سفر به تبریز در پاییز

سفر به تبریز در پاییز؛ ملاقات عاشقانه با پروین و شهریار

مکان‌های دیدنی تبریز در تمام فصل‌ها به‌نوعی زیبا هستند و بازدید از آنها همیشه هیجان‌‌انگیز است. تبریز یکی از شهرهای چهارفصل ایران است که در تمام طول سال از گردشگران میزبانی می‌کند. دیدنی‌های این شهر تنوع زیادی دارند و هر سلیقه‌ای را راضی به خانه برمی‌گردانند! از همین‌رو سفر به تبریز در پاییز هم جذابیت‌‌های خودش را دارد و می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

پاسپورت دومینیکا

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

چرا باید در پاییز به تبریز برویم؟

سفر به تبریز در پاییز

با شروع پاییز، فصل مسافرت‌های تابستانی تمام شده‌است و ناچار نیستید که در اوج ازدحام جمعیت، در صف‌های طولانی جاذبه‌های گردشگری تبریز بایستید. اهمیت این مساله وقتی بیشتر می‌شود که برای بار اول به تبریز سفر کرده‌اید، قطعاً این‌گونه حس بهتری خواهید داشت و مجبور نیستید با عجله از مکان‌های دیدنی شهر بازدید کنید. باید اشاره کنیم که وقتی در شلوغی تابستان به جاذبه‌هایی مانند بازار سنتی و ائل‌گلی سر می‌زنید، تجمع زیاد گردشگران جلوی دید شما را خواهند گرفت که این مشکل هنگام سفر به تبریز در پاییز بسیار کاهش پیدا می‌کند.

تمام شهر تبریز رنگ پاییز گرفته است

شهر تاریخی تبریز در فصل پاییز از همیشه زیباتر به‌نظر می‌رسد. این شهر با شروع پاییز رنگ نارنجی به خود می‌گیرد و مانند یک اثر هنری شما را مدهوش می‌کند. پارک‌های تبریز که بعضاً قدمت تاریخی هم دارند، لباس‌هایی به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز می‌پوشند و با شوق زیادی از شما استقبال می‌کنند. میان این‌همه زیبایی، باغ ائل‌گلی و خانه‌‌های تاریخی تبریز بهترین مکان‌های این شهر در فصل پاییز به حساب می‌آیند.

قیمت‌ها در پاییز ارزان‌تر می‌شوند

در حالت کلی هزینه‌ها‌ی سفر به تبریز در پاییز ، کمتر از فصل‌های دیگر تمام می‌شود. تردید نداشته باشید که در مقایسه با فصل‌های بهار و تابستان، بلیت‌های ارزان‌تری برای پرواز نصیبتان خواهد شد و می‌توانید با پرداخت هزینه‌های کم‌تری در این شهر تاریخی اقامت کنید.

مکان‌های دیدنی تبریز در فصل پاییز

سفر به تبریز در پاییز

در ادامه این گزارش از مجله گردشگری سه‌کلیک،  مکان‌های دیدنی تبریز در فصل پاییز را بررسی می‌کنیم و تمام نکاتی را که باید برای یک سفر پاییزی خاطره‌‌انگیز بدانید، برای‌تان می‌گوییم.

پارک ائل گلی تبریز

پارک‌های زیبای تبریز از جذاب‌ترین دیدنی‌های این شهر در فصل پاییز به‌حساب می‌آیند. وقتی درختان برگ‌ریزان پاییزی را آغاز می‌کنند، پارک‌ها رنگ طلایی می‌گیرند و خش‌خش بر‌گ‌ها زیر پای شما سمفونی پاییز می نوازند! اگر دل‌تان می‌خواهد که برای استراحت، گردش یا حتی بازی‌های گروهی به پارک بروید، ائل‌گلی یکی از بهترین انتخاب‌ها هنگام سفر به تبریز در پاییز است.

 این منطقه در زمان آق قویونلوها ساخته شده و در بخش جنوب شرقی قرار دارد. این مکان در دوره صفویان بزرگ‌ترین منبع جمع‌آوری آب برای آبیاری باغ‌های مجاور محسوب می‌شد و رفته‌رفته توسعه پیدا کرد. واگذاری ائل‌گلی به شهرداری تبریز برای تبدیل شدن به گردشگاه عمومی، مهم‌ترین اتفاق تاریخی این منطقه محسوب می‌شود.

یک دریاچه ۱۲ متری که می‌شود در آن قایقرانی کرد، بازدید از عمارت زیبای مرکز دریاچه، زمین مخصوص مینی‌گلف، مسیر دوچرخه‌سواری، لوناپارک و … از امکانات تفریحی هیجان‌انگیز پارک ائل‌گلی تبریز هستند.

مسجد جامع تبریز

سفر به تبریز در پاییز؛ مسجد جامع

مسجد جامع تبریز در مرکزیت بازار سنتی این شهر قرار دارد و تاریخ غنی تبریز را از سلجوقیان تا قاجار به‌زیبایی معرفی می‌کند. ۸۶ سال پیش، این مسجد تاریخی در میان آثار ملی ایران ثبت شد. متاسفانه بخش اعظم مسجد جامع در اثر وقوع زلزله تخریب شده‌ و پس از آن در دوران مختلفی تحت بازسازی قرار گرفته‌است.

