بهترین زمان سفر به تبریز

بهترین زمان سفر به تبریز؛ تبریز در 4 فصل چگونه است؟

شهرتبریز یکی از دیدنی‌ترین مقاصد سفر در ایران است و به دلیل جاذبه‌‌های پرشمار و آب‌وهوای مناسب، محبوبیت زیادی میان گردشگران دارد. اما چه زمانی باید از این شهر دیدن کنیم و بهترین زمان سفر به تبریز کدام فصل است؟

پاسپورت دومینیکا

حقیقت این است که تبریز همیشه زیبا است و در هر فصلی گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. از زمستان‌های سرد که تمام شهر در آغوش  برف به خواب رفته تا بهار دلنشین که شکوفه‌های رنگارنگ بر دامن طبیعت می‌نشیند، تبریز پرغرور همیشه جذاب و دیدنی است.

تبریز چهار فصل سال را تجربه می‌کند و هر کدام از آنها زیبایی خاص خود را دارند. هرچند قاعدتا نباید هنگام سوز سرما و بارش‌ شدید برف و باران مسافرت کرد! هرکس با توجه به شرایط و علایقی که برای سفر دارد، فرصت مناسب را انتخاب می‌کند و این مساله تا حدود زیادی شخصی است. .

تبریز هم مثل شهرهای ایران عزیز، مکان‌های دیدنی‌ و جذابیت‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد؛ جذابه‌هایی که بر تاریخ غنی و کهن این شهر گواهی می‌دهند. طبیعت فوق‌العاده تبریز در نوع خودش نظیر ندارد و بخش عمده‌ای از مسافرین برای بازدید از طبیعت شهر به اینجا سفر می‌کنند. اما با تمام این‌ها، تبریز در هر فصلی از سال متفاوت است. 

اما از آنجا که جاذبه‌های گردشگری، غذاهای محلی و آب و هوای مناسب نسبت به سلیقه هر فرد متفاوت است، بهتر است تا قبل از جمع کردن وسایل، بهترین زمان سفر به تبریز را بشناسید و مسافرت خود را برنامه ریزی کنید. 

رزرو بلیط هواپیما با سه کلیک خوبه!

آب و هوای تبریز

بهترین زمان سفر به تبریز

شهر تبریز به عنوان یک منطقه نیمه‌خشک شناخته می‌شود. این شهر از اقلیم‌های آب‌وهوایی متفاوتی برخوردار است و از تابستان‌های گرم و خشک تا زمستان‌های برفی را تجربه می‌کند. بادهای محلی از سمت کوهستان‌ و دریاچه‌های کاسپین و ارومیه به طرف دشت‌ها می‌روند و بادهای شمالی، بادهای دریای مدیترانه، دریای سیاه و اقیانوس اطلس آب‌وهوای تبریز را تحت تاثیر وزش خود قرار می‌دهند.

هرساله تقریباً 250 تا 300 میلی‌متر باران می‌بارد و میانگین دمای هوا از منفی 2 تا 25 درجه در نوسان است.

تبریز در فصل بهار

با فرا رسیدن نوروز باستانی، مسافرین از تمام نقاط ایران به تبریز سرازیر شده و این شهر مملو از جمعیت می‌شود. پس اگر هدف شما از مسافرت کسب آرامش و استراحت باشد، زمان مناسبی را انتخاب نکرده‌اید! 

تبریز یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران است و در نوروز همه برای تماشای دیدنی‌های شهر به اینجا می‌آِیند. با هجوم مسافرین، قیمت‌ها هم بسیار بالا می‌رود و در اماکن عمومی مانند هتل‌ها، غذاخوری‌ها، خیابان‌ها و دیدنی‌‌های تبریز، جا برای سوزن انداختن نیست! شهر بسیار شلوغ است و غالباً امکانات رفاهی تناسبی با رشد سریع شهروندان ندارد.

با پایان گرفتن تعطیلات نوروزی، تبریز هم خلوت شده و حالا فرصت مناسبی برای لذت‌بردن از هوای روح‌نواز و مطلوب تبریز است؛ بنابراین اگر قصد دارید و دنبال تجربه آرام و لذت‌بخشی هستید، بهترین زمان سفر به تبریز برای شما اواخر فرودین است.

‌در این زمان آب‌و‌هوای خوب و نسیم دلنوازی که در شهر می‌نوازد، روح‌تان را نوازش خواهد داد. میهمان‌نوازی مردم اصیل و مهربان ترک‌زبان، کم‌نظیر است و مدت‌ها از میزبانی درجه یک آنها صحبت خواهید کرد! بهار تبریز چنان زیبا است که شکوفه‌های درختان همه‌جا به چشم می‌خورند و آواز پرندگان مهاجر در کوچه‌های شهر طنین‌انداز می‌شود.

بهترین زمان سفر به تبریز ؛ تابستان

بهترین زمان سفر به تبریز

تابستان‌های تبریز آن‌چنان تفاوتی با نقاط دیگر ایران ندارد و ناچارتان می‌کند به باد کولر پناه ببرید. شما می‌‌توانید برای فرار از گرما، دائما آب بنوشید و هنگام بازدید از جاذبه‌های دیدنی، یک بطری آب یخ در دستتان باشد. البته سفر تابستانی به این شهر بسیار شیرین است و لذت پیاده‌روی با لباس‌های نازک و خنک تا مدتها از خاطرتان نخواهد رفت..

البته اگر تحت هیچ شرایطی طاقت گرما ندارید، بهتر است اجازه دهید تا ماه شهریور برسد و اواخر تابستان که آب و هوای تبریز روح‌نواز و دلچسب می‌شود به سفر بروید.

پاییز طلایی تبریز

شهر تبریز یکی از زیباترین نقاط کشور در فصل پاییز است. هوای معتدل و تمیز، تا قبل از شروع ماه آبان آنقدرها سرد نیست و پس از آن با کاهش دما، هوا روی به سردی می‌رود و خصوصاً شب‌ها سردتر می‌شود.

اگر از گرما فراری هستید و طاقت سرمای زیاد هم ندارید، می‌توانید در پاییز تبریز حسابی خوش بگذرانید و با اندکی لباس‌ بیشتر به سیاحت بپردازید. تبریز در پاییز بسیار تماشایی است و بیشتر شبیه یک اثر هنری‌ست تا یک شهر تاریخی! خوشرنگی برگ‌های نارنجی و زرد، که از جانِ درختان به روی زمین رقص می‌کنند، جان می‌دهد برای یک پیاده‌روی دونفره و قول و قرارهایی که هرگز شکسته نخواهند شد! امان از تبریز پاییزی. 

تبریز در زمستان

بهترین زمان سفر به تبریز

همانطور که احتمالاً می‌دانید، زمستان تبریز سخت و شدید است و هوا سرد و برفی است. دمای هوا گاهی به زیر صفر درجه می‌رسد و شرایط برای گردش و تفریح آسان نخواهد بود. 

البته اگر عاشق برف‌بازی و تفریحات زمستانی مثل اسکی هستید، زمستان بهترین زمان سفر به تبریز برای شماست! حواس‌تان باشد که لباس گرم زیادی با خود ببرید و  ملزومات زمستانی مانند دستکش، کلاه و چتر را همراه داشته باشید.

با شروع فصل زمستان، «ائل‌گلی» تبریز میزبان برگزاری جشنواره آدم برفی است و مردم برای ساختن آدم‌برفی‌های زیبا دور هم جمع می‌شوند. این جشنواره طرفداران زیادی دارد و با شرکت در آن می‌توانید لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید.

لازم است بدانید که زمستان‌های تبریز سفت و سخت است و برف و باران سنگینی می‌بارد. پس احتمال زیادی برای کنسل شدن پروازها وجود دارد. از طرفی با یخ‌زدگی جاده‌ها و مسیرهای منتهی به شهر، راه‌های زمینی مانند ماشین یا اتوبوس هم زیاد مطمعن نیست و ممکن است با خطر لیز خوردن یا تصادف مواجه شوید. پس بهتر است تا منتظر کاهش سرما بمانید و سپس به تبریز سفر کنید. زمستان‌ها بهترین زمان سفر به تبریز اوایل دی‌ماه یا اواخر اسفند خواهد بود.

کلام آخر

تبریز به عنوان یک شهر چهار فصل معروف است و مردم بسیار میهمان‌نوازی دارد. اگرچه این شهر در تمام طول سال زیباست، اما در مجموع و با در نظر گرفتن تمام شرایط، می‌توان گفت که بهترین زمان سفر به تبریز فصل‌های بهار، تابستان و پاییز هستند. فصل زمستان شرایط آب و هوایی مناسبی ندارد و سرما تا مغز استخوان‌تان نفوذ می‌کند. همچنین به علت بارش‌های زمستانی سنگین، برای مسافرت مناسب نیست. 

نظرات کاربران