بهترین رستوران های سنتی تهران

10 تا از بهترین رستوران های سنتی تهران؛ رستوران‌گردی به سبک قدیم

رستوران‌گردی بخش جدایی‌ناپذیر سفر به پایتخت است زیرا تهران بهترین رستوران‌ها را در خود جای داده است. بعضی از این رستوران‌ها حال‌وهوای قدیم را حفظ کرده و به سبک سنتی از مهمانانشان پذیرایی می‌کنند. اما اگر شما هم به خوردن غذایی لذیذ در یکی از بهترین رستوران های سنتی در تهران علاقه دارید این مقاله را بخوانید. در این مقاله از مجله گردشگری سه کلیک قرار است سراغ بهترین رستوران های سنتی تهران برویم از جمله رستوران عالی قاپو، مس توران، رزفر، باربد، نون و نمک فخرالملوک و چند رستوران دیگر. 

پاسپورت دومینیکا

رزرو بلیط هواپیما تهران با سه کلیک خوبه!

رستوران عالی‌ قاپو

بهترین رستوران های سنتی تهران

رستوران سنتی عالی قاپو دقیقا همان چیزی است که از یک رستوران با سبک سنتی و قدیمی انتظار می‌رود. دیزاین قجری در کنار غذاهای باکیفیت عالی قاپو باعث شده تا به یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران تبدیل شود. این رستوران از سال 1358 به عنوان یکی از بهترین رستوران های سنتی در تهران فعالیت خود را آغاز کرده است. در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران از میز و تخت‌های چوبی و اشیا عتیقه استفاده شده تا حال‌وهوای سنتی مجموعه حفظ شود. وارد رستوران عالی قاپو که می‌شوید با طاق‌های قوسی شکل، آینه‌کاری و حوض زیبایی مواجه خواهید شد که همگی از اجزای اصلی طراحی سنتی ایرانیست. 

البته خوبی‌های رستوران عالی قاپو تنها در طراحی سنتی خلاصه نمی‌شود. این رستوران با منوی متنوع خود که از انواع کباب‌ها مانند کباب بختیاری و شیشلیک، دسرهای سنتی، زرشک پلو، باقلاپلو با ماهیچه و آبگوشت از مشتریان خود پذیرایی می‌کند وبه یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران برای مسافران و مهمانان خارجی تبدیل شده است. یادتان باشد موقع سفارش، از چلو خورشت فسنجان، شیرین‌پلو با مرغ و یا ماهی قزل‌آلا رستوران عالی قاپو غافل نشوید. 

همچنین در این رستوران از ساعت 19 تا آخرشب گروه موسیقی اجرای زنده خواهند داشت. از آن‌جایی که رستوران عالی قاپو به عنوان یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران طرفداران زیادی دارد، پس در روزهای تعطیل ممکن است با جمعیت زیادی از مشتریان روبه‌رو شوید، پس حتما از قبل میز رزرو کنید تا به مشکل برنخورید. نکته دیگری که خوب است بدانید این است که رستوران عالی قاپو برای بسته‌بندی غذاهای خود از کارتن‌های دوست‌دار طبیعت استفاده می‌کند.

ساعت کاری و آدرس رستوران عالی قاپو

رستوران عالی قاپو هر روزه از ساعت 12 ظهر تا 15:30 و از 8 شب تا 12 باز خواهد بود. 

آدرس: تهران، میدان ونک، ابتدای خیابان گاندی، پلاک 55

رستوران مس توران

رستوران مس توران

شاید اگر بگوییم رستوران مس توران نوستالژیک‌ترین و یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران است، بیراه نباشد. در طراحی داخلی این رستوران از اشیا قدیمی و عتیقه استفاده شده تا در کنار زیبایی حال‌وهوای سنتی رستوران هم حفظ شود. رستوران مس توران برخلاف دیگر رستوران‌های تهران که از مشتریان خود در یک سالن بزرگ پذیرایی می‌کند، سالن خود را به اتاق‌های کوچک‌تر تقسیم‌بندی کرده است تا هر خانواده بدون مزاحمت غذای خود را میل کند. 

