دریاچه زریوار مریوان
29 فروردین 1403
کردستان

دریاچه زریوار مریوان؛ الماسی فیروزه‌ای‌رنگ در کردستان!

دریاچه زریوار مریوان یکی از منحصربه‌فردترین دریاچه‌های آب شیرین جهان است که در استان کردستان قرار دارد. در ادامه همراه ما باشید تا با جزئیات این دریاچه آشنا شوید.

استان کردستان یکی از مقاصد محبوب برای گردشگران بوده که مکان‌های دیدنی و طبیعی زیادی را در خود جای داده است. دریاچه زریوار مریوان یکی از جاذبه‌های خارق‌العاده این استان است که در شهر مریوان قرار دارد. شهرستان مریوان در غرب ایران و در همسایگی کشور عراق واقع شده است. از شمال با سقز، از جنوب با کامیاران و کرمانشاه و از غرب با کشور عراق مرز مشترک دارد و یک قرن قدمت دارد.

جالب است بدانید این دریاچه در ارتفاع 1285 متری از سطح دریا واقع شده و یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه غرب ایران در استان کردستان است. دریاچه زریبار میان یک دره بزرگ قرار دارد که اطراف آن را کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز پوشانده است. این دریاچه دارای گونه‌های زیادی از ماهی‌ها، پرندگان و تنوع گیاهی است و علاوه‌بر زیبایی به‌عنوان یک منطقه تفریحی، نقش بسیار مهمی در صنعت کشاورزی منطقه دارد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا زیبایی‌های این دریاچه را به‌خوبی درک کنید.

تور ارزان سه کلیک را رزرو کنید

معرفی

دریاچه زریوار مریوان

دریاچه زریوار مریوان به‌عنوان یک پدیده نادر اکوسیستمی اکولوژیکی و آبی در کردستان در یک دره طولانی و نسبتاً بزرگ واقع شده و از سمت شرق و غرب توسط کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده است. این دریاچه دارای گونه‌های زیادی از ماهی‌ها، پرندگان و تنوع گیاهی است. دریاچه زریبار در ارتفاع 1285 متری از سطح دریا قرار دارد و و عرض و طول آن 2 و 4.5 کیلومتر است. این دریاچه یکی از خارق‌العاده‌ترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان است که تمامی شرایط یک تالاب بین‌المللی را دارد.

هیچ رودخانه‌ای وارد این دریاچه نمی‌شود و آب آن از چشمه‌هایی که در کف دریاچه قرار دارد و آب شدن برف‌های کوه‌های اطراف تامین می‌شود. سطح دریاچه در زمستان به‌دلیل سردی هوا و آب شیرین آن پوشیده از یخ است، اما جالب است بدانید نزدیک به 60 نقطه دریاچه به‌دلیل وجود چشمه‌های آبی در زیر دریاچه یخ نمی‌زند. آب‌وهوای این منطقه در بهار و تابستان معتدل و خنک و در پاییز و زمستان سرد و خشک است. 

برای رسیدن به دریاچه زریوار مریوان باید جاده سنندج به مریوان را طی کنید، شهری که تنها 2 کیلومتر با دریاچه فاصله دارد. این جاده خود یکی از زیباترین جاده‌های ایران است و از میان دشت‌ها، جنگل‌های بلوط قدیمی روی تپه‌ها و کوه‌های راکی ​​می‌گذرد. در سفر به کردستان حتما از دریاچه زریوار مریوان دیدن کنید و از زیبایی و جذابیت آن لذت ببرید.

تاریخچه

دریاچه زریبار با افسانه‌های متعددی همراه است. شایعات حاکی از آن است که در این دریاچه گنجی مدفون شده وجود دارد. لازم به ذکر است که محبوب‌ترین افسانه دریاچه به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. در این افسانه گفته ‌شده روزی‌روزگاری درویشی که از اعضای اخوان صوفیه بود همراه با همسر باردارش وارد شهر زریوار شد. حاکم ظالم منطقه و خادمانش باعث مرگ همسر و نوزاد متولد نشده‌ آن درویش شدند. درویش خیلی ناراحت شد و از خدا کمک خواست؛ به نماز و سجده ادامه داد و گفت سرم را از سجده بر نمی‌دارم تا شهر را با آب یکسان و این قوم ظالم را نابود نکنی. یک رهگذر او را صدا زد و زمانی که درویش سرش را بالا گرفت دریای بزرگی را در مقابل خود دید. شهر زریوار همراه با مردمانش همه در آب فرو رفته بودند و دریاچه شگفت انگیز زریوار نمایان شده بود.

