Amsterdam Van Gogh Museum

موزه ون گوگ آمستردام؛ اگر دل‌باخته نقاشی شب پرستاره هستید!

آمستردام از آن مقاصد جذاب سفر است که هم علاقمندان به فرهنگ و تاریخ و هم طبیعت‌گردان را به خود جذب می‌کند. در کنار طبیعت سرسبز و سواحل جذاب این شهر برای تفریح و گشت‌و‌گذار باید اشاره‌ای به موزه‌های آمستردام داشت که گنجینه تاریخ غنی و فرهنگ و هنر این هستند، داشته باشیم. موزه‌های آمستردام از موزه ملی گرفته تا موزه ون‌گوگ سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر و بازدیدکننده هستند. اما بازدید از موزه ون گوگ آمستردام، داستانی متفاوت دارد. این موزه خانه آثار هنرمند خلاق ون‌سان ون‌گوگ است که در طول سال‌های زندگی خود آن را خلق نموده است. چه علاقمند به هنر باشید یا کنجکاو برای آشنایی با زندگی و سبک کارهای ون‌گوگ، بازدید از این موزه در سفر به آمستردام خالی از لطف نخواهد بود.

موزه ها همیشه برای آشنایی با تاریخ یک کشور نیستند، گاهی روایت گر زندگی و فراز و نشیب هایی است که یک هنرمند برای خلق آثار شاهکارش طی کرده است. 

معرفی موزه ون گوگ آمستردام

Amsterdam Van Gogh Museum

یکی از بزرگ‌ترین مجموعه آثار هنرمند محبوب ونسان ون‌گوگ، موزه آمستردام است. این موزه زندگی و پیشرفت هنری ون گوگ را از طریق مجموعه‌ای از نقاشی‌ها، طراحی‌ها و نامه‌های او به نمایش می‌گذارد. هرساله بیش از 1.6 میلیون بازدیدکننده به موزه ون گوگ آمستردام می‌آیند که سبب شده این موزه به یکی از 25 موزه برتر جهان تبدیل گردد. موزه ون‌گوگ 4 طبقه دارد که از طبقه همکف به سمت بالا آثار این هنرمند به ترتیب زمانی به نمایش گذاشته شده‌اند.

مجموعه آثار ون ‌گوگ

مجموعه آثاری که در موزه ون گوگ آمستردام به نمایش گذاشته شده است شامل نقاشی‌های او، از اولین آثار تیره و تاریکش از دهقانان هلندی تا نقاشی‌هایش در سال‌های پایانی عمر در فرانسه است که به بیش از 200 نقاشی می‌رسد، همچنین علاوه بر نقاشی‌ها 500 طراحی و 700 نامه دست‌نویس از ون‌گوگ و آثاری از معاصران او همچون گوگن، تولوز لوترک و مونه در این موزه نگهداری می‌شود. همه آثار ون‌ گوگ در این موزه به ترتیب زمانی در 5 دوره هلند، پاریس، آرل، سن رمی و اوور سور اواز نمایش داده می‌شوند که هر کدام یک دوره از زندگی و کار او را روایت می‌کنند.  

نقاشی‌های ون‌گوگ

اولین آثار ون‌گوگ که نشانه‌های ناپختگی در آن‌ها دیده می‌شود مربوط به دوران زندگی او در حومه هلند و آنتورپ بین سال‌های 1883 تا 1885 است. در این سال‌ها او زندگی دهقانان هلندی را ترسیم می‌نمود که در اثر شاهکار “سیب‌زمینی‌خواران” او دیده می‌شود. از دیگر نقاشی‌های برجسته ون‌سان در سال‌هایی که دانشجوی آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای آنتورپ بود، “جمجمه یک اسکلت با سیگار سوزان” است. پس از این دوران ون‌گوگ به پاریس نقل مکان کرد و سبک نقاشی پرتره‌های را پیش گرفت و از آنجایی که پول کافی برای هزینه مدل پرتره را نداشت، پرتره سلفی خود را می‌کشید. سلف پرتره “با کلاه نمدی خاکستری” که در زمستان 1887 تا 1888 کشیده شد، یکی از جسورانه‌ترین آثار رنگی ون‌گوگ به شمار می‌آید.

پس از پرتره، ون‌سان با خروج از پروونس در مقصد آرل محبوب‌ترین اثرش، “گل‌های آفتاب‌گردان” را از مناظر بی‌نظیر طبیعی کشید. همچنین در همین دوره نقاشی “خانه زرد” را بر روی بوم آورد که تصویر خانه اجاره‌ایش در آرل بود. سال 1890 زمانی است که او یکی از آخرین نقاشی‌های خود “مزرعه گندم با کلاغ ها” را کشید. اثری شوم که دقیقاً قبل از اقدام وی به خودکشی، به پایان رسید. همه آثار ون‌گوگ در سراسر دنیا پراکنده هستند ولی با بازدید موزه ون گوگ آمستردام بیشترین آثار از وی را خواهید دید.

تاریخچه موزه ون گوگ آمستردام

Amsterdam Van Gogh Museum

پس از مرگ و‌ن‌گوگ در سال 1890 مجموعه آثار او به برادرش تئو واگذار گردید و پس از مرگ تئو این میراث دست به دست گشت و در نهایت به پسر تئو واگذار شد. او این مجموعه آثار هنری را به موزه Stedelijk آمستردام قرض داد، در آن زمان هنوز موزه‌ای اختصاصی برای آثار ون‌ گوگ ایجاد نشده بود. نهایتاً در سال 1973 ساختمان اصلی موزه ون گوگ آمستردام با طراحی معمار مشهور هلندی گریت ریتولد افتتاح گردید و مجموعه نقاشی‌ها و نامه‌های ون‌سان به ساختمان اختصاصی موزه منتقل گردید تا برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شود. موزه ون‌گوگ در سال 1999 برای برگزاری نمایشگاه‌های جدید گسترش یافت و در سال 2013 به طور کامل مورد بازسازی قرار گرفت.

