سفر به تبریز در بهار

سفر به تبریز در بهار؛ از ائل گلی تا خانه مشروطه

تبریز یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی زیادی برای دیدن دارد. سفر به تبریز در بهار می‌تواند یکی از زیباترین تجربیات شما باشد و تا مدت‌ها خاطرات این مسافرت جذاب را با خود مرور کنید.

پاسپورت دومینیکا

 در فصل بهار، تبریز با باران‌های بهاری و شاخه‌های پُر از شکوفه به شما لبخند می‌زند و از هر طرف نگاه کنید، همه‌جای این شهر زیبا آماده‌ی پذیرایی از شماست. اما جدا از طبیعت بهاری و کم‌نظیر، جاذبه‌های گردشگری تبریز هم در فصل بهار زیباتر می‌شوند و مسافرت بهارانه‌ شما را به تجربه‌ای منحصربه‌فرد و خواستنی تبدیل می‌کنند.

از قدیم‌الایام تا به امروز، عید نوروز و روزهای ابتدایی فصل بهار، بهترین زمان‌ برای سفر به تبریز و تماشای جاذبه‌های این شهر تاریخی است. در تعطیلات عید، گردشگران به‌راحتی می‌توانند با ماشین شخصی خود به تبریز برسند و در همین چند روز کوتاه، تقریباً از تمام مکان‌های دیدنی شهر بازدید کنند. سپس به اطراف تبریز بروند و از طبیعت بهاری آن لذت ببرند. در ابتدای این مطلب از مجله گردشگری سه‌کلیک، راه‌های سفر به تبریز در بهار را بررسی می‌کنیم:

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

راه‌های سفر به تبریز در بهار

سفر به تبریز در بهار

هرکس نسبت به میزان بودجه، زمان و شرایطی که دارد، نوع و چگونگی سفر خود را مشخص می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از هواپیما، قطار، اتوبوس و البته ماشین خودتان به تبریز برسید و بهتر است قبل از انتخاب مناسب‌ترین روش، مزایا و معایب هرکدام را به‌دقت بررسی کنید.

مسافرت با هواپیما

همان‌طور که می‌دانید، استفاده از مسیر هوایی سریع‌ترین و گران‌ترین راه رسیدن به تبریز است. هواپیما مسیر 528 کیلومتری تهران به تبریز را حدوداً در یک ساعت طی می‌کند و شما را بدون احساس خستگی به مقصد می‌رساند. شهر تبریز یکی از بزرگ‌ترین کلانشهرهای ایران است و اکثر مراکز استان‌ها پرواز مستقیم به این شهر دارند.

ماشین شخصی 

اگر می‌خواهید با ماشین شخصی خود به تبریز بروید، حتماً در ابتدا تمام طول مسیر را بررسی کنید و حواس‌تان باشد بازدید از شهرهای بین راه را از دست ندهید. تهران تا تبریز چیزی حدود 630  کیلومتر فاصله دارد و شما باید با سرعت متوسط نزدیک 6 ساعت رانندگی کنید.

سفر به تبریز با قطار

سفر به تبریز با قطار

سفر با قطار یکی از محبوب‌ترین راه‌های سفر به تبریز در بهار است. اگر دوست‌دارید دسته‌جمعی مسافرت کنید و در کنار خانواده و دوستان از طول مسیر لذت ببرید، تردید نداشته باشید که سفر به تبریز با قطار انتخاب مناسبی برای شماست. البته باید بدانید که مسیرهای ریلی همیشه طولانی‌تر هستند و مدت زمان بیشتری در راه می‌مانید. به‌عنوان مثال از شهر تهران تا تبریز حدوداً 663 کیلومتر با قطار طول می‌کشد و باید ۱۱ تا ۱۲ ساعت در راه باشید.

مسافرت با اتوبوس

اگر می‌خواهید با صرف کم‌ترین هزینه و با امنیت بالا سفر کنید، سفر با اتوبوس بهترین انتخاب برای شماست. بهای بلیت اتوبوس، قابل مقایسه با هزینه هواپیما نیست و به‌نسبت قطار هم سریعتر به مقصد می‌رسد. اتوبوس‌ها مسیر تهران به تبریز را حدوداً در ۸ ساعت طی می‌کنند و با درنظر گرفتن امنیت مناسب جاده‌ها در فصل بهار، وسیله مناسبی هستند.

