Ricks Museum

حقایق بزرگ و پنهان در موزه ریکس آمستردام!

زمانی که سفر می‌کنید، علاوه بر اینکه می‌خواهید در تعطیلاتتان استراحت کنید و خوش بگذرانید، حتما علاقمند به آشنایی با تاریخ و فرهنگ مردمان مقصد سفرتان نیز هستید. شما معمولا برای شناخت فرهنگ کشوری که به آن سفر کرده‌اید چه کاری انجام می‌دهید؟ قطعا یکی از بهترین راه‌های شناخت فرهنگ و تاریخ یک کشور، بازدید از موزه ملی آن است. موزه ملی همان جایی است که می‌توانید گذشته، حال و حتی برنامه‌های آینده یک کشور را از نزدیک ببینید. در سفر به آمستردام شما با بازدید از محله موزه‌های شهر امکان آشنایی با فرهنگ و هنر هلند را از طریق موزه‌های این محله خواهید داشت. اما در این میان موزه ریکس آمستردام گنجینه‌ای ارزشمند از آثار نقاشی هنرمندان هلندی را در خود جای داده است که در میان آن‌ها آثار شاهکار و معروف هنرمندانی چون رامبراند و ورمیر دیده می‌شود.

در موزه ملی آمستردام از نزدیک می‌توانید عصر طلایی هلند را ببینید و گذار کشور در زمان‌های مختلف را از طریق آثار هنری موزه حس کنید.

موزه ریکس

موزه ریکس آمستردام یا موزه ملی

موزه ریکس در بخش جنوبی شهر آمستردام و در میدان موزه واقع شده است. ساختمانی باشکوه در خیابان موزه که نه تنها محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین موزه هلند بوده بلکه موزه ملی آمستردام بوده و بخش اعظمی از فرهنگ و تاریخ هلند را در خود جای داده است. بزرگ‌ترین مجموعه نقاشی‌های هنرمندان عصر طلایی هلند و برخی از مصنوعات دست‌ساز به جای مانده از تاریخ این کشور در موزه ملی آمستردام به نمایش گذاشته شده‌اند. در این منطقه که به محله موزه‌ها شهرت دارد، علاوه بر موزه ملی، موزه‌های دیگری نیز برای علاقمندان به هنرهای زیبا وجود دارد. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • موزه موکو آمستردام – موزه هنر مدرن.
  • موزه ون‌گوگ – با تمرکز بر آثار ون‌سان ون‌گوگ.
  • موزه Stedelijk آمستردام – موزه‌ای با تمرکز بر هنر معاصر.

11 حقیقت بزرگ از موزه ریکس

در اواخر قرن هجدهم در جمهوری باتاویا تأسیس شد

جمهوری هلند که با عنوان “جمهوری هفت هلند متحد” شناخته می‌شود، اولین جمهوری فدرال هلند بود که بین سال‌های 1588 و 1795 وجود داشت. در طول این زمان هلند به یکی از کشورهای پیشرو در زمینه‌هایی مانند هنر در جهان تبدیل گردید که از آن تحت عنوان “عصر طلایی هلند” یا “معجزه هلندی” یاد می‌کنند. پس از این دوران، جمهوری باتاوی در سال‌های 1795 تا 1806 سرکار آمد که پادشاهی مدرن هلند بود و در آغاز این حکومت نیاز به یک موزه ملی مطرح گردید. طرح نیاز این موزه بر اساس موزه لوور پاریس بود که همانند امروز پربازدیدترین موزه جهان بوده است. نهایتا 3 سال بعد در 19 نوامبر 1798 موزه ریکس تاسیس گردید.

موزه ریکس در آمستردام تأسیس نشد

یکی از حقایق جالب در خصوص موزه ملی یا همان موزه ریکس، این است که این موزه در آمستردام ساخته نشد، بلکه اولین مکان موزه در “Huis ten Bosch” شهر لاهه بوده است، یک کاخ سلطنتی که امروزه یکی از سه اقامتگاه رسمی پادشاهان هلند است. حتی این موزه در زمان جمهوری باتاوی نیز به آمستردام منتقل نگردید، بلکه در سال 1808 و دو سال پس از تاسیس پادشاهی هلند توسط ناپلئون بناپارت، مکان موزه به آمستردام انتقال یافت. در ابتدا این موزه کوچک مجموعه‌ای از حدود 200 نقاشی و اشیا تاریخی را به نمایش می‌گذاشت که عمدتا از مجموعه‌های متعلق به دوک‌ها و کنت‌ها در قرون وسطی جمع‌آوری شده بودند. 