ساعات کار بازدید موزه ون گوگ آمستردام

در طول فصل تابستان موزه از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر فعالیت دارد. اما در طول فصل‌های دیگر موزه ساعت 10 صبح باز شده و تا 5 بعدازظهر میزبان بازدیدکنندگان است. حتی در طول زمستان ساعات کاری ممکن است محدودتر شوند و گاهی دوشنبه‌ها موزه کاملاً بسته خواهد شد. از آنجایی که بازدیدکنندگان موزه ون‌گوگ جمعیت کثیری را تشکیل می‌دهند برای اینکه با ازدحام جمعیت روبرو نشوید، بازدید خود را به قبل از ساعت 11 صبح و بعد از ساعت 15 موکول نمایید. لازم است بدانید در طول فصل پربازدید تابستان، موزه هر جمعه تا ساعت 10 شب باز بوده و یک تور همراه با راهنمای انگلیسی از ساعت 7 بعدازظهر همراه با بازدیدهای جانبی مانند کنسرت و صرف شام در رستوران علاوه بر بازدید موزه برگزار می‌شود.

هزینه و رزرو بلیط موزه ون گوگ آمستردام

هزینه بلیط موزه ون گوگ آمستردام برای بزرگسالان 19 یورو بوده و بازدید برای افراد زیر 18 سال رایگان خواهد بود. افرادی که کارت Museumkaart و یا پاس گردشگری آمستردام (پاس مخصوص بازدید از جاذبه‌های گردشگری) را دارند، می‌توانند رایگان از موزه بازدید کنند. اما با این حال باز هم می‌بایست زمان بازدید خود را از طریق وب‌سایت رسمی موزه رزرو نمایند.

لینک رزرو زمان بازدید:  https://tickets.vangoghmuseum.com/

دسترسی به موزه ون‌گوگ

Amsterdam Van Gogh Museum

این موزه در محله موزه‌های آمستردام و بین موزه ملی و موزه Stedelijk قرار دارد. شما برای بازدید موزه ون گوگ آمستردام به راحتی با تراموای شماره 2 و 5 از ایستگاه مرکزی می‌توانید به موزه برسید و از ورودی موزه در Paulus Potterstraat 7 بازدید خود را شروع کنید.

آدرس موزه

موزه ون گوگ در شهر آمستردام Paulus Potterstraat 7, 1071 CX قرار دارد.

رستوران های نزدیک به موزه

رستوران Rijks : فضای زیبا با پنجره‌های بزرگ و سقف بلند، سرآشپزی که پایبند به استفاده از محصولات محلی است و برای غذاهای خلاقانه خود از غذاهای سنتی هلند تاثیر می گیرد، این‌ها ویژگی رستوران Rijks در بخشی از موزه ملی آمستردام است که  سال 2016 موفق به دریافت ستاره میشلن شد و یکی از بهترین پیشنهادهای نزدیک به موزه ون گوگ آمستردام است.

رستوران Hap Hmm : رستورانی خانوادگی که تزئینات اصلی دیوارهایش، عکس‌های خانوادگی قدیمی است. منوی هاپ هوم مجموعه‌ای از غذاهای هلندی مانند خورش‌های گوشت گاو، مرغ و سبزیجات آب‌پز است. توجه داشته باشید در این رستوران کارت اعتباری پذیرفته نمی‌شود. 

رستوران Renzo’s : رستوران رنزو یک گزینه مناسب برای صرف غذاهای آماده سرد و گرم مانند کوفته، پاستا، سالاد، ساندویچ‌ها و کونولی خوشمزه (خمیرهای لوله‌ای پر از ریکوتا) است. در این غذاخوری چند میز قرار دارد که می‌توانید ساندویچ کوچک‌تان را همان‌جا میل کنید و یا با خودتان به موزه پلین ببرید.

هتل‌های نزدیک به موزه

Amsterdam Hilton Hotel

هتل هیلتون آمستردام یکی از گزینه‌های نزدیک به موزه ون‌گوگ است که تنها چند قدم با موزه فاصله دارد. همچنین هتل کنسرواتوریوم پنج ستاره از دیگر هتل‌های نزدیک به موزه است. این هتل هشت طبقه با حیاط بزرگ و اتاق‌های شیک و لوکسش تا موزه ون گوگ آمستردام تنها 1 دقیقه پیاده فاصله دارد.

جمع بندی

محله موزه‌های آمستردام، یکی از جاهای دیدنی این شهر برای علاقمندان به تاریخ غنی هلند بوده که به عنوان کانون فرهنگی و تاریخی آمستردام شناخته می‌شود. یکی از موزه‌های این محله، موزه ون گوگ آمستردام است که آثار شاهکار و خلاقانه ون‌سان ون‌گوگ را برای علاقمندان هنر به نمایش گذاشته است. موزه‌ای که برای بازدید از آن می‌بایست حوصله به خرج دهید و با آرامش تک تک آثار این نقاش هنرمند را از نظر بگذرانید.

همین حالا بلیط هواپیما آمستردام را رزرو کنید!

نظرات کاربران