A shopkeeper at Cafe Haven

معروف ترین غذاهای دوحه؛ 10 تا از غذاهای بهشتی عربی با عطر ادویه‌ها

غذای های معروف دوحه

سفر به دوحه چیزی کمتر از دبی ندارد؛ ساختمان‌های مدرن، مراکز خرید مملو از برندهای خارجی و حتی جاهای دیدنی آن می‌تواند یک تعطیلات خوب را برای شما رقم بزند. اما، امروز ما قصد داریم تا شما را با یکی از مهمترین بخش‌های سفر به دوحه یعنی شکم‌گردی آشنا کنیم. در این شهر هم همانند دبی، رستوران‌های مجلل زیادی وجود دارد که غذاهای بین‌المللی را سرو می‌کنند؛ اما لذت سفر به امتحان کردن غذاهای محلی مقصد است.برای پیدا کردن معروف ترین غذاهای دوحه، سری به رستوران‌های محلی در گوشه و کنار این شهر بزنید. جایی که خورشت‌های لذیذ خانگی را با ادویه فراوان تا دسرهای لطیف و خوشمزه را روی میز شما می‌گذارند و حتما ارزش امتحان کردن را دارند.

غذاهای دوحه چه ویژگی دارند؟

در طی قرن‌ها، غذاهای قطری تحت تأثیر کشورهای شام، شمال آفریقا، شبه قاره هند و همچنین فرهنگ بادیه نشینان عشایری قرار گرفته است. در حال حاضر، نتیجه این تغییرات یک غذای خوشمزه پر از طعم‌های پیچیده با ترکیبی از تکنیک‌های پخت آهسته و البته مملو از ادویه‌ها است. امتحان کردن غذاهای دوحه، می‌تواند بهترین بخش سفر شما باشد.

معروف ترین غذاهای دوحه کدامند؟

ما فهرستی از غذاهای سنتی و محبوب قطری را که مردم محلی دوست دارند و از آن مهمتر کجا می‌توانید این غذاها را پیدا کنید را گردآوری کرده‌ایم.

1) سالونا در رستوران والیما؛ غذای راحت عربی شبیه آبگوشت یا خورشت خودمان

Salona in Valima restaurant

سالونااز معروف ترین غذاهای دوحه و یک خورش کلاسیک عربی است که اغلب مردم محلی دوحه برای شام خانوادگی آن را طبخ می‌کنند. این غذا به شکلی است که با هر چیزی که دم دستتان است، می‌توانید آن را درست کنید. اما معمولاً با گوشت گاو، بره یا ماهی به اضافه سبزیجات فصلی با طعم سیر و زنجبیل پخته می‌شود. می‌توان آن را شبیه به آبگوشت با تیلیت نان خورد یا شبیه خورشت با برنج نوش جان کرد.

Walima در رستوران پر زرق و برق و مدرن خود که با رنگ‌های روشن و رنگ‌های خاورمیانه مانند لامپ‌های شیشه‌ای رنگی تزئین شده است، این غذا و دیگر غذاهای قطری را سرو می‌کند. شیوه پخت سالونا در این رستوران بر پایه مرغ است که با برش‌های نازک نان تست سرو می‌شود؛ عطر و طعم این غذا را هیچ وقت فراموش نخواهید کرد.

آدرس: Mondrian Doha, West Bay Lagoon, Doha 24685, Qatar

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 18 الی 12 صبح

تلفن: +974 4045 5999

2) ورق عنب در رستوران باغ شیشه؛ شبیه به دلمه‌های برگ مو

برگ‌های مو شکم پر (دلمه) در اکثر غذاهای خاورمیانه رایج است، اما در بین معروف ترین غذاهای دوحه، جایگاه ویژه‌ای دارد. ورق عنب معمولا حاوی گوشت چرخ کرده گوساله یا بره و برنج است که با سیر، فلفل و گشنیز مخلوط می‌شود. سپس آن را با یک سس مخصوص می‌پزند و با تکه‌های لیمو سرو می‌کنند. از خوردن این غذا اصلا سیر نمی‌شوید.