آب و هوای تبریز در بهار 

اگر می‌خواهید در فصل بهار به تبریز بروید، خاطرتان جمع باشد که تصمیم درستی گرفته‌اید! این شهر در تابستان‌ها تقریباً گرم است و زمستان‌های بسیار سردی دارد؛ به‌همین سبب سفر به تبریز در بهار بهترین انتخاب ممکن است. باید اشاره کنیم که در عید نوروز هم گاهی باران‌های بهاری می‌بارند و دمای هوا اندکی پایین می‌آید. پس حواس‌تان باشد که لباس گرم همراه داشته‌باشید و مجهز به تبریز بروید!

اقامت بهاری در تبریز 

سفر به تبریز در بهار

احتمالاً می‌دانید که تبریز یکی از شهر‌های بزرگ و صنعتی ایران است و به‌عنوان یک مقصد گردشگری جذاب شناخته می‌شود. از همین‌رو هتل‌های شیک و بزرگ زیادی مانند (هتل پارس، هتل گسترش، هتل کایا و …) در شهر ساخته‌شده و از مسافران پذیرایی می‌کنند. تمام بازدیدکنندگانی که در فصل بهار به تبریز می‌روند، می‌توانند با درنظر گرفتن بودجه و امکانات خود، در مراکز اقامتی تبریز اتاق بگیرند. اگر شما هم اقتصادی سفر می‌کنید و نمی‌خواهید درگیر پرداخت هزینه‌‌های اقامت در هتل باشید، بهتر است بدانید که هتل-آپارتمان‌های خوب و تمیزی در این شهر فعالیت می‌کنند که با هزینه‌ها‌ی مناسبی به گردشگران خدمات می‌رسانند.

غذاهای سنتی تبریز 

شهر تبریز به دلیل میزبانی از مکان‌های تاریخی و طبیعی فراوان، هر ساله از مسافران داخلی و خارجی فراوانی پذیرایی می‌کند. به‌همین سبب در این شهر رستوران‌های خوب و درجه اولی وجود دارد که غذاهای سنتی خطه آذربایجان در آن‌ها سرو می‌شود. اگر شما هم سفر به تبریز در بهار را برنامه‌ریزی کرده‌اید، توصیه می‌کنیم غذاهای محلی تبریز را امتحان کنید و از عطر و طعم دلنشین آن‌ها لذت ببرید.

کباب بناب، کوفته تبریزی، انواع متوع آش‌ها مانند (اوماج/ ماست و …)، خورشت زردک یا هویج، دلمه و … از بهترین غذاهای سنتی این شهر محسوب می‌شوند.

دید‌نی‌های تبریز در فصل بهار

با سفر به تبریز در بهار می‌توانید مکان‌های تماشایی شهر را از نزدیک ببینید و در هوای پاک و بهاری شهر با فرهنگ و تاریخ غنی مرکز استان آذربایجان آشنا شوید. در ادامه‌ی گزارش برخی از مشهورترین جاذبه‌های تبریز را معرفی می‌کنیم: 

بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا

بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا

بازار تبریز نزدیک به یک کیلومتر مربع وسعت دارد و بزرگ‌ترین بازار سر‌پوشیده دنیا محسوب می‌شود؛ این مرکز تاریخی در سال 1389 وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد. شما در این بازار سرپوشیده می‌توانید از انواع بازارچه‌ها، سرا‌ها، تیمچه‌ها و کاروان‌سرا‌های مختلفی بازدید کنید که میان آن‌ها رستوران‌های سنتی و جذابی برای پذیرایی از گردشگران دایر شده‌است. بد نیست بدانید که این مکان ارزشمند هنوز هم مرکز اصلی تجارت و معاملات مردم شهر به شمار می‌رود.

5500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 نوع شغل مختلف، 35 سرا، 25 تیمچه، 30 مسجد، 20 راسته و راسته بازار، 11 دالان، 5 حمام و 12 باب مدرسه در این بازار بزرگ و سرپوشیده مشغول به فعالیت هستند.

برج ساعت تبریز

اگر به‌دنبال تماشای یکی از زیباترین ساختمان‌های شهر تبریز هستید، جای درستی آمده‌اید! کاخ شهرداری در دوران پهلوی اول در مرکز شهر تبریز ساخته شد و در میان مردم با نام برج ساعت به شهرت رسید. ساختمان شهرداری و برج ساعت مشهور آن ۳۰/۵ متر ارتفاع دارد و در هر ساعت یک‌بار زنگ می‌زند. سنگ تراشیده شده و باشکوهی نمای خارجی ساختمان را تشکیل داده و مانند یک عقاب در حال پرواز طراحی شده‌است.

