Amsterdam

حمل و نقل در آمستردام؛ دوچرخه سواری یا تراموا؟

Amsterdam

معمولاً یکی از نگرانی‌ها در سفرهای خارجی دسترسی به جاذبه‌های دیدنی و حمل‌ونقل در شهر است. هم از بابت پیدا کردن آدرس‌ها و هم هزینه آن. خوشبختانه وجود گوشی‌های همراه و اینترنت پیدا کردن آدرس از روی نقشه را بسیار آسان نموده و حتی می‌توان نقشه خطوط مترو یا اتوبوس یک شهر را قبل از حرکت در هتل بررسی کرد. اما انتخاب بهترین وسیله حمل‌ونقل که متناسب با بودجه سفر باشد، نکته حائز اهمیتی است. استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی همیشه گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. در این میان برخی شهرهای اروپایی مانند آمستردام وجود دارند که تنها با اجاره‌ی یک دوچرخه می‌توانید شهر را بگردید و از هوای مطبوع هم لذت ببرید. البته سیستم حمل و نقل در آمستردام شبکه کاملی از انواع وسایل حمل‌ونقل عمومی را شامل می‌گردد که مسافران برای دسترسی به نقاط مختلف شهر می‌توانند از آنها استفاده کنند.

بلیط هواپیما آمستردام را رزرو کرده اید؟

چگونه آمستردام را بگردید؟

مرکز شهر آمستردام را پیاده و قدم‌زنان می‌توان کاوش کرد و یا مانند مردم محلی یک دوچرخه کرایه کرد و در شهر رکاب زد. این شهر با بیش از 200 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری، یکی از امن‌ترین شهرها برای گشت‌و‌گذار با دوچرخه همراه کودکان است. همچنین در کنار دوچرخه، سیستم حمل و نقل در آمستردام شبکه گسترده‌ای از مترو، اتوبوس، تراموا، کشتی و قطار را شامل می‌شود. برای گردشگران معمولاً تراموا متداول‌ترین راه دسترسی به اکثر نقاط دیدنی شهر است. 

تراموا آسان‌ترین روش حمل و نقل در آمستردام

یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌های حمل و نقل در آمستردام، تراموا است. این وسیله‌نقلیه از محبوب‌ترین راه‌های دسترسی به بیشتر جاذبه‌ها و دیدنی‌های آمستردام برای گردشگران است. از آنجایی که بیشتر جاذبه‌های دیدنی آمستردام در مرکز این شهر متمرکز شده‌اند، احتمالا در سفرتان به این شهر حداقل یک‌بار سوار تراموا خواهید شد. بیشتر خطوط تراموا در آمستردام از ایستگاه مرکزی حرکت می‌کنند. از این ایستگاه یک سری ترامواهای شرقی و جنوبی حرکت می‌کنند و سری دیگر به سمت غرب و شمال شهر می‌روند. ساعت حرکت ترامواها در روزهای هفته از 6 صبح تا حدود نیمه شب خواهد بود.

در هر ایستگاه می‌توانید از روی نقشه‌های موجود، نقشه خط و جدول زمانی حرکت ترامواها را چک نمایید. یکی از مزیت‌های ترامواها برای مسافرینی که کودک به همراه دارند وجود قسمت‌های مشخص برای پارک کالسکه است. خط 2 تراموای آمستردام که از جاذبه‌های دیدنی پارک وندل، کانال‌ها، موزه ریکس و موزه ون‌گوگ می‌گذرد، یکی از زیباترین مسیرهای تراموا در پایتخت هلند است.

مترو در آمستردام

The subway in Amsterdam

از تراموا سریع‌تر در آمستردام مترو است. اما خطوط مترو به گستردگی تراموا نیست. برای بازدید از حومه شهر مترو یکی از بهترین وسایل حمل و نقل در آمستردام است، در حالی که تراموا ساده‌ترین گزینه برای رفت‌و‌آمد به مرکز شهر است.