اطراف دریاچه زریبار نیز از نظر تاریخی و فرهنگی غنی است و چندین مکان و بناهای باستانی مانند قلعه قوری و آبشار شیخ علی خان در نزدیکی آن قرار دارد. دریاچه زریوار مریوان مقصدی است که برای سفر به ایران ضرورت دارد و ترکیبی منحصر‌به‌فرد از زیبایی طبیعی، تاریخ و فرهنگ را ارائه می‌دهد. 

گونه‌های گیاهی و جانوری

دریاچه زریوار مریوان

دریاچه زریوار مریوان در میان کوه‌های پوشیده از گلابی وحشی و بلوط ایرانی، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. زریوار زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی متعددی است که رنگ اکثر آن‌ها سبز مایل به قهوه ای است. پرندگان زیادی نظیر پرستوی دریایی سفید، اردک سرحنایی، اردک بلوطی، لک‌لک، حواصیل خاکستری، چنگر و گونه‌های کمیابی چون کوکوی خالدار و سسک شکیل جذب این تالاب می‌شوند. همچنین آبزیان نادر و کمیابی همچون سیاه‌ماهی خال‌دار، سیاه‌ماهی معمولی، عروس‌ماهی، سس‌ماهی، شاکولی و گامبوزیا در دریاچه زریبار زندگی می‌کنند. در اطراف این دریاچه ممکن است مار چلیپر، مار آتشی، قمچه مار، مار قیطانی و مار پلنگی را مشاهده کنید که از خزندگان این منطقه هستند و چون غیرسمی هستند خطری برای شما ندارند. بدون شک زمانی که در اطراف این دریاچه قدم می‌زنید، تماشای گونه‌های زیبا و مختلف گیاهی و جانوری برایتان لذت‌بخش است.

چرا شنا در دریاچه زریوار مریوان ممنوع است؟

در دریاچه زریوار مریوان شنا به‌دلیل عمق زیاد، جریان تند آب و آلوده بودن آب این دریاچه به‌‌خاطر فعالیت‌های صنعتی ممنوع است. همچنین شنا در این منطقه می‌تواند زیستگاه جانوارن و گیاهان این منطقه را تخریب کند. ولی می‌توانید از دیگر تفریحات آبی نظیر قایق‌سواری، اسکی روی آب و ماهی‌گیری لذت ببرید. لازم به ذکر است مجوز ماهی‌گیری از اوایل شهریورماه تا آخر اسفندماه صادر می‌شود و خارج از این بازه، صید ماهی ممنوع است.

بهترین زمان بازدید

دریاچه زریوار مریوان

دریاچه زریبار مطمئناً در تمام طول سال زیبایی های خود را به مخاطبانش ارائه می‌دهد. حتی سطح یخ‌زده دریاچه در طول زمستان منظره‌ای عالی خلق می‌کند. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه زریوار فصل بهار و تابستان است، اما دیدن دریاچه یخ زده در زمستان تجربه شگفت انگیزی است و در فصل زمستان هم می‌توانید از پیاده‌روی و موتورسواری روی یخ دریاچه لذت ببرید. در هر فصلی که از این دریاچه دیدن کنید علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی دریاچه، می‌توانید از استراحت در پارک‌های آن نیز لذت ببرید. در فصل بهار در نمایشگاه سال نو و همچنین بازارچه مرزی مریوان، صنایع‌دستی و زیورآلات باشکوهی را می‌توانید مشاهده کنید. دشت بیلو با پوشش گیاهی سرسبز و جذاب در فصل تابستان و چشمه‌های متعدد و جنگل‌های اطراف جاذبه‌ای خاص و شگفت‌انگیز برای گردشگران است. 

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه زریوار مریوان

اطراف دریاچه زریبار مکان‌های تفریحی و تاریخی زیادی وجود دارد که می‌توانید زمان بازدید از این دریاچه از آن‌ها هم دیدن کنید و لذت ببرید. در اطراف این دریاچه انواع و اقسام امکانات گردشگری و رفاهی دیده می‌شود که در ادامه برخی از زیباترین مکان‌های اطراف این دریاچه را به شما معرفی می‌کنیم.

روستای ژیوار

یکی از جاهای نزدیک به دریاچه زریوار مریوان که ارزش دیدن دارد روستای ژیوار است. این روستای زیبا در 5 کیلومتری این دریاچه قرار دارد و از زیباترین روستاهای پلکانی جهان به شمار می‌آید. بازدید از روستای ژیوار بسیار آرامش‌بخش است و وجود چشمه‌های آب‌معدنی در آن باعث جذب افراد زیادی می‌شود. زمان بازدید از دریاچه زریبار حتما از این روستا دیدن کنید و از تماشای طبیعت و معماری بی‌نظیر آن لذت ببرید.

