بلندترین کوه‌های جهان؛ از قاره آسیا تا اقیانوسیه

کوه نوردان همیشه علاقه دارند تا با بلندترین کوه‌های جهان آشنا باشند و علاوه بر آن افراد عادی هم دوست دارند بدانند که چه کوه‌هایی در جهان به عنوان بلندترین کوه‌ها نامیده می‌شوند. تقریباً با کاوش در ۱۲۰ کشور در هفت قاره لیستی از بلندترین کوه‌های جهان را برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید هنگام صعود از آن‌ها اوج هیجان را تجربه کنید. در این مقاله با ما همراه شوید تا به معرفی بلندترین کوه‌های جهان بپردازیم.

قاره آسیا و اورست معروف!

بلندترین کوه‌های جهان

برای معرفی بلندترین کوه‌های جهان باید با قاره آسیا شروع کنیم. این قاره بلندترین کوه‌های جهان را در اختیار دارد. اگر سری به ویکی پدیا بزنید متوجه می‌شوید که چه کوه‌های مشهور و بلندی در این قاره قرار دارد. از جمله بلندترین کوه‌های قاره آسیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوه اورست – نپال

کوه اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر و ۲۹ هزار و ۲۹ فوت از سطح دریا فاصله دارد و به عنوان اولین کوه بلند دنیا شناخته می‌شود. برای هر کسی تقریباً صعود از قله اورست یک رویا است. با این حال صعود از ارتفاع بسیار زیاد این قله فقط از عهده کوهنوردان حرفه‌ای و سرسخت برمی‌آید.

یک سفر فوق العاده به کشورهای آسیایی، میتوان با رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک داشته باشید.

 K2 – پاکستان

این کوه که در کشور پاکستان قرار دارد به عنوان دومین کوه بلند جهان شناخته می‌شود. رشته کوه قراقورام با کشور هند، چین و پاکستان هم مرز است و چهار قله ۸۰۰۰ متری را در خود جای می‌دهد. این کوه که با نام اصلی کوه گادوین آستن نیز شناخته می‌شود به عنوان خطرناک‌ترین و سرسخت‌ترین کوه دنیا برای صعود به حساب می‌آید. برخلاف قله اورست، صعود کردن از این کوه از پس هر فردی برنمی‌آید. بلکه این فرد باید از نظر فنی بسیار حرفه‌ای باشد. این کوه در مرز کشور پاکستان و چین قرار دارد و ارتفاع آن به ۸۶۱۱ متر می‌رسد.

Kangchenjunga – نپال

کوه Kangchenjunga در شرق نپال و در مرز کشور هند قرار دارد. ارتفاع این کوه ۸۵۸۶ متر است و سومین کوه مرتفع جهان محسوب می‌شود. برای اولین بار یک تیم انگلیسی به این کوه در سال ۱۹۵۵ صعود کرد و به دلیل مسیر دشوار و موقعیت دور افتاده‌‌ای که دارد همچنان از آن به عنوان یکی از قله‌های کم جمعیت که کسی نمی‌تواند از آن صعود کند نام برده می‌شود. به طوری که این کوه نسبت به دیگر قله‌های ۸۰۰۰ متری نام برده شده، کمترین مقدار صعود را داشته است و نسبت به دیگر کوه‌های بلند روی زمین، خیلی کمتر شناخته شده است. در واقع اگر از بیشتر مردم دنیا سوال کنید که بلندترین کوه‌های جهان کدام هستند احتمالاً فقط کوه‌های اورست و K2 نام ببرند و برای پاسخ دادن به سومین کوه بلند جهان مشکل خواهند داشت.

لوتسه – نپال

کوه لوتسه با ۸۵۱۶ متر ارتفاع چهارمین کوه بلند جهان نامیده می‌شود. این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا نپال قرار دارد و اغلب به عنوان بخشی از سفر به قله اورست صعود می‌شود. اولین صعود از این قله در سال ۱۹۵۶ انجام شد و هم اکنون یک قله بسیار محبوب برای کوهنوردان باتجربه محسوب می‌شود.