در طول سال‌ها مجموعه موزه چندین بار جا‌به‌جا شده است

درباره موزه ریکس آمستردام

گفتیم که مجموعه موزه در سال 1808 نخستین جابه‌جایی خود را تجربه کرد که به دستور پادشاه هلند لویی بناپارت، برادر ناپلئون بناپارت به کاخ سلطنتی در مرکز آمستردام منتقل گردید. پس از آن به Trippenhuis  یک ساختمان نئوکلاسیک در امتداد کانال‌ها در مرکز آمستردام انتقال یافت و حتی یک‌بار دیگر به شهر لاهه رفت و مدتی در مشهورترین موزه هنر شهر جای داشت و پس از آن به Paviljoen Welgelegen در هارلم، اقامتگاه تابستانی سابق پادشاه لوئیس بناپارت جا‌به‌جا شد تا نهایتا پس از جا‌به‌جایی‌های زیاد در ساختمان کنونی و نهایی خود در میدان موزه آمستردام جای گرفت.

معمار ساختمان موزه در اولین مسابقه طراحی شکست خورد

از آن‌جایی که Trippenhuis در آمستردام برای مجموعه موزه که به سرعت در حال گسترش بود، نامناسب تلقی می‌شد، ایده یک ساختمان جدید در نیمه‌های قرن نوزدهم مطرح گردید. برای این منظور یک مسابقه طراحی برپا شد. در این مسابقه معمار نهایی ساحتمان، پیر کویپرز شرکت نموده و مقام دوم را به دست آورد اما هیچ یکی از آثار ارسالی برای موزه ملی آمستردام مناسب دیده نشدند. بنابراین مسابقه دیگری در سال 1876 برگزار شد و این بار کویپرز مقام اول را کسب نموده و ساخت موزه به او محول گردید. طراح موزه در نهایت به یکی از مشهورترین معماران تاریخ هلند تبدیل شد که ایستگاه راه آهنی با نام ایستگاه مرکزی آمستردام با الهام از ساختمان موزه ریکس طراحی نمود.

ساختمان کنونی موزه ترکیبی از دو سبک معماری است

طرح ارسالی کویپرز سبک معماری قابل توجهی داشت، او ساختمان موزه را از ترکیب دو سبک معماری گوتیک و رنسانس و ویژگی‌های بارز و شاخص تاریخ هلند طراحی نموده بود. ساختمان موزه ملی آمستردام بین سال‌های 1876 و 1885 تکمیل شد و اولین بار درهای خود را در 13 ژوئیه 1885 باز کرد.

در اوایل قرن بیستم برای یک نقاشی خاص، سالن جدیدی ساخته شد

یکی از شاخص‌ترین و معروف‌ترین نقاشی‌های تاریخ هلند در موزه ریکس، نقاشی “نگهبان شب” اثر رامبراند ون راین است. در پی گسترش موزه در سال 1906 سالنی خاص و باشکوه برای نمایش این اثر شاهکار هنری، با نام “ناکت واچتال” یا “تالار نگهبانی شب” ساخته شد. بازسازی‌های داخلی موزه در طول دهه‌های 1920 و 1950 انجام شد و یک مرحله توسعه جدی در طول دهه 1960 انجام شد که در آن، سالن‌های نمایشگاهی جدیدی در حیاط ساختمان ساخته شد.

بازسازی 375 میلیون یورویی موزه را در قرن 21 متحول کرد

Ricks Museum

در اوایل قرن 21 بازسازی گسترده‌ای در موزه ملی آمستردام انجام گردید که بازسازی “بال تکه ای” یا “بال فیلیپس” در سال 1996 را کم‌رنگ نمود. بازسازی که در سال 2003 کلید خورد و پس از دوره‌ای تعویق در جولای 2012 تکمیل شد. در این بازسازی فضای داخلی موزه با مبلغ 375 میلیون یورو به طور کامل تغییر یافت. یک شرکت معماری اسپانیایی مسئولیت بازسازی‌های جدید را برعهده داشت که با طراحی استادیوم فوتبال اتلتیکو مادرید شناخته می‌شود.

