خانه انصاری ارومیه
25 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

خانه انصاری ارومیه؛ بازدیدی فراموش‌نشدنی برای علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ 

خانه انصاری ارومیه از دیدنی‌های فرهنگی‌تاریخی این شهر زیباست و اگر به فرهنگ و تاریخ علاقه‌مندید و دوست دارید در سفرتان به ارومیه تماشایی، برگی از تاریخ دوره قاجار را ورق بزنید و لذت ببرید، حتما بازدید از این جاذبه تاریخی مرکز استان آذربایجان غربی را در صدر لیست ارومیه‌گردی خود بنویسید. بی‌شک، بازدید از این خانه تاریخی جذاب برای‌تان لحظاتی خوش می‌آفریند. اگر دوست دارید پیش از سفر، درباره خانه انصاری ارومیه اطلاعات بیشتری به دست آورید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. 

بلیط هواپیما

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

آدرس و ساعات بازدید

برای دیدن خانه انصاری ارومیه پس از رسیدن به استان آذربایجان غربی و مرکز آن، ارومیه، به سمت میدان امام حسین (یا گول‌اوستی به معنی بالای برکه) بروید. خانه تاریخی انصاری در کوچه هم‌نام خود در امتداد خیابان مدنی 2 منتظر شماست. گفتنی است بازدید از خانه انصاری شهر ارومیه همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 1 ظهر برای گردشگران و مسافرین عزیز امکان‌پذیر است.

قدمت خانه انصاری ارومیه

خانه انصاری ارومیه

بنا بر اسناد و شواهدی که از کتیبه‌های کاشی‌های تزئینی خانه انصاری شهر ارومیه یافت شده است، قدمت این خانه به سال‌های 1280 تا 1285 هجری برمی‌گردد و ساخت آن مربوط به دوره قاجار است. پس اگر دوست دارید معماری دوره قاجار را از نزدیک ببینید و با هنر دست معماران و سازندگان متبحر آن دوره آشنا شوید و لذت ببرید، دوربین خود را بردارید و به خیابان مدنی 2، کوچه انصاری بروید. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

علت نام‌گذاری

گفته می‌شود خانه انصاری ارومیه به شخصی به نام آقابابا جعفری دیلمقانی تعلق داشت و پس از فوت ایشان به دخترش بدرالملوک، همسر سیف‌الله خان انصاری، رسید و به همین دلیل، خانه انصاری نامیده می‌شود.

کاربرد خانه انصاری ارومیه

شادروان جعفری دیلمقانی در قسمتی از خانه انصاری ارومیه، اولین مدرسه دخترانه ارومیه را ساخت تا دختران نیز امکان تحصیل داشته باشند. خوب است بدانید که امروزه نیز این بنای تاریخی را جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی نوجوانان و جوانان به آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه داده‌اند. 

مختصات خانه انصاری ارومیه

خانه انصاری ارومیه

اگر می‌خواهید بدانید در اولین برخورد با خانه انصاری شهر ارومیه چه چیزی در انتظار شماست، باید بگوییم که دری چوبی و حیاطی بزرگ با درختان سرسبز، اولین چیزهایی است که هنگام بازدید از این بنای تماشایی نظر شما را به خود جلب می‌کند. خود خانه که وسط حیاط است، دو طبقه است و برای ساخت آن از سنگ، خشت، گچ، آجر و چوب استفاده شده است.

باغ انگوری خانه انصاری شهر ارومیه 

باغ انگوری که باغچه‌هایی جذاب و سرسبز با انواع درخت و گل را دارد و برای عکاسی بسیار عالی است، یکی از زیباترین بخش‌های خانه انصاری ارومیه است که در قسمت جنوبی خانه قرار دارد و توسط دیوارهای خشتی محصور شده است. حتما از باغ انگوری خانه انصاری شهر ارومیه دیدن کنید و لذت ببرید. 

اماکن دیدنی نزدیک خانه انصاری ارومیه

اگر دوست دارید لذت روز خود را با خرید سوغاتی و سایر لوازم موردنیازتان تکمیل کنید، خبر خوبی برای‌تان داریم؛ خانه انصاری ارومیه به بسیاری از مراکز خرید خوب و معتبر شهر بسیار نزدیک است و این امکان را دارید که پس از بازدید از خانه انصاری شهر ارومیه، به خیابان امام بروید و از بازار تاریخی ارومیه، سوغاتی‌هایی اصیل و جذاب بخرید و بعد از آن، از مجتمع خرید رضا، کیف و کفش خود را با بهترین قیمت تهیه کنید. پاساژ انصاری و مجتمع تجاری طوبی را نیز در بازارگردی خود از قلم نیندازید. 

کلام آخر سه کلیک درباره خانه انصاری ارومیه

در این مقاله به خانه انصاری ارومیه پرداختیم و ویژگی‌های آن را شرح دادیم و امیدواریم مفید بوده باشد. اهمیت این بنای تاریخی دوره قاجار که امروزه به عنوان مرکزی فرهنگی‌تربیتی فعالیت دارد، تا آن‌جاست که این بنا در سال 1375 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید. به خانه انصاری بروید و از دیدن شکوه این بنای زیبا، لذت ببرید.

نظر شما چیست؟ دوست دارید برای دیدن این بنای خاص به ارومیه بروید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

نظرات کاربران