کوه ماکالو – نپال

کوه ماکالو در نپال با ۸۴۸۱ متر ارتفاع به عنوان پنجمین کوه بلند جهان نام برده می‌شود. این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا قرار دارد و به دلیل شکل متمایز و هرم مانند خود معروف است. برای اولین بار صعود از این کوه در سال ۱۹۵۵ انجام شد. این کوه به دلیل مسیرهای چالش ‌برانگیزی که دارد همچنان به عنوان یک مقصد محبوب برای کوهنوردان محسوب می‌شود. فقط به این خاطر که همه کوهنوردان برای صعود به قله اورست به نپال سفر می‌کنند به این معنی نیست که با قله‌های دیگر آن برخورد نکنند. در واقع می‌توان گفت کوه ماکالو یکی دیگر از آن کوه‌هایی است که اکثر کوهنوردان هنگام صعود به اورست با این قله نیز برخورد می‌کنند.

چو اویو – نپال / تبت

کوه چویویو با ۸۲۰۱ متر ارتفاع ششمین کوه بلند جهان نام‌گذاری شده است. این کوه در مرز نپال و تبت قرار دارد و یکی از قله‌های هشت هزار متری آن مسیر آسانی برای صعود به حساب می‌آید. اولین بار در سال ۱۹۵۴ صعود از این کوه انجام شد و هم اکنون به عنوان یک مقصد محبوب برای کوهنوردانی که به دنبال صعود از کوه‌های چالش‌برانگیزتر هستند، محسوب می‌شود.

Dhaulagiri I – نپال

برای یک کشور کوچک مانند نپال قطعاً داشتن قله‌های بلند و متعدد شگفتی آفرین است. قله Dhaulagiri I در رتبه هفتم مرتفع‌ترین کوه‌های جهان قرار دارد و ارتفاع آن ۸۱۶۷ متر است. کوه دائولاگیری در مرکز نپال قرار دارد و برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ صعود از این قله انجام شد. این کوه را یکی از سخت‌ترین قله‌های منطقه می‌دانند.

ماناسلو – نپال

کوه ماناسلو نپال با ۸۱۶۳ متر ارتفاع در رتبه هشتم کوه‌های بلند جهان قرار داده می‌شود و یکی از چالش‌برانگیزترین قله‌های منطقه برای صعود به حساب می‌آید. اولین صعود از این قله در سال ۱۹۵۶ انجام شد و همچنان تا به امروز یک مقصد بسیار محبوب برای کوهنوردان باتجربه محسوب می‌شود.

نانگاپاربات – پاکستان

کوه نانگاپاربات در پاکستان با ارتفاع ۸۱۲۶ متر قرار دارد. این کوه در دره هیمالیای غربی پاکستان قرار دارد و بیش از ۸ هزار متر از دره رودخانه سند اطراف آن بالا آمده است. این کوه را یکی از مرگبارترین قله‌های جهان می‌نامند و شهرت بدنام آن تا حد بسیار زیادی به دلیل سخت بودن مسیر صعود است. به این خاطر که این کوه دارای آب و هوای غیر قابل پیشبینی، صخره‌های سست و شیب‌دار زیادی است. اولین صعود موفقیت آمیز از این کوه در سال ۱۹۵۳ و توسط یک کوهنورد اتریشی انجام شد. متأسفانه از آن زمان تا به امروز کوهنوردان زیادی برای رسیدن به این قله جان خود را از دست داده‌اند. درست است که با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات و مسیرهای جدید کوهنوردی، ایمن‌تر شده است، اما نانگاپاربات یکی از چالش‌برانگیزترین و ارزشمندترین کوه‌های جهان برای صعود است.

بلندترین کوه‌های جهان

آناپورنا – نپال

کوه آناپورنا یکی از رشته‌ کوه‌هایی است که در کشور نپال قرار دارد و با ۱۳ قله که ارتفاع آن‌ها بیش از ۷۰۰۰ متر است، لقب دهمین کوه مرتفع جهان با ارتفاع ۸۰۹۱ متر را از آن خود کرده است. این رشته کوه در مرکز نپال قرار دارد. آناپورنا به دلیل مسیرهای کوهنوردی شیب دار و آشکار، آب و هوای غیرقابل پیش بینی و خطر بالای بهمن، یکی از چالش برانگیزترین قله‌های جهان محسوب می‌شود. علی‌رغم این چالش‌ها، این کوه برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ توسط یک تیم فرانسوی با موفقیت فتح شد و همچنان یک مقصد محبوب برای کوهنوردان با تجربه است.

