جزیره کیش

راهنمای کامل سفر اتباع افغانستان به جزیره کیش؛ چه مدارکی لازم است؟

جزیره کیش

افغانستان همسایه شرقی ماست که شاید بتوان گفت بیشترین مراوده فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی را با ما دارد. زبان، تاریخ چند هزارساله و دین مشترک ریشه های این دو کشور را به هم پیوند زده است. این کشور که چالش های سیاسی و  اجتماعی زیادی را پشت سر گذاشته، بیشترین تعداد مهاجر را در ایران دارد. بعد از قدرت گرفتن طالبان حجم سرازیر شدن مهاجران بیشتر شده و حالا بر اساس برخی آمارها حدود 8 ملیون افغان به ایران مهاجرت کرده اند. یعنی تقریبا به ازای هر ده ایرانی یک نفر افغان در ایران زندگی می کند. در کنار سفرهای تجاری و تفریحی شهروندان افغان به ایران، از آنجا که جمعیت افغان های ساکن ایران بخشی از جامعه  ما را شکل داده اند، داشتن آگاهی در زمینه  مسائل شهروندی و قوانین و مقررات مربوط به مهاجران ضروری به نظر می رسد. در این مقاله درباره سفر اتباع افغانستان به جزیره کیش و قوانین و مدارک مربوط به آن مطالبی را عنوان می کنیم که می تواند مفید باشد.

رزرو تور کیش

جزیره کیش مقصد بی نظیر برای سفر

کیش

جزیره کیش قطب گردشگری ایران به شمار می رود. سفر به این جزیره زیبا همیشه هیجان انگیز است. طبیعت بی نظیر این جزیره مرجانی و امکانات مناسب تفریحی از جاذبه هایی است که هر ساله گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به کیش جلب می کند. علاوه بر این، جزیره کیش، یک منطقه  آزاد تجاری است و این مساله باعث می شود که شرکت های داخلی و خارجی زیادی در آن به تجارت و کسب و کار بپردازند . فرقی نمی کند که برای تفریح و یا کار به کیش سفر می کنید. اگر تابعیت ایرانی نداشته باشید خوب است قوانین سفر به این جزیره را بدانید و از مدارکی که باید همراه داشته باشید آگاه باشید.

پاسپورت

پاسپورت، مدرکی است که تابعیت شما را مشخص می کند. هر شخصی برای ورود به دیگر کشورها نیاز به پاسپورت دارد و بدون پاسپورت در واقع  هویت بین المللی فرد شناخته نمی شود. اگر شخصی بدون پاسپورت وارد کشوری دیگر شود به جرم ورود غیرقانونی با او برخورد خواهد شد، مگر اینکه در کشور مقصد بعنوان مهاجر، و یا پناهنده خود را معرفی و وارد فرایند های مربوط به آن شود.

با توجه به این قوانین مشخص است که هیچ تبعه افغانی بدون داشتن پاسپورت نمی تواند وارد ایران شود و به هیچ نقطه از کشور حتی جزیره کیش سفر کند. داشتن پاسپورت برای تمامی تبعه افغان الزامی است. اما بغیر از پاسپورت مدرک مهم دیگری برای سفر به ایران و جزیره کیش لازم است و آن ویزا است.

ویزا

کیش

بطور خلاصه ویزا جواز ورود به کشورهای دیگر است.  ویزا با عنوان، مدت زمان و هدف مشخصی صادر می شود و برای دریافت آن حتما باید پاسپورت معتبر داشت. صدور ویزا و یا اجازه نامه ورود برای شهروندان هر کشوری بستگی به اعتبار و جایگاه بین المللی آن کشور دارد. بسیاری از کشورها براساس قراردادهایی لزوم دریافت ویزا برای سفر شهروندان یکدیگر را لغو کرده اند. شهروندان ایرانی هم برای سفر به حدود 50 کشور دنیا نیاز به دریافت ویزا ندارند اما برای سفر به بیشتر کشورها باید فرایند دریافت ویزا را طی کنند.

ویزای ایران

شهروندان بیشتر کشورهای دنیا از جمله افغانستان برای سفر به ایران نیاز به دریافت ویزا دارند. البته شهروندان 15 کشور از جمله سوریه به شرط پرواز مستقیم از دمشق، لبنان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان، بولیوی، مصر، ارمنستان، ونزوئلا، چین، هنگ‌کنگ، ماکائو، عراق و عمان تنها با داشتن گذرنامه‌ی معتبر می‌توانند مهر ورود به ایران را در پاسپورت خود دریافت کنند و برای مدت زمان مشخصی به ایران سفر کنند. برخی از کشورها نیز برای ورود به ایران می توانند ویزای فرودگاهی دریافت کنند که فرایند ساده و سریعی دارد. این کشورها عبارتند از: سوئیس، سوئد، سنگاپور، ژاپن، عمان، رومانی، کرواسی، قطر، قبرس، هلند، نیوزیلند و فرانسه.

هر شخص بنابر هدف خود از سفر به ایران برای نوع خاصی از ویزا اقدام می‌کند. هریک از انواع ویزا شرایط متفاوتی دارند و مدارک متفاوتی برای اخذ آن‌ها لازم است. برخی از این ویزاها عبارتند از ویزای توریستی، ویزای تحصیلی، ویزای حق کار و ویزای تجاری. ویزای ایرانی به مدت ۹۰ روز (۳ ماه) برای اتباع خارجی اعتبار دارد. کسانی که ویزا را دریافت می‌کنند می‌توانند به مدت ۳۰ روز در ایران اقامت داشته باشند.

تبعه ی کشور افغانستان برای ورود به ایران و سفر به کیش نیاز به دریافت ویزا دارند. اما راهی وجود که بتوان بدون ویزا و تنها با داشتن پاسپورت به جزیره کیش سفر کرد.

سفر اتباع افغانستان به جزیره کیش بدون ویزا

کیش

با وجود اینکه کیش جز خاک ایران است، اما به دلیل اینکه یک منظقه ی آزاد تجاری است، شهروندان دیگر کشورها برای ورود مستقیم به آن نیازی به دریافت ویزا ندارند و می توانند بدون نیاز به ویزا وارد جزیره شده و به مدت 14 روز در جزیره بمانند. این ویزا که یک ویزای توریستی است در فرودگاه و پس از دریافت اطلاعات مسافر، نام هتل و سایر مدارک ارائه می شود. البته این ویزا قابلیت تمدید تا 30 روز را نیز دارد ، اما توجه کنید که این نوع سفر به کیش محدودیت دارد و نمی توانید از جزیره خارج و وارد مناطق دیگر ایران شوید.

سفر بدون ویزا برای اتباع دیگر کشورها از جمله افغانستان در صورتی امکان دارد که از مبدا خارج از ایران مستقیما به جزیره کیش انجام شود. ولی در صورتی که بعنوان مسافر بخواهید از دیگر شهرهای ایران به جزیره کیش سفر کنید حتما باید ویزای معتبر ایران را داشته باشید.

سفر به کیش برای اتباع افغانستانی ساکن ایران

آنچه تا کنون گفته شد، مربوط به تبعه افغانستانی است که قصد دارند از خارج از ایران بعنوان گردشگر و یا برای کار و تجارت به جزیره ی کیش سفر کنند. همانطور که گفته شد این افراد با داشتن پاسپورت معتبر و حتی بدون داشتن ویزا نیز می توانند برای تجارت و یا تفریح به جزیره ی کیش سفر کنند.

 اما بسیاری از تبعه ی افغانستانی که در ایران حضور دارند، بعنوان پناهنده و مهاجر شناخته می شوند و ممکن است مدارک شناسایی از جمله پاسپورت نداشته باشند. شرایط برای سفر این افراد محدودیت هایی دارد و مدارکی که برای سفر لازم دارند متفاوت است. هر تبعه افغان که بدون مدارک شناسایی وارد ایران می شود، بعد از ورود باید حتما اقدام به مدرک مهمی به نام  کارت آمایش اتباع کند.

کارت آمایش

کیش

کارت آمایش اتباع  مدرکی است که به منظور احراز هویت اتباع خارجی و مهاجران صادر شده و در هر دوره یک ساله تمدید می شود. اتباع افغانستانی که در ایران به عنوان پناهنده شناخته می شوند، باید برای زندگی و اقامت قانونی در ایران کارت آمایش یا گذرنامه موقت داشته باشند تا حق اقامت قانونی را گرفته و از حقوق شهروندی برخوردار شوند.

پاسپورت دومینیکا

کارت آمایش برای دریافت خدماتی مانند کار، تحصیل و خدمات پزشکی لازم است اما این کارت برای سفر بین شهرهای ایران کافی نیست و اتباع افغان برای خروج  از شهری که در آن اقامت دارند و ورود به دیگر شهرها نیاز به دریافت برگه تردد دارند. به این ترتیب صرفا با کارت آمایش نمی توان از داخل ایران به جزیره کیش سفر کرد و این کار نیازمند دریافت مجوز جداگانه ویژه ای است. تبعه افغان ساکن ایران، برای سفر به دیگر نقاط  کشور، از جمله جزیره کیش، با داشتن کارت آمایش می توانند درخواست مجوز سفر کرده و برگه تردد به جزیره ی کیش را دریافت کنند.

 اقامت غیرقانونی و جریمه آن

بعد از سفر به جزیره کیش اگر به هر دلیلی قصد اقامت بیش از مدت تعیین شده در ویزای تفریحی یا کاری خود در این جزیره را دارید، بهتر است نسبت در زمان مناسب ویزای خود را تمدید کنید. در صورتی که تاریخ اعتبار ویزای شما تمام شده باشد و جزیره را ترک نکرده باشید، اقامت شما غیرقانونی محسوب شده و باید جریمه پرداخت کنید. اتباع خارجی که به‌صورت غیرمجاز در جزیره اقامت داشته باشند، موظف به پرداخت مبلغی معادل نود هزار تومان ( ۹۰۰۰۰۰ ریال) به ازای هر یک روز اقامت غیرقانونی می‌باشند. البته این مبلغ و قانون مربوط به آن ممکن است با توجه به زمان و شرایط تغییر کند.

پروانه اشتغال و اقامت

 کیش

قوانین سفر به قصد کار و فعالیت اقتصادی به جزیره کیش برای اتباع خارجی متفاوت است. جزیره کیش با توجه به شرایط مناسبی برای کار و فعالیت های تجاری دارد، پذیرای بسیاری از اتباع سایرکشورها برای سرمایه  گذاری و کار است. تبعه افغانی که با هدف کار و یا فعالیت تجاری وارد جزیره کیش می شوند،می توانند با ارائه مدارک لازم، اقامت یک تا پنج ساله جزیره کیش را دریافت کنند.اگر بعنوان تبعه افغان قصد اقامت و کار کردن در جزیره کیش را دارید، در اولین قدم موظف به اخذ پروانه اشتغال هستید. برای دریافت پروانه اشتغال شما می‌بایست به سازمان مدیریت کار و خدمات اشتغال مراجعه کرده و مدارکی تحت عنوان درخواست کارفرما (به‌صورت کتبی) و مجوز فعالیت اقتصادی را ارائه دهید.

آخرین نکته برای سفر اتباع افغانستان به کیش

منطقه آزاد کیش با توجه به شرایط مناسبی که دارد، مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. آگاهی از قوانین و مدارک لازم برای تبعه افغان برای داشتن سفری دلپذیر و اقامتی مناسب و کارآمد ضروری است. اگر تبعه کشور افغان هستید، با هر هدفی که به کیش سفر می کنید می توانید با رعایت قوانین و همراه داشتن مدارک لازم، از سفر به این جزیره زیبا لذت ببرید و براحتی از امکانات بی نظیر آن استفاده و در کنار آن به کسب و کار خود بپردازید.

منطقه آزاد کیش با تمامی امکانات طبیعی و رفاهی و تفریحی، همچنان که  میزبان گردشگران ایرانی است، پذیرای اتباع دیگر کشورها از جمله شهروندان افغانستانی بدون هیچ محدودیت و تفاوت و تبعیضی است. با توجه به آنچه گفته شد، تبعه عزیز افغانستانی می توانند با رعایت قوانین و مدارک لازم به این جزیره زیبا سفر کرده و از امکانات تفریحی و رفاهی موجود استفاده و یا با استفاده از فضای مناسب منطقه آزاد تجاری به اشتغال، کسب و کار و فعالیت های اقتصادی بپردازند. برای داشتن سفری راحت به جزیره کیش، اتباع محترم افغان می توانند در سایت سه کلیک علاوه بر خرید بلیط هواپیمای کیش؛ انواع تورکیش با امکانات ویژه، شامل بهترین هتل ها، ترانسفر اختصاصی و گشت ها و تفریحات جزیره را بصورت آنلاین خریداری و از سفر به نگین زیبای خلیج فارس لذت ببرند.

نظرات کاربران