Tbilisi

ارمنستان بریم یا گرجستان؟ کدامیک ارزان تره ؟

گرجستان

ارمنستان یا گرجستان؟ کدام کشور قفقاز باید مقصد بعدی سفر شما باشد؟ هر دو کشوری دیدنی و جذاب هستند که اتفاقا نقاط مشترک زیادی هم دارند؛ از لحاظ مذهب، تاریخ و فرهنگ. در حال حاضر، این دو کشور برای گردشگری در حال ترند شدن هستند و روز به روز محبوب‌تر. در هر دو کشور گزینه‌های زیادی برای دیدن و انجام دادن وجود دارد؛ اما بیشتر به خاطر کوه‌های سرسبز، صومعه‌های قدیمی، غذاهای خوشمزه و از همه مهتر طبیعت بکر شناخته می‌شوند. بنابراین، اینکه بدانیم ارمنستان بریم یا گرجستان، بهتر است این موارد را به صورت جزئی‌تر مورد بررسی قرار دهیم.

ارمنستان را انتخاب کنم یا گرجستان؟

ارمنستان

ارمنستان و گرجستان دو کشوری نزدیک به هم هستند که هر دو طعم اروپا و آسیا را می‌چشند. در حالی که در آسیا قرار گرفته‌اند به دلیل نزدیکی به کشورهای اروپایی، فرهنگ این قاره می‌توان در این دو کشور به وضوح حس کرد. به عنوان مثال، ایروان، پایتخت و مرکز فرهنگی ارمنستان است، با ترکیبی التقاطی از بناهای دیدنی معاصر و باستانی که می‌توان در زیر چشم بینای کوه آرارات یافت.

در مقابل، تفلیس، پایتخت گرجستان، با منطقه‌ای تاریخی در دو طرف رودخانه کورا، آسمان‌خراش‌ها و حمام‌های گوگردی در کنار کافه‌های فضای باز، تئاترهای اپرا و کلوپ‌های شبانه متعدد، بسیار شبیه به اروپای غربی رفتار می‌کند. پیوند مهم دیگری وجود دارد که گرجستان و ارمنستان را به طور جدایی ناپذیر پیوند می‌دهد: مسیحیت ارتدکس. در کل، این دو کشور تشابهات زیادی دارند و این کاملا به حس و حال شما بستگی دارد که کدام را انتخاب کنید. هر چند که این مقاله همانند راهنمای سفر به ارمنستان و گرجستان به شما کمک می‌کند تا با قطعیت بهتری تصمیم سفر بگیرید.  

کدام یک مناطق تاریخی بهتری دارد؟

ارمنستان

وقتی صحبت از فرهنگ و تاریخ می‌شود، همه چیز درباره ارمنستان یا گرجستان کمی جالب‌تر خواهد شد. این دو کشور هر دو فرهنگ‌های متفاوتی دارند؛ نه تنها نسبت به یکدیگر، بلکه در مقایسه با دیگر کشورهای جهان هم به همین شکل است. آنها مذهب، زبان، الفبا، آشپزی و بسیاری چیزهای دیگر مخصوص به خود را دارند.

ارمنستان اولین کشوری بود که مسیحیت را پذیرفت، گرچه گرجستان به زودی پیرو آن شد. در واقع می‌توانید از “قدیمی ترین کلیسای جامع جهان” یعنی کلیسای جامع اچمیادزین در نزدیکی ایروان دیدن کنید و شگفت زده شوید. در کل، تعداد زیادی کلیسا و صومعه در این کشور وجود دارد که نشان دهنده تاریخ غنی آن است. در مقابل، گرجستان هم به همین شکل است و به اندازه کافی در آن صومعه و مکان تاریخی پیدا می‌شود. بنابراین، می‌توان از لحاظ تاریخی یک تساوی بین این دو کشور قرار داد. هر دوی آنها در نوع خود دارای مکان‌های تاریخی جالبی هستند تا هر کسی که تاریخ و فرهنگ را دوست دارد در آن اوقات خوبی را سپری کند.

کدام یکی جاذبه‌های گردشگری بهتری دارد؟

ارمنستان

جاذبه گردشگری گرجستان یا ارمنستان! در این مورد باید صفحه ترازو را کمی به سمت گرجستان ببریم، با این حال، ارمنستان هم در نوع خود بد نیست.

در واقع، گرجستان مطمئنا از نظر مکان‌های دیدنی و جاذبه‌ها متنوع‌تر است. این کشور دارای کوه‌ها، سواحل، غارها، آبشارها، پیاده‌گردی، قلعه‌ها و کلیساها، صومعه‌ها و غیره است. کشور فوق‌العاده با انواع فعالیت‌ها و کارهای سرگرم کننده که می‌تواند سفری باحال و فراموش نشدنی را برای شما به همراه داشته باشد. از طرفی دیگر، ارمنستان به لحاظ جاذبه‌های گردشگری تنوع کمتری دارد که بیشتر آنها به کلیسا و صومعه ختم می‌شوند. با اینکه مناظر چشم نواز هم به اندازه کافی در این کشور وجود دارد؛ اما نه به اندازه گرجستان. بنابراین، گرجستان به دلیل تنوع فعالیت‌ها همچنان برنده این بازی است، اما ارمنستان و صومعه‌های متعدد آن را نادیده نگیرید.

