سفر به یزد در پاییز
23 بهمن 1402
یزد

سفر به یزد در پاییز؛ به رسم شاعرانگی در باغ دولت آباد

یزد نخستین شهر تاریخی ایران و اولین شهر خشت‌ خام در این کشور محسوب می‌شود. این شهر به‌دلیل بادگیر‌ها، قنات و قنوت و قناعت شناخته شده است. نام یزد به‌معنای پاکی و مقدس بودن گذاشته‌ شده و مردم آن را به شهر خدا می‌شناسند. این شهر مکان‌های دیدنی بسیاری در تمام فصول سال دارد. در این مقاله به جاهای دیدنی یزد در پاییز از جمله باغ دولت‌آباد، قله شیرکوه و آتشکده بهرام پرداختیم. حال برای آشنایی با این اماکن در یکی از بهترین فصل‌های سفر به یزد تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

آب ‌و هوای یزد در پاییز

سفر به یزد در پاییز

یکی از بهترین‌ زمان‌های سفر به شهر یزد پاییز است. این فصل، فرصتی عالی برای بازدید از این شهر است، دمای هوا به‌تدریج از گرما به سمت خنک‌شدن می‌رود. دمای روز از 20 تا 30 درجه سانتیگراد است، درحالی‌که شب‌ها خنک‌تر می‌شود. این فصل، فرصتی فوق‌العاده برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهر محسوب می‌شود. پس آب ‌و هوای این شهر در پاییز نیز مناسب سفر است.

جاهای دیدنی یزد در پاییز

یکی از بهترین فصل‌های سفر به یزد، پاییز است. باتوجه‌به آب‌وهوای مناسب در این فصل، بازدید از برخی مکان‌های دیدنی این شهر را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ از جمله آنان باغ دولت‌آباد و قله شیرکوه که در آب‌وهوای‌ پاییزی این شهر از بهترین مکان‌ها برای بازدید محسوب می‌شود. پس برای شناخت کامل طبیعت خیره ‌کننده یزد در پاییز و سایر مکان‌های دیدنی آن در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مجتمع امیرچخماق

سفر به یزد در پاییز

یکی از مکان ‌های دیدنی یزد در پاییز، مجتمع امیرچخماق محسوب می‌شود و این مجتمع، یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های تاریخی یزد به شمار می‌رود. این مجموعه ارزشمند که در تقاطع خیابان‌های اصلی شهر واقع شده است و شامل مسجد، تکیه‌هایی برای برگزاری مراسم‌های مذهبی، بازار و آب‌انبار است. قدمت مجتمع امیرچخماق به قرن پانزدهم برمی‌گردد و توسط امیر جلال‌الدین چخماق ساخته شده است که یکی از فرماندهان شاهرخ تیموری، هنرور و ادب‌دوست، و فاطمه خاتون همسر خود بود، زمانی‌که او برای رفاه این شهر به پادشا‌هی رسید. بنیان‌گذاران میدانی در شمال مسجد ساختند که هم‌چنان در یزد باقی مانده و اکنون در مرکز این شهر تاریخی قرار دارد. بعدتر این میدان به تکیه تبدیل شد. این ساختمان به دستور امیرچخماق ساخته نشده، بااین‌حال، فقط به او نسبت داده می‌شود. ساختمان اصلی امیرچخماق یکی از نمادهای معروف یزد با درگاه بلند، پیش‌محوطه جالب، گنبد عظیم و تراس چشم‌نواز است. این ساختمان با آجر و گل ساخته شده و با گچ‌های زیبا تزئین شده است.

علاوه‌بر بازدید از معماری دیدنی میدان، می‌توانید بازار امیرچخماق را نیز ببینید و از تماشای صنایع‌دستی و سوغاتی‌های رنگارنگ لذت ببرید یا با برقراری ارتباط با مردم محلی وقت خود را سپری کنید. علاوه‌بر این، نخل‌گردانی که همان آیین مذهبی شیعه بوده و در روز عاشورا انجام می‌شود نیز در ماه محرم در این میدان برگزار شده و گردشگران زیادی برای تماشای این آیین به این مکان می‌آیند. هم‌چنین شما می‌توانید از وسیله نقلیه شخصی خود برای رسیدن به این مجموعه شگفت‌انگیز استفاده کنید؛ اما اگر می‌خواهید از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنید، می‌توانید سوار اتوبوس‌های راه‌آهن دروازه قرآن شوید و در ایستگاه شهدا پیاده شوید. سپس با کمی پیاده‌روی به میدان امیرچخماق خواهید رسید.

آدرس: 

خیابان خواجه خضر، بازار امیرچخماق

باغ دولت‌آباد

سفر به یزد در پاییز

یکی از جاهای دیدنی یزد در پاییز باغ دولت‌آباد است که یکی از 9 باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود. بلندترین بادگیر جهان در مرکز این باغ ساخته شده و آن را به جاذبه توریستی قوی تبدیل کرده است. محمدتقی‌خان بافقی، حاکم یزد در پایان دوران افشاری، باغی را به‌عنوان اقامتگاه شاهرخ‌میرزا و کریم‌خان زند برپا کرد. این باغ به‌عنوان مجموعه‌ای چشمگیر شناخته می‌شد و به آن باغ دولت‌آباد گفته می‌شد و یادآور سلسله‌های افشاری و زند است. در گذشته، هدف از ساخت باغ زندگی مسکونی و دولتی بود و شامل چهار ساختمان اصلی بود که تنها سه تا از آن‌ها در عرض چند سال باقی مانده‌اند. این شامل دو قسمت داخلی و قسمت بیرونی است. گردهمایی‌های دولتی، رویدادهای ورزشی و جلسات دولتی همه در باغ خارجی برگزار شد و باغ داخلی خانه پادشاهان و شخصیت‌های مهم بود. هم‌چنین باید اشاره کرد که دو بخش خارجی و داخلی کاملا جداگانه از یکدیگر ساخته شده‌اند و گاهی اوقات حتی برخی از نگهبانان از ساختار داخلی دفاع می‌کردند. از نظر ساختاری این مکان دیدنی یزد در پاییز را می‌توان از نوع باغ-حیاط دانست و به باغ‌های قوام نارنجستان و باغ هفت‌تنان در شیراز وابسته است. این ارتباط به‌دلیل معماری آن‌ها است که باغی در مرکز ساختمان‌ها و عمارت‌ها طراحی شده است.

آدرس: 

خیابان شهید رجایی

تلفن: 

03536270781

آتشکده بهرام

سفر به یزد در پاییز

یکی از مکان‌ های دیدنی یزد در پاییز معبد آتش این شهر است که در قلب شهر باستانی یزد در مرکز ایران قرار دارد و میراث مذهبی مردم زرتشت به شمار می‌آید. این مکان مطهر که به آتشکده بهرام نیز معروف است، ذهن و قلب بسیاری از مداحان و مسافران کنجکاو را به خود جلب کرده است. شما در این مکان با تاریخ دین زرتشت آشنا می‌شوید. یزد شهری که معبد آتش را در خود جای داده و به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان مرکز معنوی و فرهنگی زرتشت در ایران در نظر گرفته می‌شود. در قلمرو زرتشت، دینی که بیش از سه هزار سال پیش در پارس باستان پدیدار شد، آتش اهمیت بی‌نظیری دارد. در قلب ایمان زرتشتی مفهوم معبد آتش، پناهگاهی مقدس که در آن شعله ابدی پرورش داده و احترام گذاشته می‌شود، اهمیت ویژه‌ای دارد. آتش به‌عنوان نمادی برای پاکی، نور و حضور الهی اهمیت دارد و نشان‌دهنده ارتباط دائمی بین انسان‌ها و خدا است. اعتقاد بر این است که شعله ابدی، اهورامزدا، خدای عالی زرتشت را به ذهن می‌رساند و به‌عنوان چراغی مقدس عمل می‌کند و پیروان را به سمت عدالت و روشنگری هدایت می‌کند. پس یکی از بهترین‌ جاهای دیدنی یزد در پاییز آتشکده بهرام است.

آدرس: 

خیابان آیت‌الله کاشانی

تلفن: 

03536288386

قله شیرکوه

یکی از جاهای دیدنی یزد در پاییز طبیعت خیره‌کننده یزد در پاییز شیرکوه، قسمتی از کوه را در ضلع غربی صحرای مرکزی ایران که به‌عنوان دشت کویر شناخته می‌شود، احاطه کرده است. شیرکوه، برف‌خانه و آسمان‌کوه مشهورترین قله‌های این منطقه هستند که در بخش جنوبی شهر یزد قرار دارد. صعود به قله شیرکوه حتی برای مبتدیان و کوهنوردان کم‌تجربه در تمام فصول امکان‌پذیر است. اگر به‌اندازه کافی تناسب اندام داشته باشید، صعود یک‌روزه حتی در زمستان نیز ممکن خواهد بود. کوهنوردان ماهر می‌توانند به‌راحتی در 7 ساعت به قله برسند. پس یکی از مکان ‌های دیدنی یزد در پاییز قله شیرکوه است.

آدرس:

 تفت، روستای طزرجان، سه راه بنادک سادات

سخن پایانی سه کلیک درباره سفر به یزد در پاییز

در این مقاله به یزد سفر کردیم. فهمیدیم یزد طبیعت خیره‌کننده‌ای در چهار فصل دارد اما برخی مکان‌ها در فصول مختلف جذابیت منحصربه‌فردی پیدا می‌کنند. در این مقاله به جاهای دیدنی در سفر به یزد در پاییز پرداختیم؛ از جمله با مجتمع امیرچخماق، قله شیرکوه و باغ دولت‌آباد آشنا شدیم. حال با خیال آسوده چمدان خود را برای سفر در یکی از بهترین فصل‌های سفر به یزد آماده کنید. شما نیز تجربه خودتان را درباره سفر به یزد با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران