسیار سعی دارند تا مسافران و چمدان‌هایشان را سریعتر و کارآمدتر به شهر برسانند؛ بخاطر همین است که اکثر گردشگران اعتقاد دارند که ارتباطات فرودگاهی آتن، احتمالاً بهترین در کل اروپا است. با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید از فرودگاه به مرکز شهر بروید. 

تاکسی‌ها

Athens taxi

شما باید در طول روز ۳۸ یورو و بعد از نیمه شب ۵۴ یورو به تاکسی برای رسیدن به هتل نزدیک فرودگاه پرداخت کنید. اگر اختلاف قیمتی وجود داشته باشد، آن را با مذاکره حل خواهید کرد. تاکسی‌ها برای ۴ نفر و یک راننده جای دارند، بنابراین اگر تعداد شما بیشتر باشد، ممکن است به یک لیموزین، مینی بوس یا دو تاکسی نیاز داشته باشید. اگر به جایی غیر از آتن می‌روید، ممکن است نیاز به مذاکره در مورد قیمت داشته باشید. 

اگر می‌خواهید مسافت بسیار طولانی را مانند پلوپونسوس طی کنید، راننده باید به این هم فکر کند که بدون مسافر بر می‌گردد و کرایه بیشتری می‌گیرد. در این صورت بهتر است قبل از سوار شدن به ماشین، از قبل با تاکسی هماهنگ کنید و روی قیمت توافق کنید. 

لیموزین یا مینی بوس از فرودگاه آتن

خدمات لیموزین آتن برای خانواده‌ها یا گروه‌های ۸ نفره یا بیشتر در نظر گرفته شده است. گزینه دیگر Billy with Bus Tours است که می‌تواند ترانسفر از فرودگاه به هتل‌های آتن، بنادر کشتی یا هر نقطه دیگری از شهر را فراهم کند. لیموزین‌ها همچنین تورهایی را به دلفی، نافپلیون، المپیا، متئورا، آتن یا هر جای دیگری که می‌خواهید بروید، انجام می‌دهند. معمولا راننده‌ها به زبان‌های انگلیسی، ایتالیایی و یونانی مسلط هستند. اگر در آتن برای ترانسفر یا تورهای مسافرتی به لیموزین نیاز دارید یا به شخصی نیاز دارید که برای شما رانندگی کند، می‌توانید از وب سایت خدمات لیموزین دنیز در آتن خدمات بگیرید. 

هتل‌های نزدیک فرودگاه آتن

Sofitel Hotel

هتل سوفیتل، فرودگاه آتن بر اساس استانداردهای بین المللی به عنوان یک هتل چهار ستاره طبقه‌بندی شده است و در فاصله چند قدمی ساختمان ترمینال اصلی قرار دارد. این هتل دارای ۳۴۶ اتاق با حمام، رادیو، تلویزیون و یخچال است. رستوران‌های هتل شامل یک رستوران میان وعده و صبحانه و یک رستوران پانوراما هستند. علاوه بر این، اتاق‌های جلسه و اتاق‌های استفاده از رایانه، دستگاه‌های فکس و خدمات پشتیبانی، این هتل را به یک مرکز تجاری عالی در قلب فرودگاه تبدیل کرده است. مهمانان هتل می‌توانند از مرکز تناسب اندام و بدنسازی، استخر سرپوشیده، اتاق بخار و سونا و همچنین درمان‌های مو و زیبایی استفاده کنند. 

بسیاری از افرادی که از فرودگاه آتن برای مسافرت استفاده می‌کنند و به دنبال محل اقامت می‌گردند با دیدن قیمت‌های فرودگاه سوفیتل شوکه می‌شوند. مسافران در صورت انتخاب این هتل خیلی کارشان راحت می‌شود؛ زیرا تنها کاری که باید انجام دهند این است که از ترمینال خارج شوند و از یک پارکینگ کوچک عبور کنند و در لابی باشند. 

اقامت در هتل سوفیتل به معنای رسیدن به فرودگاه است و می‌توانید در آنجا تا هر ساعت خواستید بمانید و بدون زود بیدار شدن به کانتر چک فرودگاه بروید. این حدود ۱۰۰ متر با ترمینال اصلی فرودگاه آتن فاصله دارد و تابلوهایی وجود دارد که شما را به سمت آن راهنمایی می‌کند. 

این هتل دارای اسپا، استخر، رستوران، بار و اتاق‌های زیبا و راحت است. 

سخن آخر 

فرودگاه آتن یکی از بهترین فرودگاه‌های اروپا از لحاظ خدماتی محسوب می‌شودو چک کردن پاسپورت تنها ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر شما هم تجربه مسافرت به آتن و استفاده از این فرودگاه را دارید؛ میتوانید ما را هم در تجربیات خود سهیم کنید!

برسی قیمت بلیط هواپیما به مقصد باستانی آتن !

نظرات کاربران