لوبوچه

کوه لوبوچه با ارتفاع ۶۱۱۹ متر یازدهمین کوه بلند جهان است.

قله جزیره

قله جزیره با ارتفاع ۶۱۶۰ متر دوازدهمین کوه بلند دنیا است. قله جزیره یکی از قله‌های کوهستانی در منطقه اورست است. طبق تحقیقات و شواهد مشخص شده است که بسیاری از مردم از این قله به عنوان یک صعود تمرینی قبل از رسیدن به بلندترین قله دنیا یعنی اورست استفاده می‌کنند.

Gangakhar Puensem – بوتان

کوه‌های هیمالیا در بوتان به اندازه کوه‌های پاکستان و نپال مرتفع نیستند اما دارای چندین قله با ارتفاع ۷۰۰۰ متری هستند که بلندترین کوه بوتان Gangkhar Puensem نام دارد که ارتفاع آن ۷۵۷۰ متر است. چیزی که این کوه را منحصر به فردتر می‌کند این است که این کوه به عنوان بلندترین کوه صعود نشده در جهان شناخته می‌شود.

کوه جملهری

کوه جملهری با ارتفاع ۷۳۱۴ متر و با ۲۳۹۹۶ فوت فاصله از سطح دریا چهاردهمین کوه بلند جهان شناخته می‌شود.

کوه Masagang

کوه Masagang با ارتفاع ۷۱۹۴ متر و با ۲۳۶۰۲ فوت فاصله از سطح دریا به عنوان پانزدهمین کوه بلند جهان شناخته می‌شود.

کوه جیچو دریک

کوه جیچو دریک با ۶۹۸۹ متر ارتفاع و با ۲۲ هزار و ۹۲۹ فوت فاصله از سطح دریا به عنوان شانزدهمین کوه بلند جهان شناخته می‌شود.

کوه تشریمگنگ

کوه تشریمگنگ با ۶۷۸۹ متر ارتفاع و با ۲۲۲۷۳ فوت فاصله از سطح دریا به عنوان هفدهمین کوه بلند جهان شناخته می‌شود.

کوه کینابالو – بورنئو

طبق استانداردها کوه کینابالو کوه کوچکی است که با ارتفاع ۴۰۹۵ متر هجدهمین کوه بلند دنیا شناخته می‌شود.

بلندترین کوه‌های جهان و قاره آفریقا!

پس از آشنایی با تمام کوه‌های بلند قاره آسیا حالا نوبت آن است که در ایستگاه بعدی به معرفی بلندترین کوه‌های آفریقا بپردازیم:

کوه کلیمانجارو – تانزانیا

کوه کلیمانجارو از نظر ارتفاع بسیار کمتر از کوه‌های هیمالیا است. اما به هر حال بلندترین قله آفریقا بوده و یک مکان بسیار دیدنی است. چیزی که این کوه را بسیار شگفت انگیز می‌کند این است که این کوه بلندترین کوه مستقل جهان نامیده می‌شود. هنگام صعود از این کوه یکی از منحصر به فردترین خاطرات زندگی خود را تجربه خواهید کرد. به این خاطر که ابتدا از جنگل بارانی استوایی شروع می‌کنید و از طریق اکوسیستم‌های مختلف به دشت‌ها، جنگل‌ها و بیابان‌های کوهستانی و در نهایت منطقه آب و هوایی این قله دست پیدا می‌کنید.

کوه کنیا – کنیا

کوه کنیا دومین کوه بلند قاره آفریقا و بلندترین قله در کنیا محسوب می‌شود. صعود از این کوه توسط کوهنوردان حرفه‌ای انجام می‌شود. به این خاطر که مسیر صعب العبوری دارد. این کوه ۵۱۹۹ متر ارتفاع دارد اما اگر از نظر فنی آمادگی کافی را ندارید پیشنهاد می‌شود رفتن به این کوه را عقب بیندازید.

کوه ماونزی – تانزانیا

کوه ماونزی سومین کوه مرتفع آفریقا است که در کوه کلیمانجارو قرار دارد. سه مخروط آتشفشانی روی این کوه قرار دارد و ارتفاع آن ۵۱۴۹ متر است.

آمریکای شمالی؛ از مک کینلی تا پیکو د اوریزابا

از جمله بلندترین کوه‌های واقع شده در آمریکای شمالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوه دنالی با نام مستعار کوه مک کینلی

کوه دنالی یکی از بلندترین کوه‌های واقع شده در آمریکای شمالی است که صعود از آن می‌تواند برای هر کوهنوردی تجربه‌های متفاوتی به همراه داشته باشد.

کوه لوگان – یوکان

لقب دومین کوه مرتفع آمریکای شمالی را به کوه لوگان می‌دهند. این کوه در یوکان قرار دارد. یوکان یکی از آخرین مرزهای کشور کانادا است و هنگامی که از آنجا دیدن می‌کنید واقعاً از وسعت زمین و کوه‌های آن تعجب خواهید کرد. در واقع نه قله از ده قله مرتفع کشور کانادا در یوکان قرار دارند.

پیکو د اوریزابا – مکزیک

این کوه که در مکزیک واقع شده است در میان سه کوه مرتفع آمریکای شمالی قرار دارد. کوه پیکو د اوریزابا یکی از معروف‌ترین کوه‌های آمریکای شمالی محسوب می‌شود.

بلندترین کوه‌های اروپا را بشناسید!

هنگامی که صحبت از بلندترین کوه‌های جهان در کشور اروپا می‌شود باید انتظار این را داشته باشید که با کوه‌های زیادی رو به رو خواهید شد. از جمله بلندترین کوه‌های جهان در قاره اروپا می‌توان به کوه‌های زیر اشاره کرد:

مون بلان – فرانسه

کوه مون بلان واقع در کشور فرانسه یکی از بلندترین کوه‌های جهان است که در اروپا قرار دارد. ارتفاع این کوه ۴۸۰۸ متر است. مون بلان بخشی از رشته کوه‌های آلپ فرانسه است. هنگامی که کوه‌های آلپ را می‌بینید به شما یادآوری خواهد شد که چقدر زیبا و چشمگیر هستند.

Jungfrau – سوئیس

این کوه در کشور سوئیس و در رشته کوه‌های آلپ قرار دارد. هنگام پیاده روی در این منطقه شما توسط کوه‌های قدرتمندی احاطه خواهید شد که دیدن آن‌ها به معنای واقعی کلمه شگفت انگیز است.

مونته روزا – ایتالیا / سوئیس

کوه مونته روزا دومین قله مرتفع آلپ در مرز بین ایتالیا و سوئیس است. کوه‌های آلپ پر از کوه‌های مرتفع و زیبا هستند. بنابراین سوئیس و فرانسه را نمی‌توان تنها کشورهایی نامید که کوه‌های آلپ زیبا را در خود جای داده‌اند. بلکه کشورهایی مانند اتریش، ایتالیا، آلمان، موناکو، اسلوونی و لیختن اشتاین هم قسمتی از رشته کوه‌های آلپ را در خود جای داده‌اند.

Zugspitze – آلمان

این کوه مرتفع در قاره اروپا در کوه‌های آلپ واقع شده است. این کوه محل برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در سال ۱۹۳۶ بوده که توسط کوه‌های آلپ احاطه شده است. این کوه فقط ۲۹۶۲ متر ارتفاع و ۹۷۱۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد اما منظره فوق العاده و چشمگیری دارد که می‌توانید خود را با تله کابین به بالای آن برسانید. بنابراین اگر از صعود کردن به قله لذت نمی‌برید و یا تخصصی در این زمینه ندارید می‌توانید از تله کابین آن استفاده کنید. هنگامی که به بالای این کوه می‌رسید می‌توانید از منظره شگفت انگیزی که پیش روی شما است لذت ببرید.

بلندترین کوه‌های جهان در آمریکای جنوبی!