کدام یکی تفریحات بهتری دارد؟

ارمنستان

هر دو گرجستان و ارمنستان کشورهای کوهستانی هستند؛ همین باعث شده تا تفریحات زیادی از این لحاظ داشته باشند. کمترین آن پیاده روی است که در میان سرسبز و عظمت کوهستان‌ها، فعالیت متفاوت و مهیج خواهد بود. کلا، کوهنوردی، صخره نوردی و فعالیت‌های فضای باز در این دو کشور بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.  

گرجستان همچنین دارای چند پیست اسکی مانند گوداوری (مشهورترین)، مستیا و… است، در حالی که ارمنستان فقط پیست اسکی تساخکادزور را دارد. هر دو کشور فرصت هایی برای پاراگلایدر، رفتینگ در آب‌های سفید و چند فعالیت ماجراجویانه دیگر در فضای باز برایتان فراهم می‌کنند که خاطرات مهیجی خواهند بود.

کدام یکی ارزان‌تر است؟

گرجستان

اگر بخواهیم در مورد اینکه کدام یک از کشورهای گرجستان یا ارمنستان برای سفر به صرفه‌تر هستند؛ صحبت کنیم. باید بگوییم که در هر دو کشور تقریبا در یک سطح قرار دارد؛ اما سفر به ارمنستان معمولا مقرون به صرف‌تر از گرجستان خواهد بود. شاید دلیل آن هم رشد قابل توجه گرجستان به لحاظ گردشگری باشد؛ این کشور با سرمایه‌گذاری در این حوزه باعث شده تا هزینه‌ها سفر کمی بیشتر شود. البته، تمامی این موارد به سلیقه و برنامه سفر شما هم بستگی دارد؛ برخی هتل لوکس را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر اقامتگاه‌های محلی را.

کدام یکی آب و هوای بهتری دارد؟

گرجستان

ارمنستان: آب و هوای نسبتا سردی در ارمنستان حاکم است. به همین دلیل بهترین فصل برای سفر و بازدید از این کشور، قطعا تابستان است. زمانی که همه جا سرسبز و هوا برای گشت و گذار مطبوع است. زمستان‌های ارمنستان سرد و پوشیده شده از برف است و دما در پایین ترین حد خود قرار می‌گیرد.

گرجستان: آب و هوای نیمه گرمسیر و قاره‌ای گرجستان باعث شده تا میزان رطوبت و بارندگی در این کشور زیاد باشد؛ هر چند که قرارگیری در کنار دریای سیاه هم در این موضوع بی تاثیر نیست. خوش آب و هواترین موقع سال در ارمنستان بهار و تابستان است.

کدام یکی غذاهای بهتری دارد؟

خینکالی

وقتی نوبت به غذا می‌رسد همه چیز جالب‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود. فرهنگ غذایی این دو کشور تشابه و نزدیکی زیادی به هم دارد . خیلی از خوراکی‌های آنها یکی هستند. غذاهای گرجستانی و ارمنی دارای ویژگی‌هایی مانند عشق به نان و استفاده از محصولات تازه هستند. به دلیل موقعیت مکانی آنها، همچنین تحت تاثیر غذاهای اروپایی، شام و آسیای مرکزی قرار گرفته‌اند. به صورت کلی، غذاهای هر دو کشور بسیار لذیذ و خوشمزه هستند.

برخی از بهترین غذاهایی که باید در گرجستان امتحان کنید عبارتند از:

  • چندین نوع خاچاپوری
  • شکمرولی: مرغ کباب در سس سیر
  • خینکالی: کوفته های گرجی
  • پنیرها: به خصوص سولگونی
  • متوادی: سیخ گوشت گرجی

در ارمنستان، برخی از غذاهایی که باید امتحان کنید عبارتند از:

  • دلمه: گوشت چرخ کرده مخلوط با برنج پیچیده شده در برگ انگور
  • خورواتس:کباب گوشت
  • هریسه: غذای گوشتی
  • مانتی: پیراشکی که با سس گوجه فرنگی و ماست سرو می‌شود

کدام یک امنیت بهتری دارد؟

Tbilisi

از لحاظ امنیت گرجستان و ارمنستان تقریبا در یک سطح قرار دارند و در واقع  کشورهای ایمنی هستند. یعنی شما باید خیلی بد شانس باشید که یک سرقت یا جنایت را از نزدیک ببینید. تنها چیزی که شاید از نظر شما خطرناک به نظر برسد؛ ایمنی جاده‌هاست. معمولا هم ارمنی‌ها و هم گرجی‌ها رانندگی خطرناکی دارند؛ بنابراین، اگر با وسیله نقلیه خود به این دو کشور سفر می‌کنید؛ مراقب به جاده ها باشد.  

در آخر

ارمنستان یا گرجستان؛ اگر شما هم بین دو راهی انتخاب این دو کشور برای گذراندن یک تعطیلات متفاوت هستید؛ این مقاله مختص شماست. این دو کشور کوچک و در عین حال زیبا، شباهت های زیادی دارند اما وجود یک سری تفاوت‌های جزئی به شما کمک می‌کند تا به درستی مقصدتان را انتخاب کنید. بنابراین، اگر هنوز نمی‌دانید ارمنستان بریم یا گرجستان! این مطلب را مطالعه کنید.

آماده رزرو بلیط هواپیما ارمنستان هستید؟

نظرات کاربران