این رستوران به عنوان یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران، غذاها را هم به صورت سنتی در ظروف مسی سرو می‌کند. در رستوران سنتی مس توران هر نوع غذایی که بخواهید وجود دارد، آن‌قدر که نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید. رستوران مس توران تهران علاوه‌بر جوجه طهرانی و ماهی سالمون کبابی، چلو خورشت مرغ افشاری، کباب شاه‌پسند محبوب، آبگوشت چهار مغز را هم برای مشتریان خود تهیه می‌کند. یادتان باشد که حتما سوپ پسته و فسنجان معروفشان را هم امتحان کنید. 

اگر می‌خواهید اشتهایتان باز شود، یکی از سالادهای منو رستوران را سفارش دهید از جمله سالاد خوشمزه شیرازی یا سالاد اسفناج. اگر دلتان یک نوشیدنی خوب و مفید می‌خواهد، شربت پسته، به لیمو یا شربت زعفران گزینه‌های خوبی خواهد بود. شاید هم از طرفداران دمنوش باشید، هیچ مشکلی نیست. در رستوران مس توران همراه با باقلوا، دمنوش موردعلاقه خود را هم سفارش دهید. در ضمن اگر از عاشقان حلیم هستید، باید بدانید که این رستوران حلیم بادمجان طلایی را سرو می‌کند که حتی اسمش هم وسوسه برانگیز است. 

ساعت کاری و آدرس رستوران مس توران

این رستوران برخلاف سایر رستوران های سنتی در تهران از ساعت 8:30 صبح تا 12 بامداد باز است. پس می‌توانید صبحانه را هم در رستوران مس توران که یکی از بهترین رستوران های سنتی در تهران است نوش جان کنید. 

آدرس: تهران، میدان ونک، ابتدای خیابان باهنر، جنب مهمانسرای وزارت امور خارجه، رستوران مس توران

رستوران رزفر؛ رستوران سنتی یزدی

بهترین رستوران های سنتی تهران

اگر تا به حال به یزد رفته باشید، با معماری خاص و قدیمی آن آشنایی دارید. یزد با داشتن بادگیرهای معروف و کوچه‌های آشتی‌کنان، معماری متفاوتی از دیگر شهرهای ایران دارد. حالا چرا از شهر یزد برای شما حرف زدیم؟ رستوران رزفر با طراحی قدیمی‌اش که خیلی شبیه معماری شهر یزد است، شما را در دل تهران به گذشته‌های دور‌و‌دراز یزد، اولین شهر خشتی دنیا می‌برد. 

این رستوران یزدی به عنوان یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران، علاوه‌بر این‌که با موسیقی سنتی فضای دلنشینی را ایجاد می‌کند، کیفیت خوب غذاهایش هم بین اهالی تهران شهرت دارد. منوی غذاهای رستوران رزفر تنوع بی‌همتایی دارد یعنی این که در منوی این رستوران با غذاهای جدیدی روبه‌رو می‌شوید که ممکن است تا حالا حتی اسمشان را هم نشنیده باشید مانند ملمع پلو که در حقیقت زرشک پلو منسوب به عهد صفویه است یا شولی که نوعی آش یزدی است. 