بلندترین کوه‌های جهان

پس از اینکه کوه‌های مرتفع آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی را با یکدیگر بررسی کردیم حالا نوبت آن است که سری هم به کوه‌های مرتفع واقع شده در آمریکای جنوبی بزنیم. از جمله بلندترین کوه‌های آمریکای جنوبی می‌توان به کوه‌های زیر اشاره کرد:

کوه آکونکاگوا – آرژانتین

کوه آکونکاگوا در کوه‌های آند در استان مندوزا و در غرب آرژانتین قرار دارد. این کوه حدود ۱۰۰ کیلومتر شمال غربی شهر مندوزا و در نزدیک مرز با شیلی قرار دارد. این کوه ۶۹۶۲ متر ارتفاع دارد ۲۲۸۴۱ فوت بالاتر از سطح دریا قرار دارد. در حال حاضر کوه آکونکاگوا بلندترین کوه در رشته کوه آند و بلندترین کوه خارج از هیمالیا است. این کوه یک مقصد محبوب برای کوهنوردان است زیرا  بلندترین قله در هر یک از هفت قاره است. بسیاری از مردم صعود به هفت قله را هدف خود می‌دانند.

اوجوس دل سالادو

اوجوس دل سالادو بلندترین کوه شیلی است. همچنین این آتشفشان با ارتفاع ۶۸۹۳ متر (۲۲۶۱۵ فوت) از سطح دریا، بلندترین آتشفشان فعال جهان است. اوجوس دل سالادو در کوه‌های آند، نزدیک مرز شیلی و آرژانتین قرار دارد.

Huascarán

پرو تنها کشور دیگری است که دارای یک کوه مرتفع در میان ۱۰ کشور برتر آمریکای جنوبی است. Huascarán در رشته کوه Cordillera که مرتفع‌ترین رشته کوه استوایی در جهان است قرار دارد. این کوه چهارمین کوه مرتفع در آمریکای جنوبی است که ۶۷۶۸ متر (۲۲۲۰۵ فوت) بالاتر از سطح دریا قرار دارد و در بین کوهنوردان محبوب است.

بلندترین کوه ها؛ این بار در اقیانوسیه

بدون شک هنگامی که درباره بلندترین کوه‌های جهان صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم نامی از اقیانوسیه نیاوریم. اقیانوسیه شامل استرالیا، پلی‌نزی، میکرونزی و ملانزی و از جمله نیوزیلند است که کوه‌های مرتفعی را درون خود جای داده است. از جمله بلندترین کوه‌های دنیا که در اقیانوسیه قرار دارند می‌توان به کوه‌های زیر اشاره کرد:

کوه کوک – نیوزلند

از جمله مرتفع‌ترین کوه‌های اقیانوسیه می‌توان به کوه کوک که در نیوزلند قرار دارد اشاره کرد. این کوه ۳۷۲۴ متر ارتفاع دارد. اگر قصد صعود به این کوه را دارید باید بدانید که باید از نظر فنی کاملاً حرفه‌ای باشید و تجربه زیادی را در اختیار داشته باشید. به این خاطر که در این کوه صعودهای عمودی و شکاف‌های بزرگ قرار دارد. در نتیجه اگر تا به حال تجربه کوهنوردی به صورت جدی و حرفه‌ای را نداشتید این کوه مکانی نیست که بخواهید از آن صعود کنید.

کوه Kosciuszko – استرالیا

استرالیا جایی نیست که بخواهیم فکر کنیم در آن کوه‌های بلند زیادی وجود دارد. اما از نظر فنی کوه کوشیوسکو در فهرست ۷ قله کوه بلند جهان قرار داده می‌شود. ارتفاع این کوه کوچک ۲۲۲۸ متر یا ۷۳۱۰ فوت است. با این حال این کوه کوچک بلندترین کوه در کشور استرالیا محسوب می‌شود. این کوه در کوه‌های برفی آلپ استرالیا واقع شده است که یک زمین بازی محبوب برای فعالیت در فضای باز را فراهم می‌کند. یک راه عالی برای دیدن کوه‌ها استفاده از بالون هوای گرم است.

جایا پیک – گینه نو

قله جایا در گینه نو بلندترین قله جزیره جهان است و بیش از دو برابر ارتفاع کوه Kosciuszko است. این قله با ارتفاع ۴۸۸۴ متری بیش از دو برابر بلندترین قله استرالیا است.

Mauna Kea – هاوایی

کوه اورست ممکن است بالاترین ارتفاع روی زمین را داشته باشد، اما Mauna Kea بلندترین کوه در جهان است که از اعماق اقیانوس آرام بالا می‌رود. این کوه ۴۲۰۷ متر یا ۱۳ ۱۸۰۳ فوت بالاتر از سطح دریا قرار دارد، اما در زیر سطح آن ۶۰۰۰ متر دیگر وجود دارد که ارتفاع کلی Mauna Kea را ۱۰۰۰۰ متر (۳۳۴۰۸ فوت) می‌کند و اینجاست که پی می‌بریم این کوه واقعاً بزرگ است. اگر به وسیله هلیکوپتر بر فراز جزیره هاوایی پرواز کنید به معنای واقعی کلمه از صخره‌ها و کوه‌های آن وحشت زده می‌شوید. بنابراین کاملا منطقی است که دومین قله بلند اقیانوسیه در هاوایی پیدا شود.

چیمبورازو

این کوه یک آتشفشان است که در اکوادور قرار دارد و مرتفع‌ترین کوه جهان از سطح دریا محسوب می‌شود. این موضوع به دلیل نزدیک بودن آن به خط استوای زمین است. از آنجایی که نسبت به قله اورست به خط استوا نزدیک‌تر است، از مرکز زمین بلندترین نقطه جهان محسوب می‌شود. چیزی که چیمبورازو را خاص می‌کند این است که به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی خط استوا، قله کوه دورترین نقطه روی سطح زمین از مرکز آن است. این بدان معناست که چیمبورازو نزدیک‌ترین نقطه به فضا در میان کوه‌های روی زمین است و آن را به مقصد جالبی هم برای کوهنوردان و هم برای دانشمندان تبدیل می‌کند. این کوه فقط ۶۲۶۳ متر ارتفاع دارد که قله آن از مرکز زمین دورتر از اورست است.

قطب جنوب

بلندترین کوه‌های جهان

قطب جنوب با وجود شرایط سرمای سختی که دارد اما باز هم دلیل نمی‌شود که افراد مختلف نخواهند به این نقطه از زمین برای کشف بلندترین کوه‌های جهان سفر کنند. از جمله بلندترین کوه قطب جنوب می‌توان به کوه نام برده شده در زیر اشاره کرد:

کوه وینسون

کوه وینسون با ارتفاع ۴۸۹۲ متر و فاصله ۱۶۰ هزار و ۵۰ فوت ارتفاع از سطح دریا یکی از بلندترین کوه‌های واقع شده در قطب جنوب است. صعود کردن به این کوه نیازمند تلاش و مهارت فنی زیادی است. به خاطر که این کوه در منطقه منزوی و دور افتاده از قطب جنوب قرار دارد که صعود کردن به قله آن نیازمند داشتن تجربه و مهارت زیاد است. از طرفی دیگر این کوه ارتفاع زیادی دارد و به همین خاطر دمای هوا بسیار سرد است. با تمام این خطرات و چالش‌ها همچنان کوه وینسون به عنوان یک مقصد محبوب برای کوهنوردان شناخته می‌شود که در صورت صعود موفقیت آمیز می‌تواند رضایت شخصی و حس موفقیت را در کوهنوردان ایجاد کند.

از طرفی دیگر زیبایی و شکوه چشم انداز این کوه بر فراز قطب جنوب یک تجربه واقعا فراموش‌ نشدنی را ایجاد خواهد کرد. کوه وینسون توسط برف و یخ‌های دائمی و یخچال‌های طبیعی احاطه شده است و آن را به یک چشم انداز شگفت انگیز و منحصر به فرد تبدیل می‌کند. با تمام نکات گفته شده کوه وینسون همچنین یک مکان مهم برای انجام تحقیقات علمی است. یخچال‌ها و کلاهک‌های یخی که در اطراف این کوه قرار دارند می‌توانند مورد پژوهش دانشمندان زیادی برای به دست آوردن تاریخچه آب و هوایی زمین قرار گیرند. شرایط متفاوتی که در قطب جنوب قرار دارد فرصتی را برای تحقیق درباره استقامت انسان و محدودیت‌های بقا فراهم می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله درباره بلندترین کوه‌های جهان صحبت کردیم. اگر روزی روزگاری قصد جهان گردی و سفر به قاره‌های مختلف را داشته باشید و از قضا به کوهنوردی هم علاقه مند باشید، می‌توانید با احتیاط کامل از کوه‌های معرفی شده در این مقاله بازدید کرده و در صورت امکان یک کوهنوردی جذاب را تجربه کنید.

برای صعود، بلیط هواپیما آنلاین را با سه کلیک رزرو کنید!

نظرات کاربران