شبستان وسیع مسجد، قدیمی‌ترین قسمت این مکان به‌شمار می‌رود که طاق و گنبد و ستون‌های آجری کم‌نظیرش، با گچ‌بری‌های استادانه به زیبایی تزئین شده‌است.

موزه شهرداری در فصل پاییز

اگر به کاخ قدیمی و زیبای شهرداری تبریز سر بزنید، درمی‌یابید که یکی از نخستین موزه‌های تاریخ شهرداری‌های کشور در زیرزمین این مکان ساخته شده‌است. هرچند عمر موزه شهرداری تبریز چندان بلند نیست و در ۱۳۸۶ فعالیتش را آغاز کرده، اما بعد از کشور چین مقام دوم موزه‌های شهرداری جهان را در اختیار دارد. 

در فصل پاییز که دمای هوا اندکی سردتر می‌شود، سر زدن به مکان‌های سرپوشیده‌ای مانند موزه کاخ شهرداری می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. شما می‌توانید در تالارهای مختلف این مجموعه قدم بزنید و از تماشای آثار نفیس موزه لذت ببرید.

تالارهای دوربین‌های قدیمی، دفاع مقدس، چاپ و نشر، حکمت، هنرهای معاصر، فرش و … از مهم‌ترین قسمت‌های این موزه محسوب می‌شوند. جالب است بدانید در در تالار فرش، فرش‌‌ها و قالی‌هایی که بیشتر از ۱۰۰ سال از عمرشان گذشته نمایش داده می‌شوند که ارزش تاریخی زیادی دارند و بسیار گران‌بها هستند. 

خانه استاد شهریار

سفر به تبریز در پاییز؛ خانه استاد شهریار

منزل استاد شهریار که در زمان پهلوی دوم ساخته شده در فصل پاییز بسیار زیباست و برگ‌‌های زرد و نارنجی در تمام حیاط خودنمایی می‌کنند. شهریار سخن که با غزل‌های ناب و دلنشین‌اش سال‌ها مرهم دل عشاق اندوهگین بود، در این مکان زندگی می‌کرده و سروده‌های کم‌نظیری مانند غزل معروف «آمدی جانم به قربانت…» را همین‌جا سروده‌است.

بد نیست بدانید که خانه استاد شهریار ۲ طبقه دارد و با ۲۲۵ متر مربع وسعت، در زیربنای ۱۲۵ متری بنا شده است؛ هنگام سفر به تبریز در پاییز حتماً از این منزل شاعرانه بازدید کنید.

منزل پروین اعتصامی

در محله شش‌گلان شهر تبریز، کوچه‌ای به‌همین نام وجود دارد که شاعر بلندآوازه کشورمان بانو پروین اعتصامی در آن متولد شده‌است. این شاعر بزرگ به تاریخ ۲۵ اسفندماه سال ۱۲۸۵ دیده به جهان گشود و تا ۶ سالگی به همراه خانواده همین‌جا زندگی کرد.

پروین اعتصامی با نام اصلی «رخشنده»، خانواده‌ای اهل علم و ادب داشت و توسط پدر دانشمند و مادر شاعرش تربیت شد. به سبب همین فضای ادیبانه و عالمانه‌ای که در اتمسفر خانه پدری جاری بود، قریحه‌ خوش‌رنگ و زیبای بانو اعتصامی شروع به شکفتن کرد و یکی از بزرگ‌ترین شاعران معاصر را تحویل مملکت داد. به باور خیلی‌ها همین خانه‌ی تاریخی -که باید در سفر پاییزی خود به آن سر بزنید- نقش بزرگی در شکوفایی استعداد او بازی کرده‌است.

مسجد ظهیریه تبریز

سفر به تبریز در پاییز

مسجد ظهیریه در بخش غربی بقعه سیدحمزه و در مجاورت خیابان ثقه الاسلام قرار دارد. این ساختمان مستطیلی در اندازه  ۸×۲۰ متر ساخته‌شده و توسط یک گنبد بزرگ هشت‌متری و دو طاق و دو گنبد کوچکتر پوشیده شده‌است. چند رواق و اتاق دراطراف این گنبدخانه ساخته شده‌است و با دو درگاه جداگانه به خیابان ثقه الاسلام و صحن حرم سیدحمزه وصل می‌شود. 

اگر به معماری اسلامی ایرانی علاقه‌دارید و می‌خواهید در مکان‌های تاریخی تبریز کاوش کنید، بازدید از معماری کم‌نظیر این مسجد را فراموش نکنید.

برج خلعت‌پوشان در فصل پاییز

ده کیلومتر که از تبریز به سمت تهران رانندگی کنید، به برج آجری خلعت‌پوشان می‌رسید که در اواخر دوران صفویه ساخته شده‌است. این برج اهمیت سیاسی تاریخی هم دارد؛ جالب است بدانید که در عهد قاجار، خلعت شاهی حاکمان آذربایجان در این مکان به آن‌ها تقدیم می‌شد. 

برج خلعت‌پوشان سه طبقه دارد. طبقه‌های اول و دوم مسقف ساخته‌شده و طبقه سوم سقف یا سرپوش ندارد. در دوره صمدخان مراغه‌ای به سال ۱۳۳۰ هجری قمری، واپسین ضیافت خلعت‌پوشان در این مکان برگزار شد و سپس این برج تاریخی بدون استفاده ماند. در سال‌های اخیر به همت دانشگاه تبریز، این بنا بازسازی شده‌است. تردید نداشته‌باشید که سفر به تبریز در پاییز بدون بازدید از این مکان کامل نخواهد شد.

مسجد کبود

سفر به تبریز در پاییز؛ مسجد کبود

مسجد جهانشاه تبریز یا همان مسجد کبود، یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی تبریز است. این بنا در دوران زمامداری جهانشاه -که به‌باور خیلی‌ها مقتدرترین پادشاه سلسله قراقویونلو بود- ساخته و به همین نام معروف شد.

این مسجد فوق‌العاده که در زیبایی نظیر ندارد، در گذر ایام بارها از انواع حوادث مانند زلزله و ویرانگری‌ انسان‌ها سالم مانده و مرمت‌های زیادی به‌خود دیده‌است. مسجد کبود با نام «فیروزه اسلام» هم شناخته می‌شود؛ کاشی‌کاری‌های ظریف و استادانه، نمای معرق لاجوردی و زیبایی حیرت‌انگیز سبب‌شده تا این عنوان به مسجد کبود اطلاق شود.

کاشی‌کاری‌ها و خط‌نوشته‌های هنرمندانه‌ای که در جای‌جای شبستان، صحن وسیع، حوض و گنبدهای این مسجد به چشم می‌خورند، نمای حیرت‌انگیزی به این مسجد بخشیده‌اند و تماشای آن در روزهای پاییزی تبریز، حیرت‌انگیز و به‌یاد ماندنی خواهد بود.

کلیسای مریم مقدس

این کلیسا که یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های مسیحیان تبریز است، به‌عنوان بزرگترین و قدیمیترین کلیسای این شهر شناخته می‌شود. هرساله مراسم بزرگ ملی و مذهبی مسیحیان در فضای این کلیسا برگزار خواهدشد.

 کلیسای مذکور بسیار زیباست و جذابیت‌های تاریخی و تماشایی متنوعی دارد. شما می‌توانید هنگام سفر به تبریز در پاییز از کلیسای مریم مقدس بازدید کنید.

سورتمه تبریز

سفر به تبریز در پاییز

بزرگ‌ترین و اولین مرکز سورتمه‌سواری شمال غرب کشور در شهر تبریز قرار دارد. شما می‌توانید از هوای پاییزی و لذت‌بخش تبریز استفاده کنید و در طبیعت رنگارنگ پارک ائل‌گلی سورتمه سوار شوید.

مسیر سورتمه تبریز ۴۵۰ متر طول دارد و در کابین‌های یک و دو نفره طراحی شده‌است. مناظر زیبای تبریز در طول حرکت کابین‌ها مقابل چشمان بازدیدکنندگان قرار دارد و می‌توانند از تماشای چشم‌انداز پاییزی این شهر لذت ببرند.  

پارک موزیکال ولیعصر تبریز

اگر هنگام سفر به تبریز در پاییز به‌دنبال یک مکان جذاب و منحصربه‌فرد هستید، پیشنهاد می‌کنیم به پارک موزیکال ولیعصر سر بزنید. این پارک متفاوت در قسمت شرقی شهر تبریز در کوی ولیعصر قرار دارد و با پارک زیبای باغلار‌باغی همسایه است.

طراحی جذاب حوضچه‌هایی که در تمام طول پارک دیده می‌شوند، یکی از شاخصه‌های ممتاز پارک ولیعصر به شمار می‌رود. درواقع معماری این مکان از معماری اصیل ایرانی الهام گرفته‌شده و این حوض‌های کوچک که با استفاده از آبروها به یکدیگر متصل هستند، سرآخر به استخر میانی پارک وصل می‌شوند. 

آب نمای هوشمند استخر مرکزی با نورافشانی لیزری ۷ رنگ، شب‌های پاییزی تبریز را زیباتر می‌کند و گردشگران زیادی را به پارک موزیکال ولیعصر می‌کشاند.

کلام آخر

سفر پاییزی به تبریز، همیشه برای گردشگران جذاب و خاطره‌ساز است. هرچند شهر تاریخی تبریز در هر فصل و هر زمانی ارزش دیدن دارد، اما پاییزهای این شهر، رنگ و بوی متفاوتی دارند و می‌شود در آرامش از تمام مکان‌های دیدنی تبریز بازدید کرد.

نظرات کاربران