همچنین اگر دلتان یک پرس کباب خوشمزه می‌خواهد رستوران رزفر به عنوان یکی از بهترین رستوران های سنتی در تهران، هر نوع کبابی که بخواهید سرو می‌کند. از چنجه لاری و کباب ترش گرفته تا جوجه و شیشلیک زعفرانی که با سس نعنا و سماق همراه برنج در ظروف سفالی برای شما آماده خواهد شد. نوشیدنی‌های این رستوران هم مانند غذاهای یکی از دیگری بهتر و اشتها برانگیزتر است. اگر اهل نوشیدنی‌های سرد هستید، از نوشیدن شربت ترکیب دارچین و به لیمو، بهارنارنج و لیمو و شربت ماسوله لذت ببرید. اگر هم قهوه‌خور هستید قهوه قجری این رستوران امتحان کنید. در کنار نوشیدنی خود می‌توانید از شیرینی‌های مخصوص مانند کلوچه سنتی، کیک یزدی، گز مخصوص اصفهان و باقلوای تبریزی که شیرین و خوشمزه است نیز سفارش دهید.

ساعت کاری و آدرس رستوران رزفر

این رستوران هر روز از ساعت 12 ظهر تا 12 شب باز است.

آدرس: تهران، زعفرانیه، خیابان ثارالله، نرسیده به بلوار بهزاد، رستوران رزفر 

رستوران باربد؛ لذت نوشیدن شربتی گوارا در تالار آینه

رستوران باربد؛ لذت نوشیدن شربتی گوارا در تالار آینه

معمولا قیمت منوی بهترین رستوران های سنتی تهران بالاست و به همین دلیل تعداد زیادی از علاقه‌مندان غذاهای سنتی پشیمان می‌شوند اما در نزدیکی میدان ونک یک رستوران به نام باربد قرار دارد که غذاهایش را با قیمت معقول‌تری نسبت به جاهای دیگر تهیه می‌کند و به همین دلیل این رستوران معمولا شلوغ است. 

طراحی داخلی رستوران باربد ترکیبی از شیشه‌های رنگی و میزهای چوبیست که مشتریان را سر ذوق می‌آورد و به دوران گذشته می‌برد که پنجره خانه‌ها چند رنگ و زیبا بود. رستوران باربد سالن بزرگی در دو طبقه دارد. در طبقه اول این رستوران، به عنوان یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران، از ساعت 20:30 تا 24 مشتریان از گوش سپردن به موسیقی دلنواز سنتی در کنار غذای خود لذت می‌برند. یکی از زیباترین بخش‌های رستوران باربد، تالار آیینه است. در تالار آیینه می‌توانید نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های مختلف رستوران باربد از جمله چای سیاه یا سبز را امتحان کنید و قلیان بکشید. از غذاهایی محبوب منوی رستوران باربد می‌توان به زرشک پلو با مرغ، دیزی سنگی، کباب برگ و چلو کره اشاره کرد. همچنین رستوران باربد تهران جای خوبی برای امتحان کردن کباب لقمه و میگو پفکی است که با سس مخصوص برای مشتری‌ها حاضر می‌شود. 

ساعت کاری و آدرس رستوران باربد

رستوران باربد هر روز از ساعت 12 تا 4 بعدازظهر و 19:30 تا 24 آماده پذیرایی است. 

آدرس: تهران، خیابان سئول، 500 متر بالاتر از میدان شیخ بهایی، پلاک 57

رستوران نون و نمک فخرالملوک

بهترین رستوران های سنتی تهران

شاید در ابتدا اسم این رستوران کمی عجیب به‌نظر بیاید ولی برازنده این رستوران است. علاوه‌بر اینکه رستوران نون و نمک فخرالملوک یکی از رستوران های خوب پایتخت است، می‌توان گفت که شاید یکی از قدیمی‌ترین و بهترین رستوران های سنتی تهران هم به حساب می‌آید. در حقیقت از ساخت این بنا حدود 220 سال می‌گذرد و در دوره قاجار ساخته شده است. 

