سفر به یزد در تابستان
23 بهمن 1402
یزد

سفر به یزد در تابستان؛ به‌صرف فالوده شیرازی خنک و خوشمزه!

استان یزد در 700 کیلومتری پایتخت ایران در بین کوه‌های شیرکوه و خرانق واقع شده است. این استان با مساحتی بالغ ‌بر131 هزار کیلومتر مربع در کمربندی خشک و نیمه‌خشک نیم‌کره شمالی قرار گرفته. این استان دارای 51 دهستان، 23 شهر،20 بخش و 9 استان، جمعیتی بالغ ‌بر یک ‌میلیون‌ نفر دارد. یزد با پیشینه‌ تاریخی به اسامی متعددی دیگری مانند آتش و آفتاب، شهر قنات‌ها، قنوت‌ها، بادگیرها و بسیار اسامی زیبای دیگر شناخته‌ می‌شود. هرساله تعداد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال به دیدن مهد تمدن ایران می‌آیند. اگر شما گردشگر عزیز از گرمای داغ و سوزان تابستانی یزد فراری نیستید، سفر به یزد در تابستان یک گزینه‌ بسیار فوق‌العاده برایتان است؛ زیرا بیشتر گردشگران معمولا ایام عید را برای سفر به شهر یزد انتخاب می‌کنند و بار ترافیکی سنگینی را در این موقع از سال بر شهر تحمیل می‌کنند، اما سفر در روزهای داغ تابستانی هم از نظر اقتصادی و هم خلوتی برای توریست‌ها به‌صرفه‌تر است. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی درباره سفر به یزد در تابستان کسب کنید.

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

آب و هوای یزد در تابستان 

سفر به یزد در تابستان

استان یزد که یکی از گرم‌ترین شهرها ایران است، در یک منطقه کویری قرار دارد. بیشتر وسعت این شهر بیابانی، دارای آب‌وهوای گرم و خشک بوده و اختلاف دمای شب و روز در فصل‌های مختلف یزد بسیار متغیر است. برای مثال دمای هوا یزد در تابستان تا 46 درجه سانتیگراد می‌رسد. روزهای یزد در تابستان بسیار گرم و خشک بوده اما شب‌های یزد پرستاره اما خنک‌تر از روزهای آن است. به‌طور کلی، تابستان گرم ‌ترین فصل یزد به شمار می‌رود.

اماکن تاریخی یزد در تابستان

یزد با وجود اینکه سرزمینی بیابانی است، جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد؛ از باغ‌های سرسبز و زیبا گرفته تا موزه‌ها. ما در این مقاله شما را با جاهای دیدنی یزد در تابستان آشنا می‌کنیم تا به هریک از این مکان‌ها سر زده و از تماشای منظره باغ‌ها و فواره‌های درون حوض، از سفر به یزد در تابستان نهایت لذت را ببرید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

باغ دولت‌آباد

سفر به یزد در تابستان

یکی جاهای دیدنی که در گرما‌گرم سفر به یزد در تابستان می‌توانید به آن‌جا بروید، باغ دولت‌آباد نام دارد.این باغ که در منطقه چهارم منار در مرکز شهر یزد واقع شده، یکی از 9 باغ ایرانی ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به شمار می‌رود. باغ دولت‌آباد که قدمتش به دوره حکومت افشاریان می‌رسد، یکی از جاذبه‌های توریستی منحصربه‌فرد طبیعی این شهر است. سراسر باغ دولت‌آباد را درختان سرسبز و بلند پوشانده‌اند. هم‌جواری درختان سرسبز در کنار جویبار آب سبب شده که آب‌‌و‌هوای مطبوع، نه‌تنها داخل باغ بلکه فضای بیرون باغ را نیز سرشار از طراوت و تازگی کند. در ایام قدیم آب چاه از قنات تهیه می‌شد، اما اکنون از آب چاه برای آبیاری باغ استفاده می‌کنند. بیشتر پوشش گیاهی باغ از درختان سرو و کاج و پس از آن گیلاس، انار، شبدر، بوته‌های گل سرخ و درختان تاک تشکیل شده است. این باغ در ایام قدیم تفرجگاه شاه بوده و بخش بیرونی آن را به نام بهشت آیین نیز می‌شناسند. از دیگر دیدنی‌های این باغ می‌توان به عمارت هشتی که بلندترین بادگیر خشتی جهان با ارتفاع 33 متر را دارد، اشاره کرد. باز دید از این باغ در گرم‌ترین فصل سفر به یزد گزینه‌ای بسیار خوب برای گردشگران به شمار می‌رود.