کشتی در آمستردام

برای رفت‌و‌آمد در آمستردام چندین سرویس کشتی محلی وجود دارد که از رودخانه IJ عبور می‌کند و مرکز شهر را به آمستردام نورد متصل می‌کند. یکی از محبوب‌ترین مسیرهای حمل‌و‌نقل با کشتی، مسیر 5 دقیقه‌ای به Buiksloterweg است که هر چند دقیقه یک‌بار کشتی‌ها حرکت می‌کنند. در ایستگاه‌های کشتی، یک ساعت شمار معکوس که مقصد و زمان باقی‌مانده تا حرکت کشتی بعدی را نشان می‌دهد، قرار دارد.

تاکسی؛ گزینه اقتصادی برای حمل و نقل در آمستردام

هزینه حمل و نقل در آمستردام با تاکسی همانند کشورهای دیگر گران است بنابراین بین گردشگران محبوبیت چندانی ندارد. در این شهر تاکسی‌های خطی وجود ندارند و برای رفت‌و‌آمد با تاکسی، می‌بایست از قبل با شرکت‌های تاکسی‌رانی تماس بگیرید و یک تاکسی رسمی رزرو کنید. البته خارج از هتل‌ها معمولاً تاکسی‌های مجاز برای جا‌به‌جایی مسافران با پلاک آبی خواهید یافت که هزینه آن‌ها براساس تاکسی‌متر محاسبه می‌گردد.

انواع بلیط حمل و نقل در آمستردام

برای پرداخت هزینه حمل و نقل در آمستردام چندین نوع بلیط وجود دارد که برای اولین‌بار ممکن است استفاده از آنها گیج‌کننده باشد، در ادامه برای اطلاعات بیشتر چند مدل از پرکاربردترین بلیط‌ها را معرفی خواهیم نمود.

OV-CHIPKAART

OV-CHIPKAART

این کارت‌های حمل‌و‌نقل عمومی قابل تهیه از پیشخوان‌های حمل‌و‌نقل عمومی بوده و قابلیت شارژ مجدد دارند. دستگاه‌های فروش بلیط در ایستگاه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها و دکه‌های روزنامه‌فروشی این کارت‌ها را بدون اعتبار اولیه می‌فروشند و قبل از سفر می‌بایست اعتبار آنها را شارژ نمایید. گردشگران معمولاً این کارت‌ها را برای چند روز یا به صورت یک‌بار مصرف تهیه می‌کنند. OV-chipkaart در تمام وسایل حمل و نقل عمومی آمستردام قابل استفاده هستند.

GVB DAY TICKET

این نوع بلیط به شما امکان سفر در سراسر آمستردام، در روز و شب و با کلیه وسایل حمل و نقل عمومی در آمسترام فراهم می‌کند. بلیط‌های روزانه GVB تا 24 ساعت پس از اولین ورود معتبر خواهد بود. نکته مهم این است که این نوع بلیط تنها در مترو، تراموا و اتوبوس GVB معتبر هستند، نه در اتوبوس‌های منطقه‌ای Connexxion و EBS یا در قطار. همچنین در رفت‌و‌برگشت از فرودگاه شیپول معتبر نیست. بلیط‌های روزانه GVB در دفاتر فروش بلیط GVB، دستگاه‌های فروش بلیط در سکوهای مترو، برخی هتل‌ها، مراکز اطلاعات گردشگری و یا از طریق راننده ترامواها قابل خریداری است. هزینه این بلیط‌ها برای کودکان 4 تا 11 ساله یک سوم هزینه بلیط بزرگسالان و مقرون‌به‌صرفه است. 

GVB MULTI-DAY TICKET

این بلیط‌ها همان GVB هستند با تفاوت اینکه به صورت چند روزه مانند 48 ساعت، 72 ساعت، 96 ساعت تا 7 روز فروخته می‌شوند و نمی‌توان آن را در تراموا خریداری کرد. می‌توانید آن را از دفاتر فروش بلیط GVB، دستگاه‌های فروش بلیط در سکوهای مترو، برخی از هتل‌ها و مراکز اطلاعات گردشگری خریداری کنید.

بلیط مسافرتی حمل و نقل در آمستردام

بلیط‌های مسافرتی آمستردام از یک تا سه روز اعتبار دارند و شامل سفر با تمام وسایل حمل و نقل عمومی در آمستردام از جمله ترانسفر فرودگاه شیپول با قطار یا اتوبوس است. لازم به ذکر است که بلیط‌های مسافرتی، روزانه اعتبار دارند نه 24 ساعته. مثلا اگر برای اولین‌بار از آن در عصر استفاده کنید، همان شب منقضی می‌شود. بنابراین بهتر است از این بلیط‌ها اولین‌بار در صبح استفاده کنید.

کارت شهر آمستردام

Amsterdam city card

برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری آمستردام، مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه کارت شهر I Amsterdam است. این کارت‌ها از 24 ساعت تا 96 ساعت اعتبار دارند و شامل ورود به بیش از 40 جاذبه گردشگری آمستردام و موزه علاوه بر حمل‌و‌نقل عمومی نامحدود، سفر دریایی رایگان در کانال و تخفیف در رستوران‌ها، بلیط‌های تئاتر و غیره است.

سیستم حمل و نقل در آمستردام از فرودگاه 

فرودگاه شیپول در 20 کیلومتری جنوب غرب آمستردام واقع شده است و گزینه‌هایی مانند قطار، اتوبوس، شاتل هتل و تاکسی از این فرودگاه به شهر وجود دارد.

 قطار از SCHIPOL سریع ترین روش حمل و نقل در آمستردام

سریع‌ترین راه برای رسیدن به آمستردام از فرودگاه شیپول، قطار است. ایستگاه قطار Schipol در زیر فرودگاه واقع شده که در مدت زمان 15 تا 20 دقیقه مسافران را به ایستگاه مرکزی می‌رساند. این ایستگاه حدود 10 قطار بین ساعت 6 صبح تا 1 بامداد دارد که در هر ساعت از شبانه‌روز حرکت می‌کنند. بلیط این قطار را از باجه بلیط در سالن ورودی و سکوی قطار می‌توان خریداری کرد. 

اتوبوس از SCHIPOL به آمستردام

هر 15 دقیقه یک‌بار از ساعت 5 صبح تا 00:30 صبح اتوبوس‌های آمستردام از ایستگاه B9 خارج از سالن ورودی حرکت می‌کنند. زمان رسیدن اتوبوس‌ها از فرودگاه تا شهر حدود 30 دقیقه است. اتوبوس اکسپرس فرودگاه آمستردام به ایستگاه الندزگراخت (نه به ایستگاه مرکزی آمستردام) می‌رود. اگر در محله موزه اقامت دارید، این اتوبوس‌ها بهترین گزینه حمل‌و‌نقل در آمستردام است.

SCHIPOL HOTEL SHUTTLE

SCHIPOL HOTEL SHUTTLE

یکی از گزینه‌های حمل و نقل در آمستردام از فرودگاه شیپول، شاتل هتل است که مسافران را مستقیماً به درب هتل می‌رساند. شاتل‌ها 8 نفره هستند و هر 30 دقیقه از 6 صبح تا 9:30 شب از ایستگاه اتوبوس A7 خارج از سالن ورودی حرکت می‌کنند. طول مسیر از فرودگاه به آمستردام با شاتل حدود 30 تا 45 دقیقه بسته به ترافیک و تعداد توقف در هتل‌ها است. 

تاکسی از فرودگاه به آمستردام

هزینه حمل و نقل در آمستردام با تاکسی از فرودگاه حدود 45 تا 50 یورو است. زمان سفر با تاکسی بسته به ترافیک تقریباً 25-45 دقیقه خواهد بود و ایستگاه تاکسی دقیقاً خارج از سالن ورودی قرار دارد.

در آخر

سیستم گسترده حمل و نقل در آمستردام به شما این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی از هزینه‌های رفت‌و‌آمد و در سریع‌ترین زمان به بازدید جاذبه‌های دیدنی و گشت‌و‌گذار در شهر بپردازید. مردم محلی در این شهر اکثراً برای جابجایی‌ها از دوچرخه استفاده می‌کنند که شما نیز در سفر می‌توانید با کرایه دوچرخه سراسر شهر را رکاب بزنید و از مناظر لذت ببرید. هزینه وسایل حمل و نقل عمومی در آمستردام مقرون‌به‌صرفه بوده و تنها تاکسی‌ها به سبب اینکه از قبل باید رزرو شوند هزینه زیادی دارند. 

نظرات کاربران