شاید جالب باشد که بدانید اسم فخرالملوک از کجا آمده است. قبل از بازسازی و افتتاح این رستوران در سال 1391، این بنا منزل فخرالملوک و نیرالملوک بوده که هر دو از نوادگان میرزا عیسی وزیر ملقب به قائم مقام، وزیر محمدشاه قاجار بوده‌ است. این بنا بخش‌های مختلف دارد که رستوران نون و نمک فخرالملوک در بالکن و پشت بام آن واقع شده است. این رستوران با ظرفیت 80 نفره برای جشن‌ها و مراسم‌های کوچک خانوادگی بسیار مناسب است به ویژه اگر به فضای سنتی علاقه داشته باشید. در روزهای خاصی مانند عید نوروز و شب یلدا، مشتری زیادی به این رستوران می‌آیند و معمولا ظرفیت رستوران سریع پر می‌شود. از منو این رستوران می‌توانید کباب ترش، چنجه، شیشلیک، کباب لقمه نگینی، کباب بختیاری و دیزی سفارش دهی. 

ساعت کاری و آدرس رستوران نون و نمک فخرالملوک

رستوران نون و نمک فخرالملوک هرروز از ساعت 11 صبح تا 23 فعالیت دارد.

آدرس:  تهران، میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، پایین‌تر از چهارراه سرچشمه، کوچه نصرالهی، کوچه جاویدی، پلاک 114 

رستوران سنتی باغ فردوس

رستوران سنتی باغ فردوس

یکی‌دیگر از رستوران های سنتی تهران که فضایی قدیمی و سنتی دارد رستوران سنتی باغ فردوس است. این رستوران در خیابان ستارخان تهران واقع شده و به دلیل کیفیت بالای غذاها به عنوان یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران شهرت یافته است. فضای داخلی این رستوران با تخت‌های چوبی، کاشی‌کاری، شیشه‌های رنگی، فرش‌های سنتی، پشتی‌های زیبای ترکمن، گلدان‌های زیبا و وسایل عتیقه و دیدنی طراحی شده است. 

شاید جالب باشد که بدانید در این رستوران علاوه‌بر غذاهای سنتی ایرانی غذاهای فرنگی مانند جوجه چینی هم سرو می‌شود که سرآشپز رستوران باغ فردوس تبحر خاصی در تهیه آن دارد. منوی این رستوران شامل کباب شیشلیک شاندیز، چلو خورشت قیمه مخصوص، زرشک پلو با مرغ، باقلاپلو با گردن، خوراک کباب سلطانی با گوشت گوسفند و ته‌چین مرغ است. یادتان باشد حتما در کنار غذای اصلی از سالاد بار رستوران، سالاد انتخاب کنید تا غذایتان دو برابر دلچسب شود. 

ساعت کاری و آدرس رستوران سنتی باغ فردوس

رستوران باغ فردوس هر روز از ساعت 11 تا 23 میزبان شما خواهد بود. 

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، پلاک 17. 

رستوران سنتی خیام

رستورانی با طاق‌های زیبا که در بنایی تاریخی واقع شده است. این رستوران هم مانند رستوران نان و نمک فخرالملوک در یکی از بناهای تاریخی افتتاح شده است و حالا یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران است. این بنا حدود 250 سال قدمت دارد و یادآور سنت‌های شیرین گذشته است. این رستوران در سال 1381 افتتاح شد و ظرفیت آن 130 نفر است. 

در رستوران سنتی خیام به عنوان یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران، می‌توانید از بین انواع کباب‌ها مانند شیشلیک شاندیز، کباب تبریزی، کباب وزیری، برگ مخصوص گوسفندی و جوجه مخصوص، کبابی که دوست دارید انتخاب کنید. اگر هم دلتان یک غذای خوش رنگ و لعاب ایرانی می‌خواهد زرشک پلو با مرغ سفارش دهید. در کنار غذای اصلی خود اگر زیتون پرورده یا ترشی مخلوط میل کنید وعده غذایی دلچسب‌تری خواهید داشت. 

هویج بستنی و نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای مانند آب انار و آب انبه نیز در منو رستوران سنتی خیام قابل سفارش است. اما بعد از همه این خوشمزه‌ها پیشنهاد می‌کنیم که حتما شیرپسته رستوران را امتحان کنید. شیرپسته که به عنوان یک میان وعده سالم شناخته می‌شود، سرشار از ویتامین‌های B و D است. 

ساعت کاری و آدرس رستوران سنتی خیام

ساعت کاری رستوران سنتی خیام همه روزه از 11 تا 23:30 است. 

آدرس: تهران، خیابان خیام شمالی، روبه‌رو امامزاده سید نصرالدین، پلاک 539 

رستوران سنتی مرشد

بهترین رستوران های سنتی تهران

یکی از معروف‌ترین رستوران‌های تهران مرشد است. این رستوران در حال حاضر سه شعبه دارد و یکی از پرطرفدارترین رستوران های سنتی در تهران است. داستان افتتاح این رستوران بسیار جالب است. در ابتدا رستوران مرشد فقط یک آشپزخانه کوچک در حیاط خانه‌ای قدیمی بود که بعد از تلاش مستمر طی هشت سال به چنین رستوران خوبی با شعبه‌های متعدد در تهران تبدیل شده است. نام این رستوران به احترام امیرالمومنین (ع) مرشد انتخاب شد چون یکی از القاب امام علی(ع) «مرشد» است. 

خوراک‌های کباب رستوران سنتی مرشد در ظروف مسی سرو می‌شود، در کنار سالاد و دوغ محلی به همراه زیتون پرورده، بورانی بادمجان و ماست موسیر کوزه‌ای، ارزش امتحان کردن را دارد. حتی اگر اهل غذاهای سنتی نیستید حتما باید مزه خوراک کباب سلطانی مخصوص، خوراک کباب بختیاری، کباب وزیری و جوجه کباب تند و دودی را امتحان کنید. اگر اهل کباب نیستید و دنبال غذای خوشمزه دیگری می‌گردید، باقالی پلو با گردن یا مرغ، زرشک پلو با مرغ یا چلو ماهیچه سفارش دهید. از طرفی در منو رستوران مرشد خورشت‌های دلچسبی مانند چلو خورش قیمه بادمجان به همراه سیب زمینی وجود دارد. 

بخش جالب منوی رستوران مرشد که به عنوان یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران شناخته می‌شود شربت‌خانه آن است. در این بخش از منو علاوه‌بر شربت‌های خاص با نام‌های خاص، سرویس چای درباری بزرگ و کوچک قابل سفارش است. این سرویس چای، فقط یک چای معمولی نیست. بلکه در کنار چای خوش‌رنگ ایرانی، زعفران، هل، دارچین و زنجبیل هم قرار می‌گیرد. اگر به رستوران سنتی رفتید حتما معجون «مفرح ذات» را امتحان کنید چون این معجون از ترکیب تخم شربتی، خاکشیر، زعفران، گلاب و بیدمشک درست می‌شود و علاوه‌بر این‌که برای لاغری مفید است، باعث شفاف‌تر شدن پوست هم می‌شود. اگر هم روز پراسترس و اضطرابی داشتید معجون «مًمّد حیات» را به شما پیشنهاد می‌کنیم، این معجون دارای شهد عسل و عرق بهار نارنج است که هم قاتل اضطراب و استرس است و هم نشاط‌ آور و به همین دلیل ممد حیات نام گرفته است.

ساعت کاری و آدرس رستوران سنتی مرشد

رستوران مرشد به عنوان یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران، هر روز هفته از ساعت 12 تا 23 مشغول پذیرایی از مشتریان خود است. 

