27 بهمن 1402
یزد

حمام خان یزد و یا گرمخانه نور منتظر دیدار با شماست!

اگر شما هم مثل ما عاشق سفر به ایران در دوران قدیم هستید، بازدید از جاهای دیدنی سنتی ایران را نباید از دست بدهید. حمام خان یزد یکی از این جاهای دیدنی شهر یزد است. این حمام که با نام گرمخانه نور نیز شناخته می‌شود یکی از معروف‌ترین حمام‌های سنتی ایرانی است. گرمخانه نور که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد در قلب شهر یزد واقع شده و به چند بخش شاه‌نشین، خزینه و غیره تقسیم می‌شود. این حمام با زیبایی‌های معماری و کاشی‌کاری‌هایی با نقوش اسلیمی، ختایی، گل و مرغ می‌تواند گردشگران را شگفت‌زده کند. با سه کلیک همراه باشید تا باهم گردشی به داخل حمام خان یزد داشته باشیم.

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

سرگذشت حمام خان یزد

سرگذشت حمام خان یزد

در ایران ساخت حمام قدمتی 3 هزارساله دارد. حمام‌کردن نشان از پاکیزگی بوده که قبل از ورود اسلام و در آیین زرتشتی نیز یکی از شروط شرکت در مراسمات مذهبی بوده است. بعد از ورود اسلام به ایران نیز اهمیت حمام‌کردن در بین ایرانیان دوچندان شد. حمام‌ها و گرم‌خانه‌های زیادی در شهرهای مختلف ایران ساخته شدند. حمام خان یزد یکی از حمام‌های قدیمی ایرانی است. این حمام در سال 1176 شمسی در ضلع جنوبی میدان خان یزد ساخته شد. حمام خان یزد با معماری سنتی ایرانی و آجرکاری‌های زیبا، فضایی دلنشین و چشم نوازی را برای بازدیدکنندگان خلق کرده است. این حمام به دستور محمد تقی خان بافقی، که در دوران ناصرالدین شاه قاجار، حاکمی از خاندان خوانین یزد بود، بنا شد. ساخت این حمام 12 سال به طول انجامید و در سال 1187 شمسی به پایان رسید. این حمام در زمان خود محلی برای حمام‌کردن، گذراندن اوقات فراغت و معاشرت مردم مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین گرمخانه نور در سال 1378 شمسی در آثار ملی ایران ثبت شد.

معماری حمام خان یزد

حمام خان یزد یکی از نمونه‌های زیبا و منحصربه‌فرد معماری اسلامی در ایران است که دارای ویژگی‌هایی مثل گنبد، نورگیر، سربینه، گرم‌خانه، شاه‌نشین و خزینه است. این حمام در عمق زمین بنا شده تا بتوانند دمای حمام را به‌راحتی کنترل کرده و از ورود گرما و سرمای هوا جلوگیری کنند. از دیگر دلایل ساخت حمام در عمق زمین، مقاومت بیشتر در برابر زلزله است. دیوارهای این حمام با آجر، گچ، سنگ و ملات آهکی ساخته و با کاشی‌کاری‌های آبی رنگ، تزیین شده‌اند. نقاشی‌هایی نیز از داستان‌های شاهنامه چون نبرد رستم در بخش شاه‌نشین حمام وجود دارد که از دوره قاجاریه باقی مانده‌ است، تماشای این نقاشی‌های می‌تواند گردشگران را با فرهنگ، سنت  و داستان‌های ایرانی آشنا کند. این حمام به دلیل اینکه در دوران قاجار، مورد استفاده بزرگان و اشراف بوده به حمام خان شهرت یافته است. فضای آرام و دلنشین حمام خان یزد که حالا تبدیل به سفره‌خانه شده، برای گردشگران جذاب خواهد بود.