آدرس:

بلوار وحدت، حد فاصل بلوار مطهری و انقلاب

2. روستای مبارکه تفت

سفر به یزد در تابستان

یکی از جاهای دیدنی یزد در تابستان، روستای مبارکه نام دارد. این روستا که در 20 کیلومتری شهر یزد واقع شده، از دیرباز محل سکونت زرتشتیان بوده است. در روستا تا چشم کار می‌کند خانه‌های قدیمی با بافت سنتی را می‌بینید که بعضی از آن‌ها را به خانه‌های بوم‌گردی تغییر کاربری داده‌اند. این خانه‌‌های بوم‌گردی در طول سال میزبان گردشگران زیادی هستند. روستای مبارکه دارای آب‌‌و‌هوای متعادل‌تری از بقیه شهرهای یزد است و بازدید از این روستا در روزهای داغ تابستانی خالی از لطف نیست. ساکنان این روستا، مردمانی شاد و اهل جشن و پایکوبی هستند و در طول سال جشن‌های باستانی زیادی را برگزار می‌کنند؛ از میان این جشن‌ها دو جشن مهم به نام‌های جشن سده و دیگری جشن انار را می‌توان نام برد. موقع بازدید از این روستا می‌توانید زمانی را برای بازدید از بقایای ساختمان‌های تاریخی آتشکده‌هایی مانند سرو دوتا یا سرو دوقلو که قدمتی 500 هزار ساله دارند، بگذارید. طبیعت زیبا و منحصر‌به‌‌فرد این روستا حتی با وجود خشک‌سالی‌های این چند سال اخیر باز هم خیره‌کننده و بی‌همتا است. گواه این حرف درخت کهنسالی است که  ارتفاع آن به حدود 15 متر می‌رسد و در جوار آتشکده ‌تاریخی این روستا قرار دارد.

آدرس:

شهرستان تفت، ابتدای جاده تفت به یزد

۳. دامنه‌‌های شیرکوه 

سفر به یزد در تابستان

یکی دیگر از جاهای دیدنی که در سفر به یزد در تابستان می‌توانید بروید، دامنه‌های شیرکوه نام دارد. این مکان در 50 کیلومتری جنوب غربی در شهر یزد واقع شده است. شیرکوه که به‌عنوان یکی از قله‌های معروف ایران شناخته می‌شود؛ به‌وسیله یخچال‌های طبیعی‌ و سرچشمه‌هایی که در آن وجود دارد، قنات‌ها و آب استان یزد را تامین می‌کند. آب‌وهوای مطلوب و سرچشمه‌های منحصربه‌فردی که در این کوه وجود دارد، باعث شده که در روزهای داغ تابستانی این کوه تفرجگاه بسیار جذابی برای گردشگران شود. حجم بارش‌های سالانه در این کوه باعث شده تا اکوسیستم بی‌نظیری در دامنه‌های شیرکوه شکل بگیرد؛ به‌صورتی که بیش از 600 گونه‌ گیاهان معطر و 90 گونه تنوع جانوران در دامنه‌‌های این کوه به وجود آمده است. همچنین به‌خاطر اکوسیستم بی‌نظیر این کوه، روستاهای زیادی نیز  در گوشه‌و‌کنارش واقع شده است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به روستاهای طرزجان، بنادک و ده‌بالا اشاره کرد.

