سرد

کشورهای سردسیر جهان؛ به عصر یخبندان خوش آمدید!

کشور سرد

شاید از خودتان بپرسید چرا باید سردسیرترین کشورهای جهان را بشناسیم.‌ نکته مهمی که وجود دارد این است که بسیاری از سردسیرترین کشورهای جهان جزو مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا محسوب می‌شوند. و بسیاری برای گرفتن اقامت و به ویژه ویزای تحصیلی در این کشورها چه تلاش‌ها که نمی‌کنند. پس بهتر است قبل از سفر و انتخاب آن‌ها کمی درباره شرایط آب و هوایی آنجا و البته چگونگی مواجهه با آن اطلاعات داشته باشید تا با کمی پیش زمینه ذهنی کشور مورد نظرتان برای مهاجرت یا حتی سفری چند روزه انتخاب کنید. برای این کار و شناخت سردترین کشور جهان با ما در ادامه در مجله‌۳‌کلیک همراه شوید.

چرا بعضی کشورها سردند؟

سردترین کشور جهان

خط استوا یعنی همان خطی که زمین را به دو نیم کره شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند، یکی از مهم‌ترین عوامل در سردی و گرمی مناطق مختلف کره زمین است. به شکلی هر قدر به این خط نزدیک‌تر شویم هوا گرم و مرطوب و هر قدر از آن دور شویم سرمای هوا افزایش می‌یابد.

برای بهتر جا افتادن این واقعیت بد نیست شما را یاد قطب شمال و جنوب بیندازم که با بیشترین فاصله از خط استوا، قطب سرما در روی کره زمین هستند! به شکلی که عملا از تابش مستقیم خورشید محروم و همواره در سرما و یخبندان مطلق بوده و معدود ساکنان آن ملزم به تحمل شب‌های طولانی هستند.

جالب است بدانید قطب شمال و جنوب تقریبا خالی از سکنه است اما براساس موازین بین‌المللی مرزبندی‌های موجود در بین سایر کشورها در این قاره‌ها نیز برقرار است و هر قسمت از این قاره‌ها متعلق به کشورهای مجاور آن و جزو خاک آن کشور محسوب می‌شود.

سردترین کشور جهان را بشناسیم!

گرینلند

سردترین کشور جهان

شاید برای‌تان جالب باشد که این منطقه که از لحاظ جغرافیایی نیز منطقه نسبتا وسیعی محسوب می‌شود کشور جداگانه‌ای نیست و برخلاف اسمش اصلا هم سرزمین سبز و خرمی نیست! اینجا یخبندان مطلق است! و هوای بسیار سرد آن تقریبا جایی برای زندگی باقی نگذاشته است. میانگین دمای سالانه در این منطقه در حدود منفی 10 درجه سانتی گراد است و این دما در شب‌های زمستان تا منفی 650درجه سانتی گراد نیز می‌رسد!  دمایی که حتی برای فریزرهای خانگی نیز در شرایط عادی قفل است؛ چه برسد به جایی برای زندگی. برای اینکه بیشتر به عمق سرمای گرینلند (که اسمش را گویا برای سورپرایز کردن مسافرانی که به آنجا می‌روند، گرینلند گذاشته‌اند) پی ببرید، بد نیست بدانید که سرمای هوا در این منطقه به منفی 86 درجه سانتی گراد نیز می‌رسد!

فقط در تابستان دمای هوای گرینلند افزایش پیدا می کند و به بالاترین حد یعنی 7 درجه سانتیگراد می رسد. بنابراین عملاً در گرینلند همیشه زمستان است! یادتان باشد که گرینلند بزرگترین جزیره جهان با سردترین دمای ثبت شده است. البته شاید به نظر ما سردترین کشور جهان باشد!!

فنلاند

سردترین کشور جهان

کشورهای حوزه اسکاندیناوی جزو سردسیرترین کشورهای جهان محسوب می‌شوند. و خب فنلاند هم یکی از کشورهای همین منطقه است. جالب است بدانید فنلاند یکی از مهم‌ترین مقاصد مهاجرت و یکی از بهترین مناطق جهان برای زندگی است. مردم این کشور شمال اروپا بسیار سخت‌کوش و در عین حال بسیار دقیق و منظم هستند.

این کشور دمای متفاوتی در بخش‌های مختلف سال دارد. به طوری که حتی دمای آن تا منفی 45 درجه سانتی گراد نیز می‌رسد. که این دما برای کشوری مثل فنلاند بسیار زیاد محسوب می‌شود. تابش نور آفتاب در این کشور به گونه‌ای است که بخش شمالی آن تقریبا در تمامی ایام سال از آن محروم است. اما با تمامی این تفاسیر فنلاند تابستان‌های بسیار زیبا با دمایی نسبتا مناسب دارد که آن را برای سفر بسیار دلپذیر می‌کند.

شاید فنلاند سردترین کشور جهان نباشد اما هنگامی که دمای هوا در فنلاند به -20 درجه سانتیگراد کاهش می یابد، انجام روال عادی کار تقریبا غیرممکن می شود. همچنین در طول بارش شدید برف یا کولاک، بادهای تند و سرد، مردم را در خانه هایشان محبوس می کند و آن ها کاری جز خواب زمستانی ندارند تا زمانی که شرایط برای بیرون رفتن عادی شود!

چین

Greenland

چین؛ رجمعیت‌ترین کشور جهان با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که دارد، دارای آب و هوایی بسیار متفاوت نیز هست. بخش‌هایی از این کشور جزو سردترین جاهای جهان است. مناطقی که  شمال تا مرکز چین را در بر می‌گیرد یعنی تقریبا جاهایی که مرز مشترک با کشور روسیه دارند. چینی‌ها در زمستان تا دمای منفی 10 درجه سانتی گراد را نیز تجربه می‌کنند که این دما برای چینی‌ها دمای بسیار بالایی محسوب می‌شود.

کانادا

Greenland

یکی دیگر از سردترین کشورهای جهان، کاناداست. این کشور که در شمال قاره آمریکا واقع است، از نظر خط استوا در مدار قطب شمال بوده و به دلیل نبود امکان تابش مستقیم خورشید بسیار سرد است. البته کانادا به دلیل داشتن وسعت زیاد در جهت عرضی دارای مناطقی با آب و هوای متعدد نیز هست. در برخی از نقاط کانادا دما تا منفی 63 درجه سانتی گراد نیز می‌رسد. شهری به نام اسنگ در کانادا وجود دارد که بیشترین میانگین دمای سرمای هوا در تمام قاره آمریکای شمالی را دارد.

زمستان‌ در کانادا به مدت 5 ماه ادامه دارد اما پیشرفت زیرساخت‌ها و فناوری، شیوه زندگی را برای شهروندان آسان‌تر کرده است.

قزاقستان

Kazakhstan

شاید باورتان نشود که قزاقستان یکی از بزرگترین کشورهای جهان است. کشوری که زمان زیادی از زمان تأسیس آن نمی‌گذرد و دارای آب و هوای متفاوتی در سراسر خود است. به شکلی که فاصله  بالاترین دما تا پایین‌ترین دما در این کشور به حدود 60 درجه می‌رسد. دمای این منطقه در فصول گرم سال در حدود 30 درجه سانتی گراد بوده اما در فصول سرد سال، قزاقستان به یکی از سردترین کشورهای جهان تبدیل می‌شود. به شکلی که دمای آن در این موقع از سال به حدود منفی 30 درجه سانتی گراد  نیز می‌رسد.

  • قزاقستان در رتبه چهارم فهرست ده کشور برتر سردترین کشور قرار دارد.

آلاسکا

سردترین کشور جهان

شاید وقتی صحبت از سردترین کشور جهان به میان می‌آید، اولین نام آلاسکا باشد. منطقه‌ای به شدت سرد با سرمای طولانی و طاقت فرسا که در بسیاری از اوقات سال ادامه دارد. آلاسکا دمایی در حدود منفی 65 درجه سانتی گراد را نیز در زمستان تجربه می‌کند که بیانگر سرمای سوزان و وحشتناک این منطقه است.

مغولستان

سردترین کشور جهان

شاید برای‌تان عجیب باشد که کشور مغولستان نیز جزو سردترین کشورهای جهان است. مغولستان هم مرز با کشورهایی همچون چین، روسیه و قزاقستان که تمام‌شان جزو سردترین کشورهای جهان محسوب می‌شوند، قرار دارد. پس چندان هم عجیب نیست که این کشور نیز از سرمای هوای زیادی برخوردار باشد.
یخبندان‌های طولانی و سوزان مغولستان هر ساله بسیاری از حیوانات را به نابودی می‌کشاند. تغییرات دمای هوا در این منطقه نیز مانند قزاقستان، بسیار زیاد است. نکته مهمی که وجود دارد این است که ساکنان این کشور نیز به خوبی از آن آگاه هستند و با پوشیدن لباس‌های خاص در برابر آن از خود محافظت می‌کنند.

ایسلند

Kazakhstan

همان طور که از اسمش پیداست، این کشور از ترکیب دو واژه آیس به معنای خنک  و لند به معنای سرزمین ایجاد شده است. کشوری واقع در منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپا که به طور قطع یکی از سردترین کشورهای جهان است. شاید برای‌تان جالب باشد که شما در بهترین حالت ممکن در زمستان ایسلند دمایی در حدود منفی 10 درجه سانتی گراد خواهید داشت! کشوری با یکی از کم جمعیت‌ترین کشورهای جهان که در فهرست رتبه بندی کشورهای شاد جهان، رتبه اول را داراست.

روسیه

Kazakhstan

هر وقت صحبت از سرما و سردترین کشور جهان باشد بعید است کسی به کشور روسیه و البته سیبری فکر نکند. کشوری با بیشترین مرز جغرافیایی که قسمت‌های شمالی‌اش به قطب شمال منتهی می‌شود. میانگین دمای هوا در روسیه در حدود منفی 27 درجه است که برای کشوری با این مرز جغرافیایی بسیار سرد به نظر می‌رسد.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید سردترین نقطه جهان در روستایی در همین روسیه کشف شده است. روستای اویمیاکن که سرمای منفی 71 درجه را نیز تجربه کرده است. رقمی باور نکردنی از سرمای هوا که باعث تلف شدن اکثر موجودات زنده در این منطقه می‌شو‌د.

استونی

سردترین کشور جهان

استونی یکی دیگر از کشورهای تازه تأسیس پس از فروپاشی اتحاد جماهیر است که با ثبت دمای میانگین حدودا منفی 7 درجه سانتی گراد جزو گرم‌ترِ کشورهای سردسیر جهان محسوب می‌شود. باران‌های ممتد، طولانی و سیل آسا مهم‌ترین عامل سردی هوا در این کشور است.

نروژ

سرد ترین کشور جهان

این کشور نیز در منطقه اسکاندیناوی و شمال اروپا یعنی جایی نزدیک به ایسلند و سایر کشورهای این مجموعه واقع است. کشوری بسیار زیبا اما بسیار سرد که در عین حال یکی از پر ترددترین مسیرهای صنعتی، گردشگری و پتروشیمی اروپا نیز محسوب می‌شود. نروژ در  بخشی از سال که هوا گرم‌تر است، هوایی بسیار مطبوع و معتدل دارد که دلیلش وجود جریان‌های گرم اقیانوسی است.

سخن آخر

هوای سرد برای همه مناسب نیست، اما می‌تواند تجربه سفر به یاد ماندنی و ارزشمندی را ارائه دهد. بنابراین اگر بتوانید کشوری را انتخاب کنید که آب و هوای خنکی دارد؛ می توانید ماجراهای زمستانی لذت بخشی مانند اسکی یا اسنوبورد را با خود به همراه داشته باشید! در آخر اگر دلتان می خواهد درباره سبزترین کشور جهان هم اطلاعات کسب کنید؛ این مقاله منتظر شماست!

نظرات کاربران