بخش‌های مختلف حمام خان یزد

بخش‌های مختلف حمام خان یزد

حمام خان یزد بخش‌های مختلفی مانند ورودی، هشتی، سربینه، میان‌در، گرم‌خانه، تون، گاورو و طویله دارد. هشتی فضایی سرپوشیده که در ورودی حمام قرار دارد. هشتی باعث می‌شود تا دمای حمام تنظیم‌شده و از ورود مستقیم گرما و سرما جلوگیری شود. بخش بعدی سربینه نام دارد که رختکن حمام است و در آن حوض کوچکی نیز قرار دارد. میان‌در به فضایی بین سربینه و گرم‌خانه می‌گویند که کاربرد آن جلوگیری از ورود بخار و رطوبتِ گرم‌خانه به سربینه است. گرم‌خانه بخش بعدی حمام خان یزد است. محل اصلی حمام‌کردن. در گرم‌خانه خزینه‌های آب گرم، سرد و حوضچه نیز قرار دارد. تون به فضایی زیر گرم‌خانه می‌گویند که برای گرم‌کردن آب‌و‌هوای حمام مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش نهایی حمام خان یزد، گاورو نام دارد. فضایی در پشت‌بام حمام که از آن برای ذخیره‌کردن آب استفاده می‌شود.

حمام خان یزد اکنون

این حمام در سال 1373 شمسی توسط میراث فرهنگی مرمت شد و پس از آن به عنوان رستوران سنتی ایرانی استفاده می‌شود. در این رستوران سنتی می‌توانید انواع غذاهای ایرانی مانند کشک و بادمجان، کباب، دیزی، کوفته و غذاهای سنتی یزد مانند شولی، قیمه یزدی را سفارش دهید و نوش جان کنید. همچنین در چایخانه نیز می‌توانید از ترکیب مزه چای و کیک و شیرینی‌های یزدی لذت ببرید. حمام خان یزد یکی از جاهای دیدنی زیبای شهر یزد است که مورد توجه گردشگران قرار دارد. حمام خان یزد با معماری زیبا و تزیینات منحصربه‌فرد و فضای دلنشین خود تجربه‌ای به یادماندنی را برای بازدیدکنندگان رقم خواهد زد. برای بازدید از این حمام باید هزینه‌ای پرداخته شود؛ چرا که اکنون تبدیل به یک رستوران سنتی شده است. رستوران خان یزد با ظرفیتی 120 نفره آماده پذیرایی از شما خواهد بود.

گرمخانه نور یزد کجاست؟

گرمخانه نور یزد کجاست؟

حمام خان یزد را می‌توانید در میدان خان که در خیابان قیام یزد واقع شده، پیدا کنید. این حمام در نزدیکی مسجد ملا اسماعیل یزد که یکی از مساجد ساخته شده در دوران قاجاریه است، قرار دارد. معماری این مسجد در بین گردشگران محبوبیت دارد. طاق‌ها، گنبد و کاشی‌کاری‌های زیبا، این مسجد را به یکی از جاهای دیدنی یزد تبدیل کرده است. علاوه‌براین، گرمخانه نور در نزدیکی بازار خان یزد نیز قرار گرفته، این بازار سنتی در زمان قاجاریه راه‌اندازی شده و به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که شامل؛ بازار مسگران، آهنگران، طلافروشان و غیره است. همچنین بازار خان یزد و حمام خان یزد به دلیل قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم در بین مردم و مسافران بسیار شناخته‌شده بوده است. شما می‌توانید در سفر به یزد علاوه بر بازدید از حمام خان یزد و صرف یک وعده غذای سنتی، سری به مسجد ملا اسماعیل زده و در بازار خان یزد خرید کنید.

کلام آخر درباره حمام خان یزد

تاریخچه حمام‌های سنتی ایران غنی است. حمام خان یزد یکی از درخشان‌ترین حمام‌ها در دل شهر یزد است. این حمام در گذشته محلی برای معاشرت اقشار مختلف جامعه بوده و اکنون نیز تبدیل به رستورانی شده است که گردشگران می‌توانند در آن غذاهای سنتی ایرانی را نوش جان کرده و درباره موضوعات مختلف باهم گفت‌وگو کنند. در کنار اینها شما می‌توانید از شنیدن صدای آب درحال جوشش در حوض وسط حمام لذت ببرید. اگر به یزد سفر کرده‌اید و از این حمام بازدید داشته‌اید، تجربه خود را برای ما بنویسید. 

نظرات کاربران