تنها 8000 اثر از مجموعه 1 میلیونی آثار موزه ریکس به نمایش گذاشته شده است

موزه ملی آمستردام نیز همانند دیگر موزه‌های جهان، همه مجموعه آثار خود را به نمایش عموم نگذارده است. بلکه در بازدید از موزه ریکس تنها شاهد 8000 اثر از مجموعه 1 میلیونی آثار این موزه خواهید بود. اگرچه همین مجموعه 8000 اثری نیز، خود گنجینه‌ای بسیار ارزشمند از آثار نقاشان عصر طلایی هلند مانند رامبراند ون راین، یوهانس ورمیر و فرانس هالس است. در کنار اثر بی‌نظیر “نگهبان شب” رامبراند، “میلک‌مید” اثر ورمیر دیگر اثر شناخته شده در این موزه است.

نمایش قطعه‌ای از یک کشتی بریتانیایی قرن هفدهمی در موزه ریکس آمستردام

گفتیم این موزه علاوه بر آثار نقاشی هنرمندان هلندی، مصنوعات و آثار دیگری از تاریخ و گذشته هلند نیز در خود جای داده است. یکی از این آثار شگفت انگیز، قطعه‌ای از قسمت انتهایی کشتی اچ ام اس رویال چارلز، از نیروی دریایی سلطنتی انگلیس و مربوط به قرن هفدهم است که توسط هلندی‌ها پس از حمله به مدوی در طول جنگ دوم انگلیس و هلند در ژوئن 1667 دستگیر شد.

پربازدیدترین موزه هلند

موزه ریکس آمستردام پربازدیدترین موزه هلند از زمان تاسیس در اوایل قرن نوزدهم تا کنون بوده است. محبوبیتی که هرساله بازدیدکنندگان بیشتری را به این موزه کشانده و رکورد 1412000 بازدیدکننده را برای قرن بیستم در سال 1975 به ثبت رسانده است. همچنین در سال 2014 با میزبانی از 2.47 میلیون بازدیدکننده این موزه به عنوان نوزدهمین موزه پربازدید جهان لقب گرفت. همچنان نیز موزه ملی در محله موزه‌های آمستردام از پربازدیدترین موزه‍‌ها است.

موزه ملی خانه بزرگ‌ترین کتابخانه تحقیقاتی هلند است

موزه ریکس آمستردام

ساختمان موزه نه تنها مجموعه آثار هنری را در خود جای داده است بلکه میزبان بزرگ‌ترین کتابخانه تحقیقاتی تاریخ هلند نیز است. مرکز تحقیقاتی Rijksmuseum بیش از 400000 مورد اثر تحقیقی دارد که با 10000 مورد کتاب در هرسال به سرعت در حال رشد است. 

کاتالوگ آنلاین موزه “Rijksstudio” نام دارد و هدف آن ارائه بیش از 1 میلیون تصویر مشترک خلاقانه با وضوح بالا از مجموعه موزه است که نزدیک به 800000 تا از سال 2021 منتشر شده است.

جمع بندی

موزه‌هایی که آثار نقاشی را به نمایش می‌گذراند، لزوماً برای بازدید علاقمندان به بوم و نقاشی نیستند، بلکه نگاه کردن به این آثار شاهکار و معروف جهانی برای هر فردی هیجان انگیز خواهد بود. در بازدید از موزه ریکس، خیره شدن به رنگ‌ها یا گوش دادن به داستان هر تابلو از زبان راهنمایان، شما را با آمستردام و هلند آشناتر خواهد کرد و احساس نزدیکی بیشتری با مردمان آن خواهید داشت. چه بسا با دانستن آنچه در این سرزمین گذشته، بازدید از قلعه‌ها، کلیساها و جاذبه های تاریخی دیگر را برایتان لذت بخش‌تر کند. در این موزه آثاری به نمایش گذاشته شده‌اند که در دنیا شهرتی جهانی داشته و اثر دست هنرمندانی خلاق از گذشته‌های دور هستند.

همین حالا بلیط هواپیما آمستردام را رزرو کنید!

نظرات کاربران