آدرس:

شهرستان تفت، ابتدای جاده تفت به یزد

اقامتگاه‌ها و هتل‌های تابستانی یزد

استان یزد که به کویری‌ترین استان توریستی ایران معروف است؛ در طول فواصل مختلف سال گردشگران زیادی را از سراسر ایران و جهان به سوی خود فرا می‌خواند. این استان که در نوبه خود یکی از مهدهای تمدن و تاریخ ایران باستان نیز به شمار می‌رود، برای پذیرایی از مهمانانی که در فصل‌های مختلف به‌‌خصوص تابستان به یزد سفر می‌کنند؛ هتل و اقامتگاه‌های بسیار دنج و امنی را فراهم کرده است. در ادامه شما را با چندتا از بهترین‌‌ آن‌ها آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

1. اقامتگاه سنتی خوان‌‌سالار

سفر به یزد در تابستان

یکی از اقامتگاه‌هایی که در سفر به یزد در تابستان می‌توانید اقامت دنج و آرامی را در آن بگذرانید، اقامتگاه سنتی خوان‌سالار نام دارد. ساختمان این اقامتگاه یک خانه خشت‌وگلی با حیاط حوض‌دار با قدمتی 250 ساله است. اقامتگاه خوان‌سالار در سال 1398 بازسازی مجدد شد. این اقامتگاه دوطبقه در مجموع 10 اتاق‌خواب دارد که این اتاق‌خواب‌های‌ یک تا پنج‌‌تخته آماده سرویس‌دهی به شما مسافران هستند. از امکانات اتاق‌های خوان‌سالار می‌توان به اتاق‌های مجهز به حمام، سرویس‌های بهداشتی و فرنگی و سیستم گرمایشی و سرمایشی اشاره کرد. از امکانات عمومی دیگر این اقامتگاه هم به خدمات تور، تاکسی سرویس، پارکینگ، خشک‌شویی و همچنین رستوران سنتی این اقامتگاه که برای راحتی حال مسافران در حیاط تخت‌هایی را هم در نظر گرفته، اشاره کرد. از دیگر مزایای این اقامتگاه، قیمت به‌صرفه و دسترسی بی‌نظیرش با حدود 15 تا 20 دقیقه پیاده‌روی تا اماکن تاریخی مانند خانه‌لاری‌ها، زندان اسکندر، مسجد جامع یزد و میدان امیر چخماق می‌توان اشاره کرد.

آدرس:

بافت قدیمی یزد، خیابان امام، کوچه 43

2. هتل-کاروانسرای مشیر

یکی از هتل‌هایی که در سفر به یزد در تابستان می‌توانید اوقات خوشی را در کنار همسفران‌تان در آن سپری کنید، هتل کاروانسرای مشیر نام دارد. این هتل که در زمان‌های نه‌چندان دور یک کاروانسرا بوده است، بعد از مرمت و بازسازی بافت قدیمی خود را حفظ کرده و با مجهزشدن به امکانات رفاهی مدرن به یک هتل بوتیک تغییر کاربری داده. این هتل دارای یک حیاط مرکزی و 19 اتاق و سوئیت است. علاوه‌بر اقامت در سویت‌های زیبا با طراحی آمیخته با سنت و مدرنیته آن، می‌توانید در رستوران هتل کاروانسرای مشیر بهترین غذاهای سنتی را با کیفیت خوب میل کنید. موقعیت هتل-کاروانسرای مشیر مناسب بوده؛ به‌طوری‌که شما با یک پیاده‌روی کوتاه می‌توانید خودتان را به اماکن تاریخی مانند موزه آب، بازار سنتی پنجه‌علی، بازار مسگری و خانه‌لاری‌ها برسانید.

آدرس:

بلوار امامزاده جعفر، بازارچه مشیرالممالک

3. اقامتگاه بوم‌گردی کهن پایاب 

سفر به یزد در تابستان

یکی دیگر از اقامتگاه‌هایی که می‌توانید در سفر به یزد در تابستان در آن اقامت آرام و دلنشینی داشته باشید، اقامتگاه بوم‌گردی کهن پایاب است. این اقامتگاه دارای اتاق‌های معمولی، یخچال، سرویس ‌بهداشتی و سیستم‌ سرمایشی و گرمایشی است. از پشت‌بام این اقامتگاه که متعلق به دوران قاجار ست می‌توانید باغ دولت‌آباد را تماشا کنید؛ همین‌طور می‌توانید در حیاط این اقامتگاه روی تخت‌های سنتی در کنار حوض بنشینید و فضای دلپذیر آن لذت ببرید. از دیگر محاسن این اقامتگاه نیز می‌توان به راهنمای تور، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی و کافی‌شاپ اشاره کرد.

آدرس:

خیابان فهادان، کوچه بقعه  دوازده‌امام ، جنب حسینیه فهادان، کوچه شیخ‌زاده

خوراکی‌های تابستانی یزد

شهر زیبا و کویرنشین یزد به‌جز جاهای دیدنی و تاریخی که در دل خود پنهان کرده است، دارای تنوع بالایی از نظر غذا، پوشاک و صنایع‌دستی است که در بین گردشگرانی که در طول سال به این شهر باستانی می‌آیند، زبانزد است. در ادامه با چندتا از این خوراکی‌های خوشمزه که در سفر به یزد در تابستان می‌توانید آن‌ها را بخرید، آشنا می‌شوید.

۱. کشک خیار 

سفر به یزد در تابستان

یکی از غذاهای سنتی که در سفر به یزد در تابستان می‌توانید میل کنید، کشک خیار نام دارد. این غذا را معمولا ما به‌نام ماست‌و‌خیار می‌شناسیم، اما چون یزدی‌ها رابطه خوبی با ماست ندارند این غذا را برای روزهای گرم تابستانی با کشک درست می‌کنند. طرز تهیه این غذای خنک و خوشمزه به این صورت است که کشک سابیده شده، آب، خیار، گردو، کشمش و سبزی معطر که معمولا نعنای خشک است را با هم مخلوط می‌کنند و بعد از چند ساعت داخل یخچال با نان خشک مخصوص آن را نوش جان می‌کنند.

۲. فالوده یا پالوده یزدی

یکی از شیرینی‌های خوشمزه‌ای که در سفر به یزد در تابستان می‌توانید از آن لذت ببرید، فالوده یزدی نام دارد. فالوده یا پالوده یزدی با نام ماقوتک در میان مردم یزد شناخته می‌شود و قدمت آن به بیش از 50 سال می‌رسد. اولین بار این دسر خوشمزه در یکی از روستاهای شهرستان تفت یزد به نام طرزجان تهیه شد. طرز تهیه این دسر خوشمزه به این صورت است که نشاسته را آب کرده و سپس آن را می‌پزند، سپس هنگامی که داغ است آن را از آبکشی که زیر آن پر یخ است، رد کرده تا به‌حالت رشته‌رشته در آید؛ و پس از آماده‌شدن با شیره، گلاب و سیاه ‌دانه نوش جان می‌کنند.

کلام آخر سه کلیک در مورد سفر به یزد در تابستان 

یزد در 700 کیلومتری پایتخت ایران قرار دارد. بیشتر گردشگران داخلی و خارجی شهر یزد را با کویر و آسمان پر از ستاره‌اش می‌شناسند. ما در این مقاله شما را با آب‌وهوای یزد در تابستان، جاهای دیدنی و خوراکی‌های تابستانی آشنا کردیم تا برای سفری هیجان‌انگیز به این شهر آماده باشید. اگر در فصل تابستان به شهر یزد سفر کردید، تجربه‌تان را در بخش نظرات با ما به‌اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران