سفر به تبریز در تابستان

سفر به تبریز در تابستان؛ در مسیر تالاب قوری‌گل، کندوان و ..

کشور پهناور ایران تاریخ طولانی و پُرافتخاری دارد و در هر گوشه‌ی آن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متنوعی به چشم می‌خورد. شهر تبریز یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی ایران محسوب می‌شود که با طبیعت تماشایی و کم‌نظیر خود از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند. اما بهترین زمان برای بازدید از این شهر تاریخی چه زمانی‌ست؟ آیا تجربه‌ی سفر به تبریز در تابستان برای گردشگران خوشایند خواهد بود؟

پاسپورت دومینیکا

تبریز به‌دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد، همجواری با رشته‌کوه‌ سهند و همچنین باغ‌های پرتعداد اطرافش، آب‌وهوای معتدلی در تابستان دارد و یک مقصد گردشگری ایده‌آل برای مسافرت‌های تابستانی است. به‌همین سبب در این مطلب از مجله گردشگری سه‌کلیک، برخی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری تبریز در فصل تابستان را معرفی می‌کنیم:

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

مسجد کبود تبریز

سفر به تبریز در تابستان

مسجد کبود که با نام‌های دیگر چون مسجد جهانشاه یا عمارت مظفریه هم شناخته می‌شود، یکی از کم‌نظیرترین آثار به‌جا مانده از دوران حکومت قراقویونلوها است. این مسجد با معماری ایرانی – اسلامی زیبا و منحصربه‌فرد، در قرن نهم هجری قمری ساخته شده‌است.

هرچند که شهر تبریز به‌عنوان پایتخت حکومت قراقویونلوها شناخته می‌شد، این مسجد تنها اثر به‌جا مانده از آن دوران است. سلطان جهانشاه یکی از قدرتمندترین فرمانروایان آن ایام، دستور ساخت مسجد کبود را صادر کرد.

جالب است بدانید که به‌دلیل استفاده از کاشی‌‌‌های دلربا و زیبای لاجوردی‌رنگ در ساختمان، این مسجد را به‌نام «کبود» می‌شناسند؛ همین مساله هم آن را تبدیل به یکی از چهار مسجد آبی‌رنگ جهان کرده ‌است. 

نشانی: تبریز، خاقانی، خیابان کمربندی، خیابان امام خمینی، خط ویژه اتوبوس، مسجد کبود

عینالی؛ از گرما فرار کنید!

ارتفاعات سرخ رنگ عینالی در شمال شهر تبریز قرار دارد و از فراز آن تقریباً تمام شهر پیداست. این مجموعه یکی از وسیع‌ترین تفرجگاه‌های کوهستانی کشور محسوب می‌شود و امکانات تفریحی مناسبی برای خوشگذرانی در یک روز تابستانی دارد.

بالای کوه عینالی یک بقعه تاریخی قرار دارد که نسب آن به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) می‌رسد. شما می‌توانید ضمن استراحت و زیارت از این مکان دیدنی، از مناظر زیبای اطراف آن لذت ببرید.

مجسمه بعضی از بزرگ‌ترین نام‌آوران کشور مانند استاد شهریار در این مکان نصب شده‌است. برای رسیدن به کوه عینالی، باید از بزرگراه پاسداران و یا خیابان ایده‌لو به سمت این تفریح‌گاه حرکت کنید.

فضای مخصوص صخره‌نوردی، تله‌کابین، آبشار و… از امکانات رفاهی و تفریحی این منطقه به‌شمار می‌روند.

نشانی: تبریز، اتوبان پاسداران

خانه قاجار؛ در تاریخ سفر کنید

سفر به تبریز در تابستان؛ خانه قاجار

هنگام سفر به تبریز در تابستان ، حواستان باشد که بازدید از خانه تاریخی قاجار را از دست ندهید. این مکان در ابتدا منزل شخصی «امیر نظام گروسی» از رجال سیاسی و نویسندگان دوران قاجار بود؛ او در دوران سلطنت ناصرالدین شاه این خانه را ساخت و مدت‌ها در آن زندگی کرد. با سقوط قاجاریه و زمامداری رژیم پهلوی، دولت حاکم خانه را تصاحب کرد و آن را به اداره دارایی و سپس اداره فرهنگ اختصاص داد.

متاسفانه با گذشت زمان بخش عمده عمارت قاجار تخریب شده و امروزه فقط قسمتی از بنای اصلی این خانه سالم مانده‌است. سال 1370 این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و پس از بازسازی به موزه قاجار تبدیل گردید. 

عمارت تاریخی قاجار تقریباً 3000 مترمربع مساحت دارد و بنای اصلی در دو طبقه ساخته شده است. به سبک معماری آن دوران، دو حیاط اندرونی و بیرونی با حوض‌ها و باغچه‌هایی زیبا که اطراف آن‌ها قرار دارند، عظمت و چشم‌نوازی خانه را بیشتر کرده‌اند.

نشانی: تبریز، ششگلان، خیابان عارف، خیابان ثقه‌الاسلام، خیابان شهریار 

ائل‌ گلی؛ نماد زیبایی تبریز

پارک ائل‌ گلی یه به‌قول مردم محلی «شاه‌گلی»، یکی از دیدنی‌های جذاب شهر تبریز در فصل تابستان است. این مجموعه در فاصله هفت کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و یک مکان ایده‌آل برای استراحت و تمدد اعصاب است. استخر بزرگ پارک باعث می‌شود تا دمای هوا در تابستان معتدل‌تر شود و نسیم خنکی در سراسر شاه‌گلی بوزد. 

هرچند این مکان به‌دست آق قویونلوها ساخته شده‌است، اما این صفویان بودند که در گسترش آن کوشیدند و ائل گلی را به‌صورت فعلی درآوردند. تا قبل از روی کار آمدن صفویان، استخر مجموعه بزرگ‌ترین منبع آب برای آبیاری زمین‌های منطقه به‌شمار می‌آمد. با شروع حکومت قاجاریان، آنها اطراف استخر را بزرگ‌تر کردند و با جاده‌سازی و ایجاد مسیرهایی برای پیاده روی، این مکان را به یک گردشگاه عمومی تبدیل کردند. بد نیست بدانید که درختان بید مجنون و تبریزی اطراف استخر به همین دوران برمی‌گردد. 

اینجا به حدی زیباست که اگر بازدید از ائل گلی تنها انگیزه‌ی سفر به تبریز در تابستان باشد، به تجربه‌اش می‌ارزد.

نشانی: تبریز، خیابان سوم فردوس، فردوس 

ساختمان شهرداری تبریز؛ شکوه آلمانی

سفر به تبریز در تابستان؛ ساختمان شهرداری

این عمارت جزو بناهایی محسوب می‌شود که به‌تنهایی زیبایی منطقه اطراف خود را چند برابر کرده و جذابیت ویژه‌ای به شهر بخشیده‌است. ساختمان شهرداری تبریز 9600 مترمربع مساحت دارد و زیربنای آن 6500 مترمربع است.

این مکان تاریخی در سال‌های 1314 تا 1320 در دوران شهرداری «حاج ارفع‌الملک جلیلی» توسط مهندسان آلمانی ساخته شد. به‌دلیل وجود یک برج ساعت با ارتفاع 5/30 متر، این مکان با نام «ساختمان ساعت» یا «ساعات قاباغی» هم شناخته می‌شود.

 بنای اصلی عمارت در سه طبقه احداث شده و نمای باشکوه آن از سنگ تراشیده شده است. اگر از بالا به ساختمان نگاه کنیم، شبیه یک عقاب در حال پرواز دیده می‌شود که تشابه زیادی با نمونه‌های معماری آلمانی پیش از جنگ جهانی دوم دارد. دیوارها اکثراً از آجر، ملات ماسه و آهک ساخته ‌شده‌اند و پوشش آنها در معابر اصلی شهر، از سنگ و در بخش‌های جنوبی و غربی، از آجر و سنگ است. 

اگر از ما می‌شنوید، تلاش کنید هنگام سفر به تبریز در تابستان از عمارت شهرداری تبریز بازدید کنید و از تماشای شکوه تاریخی تبریز لذت ببرید.

نشانی: تبریز، میدان ساعت، تقاطع خیابان امام خمینی و ارتش 

مقبره‌ الشعرا؛ آرامگاه همیشگی اهل ادب

اینجا مدفن ابدی تنی چند از (بیشتر از 400 نفر) شاعران و هنرمندان شهر تبریز است. مقبره‌الشعرا در محله سرخاب واقع شده و با معماری منحصربه‌فرد خود هرساله از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند.

شاعر بلندآوازه‌ی کشورمان محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) آخرین شاعری‌ست که در این مکان دفن شده است. متاسفانه باید بگوییم که مقبره‌های تاریخی ادیبانی مانند خاقانی، ظهیر فاریابی، خواجه همام تبریزی و دیگران به‌سبب بروز حوادث طبیعی مثل سیل یا زلزله کاملاً تخریب شده و اثری از آن باقی نمانده است. 

شما با رفتن به این مکان تاریخی می‌توانید از مقبره شهیار فقید بازدید کنید و از فضای منحصربه‌فرد این آرامگاه لذت ببرید.

نشانی: تبریز، ششگلان، خیابان عارف، خیابان ثقه‌الاسلام، مقبره الشعرا 

حمام نوبر؛ به تماشای معماری ایرانی

سفر به تبریز در تابستان؛ حمام نوبر

حمام نوبر تبریز قدمتی طولانی دارد و یکی از کم‌نظیرترین نمونه‌های معماری ایرانی محسوب می شود. این مکان تاریخی که در بخش مرکزی شهر تبریز ساخته شده، آذر سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. 

جالب است بدانید که پس از مرمت و بازسازی حمام تاریخی نوبر، برای مدتی از آن به‌عنوان سفره‌خانه سنتی استفاده کردند و همین مساله آن‌را به نخستین و بزرگ‌ترین سفره‌خانه سنتی تبریز تبدیل کرد. علاوه‌بر این، فضای پشت‌بام حمام تبدیل به چایخانه شد و مراسم پرده‌خوانی و نقالی در آن به اجرا درمی‌آمد. 

این مکان روبروی عمارت شهرداری قرار دارد و شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی از هردوی آنها بازدید کنید. 

نشانی: تبریز، تقاطع خیابان امام خمینی و شهرداری، روبه‌روی کاخ شهرداری 

مرکز خرید لاله پارک

مجموعه لاله پارک به‌عنوان یکی از مراکز خرید بزرگ و لوکس شهر تبریز شناخته می‌شود که در فصل تابستان بسیار شلوغ و پرازدحام است. این مرکز همسایه هتل لاله پارک -شعبه هتل کایا ترکیه- به‌حساب می‌آید.

لاله پارک 6 طبقه مجهز دارد و از 100 فروشگاه میزبانی می‌کند. غیر از فروشگاه‌هایی که مارک‌های معروف و جذاب ترکیه‌ای را می‌فروشند، امکانات رفاهی متنوعی مثل سینما، فودکورت و شهربازی سبب رونق همیشگی این مجموعه شده‌اند. لاله‌ پارک تابستان‌های شلوغ و پر جمعیتی دارد و گردشگران زیادی هنگام سفر به تبریز در تابستان از آن بازدید می‌کنند.

نشانی: تبریز، بزرگراه پاسداران، ضلع جنوب شرقی میدان فهمیده 

سفر به تبریز در تابستان ؛ تفریحات بیرون از شهر

سفر به تبریز در تابستان

بخش شمال‌غربی ایران آب‌وهوای کوهستانی دارد و هوا اکثراً سرد و خنک است. همین مساله سبب شده تا این ناحیه از محبوبیت زیادی برخوردار باشد و در فصول گرم سال از گردشگران میزبانی کند. شهر تبریز هم از این قاعده مستثنی نیست و با هوای معتدل و طبیعت منحصربه‌فرد خود، هرساله از بازدیدکنندگان بسیاری میزبانی می‌کند.

در ادامه این گزارش برخی از مشهورترین مناطق دیدنی اطراف تبریز را به شما معرفی‌ می‌کنیم تا هنگام سفر به تبریز در تابستان از طبیعت کم‌نظیر منطقه بیشتر لذت ببرید.

جنگل‌های ارسباران 

این جنگل‌ها ۱۳۰ هزار‌هکتار مساحت دارند و در جنوب رود ارس و در بخش شمالی استان آذربایجان‌شرقی واقع‌ شده‌اند. جالب است بدانید که بیش از هزار هکتار از جنگل‌های ارسباران به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست ‌کره در یونسکو ثبت شده‌است. 

 قبلاً گستره‌ی بزرگی که از رود ارس و مرز جلفا تا مغان و سبلان، بزقوش و سهند امتداد داشت، ارسباران خوانده می‌شد. اما امروزه به‌دلایل گوناگونی از‌جمله نابودی جنگل‌ها و موارد زیست‌محیطی، جنگل ارسباران به حدفاصل شهرستان کلبیر، ورزقان و اهر محدود می‌شود.

پیاده‌روی در جنگل‌های منحصربه‌فرد ارسباران، یکی از لذتبخش‌ترین کارهایی است که هنگام سفر به تبریز در تابستان می‌توانید انجام دهید. مطمئن باشید که مناظر خیره‌کننده اطراف تا مدت‌ها از مقابل چشمان‌تان محو نخواهند شد.

نشانی: آذربایجان شرقی، 46 کیلومتری کلیبر 

آبشار آسیاب خرابه 

سفر به تبریز در تابستان؛ آبشار آسیاب خرابه 

یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی شهر جلفا، آبشار آسیاب خرابه است که تقریباً داخل دره‌ و لابلای صخره‌ها قرار دارد. از آنجا که این آبشار در مجاورت یک آسیاب متروک ساخته‌شده، به آن آسیاب خرابه می‌گویند.

 آبشار اصلی تقریباً ۱۵ متر ارتفاع دارد. آب آبشار از چشمه‌ کوه کیامکی (یکی از بلندترین کوه‌های منطقه دیزمار غربی ارسباران و شهرستان مرند) تامین می‌شود. آبشار پس از سرازیر شدن، از میان گیاهان آبزی و خزه‌ها عبور می‌کند و خود را به جویباری در انتهای دره می‌رساند، سپس در سمت شمال به مسیر خود ادامه می‌دهد.

به‌غیر از آبشار آسیاب خرابه، آبشارهای ریز و درشت دیگری هم در سمت راست دره به‌چشم می‌خورند که با تماشای آن‌ها می توانید ساعت‌ها لذت ببرید. همچنین در مجاورت آبشار آسیاب خرابه، یک آسیاب آبی خیلی قدیمی وجود دارد که مدت‌هاست از نفس افتاده. آن‌طور که مشخص است، مردم محلی قبلاً گندم‌هایشان را برای آرد‌کردن به این آسیاب‌ می‌ریختند. این آسیاب متروک حدوداً ۱۰ متر بلندی دارد و مساحت محوطه آن به ۲۰۰ متر می‌رسد. خوشبختانه در سال‌های گذشته این آسیاب‌ بازسازی شده‌ و گردشگران می‌توانند از تماشای آن لذت ببرند.

نشانی: آذربایجان شرقی، 30 کیلومتری شرق جلفا 

تالاب قوری‌گل

سفر به تبریز در تابستان

تالاب قوری‌گل در ۴۰ کیلومتری تبریز قرار دارد و از نمونه‌های طبیعی زیبا و بکر کشور محسوب می‌شود. طبیعت این مکان به‌حدی نایاب و اسرارآمیز است که هرساله هنرمندان بسیار برای عکاسی از تالاب به تبریز سفر می‌کنند.

شما هنگام سفر به تبریز در تابستان می‌توانید از تنوع گیاهی و گونه‌های زیستی منطقه لذت برید و اگر علاقه‌مند به عکاسی هستید، از پرندگان مهاجر و بومی تالار قوری‌گل عکاسی کنید.

به دلیل پوشش گیاهی منحصربه‌فرد تالاب، پرنده‌های کمیابی مثل ادک سرسفید، اردک بلوطی و اردک مرمری اینجا زندگی می‌کنند. در مجموع بیشتر از 100 گونه گیاهی در این منطقه کشف شده که تقریباً 89 درصد آن‌ها در اطراف تالاب رشد کرده‌اند. 

شما می‌توانید از تماشای مناظری لذت ببرید که هرگز در جای دیگر قابل مشاهده نخواهد بود؛ مانند گیاهان بارآهنگ آبی، آلاله آبی، قوشاب شانه‌ای و انواع جلبک‌ها که در آب شناور هستند و شما را مجذوب خود می‌کنند. 

نشانی: آذربایجان شرقی، آزادراه زنجان تبریز، 40 کیلومتری جنوب‌شرق تبریز، 15 کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد 

کندوان ؛ جذابیت شگفت‌انگیز صخره‌ها

سفر به تبریز در تابستان؛ کندوان

کندوان یکی از منحصربه‌فردترین روستاهای صخره‌ای دنیاست که در قلب صخره‌های کله‌قندی و در مجاورت آتشفشان خفته‌ی سهند واقع شده‌است. این دهکده در تمام جهان نظیر ندارد و مردم آن هنوز هم در کران‌های خود (خانه‌های صخره‌ای) مشغول زندگی هستند. مراتع جذاب و بسیار سرسبز منطقه از عشایر میزبانی می‌کنند، به‌علاوه در بخش شرقی دره از درختان بید کوهستانی، گردو، نارون و بادام پوشیده شده‌است.

کارشناسان معتقدند که روستای کندوان و صخره‌های کله‌قندی آن به علت فعالیت‌های آتشفشانی کوه سهند شکل گرفته‌اند. رشته‌کوه سهند از کوه‌های آتشفشانی خاموش ایران محسوب می‌شود و با گذشت هزاران سال، مواد مذاب و گدازه‌هایی که از دهانه آتشفشان بیرون جهیده، روی هم تلنبار شده و آرام‌آرام پوسته‌ای از سنگ «توف» را در طبقات مختلف ایجاد کرده‌است. 

توصیه می‌کنیم حتماً از روستای زیبای کندوان بازدید کنید و از تماشای این همه زیبایی شگفت‌زده شوید.

نشانی: آذربایجان شرقی، 65 کیلومتری تبریز، 18 کیلومتری اسکو 

کلام آخر

در این گزارش برخی از مشهورترین دیدنی‌های شهر را که هنگام سفر به تبریز در تابستان باید از آنها بازدید کنید، معرفی کردیم. با مطالعه این مطلب می‌توانید نگاه بهتری به مرکز استان آذربایجان شرقی داشته باشید و برنامه‌‌های جذاب‌تری برای مسافرت خود بچینید. 

نظرات کاربران