آدرس شعبه نیاوران: تهران، جماران، کوچه دلشاد، پلاک 2

آدرس شعبه دوم (بیرون‌بر): تهران، کاشانک، جنب مسجد والفجر

آدرس شعبه سوم: تهران، سعادت‌آباد، میدان کاخ، کوچه کیان 13، پلاک 2

رستوران سنتی ترمه در هتل فردوسی تهران 

رستوران سنتی ترمه در هتل فردوسی تهران 

رستوران سنتی ترمه با حوض زیبا و آجرکاری‌های سنتی‌اش شناخته می‌شود. همه این‌ها در کنار اجرای نوازندگان ویولن و دف فضایی روح‌نواز برای خوردن یک غذای سنتی ایجاد می‌کند. این رستوران پارکینگ اختصاصی دارد و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد. رستوران سنتی ترمه که یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران است با یک منوی عالی و ظرفیت 200 نفره، یکی از رستوران‌های سلف سرویس تهران است. 

اگر برای شام به رستوران سنتی ترمه می‌روید باید بدانید که شب‌ها غذا به صورت بوفه سرو می‌شود. در رستوران ترمه هتل فردوسی به عنوان یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران، در کنار غذاهای ایرانی مانند جوجه کباب، کوبیده، باقالی پلو با گوشت و قزل‌آلا، غذاهای خارجی مانند بیف استروگانف روسی که از تکه‌های گوشت گاو سرخ شده با سس خردل و اسمتانا (خامه ترش) درست می‌شود هم سرو می‌شود. 

ساعت کاری و آدرس رستوران سنتی ترمه در هتل فردوسی

رستوران ترمه که یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران است از ساعت 12 تا 15:30 و از ساعت 19 تا 23 آماده پذیرایی از مشتریان خوش‌خوراک خود است. 

آدرس: تهران، بالاتر از میدان امام خمینی، ابتدای خیابان فردوسی، خیابان کوشک مصری، هتل بزرگ فردوسی 

رستوران سنتی باران 

بهترین رستوران های سنتی تهران

مجموعه رستوران سنتی باران شامل رستوران، هم کافه و هم سفره‌خانه سنتی دارد. این رستوران سه طبقه مجزا دارد و در طبقه اول، کترینگ؛ طبقه دوم، رستوران فرنگی و کافه؛ طبقه سوم، رستوران سنتی با اجرای موسیقی زنده واقع شده است. برای استفاده از سالن طبقه سوم همراه با موسیقی زنده باید برای هر فرد 60 هزار تومان ورودی پرداخت کنید. 

در منوی رستوران و سفره‌خانه باران می‌توانید کباب برگ مخصوص، چلوکباب وزیری، ماهی قزل‌آلا و زرشک پلو به همراه ران مرغ سفارش بدهید. با این‌که رستوران باران یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران است ولی با این حال برای عاشقان غذاهای فرنگی هم بشقاب‌های ویژه‌ای از جمله بشقاب مخصوص، چیکن پنینی، انواع پیتزا، بشقاب گریل و بشقاب سوخاری تدارک دیده که با سس مخصوص برای مشتریان آماده می‌شود. اگر بعد از گردش در تهران خواستید یک لاته یا قهوه گرم بنوشید کافه رستوران سنتی باران را از دست ندهید. در منوی کافه رستوران باران اسپرسو، آمریکانو، هات چاکلت، وایت چاکلت، لاته، چای ماسالا، چای هندی، موهیتو، لیموناد و نوشیدنی بلو اسکای قابل سفارش است. 

ساعت کاری و آدرس رستوران سنتی باران

رستوران سنتی باران که یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران است هر روز از ساعت 10 تا 24 آماده خدمت‌رسانی به مشتریان است. 

آدرس: تهران، پاسداران، میدان هروی، بلوار گلزار، کوچه 15، رستوران سنتی باران 

کلام آخر

در این مقاله با بهترین رستوران های سنتی تهران آشنا شدیم که غذاهای سنتی ایرانی را با بهترین مواد اولیه تهیه می‌کنند. اگر عاشق عطر و طعم غذاهای سنتی و اصیل ایرانی هستید، با توجه به سلیقه خودتان، یکی از رستوران‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم را انتخاب کنید و خودتان را به یک وعده اصیل ایرانی دعوت کنید

نظرات کاربران