 هنگام بازدید از این مکان تاریخی می‌توانید به موزه شهرداری تبریز هم سر بزنید. این موزه در پایین‌ترین طبقه‌ی کاخ شهرداری قرار دارد و تنها موزه تاریخ شهرداری‌‌های ایران است. این مرکز به‌عنوان یکی از اولین موزه‌‌های شهرداری‌‌های جهان شناخته می‌شود و پس از کشور چین رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌است.

ائل گلی تبریز

سفر به تبریز در بهار

شاه گلی یا به‌قول تبریزی‌ها ائل گلی، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌هایی است که در سفر به تبریز در بهار باید ببینید. دریاچه‌ی ائل گلی 12 متر عمق دارد و می‌شود در فضای آبی آن قایق‌سواری کرد. همچنین مکان‌های تفریحی جذابی مانند شهر‌بازی لونا پارک و چندین رستوران در داخل شاهگلی ساخته‌ شده‌اند تا لحظات خاص و باشکوهی داشته‌باشید. هنوز هم برای سر زدن به این مکان رویایی تردید دارید؟

باید اشاره کنیم که یکی از مشهورترین هتل‌های تبریز به‌نام هتل پارس در این مکان قرار دارد. 

خانه مشروطه

اگر گذرتان به یکی از معروف‌ترین محله‌های تاریخی تبریز به‌نام راسته‌کوچه افتاد، سراغ خانه مشروطه بروید و از تماشای سبک معماری قاجار لذت ببرید! این خانه درواقع ملک شخصی «حاج مهدی کوزه‌کنانی» بوده و دو طبقه با ۱۳۰۰ متر مربع ساخته شده است. 

خانه مشروطه اوج زیبایی معماری قاجاریان را آشکار می‌کند و با پنجره‌های ارسی، درب‌های منبت‌کاری، کلاه فرنگی و نور‌گیر، مانند گنجینه ارزشمندی بر روی زمین به‌نظر می‌رسد. پنجره‌های بیرونی این خانه با رنگ‌‌‌های سرخ و سبز و سفید پوشیده‌شده و جلوه رویایی و بی‌نظیری به این مکان بخشیده‌اند.

بازارگردی بهارانه در شهر اولین‌ها

شهر تبریز بازارها و مراکز خرید متنوعی دارد که می‌توانید هنگام سفر به تبریز در بهار از آن‌ها بازدید کنید. این بازارها در دو دسته کلی بازارهای قدیمی و مجتمع‌های تجاری تقسیم‌بندی می‌شوند:

بازارهای سنتی تبریز

بازارهای سنتی تبریز

بازار‌های سنتی تبریز ارزش تاریخی دارند و در بافت قدیمی شهر ساخته‌ شده‌اند. بازار بزرگ سرپوشیده تبریز، پیاده‌راه تربیت، خیابان شهناز و … برخی از مهم‌ترین بازارهای سنتی و تاریخی شهر تبریز هستند. 

مراکز خرید مدرن

شهر تاریخی تبریز جدا از بازار‌های سنتی، مراکز خرید لوکس و مدرن زیادی هم دارد که چند نمونه از آن‌ها را معرفی می‌کنیم: لاله پارک، اطلس، ستاره باران، برج بلور، برج شهر و …

هزینه سفر به تبریز در فصل بهار

برآورد هزینه‌های سفر به تبریز در بهار ، به نوع برنامه‌ریزی و بودجه شما بستگی دارد. همان‌طور که ابتدا گفتیم، بیشترین هزینه مسافرت به نحوه رفت و آمد شما مربوط می‌شود. این‌که با هواپیما سفر کنید یا اتوبوس، تاثیر بسیار زیادی در بودجه‌بندی شما خواهد داشت.

همچنین انتخاب محل اقامت و مبلغی که به آن اختصاص می‌دهید هم هزینه‌های شما را تغییر خواهد دارد. در حالت کلی، سفر به تبریز در بهار خرج بیشتری دارد و به‌دلیل ازدحام بالای گردشگران امکان اقامتی هم گران‌تر خواهند شد.

اگر می‌خواهید در بارش باران‌های بهاری تبریز غافلگیر نشوید، هرگز در چادر اقامت نکنید و حتماً هزینه‌ مناسبی برای اقامت خود در نظر داشته‌باشید. 

کلام آخر

تبریز یک شهر تاریخی و جذاب است که هرساله از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. این شهر با جاذبه‌های دیدنی زیادی مانند مساجد قدیمی، قلعه‌های تاریخی و طبیعت مثال زدنی، یک مقصد عالی برای مسافرت نوروزی محسوب می‌شود. با مطالعه این گزارش می‌توانید با دانستی‌های مهم سفر به تبریز در بهار آشنا شوید و برای مسافرت خود برنامه‌ریزی کنید.

نظرات کاربران