Museums of Mushirab

معروف ترین موزه های دوحه؛ از توهم در موزه تا موزه الثریا

برای خیلی از گردشگران موزه‌گردی در سفر، کار خسته کننده‌ای به نظر می‌رسد؛ در صورتی که این تصور اشتباه است. شما با رفتن به موزه‌های آن شهر در مدت زمان کوتاهی با فرهنگ، تاریخ و اصالت مقصد موردنظرتان آشنا خواهید شد. حال، اگر این مقصد، شهر زیبا و اصیل دوحه باشد که حتما باید یک موزه را انتخاب کنید. حتما می‌پرسید چرا؟ما 8 مورد از باحال‌ترین و معروف ترین موزه های دوحه را آماده کردیم تا با آنها آشنا شوید و در برنامه‌ریزی‌های سفرتان یکی را بگنجانید. هر چند که با دانستن کمی درباره هر کدام بیشتر از یک موزه را انتخاب خواهید کرد.

8 مورد از معروف ترین موزه‌ های دوحه

در هنگام رزرو بلیط هواپیما، رفتن به یکی از موزه‌ها را در برنامه خود قرار دهید؛ برای یکبار هم که شده خلاف قاعده تصورتان حرکت کنید؛ مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد!

1)  موزه 3-2-1 المپیک دوحه؛ جدیدترین و بی نظیر در جهان

دوحه

موزه ورزش و المپیک 3-2-1 قطر که به تازگی در اواخر مارس 2022 افتتاح شد، بزرگترین موزه در نوع خود در جهان است و قطعاً یکی از معروف ترین موزه های دوحه است. در داخل این موزه هفت گالری وجود دارد که بخش‌های مختلفی مانند المپیک و تاریخ و وقایع مربوط به آن را در برمی‌گیرد. در کنار آن از رویدادهای مهم ورزشی در قطر که تا به امروز برگزار شده است نیز می‌توانید گالری‌های جالبی را نظاره‌گر باشید.

در حال حاضر این موزه را می‌توان در دو بخش تصور کرد؛ بخشی با عنوان «فوتبال برای همه، همه برای فوتبال» که منحصرا به جام جهانی فوتبال پرداخته است و جذابیت‌های آن را به معرض نمایش کشیده و بخش دیگر با عنوان «جاده دوحه» که » شما را به سفری از اولین بازی‌های جام جهانی فوتبال در سال 1930، تا فینال در ورزشگاه لوسیل می‌برد. بخش‌های دیگری نیز در دست راه‌اندازی است که در نوع خود جالب خواهند بود. اگر ورزشکار هستید یا طرفدار فوتبال، حتما از این موزه دیدن کنید.

  • ساعات بازدید: شنبه تا پنج شنبه از 9 صبح تا 7 بعد از ظهر؛ جمعه ساعت 13:30 تا 7 بعد از ظهر
  • آدرس: استادیوم بین المللی خلیفه، Aspire Zone
  • هزینه ورودی: 100 ریال قطر، برای کودکان زیر 16 نیز رایگان است.

2)  در موزه افلاک نما الثریا به آسمان شب سفر کنید!

موزه‌ای که به‌خاطر مجموعه ستاره‌های هفت خواهران نام‌گذاری شده است، موزه افلاک‌نمای الثرایا (Al Thuraya Planetarium) از معروف ترین موزه های دوحه، مخصوص عاشقان آسمان شب و ستاره‌ها است. در اینجه می‌توانید یک تور علمی درباره فضا و ستاره‌ها داشته باشید با لنزهای دستی و تلسکوپ‌های مختلف آشنا شوید. حتی درباره ستاره‌شناسان معروف دنیا و عرب مانند البطانی نیز اطلاعات جالبی کسب خواهید کرد.

بیشتر گردشگران به خاطر برنامه‌هایی که در این موزه برگزار می‌شود از آن دیدن می‌کنند. نمایش فیلم در گنبد و همچنین نمایش‌هایی با موضوعات ستارگان، کیهان و کهکشان راه شیری که خیلی زیبا و جالب هستند.

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح تا 8 شب باز است.
  • آدرس: دهکده فرهنگی کاتارا، althuraya.katara.net
  • هزینه ورودی: رایگان

3)  موزه هنرهای مدرن عرب شما را شگفت‌زده می‌کند.

دوحه

یکی از معروف ترین موزه های دوحه، هنرهای مدرن است که بیش از 9000 اثر هنری را در خود جای داده است. جالبی این موزه تغییرات نمایشگاه‌های آن است؛ به این معنی که با هر بار بازدید چیزهای جدید و متفاوتی را خواهید دید.

مجموعه دائمی این موزه در طبقات بالایی در پنج گالری قرار دارد که به موضوعات مختلف پرداخته است: زنان در جامعه، پرتره‌های جوامع در حال تغییر، وقایع تاریخی، واژگان جدید در زمینه‌های پس از استقلال، ریاضیات، موزاییک و اختراعات مختلف در این مجموعه به شکل‌های مختلف به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

در حال حاضر در این موزه چهار نمایشگاه جدید بازگشایی شده که یکی از یکی بی‌نظرتر و جالب‌تر است. در یک نمایشگاه به هنر معاصر قطر یعنی آثار هنرمندان سابق ایستگاه آتش نشانی می‌پردازد و نمایشگاه‌های دیگر به ویدیوهای تخیلی-تاریخی، آثار هنرمند سنگاپوری هو تزو نین و نقاشی‌های قرن 18 و همچنین آثار مربوط به افسانه تیپو سلطان پرداخته می‌شود. خلاصه که تماشای هنرهای مدرن در یکی از معروف ترین موزه های دوحه، برعکس، شما را به دنیای جدید می‌برد.

  • ساعات بازدید: از یکشنبه تا پنجشنبه 9 صبح تا 7 بعد از ظهر؛ جمعه ساعت 13:30 تا 7 بعد از ظهر.
  • آدرس: شهر آموزش دوحه
  • هزینه ورودی: برای بزرگسالان 50 ریال قطر و کودکان زیر 16 سال رایگان است.

4)  موزه های مشیرب؛ چهار موزه در یکی

با رفتن به یکی از معروف ترین موزه های دوحه یعنی موزه‌های مشیرب به جای یکی چهار تا موزه را همزمان ببینید. بله، این موزه در اصل چهار موزه در یک است و در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند.

با تقسیم در چندین خانه میراثی با موضوعی متفاوت، در مورد برده داری در خانه بن جلمود خواهید آموخت.  همچنین، تاریخچه نفت در قطر، دگرگونی مشیرب در خانه محمد بن جاسم و زندگی سنتی قطری در خانه رادوانی را خواهید دید.

در حال حاضر، خانه بن جلمود یکی از جذاب‌ترین نمایشگاه‌ها است. در این خانه از طریق نمایش‌ها با تنوع ریشه‌های قطر از طریق مهاجرت انسان‌های ماقبل تاریخ و میراث ژنتیکی و همچنین توسعه پزشکی شخصی‌سازی شده آشنا می‌شوید.

  • ساعات بازدید: دوشنبه تا پنج شنبه، 9 صبح تا 5 بعد از ظهر؛ جمعه ساعت 15 الی 9 بعد از ظهر
  • آدرس: نزدیک سوق واقف
  • هزینه ورودی: رایگان

5)  موزه توهمات؛ عکس‌های جالبی خواهید گرفت!

توهم در معروف ترین موزه های دوحه

تابحال عکس‌هایی را در اینترنت دیده‌اید که شخصی در یک طرف کوچکتر دیده می‌شود یا انگار بر روی سقف عکس گرفته است. اگر دوست دارید از این مدل عکس‌ها داشته باشید و برایتان جالب است بدانید که این‌ها چطوری هستند؛ سری به موزه توهمات دوحه بزنید. از معروف ترین موزه های دوحه که با اتاق‌های فراوانش تجربه‌ای باحال و فراموش نشدنی به همراه یک سری عکس دیدنی برای شما به وجود می‌آورند.

  • ساعات بازدید: شنبه تا پنجشنبه 9 صبح تا 10 شب؛ جمعه ساعت 13 الی 10 شب.
  • آدرس: خلیج عربی
  • هزینه ورودی: 80 ریال قطر و برای کودکان زیر 16 سال 60 ریال و خانوادگی 220 ریال

6)  موزه هنرهای اسلامی؛ با دید دیگری به اسلام نگاه کنید.

موزه هنرهای اسلامی پس از بسته شدن به دلیل بازسازی در سال گذشته، سرانجام درهای خود را در 5 اکتبر بازگشایی کرد. یکی از معروف ترین موزه های دوحه که به اندازه موزه ملی قطر مشهور و پرطرفدار است. این موزه با یک معماری اسلامی زیبا در زمینی احیا شده ساخته شده است؛ همه افراد بیشتر جلب مهماری و بنای این ساختمان می‌شوند. درون موزه نیز همانطور که از نامش پیداست، آثار هنری-اسلامی از سال 600 میلادی تا قرن نوزدهم به معرض نمایش گذاشته شده است. 

  • ساعات بازدید: شنبه تا پنج شنبه 9 صبح تا 7 بعد از ظهر؛ جمعه ساعت 13:30 تا 7 بعد از ظهر.
  • هزینه ورودی: برای بزرگسالان 100 ریال و کودکان زیر 16 سال رایگان

7)  موزه ملی قطر؛ حتما و واقعا باید به دیدن این موزه بروید.

معروف ترین موزه های دوحه

اگر در سفر با تور قطر، فقط می‌توانید از یک موزه دیدن کنید؛ آن قطعا موزه ملی قطر است. احتمال در حین گذر از منطقه کورنیش ساختمانی عجیب شبیه به یک گل رز صحرا ببینید که به نظرتان خیلی جالب و زیبا خواهد بود. این احتمال دلیل کافی برای کنجکاوی و رفتن شما به این ساختمان باشد ولی بهتر است بدانید که این مکان یکی از معروف ترین موزه های دوحه یعنی موزه ملی قطر را در خود جای داده است.

موزه ملی قطر یک نمای کلی از تاریخ این کشور، از زمین شناسی و حیات وحش گرفته تا زندگی در صحرا و دریا به شما ارائه می‌دهد. مرکز موزه همچنین محل کاخ اصلی شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی است که بازسازی شده است.در حال حاضر، دو نمایشگاه موقت فوق‌العاده برای شما وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

  • ساعات بازدید: شنبه تا پنج شنبه 9 صبح تا 7 بعد از ظهر؛ جمعه ساعت 13:30 تا 7 بعد از ظهر
  • هزینه ورودی: بزرگسالان 100 ریال قطر و کردکان زیر 16 سال رایگان است.

8) موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی

یک مجموعه واقعی از کنجکاوی‌ها در موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی، که دارای مجموعه خصوصی شیخ فیصل است، در انتظار شماست. بیش از 30000 شی در اینجا به نمایش گذاشته شده و شما می‌توانید تمام روز را به تماشای اطراف بگذرانید و هنوز وقت کافی در اینجا به عنوان یکی از معروف ترین موزه های دوحه نداشته باشید.

11 اتاق وجود دارد که بر موضوعاتی مانند سلاح، فسیل و فرش تمرکز دارد که از دوران ژوراسیک تا عصر مدرن را در بر می‌گیرد. حتی یک خانه کامل سوریه‌ای وجود دارد که در سال 2014 از دمشق آجر به آجر آورده شده است.

  • ساعات بازدید: دوشنبه تا پنج شنبه 9 صبح تا 5 بعد از ظهر؛ جمعه از ساعت 14 تا 19؛ شنبه 10 صبح تا 6 بعد از ظهر
  • آدرس: Al Samriya Estate
  • هزینه ورودی: بزرگسالان 50 ریال، دانش آموزان 30 ریال و کودکان زیر 12 سال رایگان است.

نکته جالب درباره موزه گردی در دوحه

اگر قصد دارید در یک روز از تعداد زیادی موزه در دوحه بازدید کنید، حتماً اتوبوس مثاف را انتخاب کنید. چراکه، خدمات شاتل رایگان بین مثاف انجام می‌شود: موزه هنرهای مدرن عرب، کتابخانه ملی قطر، ایستگاه آتش نشانی دوحه، موزه ملی قطر و موزه هنر اسلامی. این مسیر در ساعات کاری موزه‌های قطر انجام می‌شود و کاملا در دسترس است.

کلام آخر

سفر به دوحه می‌تواند به اندازه دبی جذاب و به یاد ماندنی باشد. کافی است تا کمی برنامه‌هایتان را تغیرر دهید و موزه‌گردی را نیز در آن بگنجانید. ما سعی کردیم معروف ترین موزه های دوحه را پوشش دهیم تا تصمیم گیری برای شما راحت باشد.  

نظرات کاربران