رستوران باغ شیشا که در حیاط هتل La Cigale واقع شده است به شما این احساس را می‌دهد که از شلوغی مرکز شهر دوحه فرار کرده‌اید. فضای سرسبز و آبشارهای زیبا و دوست داشتنی، باعث می‌شود تا یک غذاهای خوشمزه عربی را با لذت تمام نوش جان کنید. هر چند که خیلی‌های این غذا را چیزی شبیه به فینگر فود یا میان وعده می‌دانند؛ اما برای ما ایرانی‌ها غذایی کامل و بهشتی است. راستی در این رستوران قهوه و قلیان هم پیدا می‌شود.

آدرس: La Cigale Hotel, 60 Suhaim Bin Hamad St, Doha, Qatar

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 7:30 صبح تا 1 بامداد با تغییرات فصلی

تلفن: +974 4428 8702

3) مجبوس در رستوران المنچاب؛ غذای ملی قطری را در محیطی مجلل امتحان کنید!

Majbus at Al Manchab restaurant

مجبوس غذای ملی قطر است که در سفر به دوحه باید آن را امتحان کنید. معمولاً با گوشت بره یا مرغ درست به آرامی پخته می‌شود تا عطر و طعمی خاص و خوشمزه به آن بدهد. این غذا روی برنح ریخته شده و همراه با سالاد و سس گوجه فرنگی خانگی سرو می‌شود. این یکی از آن غذاها است که اصلا نباید از دستش بدهید.

مجبوس از معروف ترین غذاهای دوحه را می‌توانید تقریباً در هر رستورانی در این شهر میل کنید، اما اگر می‌خواهید طعم اصیل آن را بچشید، به سراغ رستوران المنچاب بروید. این رستوران شیک، مجبوس معطری را سرو می‌کند که به آرامی پخته شده و روی آن رزماری است. دکوراسیون دنج با نیمکت‌های زیبا و پرتره‌های خانوادگی به اصالت واقعی می‌افزاید؛ دقیقا احساس می‌کنید که در یک خانه قطری غذا می‌خورید.

آدرس: Al Hazm Mall, Markhiya St, Doha, Qatar

ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 صبح تا 11 شب، جمعه از ساعت 13 تا 11 شب

تلفن: +974 3301 2286

4) مدروبا در کافه ایسیر؛ یک غذای ساده و پرطرفدار در ماه رمضان

مدروبا یک فرنی برنجی خوش طعم است که می‌توان آن را برای هر وعده غذایی میل کرد. با شیر، کره، هل و مرغ (گاهی با لوبیا) پخته می‌شود، سپس ساعت‌ها می‌جوشانند تا لطیف شود. هر مکان دستور غذای منحصر به فرد خود را دارد، اما تاپینگ ها اغلب شامل روغن هل یا پیاز سرخ شده است.

پیچ و خم حیاط‌ها و کوچه‌های سوق الوکره مکانی عالی برای خوردن این غذای سنتی است. کافه ایسیر در ساختمانی سفالی خنک در نزدیکی اسکله واقع شده است و طیفی از تنقلات و خوراکی‌های قطری، از جمله مادروبا مرغ خوشمزه سرو می‌کند. حتما امتحان کنید؛ می‌دانیم که بخش مهمی از هزینه سفر به دوحه به غذاها مربوط می‌شود، اما این دسرها و غذاها را نمی‌توان امتحان نکرد.

آدرس: Souq Al Wakrah, Al Wakrah Seafront, Doha, Qatar

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 7:30 صبح تا 11:30 شب

تلفن: +974 4488 5199

5) کوسا محشی در رستوران خانگی الشامی؛ کدو شکم‌پر و خوشمزه

Kusa Mohashi at Al-Shami's home restaurant

کوسا محشی از معروف ترین غذاهای دوحه است. در واقع، همان کدو حلوایی خاورمیانه‌ای است که با گوشت چرخ کرده و سبزیجات پر شده و با جعفری و نعنا چاشنی می‌شود. همچنین می‌توانید این غذا را در بسیاری از رستوران‌های دوحه پیدا کنید که از نخود به جای گوشت استفاده می‌کنند تا گیاه‌خواران هم بتوانند لذت خوردن این غذا را امتحان کنند. پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خوردن آن را در سس گوجه فرنگی یا ماست آغشته کنید.

رفتن به ناهار خوری در رستوران خانه الشامی اغلب منجر به یک تجربه منحصر به فرد می‌شود. این رستوران مانند یک چادر سنتی بربر، با پارچه آویزان شده از سقف و یک فواره مرمر تزئین شده است. کوسا محشی اصیل را می‌توانید در این رستوران نوش جان کنید در کنار فرهنگ عربی!

آدرس: Salwa Rd, Doha, Qatar

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 7 صبح تا نیمه شب

تلفن: +974 4450 1117

6) لقمات در چای حلب؛ دونات به سبک قطری

دسری که در همه جای قطر وجود دارد، لقمات (Luqaimat)، کوفته‌هایی شیرین با طعم هل و زعفران هستند که سرخ شده و با شربت شکر، آغشته می‌شوند (کمی شبیه به دونات). یک لقمات تازه و خوشمزه از بیرون ترد و در داخل نرم است.

چای هالیب لقمات را در طیف خیره کننده‌ای از طعم‌ها ارائه می‌دهد؛ از خرمای نسبتا سنتی گرفته تا طعم‌های شکلاتی اسنیکرز. دکوراسیون این کافه شبیه به یک چایخانه سنتی عربی است و لقمات شما به خوبی با یک فنجان قهوه عربی قوی سرو می‌شود. خوردن آن شما را به بهشت می‌برد!

آدرس: Mall of Qatar, Street 605, Al Gharaffa, Doha, Qatar

ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح تا 11 شب، پنجشنبه از ساعت 9 صبح تا 12 صبح، جمعه از ساعت 1 بعد از ظهر تا نیمه شب

تلفن: +974 5000 1799

7) ام علی در کافه کاراکی؛ دسر کلاسیک با طعم مصری

Umm Ali at Karaki Cafe

ام علی نوعی دسر است که قدمت آن بیشتر به مصر برمی‌گردد، اما قطر نسخه خود را به همان اندازه خوشمزه دارد. دسر ام علی شبیه پودینگ نان است که با کشمش، آجیل خرد شده و شیر پرچرب درست می‌شود و تا زمانی که قهوه‌ای و ترد شود، اجازه می‌دهند تا بیشتر پخته شود. در نهایت با پاشیدن مقداری پودر دارچین یکی از شیرینی‌ترین و خوشمزه‌ترین دسرهای دوحه را در جلوی شما می‌گذارند.  

کافه کاراکی را به خاطر چای شیرین کاراک خوشمزه‌ای که در آن تخصص دارد، به این نام گذاشتند؛ اما در دسرها و شیرینی‌ها هم دست کمی ندارد. دسر ام علی از معروف ترین غذاهای دوحه در کاراکی به شکل خامه‌ای و بزرگ با مقدار زیادی میوه های خشک و ترکیبی زیبا از ادویه جات معطر سرو می‌کنند.

آدرس: Andalucia Way, Building B12 Medina Centrale, The Pearl, Doha, Qatar

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 1 بامداد (تا نیمه شب یکشنبه ها)

تلفن: +974 4437 8477

8) خنفروش در کافه هاون؛ شیرینی سرخ شده معطر

خنفروش چیزی بین بیسکویت و کیک است؛ خمیری که با گلاب و زعفران مخلوط و قبل از سرو با پودر قند یا قطره‌ای عسل سرخ می‌شود. گلاب رایحه کمی گلی و طعمی لطیف به آن می‌دهد و عطر و طعم بهشتی در دهان شما به جای می‌گذارد.

کافه هاون ممکن است منوی کوچکی داشته باشد، اما تقریباً همه چیز به خوبی در اینجا طراحی و اجرا شده است. حتی دسرها، خنفروش‌ها هم به عنوان یکی از معروف ترین غذاهای دوحه و البته دسرها از این قاعده مستثنی نیستند. خنفروش این کافه به خوبی سرخ می‌شود تا برشته به نظر برسد و در نهایت با عسل آغشته خواهد شد. کنار یکی از پنجره‌های قوس‌دار بلند کافه بنشینید، یک بشقاب از این میان‌وعده محلی را با چای نعنا سفارش دهید و دنیا را تماشا کنید.

آدرس: Al Hazm, Markhiya St, Doha, Qatar

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 16 تا 12 صبح

تلفن: +974 4496 7026

9) نان رگاگ در رستوران شای الشوموس؛ چیزی شبیه پنکیک یا نان ترتیلا

Ragag bread at Shai Al Shomos restaurant

شما می‌توانید تأثیر هند بر غذاهای قطری را در نان رگاگ یا رقاق ببینید، لایه نازکی از خمیر (مشابه دوسا) که می‌توان آن را با گوشت، تخم‌مرغ یا سبزیجات پر کرد. این غذا به عنوان یک غذای صبحانه سنتی در دوحه است، اما در هر زمانی از روز هم می‌تواند یک میان وعده دلچسب برای شما باشد. پیشنهاد ما امتحان کردن ان با پنیر یا کره و عسل است.

روگاگ دررستوران Shay Al Shoomos با هر چیزی که بخواهید و دوست داشته باشید؛ سرو می‌شود. اما تخم مرغ با آویشن خیلی خوشمزه‌تر است. این رستوران دنج در سوق واقف همیشه شلوغ است و شما می‌توانید قبل از اینکه غذا را سر میزتان بیاورند، تازه آماده شدن غذا را در آشپزخانه اوپن آن تماشا کنید. راستی، برای یک صبحانه کامل قطری یک قوری چای شیرین سفارش دهید.

آدرس: Souq Waqif, Al Souq St, Doha, Qatar

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 8 صبح تا 13 و از 18 تا 11 شب

تلفن: +974 5551 5561

10) کنافه با پنیر در الاکر سوق واقف؛ یک دسر با دوز سنگین شیرینی

کنافه یا کونفه یک دسر سنتی بسیار شیرین است که در سرتاسر خاورمیانه محبوب است. حتی برخی از انواع مختلف این دسر به برخی از رستوران‌های اروپایی هم راه پیدا کرده است. جالب است بدانید که در گذشته توسط پزشکان مصر برای خلفای و پادشاهان در ماه رمضان سرو می‌شده تا انرژی از دست رفته را بازگرداند. این شیرینی ترکیبی منحصربفرد از رشته‌های مخصوصو برشته شده و پنیر ذوب شده است که خیلی ترد و شیرین است. شیرینی آن هم به دلیل شربت غلیظی است که در آخر روی آن می‌ریزند.

در حالی که کنافه به طور سنتی یک وعده افطاری است، می‌توانید در هر زمانی از سال در دوحه از آن لذت ببرید. یکی از بهترین مکان‌های دوحه برای امتحان کردن آن، شیرینی الاکر است که درست در وسط سوق واقف واقع شده است. اگر می‌خواهید مقدار شیرینی زیاد را دوست دارید به سراغ نوتلا کونافا بروید.

آدرس: Al Souq Street, Doha, Qatar

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 9 صبح تا نیمه شب

تلفن: +974 7092 7288

کلام آخر

فرقی نمی‌کند با خرید بلیط هواپیما آنلاین یا تور قطر، بخواهید سفر کنید؛ دوحه در هر صورت جذاب و متفاوت خواهد بود؛ حتی با غذا خوردن. دوحه مملو از رستوران‌های زیبا و کافه‌های دنج است که این فرصت را به شما می‌دهد تا طعم اصیل غذاهای ادویه‌دار عربی یا دسرهای شیرینی را با قهوه‌های تلخ آنها امتحان کنید. پیشنهاد می‌کنیم حداقل یکی از معروف ترین غذاهای دوحه را در این لیست امتحان کنید.   

به دنبال خوشمزه گردی بیشتر در دوحه هستید ؟

نظرات کاربران