شهربازی مریوان

شهربازی دریاچه زریوار مریوان

یکی از بزرگ‌ترین شهربازی‌های غرب کشور شهربازی مریوان نام دارد که در شهر مر‌یوان و نزدیک دریاچه زریبار واقع شده است. این شهربازی زیبا در فاصله 7 کیلومتری این دریاچه قرار دارد و مناسب افرادی است که به تفریح و هیجان علاقه دارند. به شما پیشنهاد می‌کنیم همراه با عزیزانتان به این شهربازی بروید و از سوار شدن بر دستگاه‌های جذاب و مهیج لذت ببرید.

قلعه ایمام

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه زریوار مریوان قلعه ایمام نام دارد. قدمت این قلعه به قرن 10 هجری بازمی‌گردد و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کردستان است. این قلعه در زمان حکمرانی اردلان‌ها در دوران حکومت صفوی، روی کوهی به نام کوه امام با ارتفاع حدود 1500 متر ساخته شد. متاسفانه امروزه بخش‌های زیادی از این قلعه تخریب شده و فقط بقایای انبار و پلکان آن باقی مانده است؛ اما این مکان به‌عنوان یکی از آثار باستانی ویژه ایران، به ثبت ملی رسیده است.

بهترین اقامتگاه‌ها و هتل‌های نزدیک به دریاچه زریوار مریوان

اگر علاقه‌مندید شب را در دریاچه زریبار سپری کنید دو راه پیش‌رو دارید؛ یکی اینکه یک چادر برپا کنید که هم کم‌هزینه است و هم لذت‌بخش. دومین راه انتخاب یک اقامتگاه یا هتل در نزدیکی دریاچه است که در ادامه تعدادی از بهترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

رزرو هتل داخلی ارزان در سه کلیک!

هتل جهانگردی

هتل جهانگردی دریاچه زریوار مریوان

یکی از هتل های نزدیک دریاچه زریبار هتل جهانگردی است. این هتل در سال 1371 افتتاح شده و افراد زیادی که قصد اقامت در دریاچه را دارند این مکان را انتخاب می‌کنند. هتل جهانگردی 25 اتاق دارد و چشم‌اندازی زیبا از دریاچه را به شما ارائه می‌کند. از جمله امکانات این هتل می‌توان به رستوران، کافه، سالن کنفرانس اشاره کرد. هتل جهانگردی می‌تواند یک انتخاب عالی برای اقامت شما در شهر زیبای مریوان باشد.

هتل زریوار

یکی از بهترین اقامتگاه‌های نزدیک دریاچه زیوار مریوان هتل زریوار است. این هتل در سال 1384 افتتاح شده و امکانات زیادی را به مسافران خود ارائه می‌کند. هتل زریوار 42 سوئیت و اتاق دارد و به‌دلیل‌ اینکه در بلوار اصلی دریاچه زریبار قرار دارد، چشم‌اندازی زیبا از دریاچه را به مخاطبان ارائه می‌دهد. از جمله امکاناتی که این هتل به مسافران خود ارائه می‌کند می‌توان به رستوران، کافه، استخر، سونا، جکوزی و سالن کنفرانس اشاره کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم یک شب را در این هتل سپری کنید و از تماشای منظره دریاچه زریبار لذت ببرید. 

اقامتگاه بوم‌گردی ژیوار

یکی دیگر از اقامتگاه‌های نزدیک به دریاچه زریوار مریوان اقامتگاه بوم‌گردی ژیوار است. این اقامتگاه تا دریاچه ۵ کیلومتر فاصله دارد و در روستای زریوار واقع شده است. اقامتگاه بوم‌گردی ژیوار 10 اتاق دارد و رستوران، کافه، پارکینگ و آلاچیق از جمله امکاناتی است که به مسافران خود ارائه ‌می‌کند. اگر دوست دارید هزینه زیادی برای اقامت خود پرداخت نکنید، این اقامتگاه یک انتخاب عالی و مناسب است.

کلام آخر سه کلیک در مورد دریاچه زریوار مریوان

در این مقاله کوشیدیم شما را با دریاچه زریوار مریوان و امکانات و تفریحات این منطقه آشنا کنیم. این دریاچه یکی از جاذبه‌های استثنایی در جهان است که در شهرستان مریوان استان کردستان قرار دارد. این دریاچه از سطح دریا 1285 متر فاصله دارد و میان یک دره واقع شده که اطراف آن را جنگل‌های سرسبز و کوه‌ها احاطه کرده‌اند. همچنین محل زندگی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است و گردشگران زیادی در طول سال از آن دیدن می‌کنند. آیا پس‌از خواندن این مقاله دوست دارید از این دریاچه دیدن کنید؟ اگر تاکنون از این دریاچه دیدن کرده‌اید، تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران