بهترین پارک های بارسلونا؛ ترکیب آبنما، موسیقی و سایه !

شهر زیبای بارسلونا به داشتن معماری زیبا و هنرمندانه و فضاهای شهری منظم و چشم‌نواز معروف است. بسیاری از گردشگران وقت خود را صرف گردش در این جاذبه‌های معروف می‌کنند، در بهترین رستوران‌ها غذا می‌خورند و از نوشیدنی‌های خوش‌طعم بارهای معروف لذت می‌برند و شاید کمتر کسی با پارک‌ها و فضاهای سبز بارسلونا آشنا باشد. دلیل دیگر این موضوع می‌تواند دوری این پارک‌ها از مرکز شهر باشد. این شهر مدیترانه‌ایِ زیبا پارک‌های باشکوهی دارد که گاهی انتخاب مقصد مناسب از میان آنها سخت می‌شود. فضاهای سبز و آرامش‌بخش این پارک‌ها در کنار مجسمه‌هایی به سبک نئوکلاسیک و تفریحات سرگرم‌کننده خستگی یک روز پرکار و شلوغ در بارسلونا را از تن مسافران به در می‌کند. شاید بهترین پارک های بارسلونا نسبت به باغ‌های افسانه‌ای پاریس، برلین و لندن شهرت کمتری داشته باشند اما فضاهای باز و دوست‌داشتنی آنها در کنار فضای شلوغ شهر بارسلونا منظره‌ای دیدنی بوجود می‌آورد.

اگر به دنبال جایی هستید که چند ساعتی از شلوغی شهر فاصله بگیرید با ما همراه باشید تا سری به بهترین پارک های بارسلونا بزنیم.

بلیط هواپیما تهران بارسلون را همین حالا رزرو کنید!

سیوتادلا یکی از بهترین پارک های بارسلونا

Ciutadella Barcelona

پارک سیوتادلا یکی از بهترین پارک های بارسلونا است که در محل ارگ سابق، نزدیک به دریا و در کنار محله‌ی بورن قرار دارد. وسعت این پارک به 17 هکتار می‌رسد و یک آبشار بزرگ، دریاچه، چند بنای تاریخی و یک پارک جانورشناسی نیز دارد. زرادخانه‌ی سابق بارسلونا در مرکز این پارک قرار دارد که در حال حاضر محل پارلمان کاتالونیاست. تاریخچه‌ی ساخت این ارگ و پارک اطراف آن به سال‌های 1701 تا 1714 برمی‌گردد. پس از تصرف اسپانیا به دست نیروهای فیلیپ پنجم، حاکم جدید دستور ساخت این ارگ را داد تا بتواند بارسلونا و شهروندانش را کنترل کند. این قلعه در جریان انقلاب اسپانیا در سال 1868 تخریب شد و بعدها در این فضای خالی پارک سیوتادلا ساخته شد. سیوتادلا که یکی از زیباترین پارک های بارسلونا به شمار می‌رود در حال حاضر به عنوان ریه‌های شهر بارسلونا شناخته می‌شود.

علاوه بر این سیوتادلا از بین معروف ترین پارک های بارسلونا جایگاه ویژه‌ای بین مردم شهر دارد و بسیاری از مردم و مسافران در این پارک دور هم جمع می‌شوند و ساعتی به تفریح و صرف غذا در فضای آزاد می‌پردازند. در این پارک برنامه‌هایی مثل موسیقی زنده و سیرک هم اجرا می‌شود و مردمی را که این پارک را از بین بهترین پارک های بارسلونا برای استراحت انتخاب کرده‌اند سرگرم می‌کند. اگر اوایل صبح به این پارک بروید دونده‌های بسیاری را می‌بینید که در مسیرهای مخصوصی و در سایه‌ی درختان مشغول دویدن هستند. باغ وحش بارسلونا نیز در این پارک قرار دارد و برای وقت گذرانی به همراه کودکان انتخاب مناسبی است. این باغ وحش درواقع یکی از معروف‌ترین پارک‌های جانورشناسی در اروپاست. در حدود 2000 حیوان از 400 گونه مختلف از پستانداران، دوزیستان، خزندگان و پرندگان در این پارک زندگی می‌کنند. 

ماجراجویی در هزارتوی هورتا از معروف ترین پارک های بارسلونا

پارک هزارتوی هورتا یکی از زیباترین و بهترین پارک های بارسلونا به شمار می‌رود و در شمال شهر و منطقه‌ی هورتا قرار دارد. دلیل قرار گرفتن این پارک در بین بهترین پارک های بارسلونا هزارتوی پرپیچ و خم و بزرگی است که در مرکز آن قرار دارد. این هزارتو را دومینیکو باگوتی در سال 1791 طراحی کرد و اطراف آن را با درختان سرو آراست. در مرکز این هزارتو یک حوض و فواره‌ی کوچک و مجسمه‌ای از اروس خدای عشق در یونان باستان به چشم می‌خورد.

در سرتاسر این پارک که به عنوان یکی از زیباترین پارک های بارسلونا شناخته می‌شود آلاچیق‌های متعدد تعبیه شده که به راحتی می‌توانید چند ساعتی را در آنها استراحت کنید. از دیگر زیبایی‌های این پارک می‌توان به مجسمه‌های خدایان یونان از جمله تزئوس اشاره کرد. مسیرهای پیاده‌روی پر از درخت هستند و حتی در روزهای آفتابی و گرم تابستان نیز می‌توانید در پناه سایه‌ی درختان به پیاده‌روی بپردازید. 

پارک گوئل

Park Guell Barcelona

این پارک را به عنوان یکی از شاهکارهای محبوب آنتونی گائودی می‌شناسند. پارک گوئل که در حال حاضر یکی از بهترین پارک های بارسلونا به شمار می‌رود بین سال‌های 1900 تا 1914 ساخته شد و بیش از 17 هکتار وسعت دارد. این پارک نه تنها یکی از بهترین پارک های بارسلونا است بلکه به عنوان یکی از بزرگترین آثار معماری در جنوب اروپا نیز شناخته می‌شود. پارک گوئل در سال 1984 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اگر جزو افراد هنردوست به شمار می‌روید حتما باید از این پارک بازدید کنید. پارک گوئل مجموعه‌ای بی‌نظیر از آثار گائودی را در خود جای داده است. این آثار ترکیبی از معماری منحصربه‌فرد و عجیب گائودی به همراه سبک مدیترانه‌ای و مدرن است.

با ورود به یکی از زیباترین پارک های بارسلونا گویی وارد دنیای داستان‌های قدیمی می‌شوید. دروازه‌ای که سمت جنوی شرقی قرار دارد از داستان هانسل و گرتل الهام گرفته شده است. چند قدم آن طرف‌تر پلکان اژدها را می‌بینید که با یک اژدهای موزاییکی تزیین شده و به هایپواستایل روم منتهی می‌شود. در این فضا تعداد زیادی ستون زیر یک سقف طاقی شکل مواج می‌بینید که با موزاییک پوشانده شده‌اند. بالای این سقف  پلکان مواجی ساخته شده که با موزاییک‌های رنگی پوشانده شده و از دور مثل یک مار دریایی به نظر می‌رسد. در کنار این شاهکارهای معماری فضای سبز و درختکاری‌های این پارک توجه شما را به خود جلب می‌کند. انواعی از درختان مگنولیا، اسطوخودوس، رزماری، بادام و زیتون در این پارک دیده می‌شود. بازدید از مناظر طبیعی پارک رایگان است اما برای دیدن موزه و آثار معماری گائودی باید هزینه بپردازید.

باغ دکتر پلای آرمِنگُل

این باغ زیبا که یکی از معروف ترین پارک های بارسلونا به شمار می‌رود در سال 1930 و توسط آدولف فلورنسا ساخته شد. این پارک 4 هکتاری در منطقه‌ی هورتا قرار دارد. باغ دکتر پلای آرمِنگُل بعد از چند دهه تعطیلی در سال 2019 مجدد بازگشایی شد. اگر قصد دارید بعد از گشت‌وگذار در جاذبه‌های گردشگری در یکی از بهترین پارک های بارسلونا استراحت کنید ما باغ دکتر پلای آرمِنگُل را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این باغ علاوه بر فضای سبز زیبا و دلنشین بر روی تنوع زیستی تمرکز دارد. در این پارک که یکی از زیبا ترین پارک های بارسلونا به حساب می‌آید زیرساخت‌های مناسب برای افزایش حضور جانوران در نظر گرفته شده است.

برای مثال در جای جای این پارک لانه‌های مخصوص پرندگان و خفاش‌ها، سازه‌های چوبی کوچک برای حشرات و سطوح شناور مخصوص دوزیستان را می‌بینید. در این پارک استخرهایی تعبیه شده که مخصوص پرورش حشرات برای تغذیه‌ی پرندگان و لاک‌پشت‌ها هستند. ورود سگ‌ها به این پارک ممنوع است. در باغ دکتر پلای آرمِنگُل ساختمانی به نام مَس راوتیات وجود دارد که آدولف فلورنسا آن را طراحی کرده و در حال حاضر آثار هنری که دکتر نوریا پلا در طول زندگی‌اش جمع‌آوری کرده است در آن به نمایش گذاشته می‌شود و به صورت رایگان می‌توانید از این موزه بازدید کنید.

در آیگوئس یکی از معروف ترین پارک های بارسلونا بگردیم

Aigues Park, Barcelona

پارک آیگوئس در شمار غربی شهر و به دور از منطقه توسعه شهری قرار دارد. این پارک که در فهرست بهترین پارک های بارسلونا قرار دارد برای اولین بار به دستور رئیس شرکت آب بارسلونا در اواخر قرن نوزدهم ساخته شد و در سال 1978 به عنوان یک پارک عمومی بازگشایی شد. این پارک سنگی در منطقه‌ای کوهستانی ساخته شده و سه زمین بازی و چند محوطه‌ی ورزشی کوچک مثل زمین هندبال، میز پینگ بنگ و سه زمین بازی مخصوص کودکان دارد. علاوه بر این برای رفاه حال گردشگران تعداد زیادی نیمکت و تجهیزات پیک‌نیک نیز در آن تعبیه کرده‌اند.

فرقی نمی‌کند به دنبالی جایی برای بازی بچه‌ها هستید یا قصد دارید با سگ‌تان قدم بزنید یا چند ساعتی از آخر هفته را به پیک نیک در هوای آزاد بگذرانید پارک آیگوئس در بین معروف ترین پارک های بارسلونا بهترین انتخاب است. در قسمت فوقانی این پارک محدوده‌ای چمن‌کاری شده به یاد کشته‌ شدگان بمب هیروشیما در ژاپن اختصاص داده شده است. 22 تخته‌ی بتنی سفید رنگ را برای یادبود این افراد به صورت ایستاده کنار هم قرار داده‌اند. 

پارک سروانتس یکی از زیباترین پارک های بارسلونا

پارک سروانتس را می‌توان در بالای فهرست بهترین پارک های بارسلونا جای داد. این پارک زیبا و دیدنی به دلیل گل‌های رز فراوانش شناخته‌شده است. هر ساله بین بهار تا پاییز بیش از ده هزار بوته‌ گل رز در این پارک شکوفا می‌شود. پارک سروانتس در منطقه‌ی لس کورتس در غرب بارسلونا قرار دارد و وسعت آن به چهار هکتار می‌رسد. یکی از دلایلی که این پارک را به عنوان یکی از زیباترین پارک های بارسلونا می‌شناسیم محوطه‌سازی چشم‌نواز و استفاده‌ی بهینه از هر سانت خاک این منطقه است. در بعضی مناطق پارک خوشه‌های پر از رز را می‌بینید که بر روی گذرگاه‌های سایه انداخته‌‌ و منظره‌ای فوق‌العاده نفسگیر را به نمایش گذاشته‌اند.

وقتی از ورودی روندا دِ دالت وارد پارک می‌شوید گذرگاهی طولانی و پر از رزهای زیبا به استقبال شما می‌آید. در غرب پارک محدوده‌ای مخصوص بازی و سرگرمی ساخته شده است. این محدوده شامل سازه‌های مخصوص سنگ‌نوردی، لوازم بازی کودکان، تنیس روی میز و چندین نیمکت برای نشستن می‌شود. اگر قصد دارید یکی از بهترین پارک های بارسلونا را از نزدیک ببینید حتما به سروانتس سری بزنید و از تماشای دریایی از رزهای زیبا لذت ببرید.

باغ‌ لاریبال

Barcelona's Laribal Garden

یکی دیگر از معروف ترین پارک های بارسلونا لاریبال نام دارد که در منطقه کوهستانی مونجویک واقع شده است. این پارک پنج هکتار از مناظر پلکانی دامنه کوه مونجویک را اشغال می‌کند. باغ‌ لاریبال در سال 1929 برای نمایشگاه جهانی بارسلونا طراحی و ساخته شد. از دیگر ویژگی‌های این پارک می‌توان به موزه بنیاد خوان میرو در انتهای شرقی آن اشاره کرد. در کنار این موزه پلکان اسکالس در خِنِرالیف را می‌بینید. این پلکان مجموعه‌ای طولانی و شیبدار از پله‌های سنگی است که از باغ‌های الحمرا الهام گرفته شده است.

در سرتاسر این باغ که یکی از زیباترین پارک های بارسلونا است چندین مجسمه و فواره‌ی تزیینی قرار دارد. اگر دوست دارید چند ساعتی را در یکی از بهترین پارک های بارسلونا بگذرانید و پیک نیک کوچکی برپا کنید ما لاریبال را به شما پیشنهاد می‌کنیم. هنگام بازدید از این پارک فراموش نکنید که به آمفی تئاتر یونانی که در شمال شرقی آن قرار دارد هم سری بزنید.

پارک تورو دِلا پیرا

پارک تورو دلا پیرا بر روی تپه‌ای در شمال غربی بارسلونا قرار دارد و از این پارک می‌توانید منظره‌ای زیبا از محله‌های شمال غربی شهر را ببینید. تورو دلا پیرا که یکی از بهترین پارک های بارسلونا است در ارتفاع 140 متری قرار دارد و با وجود درختان و محوطه‌سازی متفاوت بیشتر به یک جنگل شباهت دارد تا یک پارک. وسعت این پارک به 8 هکتار می‌رسد و پوشش گیاهی مدیترانه‌ای زیبایی آن را دوچندان کرده است. پارک تورو دلا پیرا در سال 1936 افتتاح شد و در سال 2007 امکانات رفاهی بسیاری به آن اضافه شد. مسیرهای پر پیچ و خم این پارک شما را به مرتفع‌ترین قسمت آن می‌رساند.

در این مسیرهای سنگی و زیبا نیمکت‌هایی برای استراحت، چندین سکوی مخصوص پیک نیک و چند زمین بازی کودکان وجود دارد. چیزی که باعث شده این پارک را در فهرست بهترین پارک های بارسلونا بیاوریم منظره‌ی 360 درجه‌ای است که از ارتفاع 140 متری می‌توانید ببینید. در این نقطه از پارک دریای مدیترانه و شهر را همزمان می‌توان دید. تصور کنید غروب خورشید از آن بالا چقدر نفسگیر و زیباست. یک زیرانداز و فلاسک قهوه همراه خود ببرید و بعد از یک پیاده‌روی طولانی از تماشای غروب خورشید بر فراز دریای مدیترانه لذت ببرید.

گردش در باغ‌ تاماریتا از بهترین پارک های بارسلونا

Tamarita Garden, Barcelona

این باغ‌ که در حال حاضر آن را به عنوان یکی از بهترین پارک های بارسلونا می‌شناسند در املاک قدیمی خانواده‌ی کرایوینکل قرار دارد. این املاک در سال 1911 توسط یک تاجر پنبه به نام آلفردو ماتا خریداری شد. محوطه‌سازی و طراحی منظره‌ی این باغ به عهده‌ی نیکولائو ماریا روبیو ای تودوری گذاشته شد. وی تلاش کرد یک باغ مدیترانه‌ای را در این باغ پیاده‌سازی کند و در کنار آن عناصری از باغ‌های رنسانس را نیز گنجاند.

در میان این باغ زیبا آثار معماری چشمگیر و زیبایی متعلق به دهه 1900 قرار دارد که شما را به گذشته می‌برد و نمایی از خانه‌های طبقه متوسط کاتالان را به شما نشان می‌دهد. محوطه‌سازی و چیدمان درختان و گیاهان شما را ترغیب می‌کند تا در میان آنها قدم بزنید. حوضچه‌های کوچک و فواره‌های زیادی در گوشه و کنار این باغ گنجانده شده است. فضای بسیار آرامش‌بخش آن به شما اجازه می‌دهد ساعتی را به دور از شلوغی فضاهای شهری در یکی از زیباترین پارک های بارسلونا بگذرانید و شاید چند صفحه‌ از کتابی که به همراه دارید مطالعه کنید.

پارک مرکزی پوبلِنو یکی دیگر از معروف ترین پارک های بارسلونا

پوبلنو که به عنوان یکی از بهترین پارک های بارسلونا به شما معرفی می‌کنیم توسط معماری فرانسوی به نام ژان نوول طراحی و در سال 2008 افتتاح شد. مساحت این پارک به 5 هکتار می‌رسد و هر طرف را که نگاه کنید گیاهان بومی مدیترانه‌ای را می‌بینید. در ابتدا تنه‌ی درختان پارک را به رنگ سفید رنگ‌ آمیزی کردند تا نمایانگر ساختمان‌ها باشد. این رنگ‌ها به مرور زمان و با رشد درختان از روی آنها پاک شد. محله‌ی پوبلنو زمانی قلب نساجی بارسلونا بود و تعداد زیادی آسیاب آجری مربوط به قرن نوزدهم در آن وجود داشت. در حال حاضر و همزمان با توسعه‌ی شهری بسیاری از این آسیاب‌های قدیمی تخریب و با ساختمان‌های جدید و مدرن جایگزین شدند.

اما یکی از این آسیاب‌های قدیمی در پوبلنو که یکی از معروف ترین پارک های بارسلونا است نگهداری می‌شود. از دیگر امکانات این پارک می‌توان به چند زمین بازی مخصوص کودکان، چند میز تنیس روی میز و سازه‌های مخصوص صخره‌نوردی اشاره کرد. اگر قصد دارید بعد از ظهر خود را در یکی از زیباترین پارک های بارسلونا بگذرانید ما پوبلنو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

باغ‌ گیاه‌شناسی تاریخی

Barcelona Botanical Garden

باغ گیاه‌شناسی تاریخی بر روی حفره‌های یک معدن بلااستفاده در پای کوه مونجویک ساخته شده و منطقه‌ی وسیعی در اطراف مونجویک و مرکز شهر را در بر می‌گیرد. مونجویک مشرف به دریای مدیترانه است و یکی از زیباترین مناظر بارسلونا را دارد. دقیقا در قسمت جنوب غربی مونجویک یکی از زیباترین پارک های بارسلونا قرار دارد. انستیتو گیاه‌شناسی بارسلونا نیز داخل باغ گیاه‌شناسی تاریخی واقع شده است و بازدید کنندگان علاوه بر تماشای یکی از بهترین پارک‌ های بارسلونا می‌توانند با حقایق علمی پوشش گیاهی منطقه و گیاهانی که در این باغ نگهداری می‌شوند آشنا شوند.

بعضی از بناهای مهم بارسلونا از جمله دانشگاه بارسلونا و استادیوم المپیک نیز در این محدوده قرار دارند. بسیاری از تجهیزات ورزشی که برای بازی‌های المپیک تابستانی 1992 در این محدوده ساخته شدند هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این امکانات می‌توان به دیوارهای صخره‌نوردی، پارک اسکیت و استادیوم دو و میدانی اشاره کرد. باغ گیاه‌شناسی تاریخی بارسلونا یکی از معدود پارک‌ها در شهر است که از سبک باغ‌های انگلیسی الگوبرداری شده است.

باغ پالائو دو لس هورس

با فاصله‌ی کمی از پارک هزارتوی هورتا یکی دیگر از بهترین پارک های بارسلونا قرار دارد که به اندازه‌ی هورتا معروف نیست. این پارک را به نام پالائو دو لس هورس می‌شناسند. این پارک به همراه کاخی که داخل آن قرار دارد در اواخر قرن نوزدهم توسط معماری به نام آگوست فونت ای کارراس و به سفارش تاجری به نام جوزپ گالارت فورگاس ساخته شد. پالائو دولس هورس که یکی از زیباترین پارک های بارسلونا به شمار می‌رود درختان نخل بلندی دارد که از دور دیده می‌شوند و در کنار درختان دیگری مثل مگنولیا، اقاقیا، سرو و پرتقال ظاهر زیبایی به این پارک بخشیده‌اند. این پارک سه تراس اصلی دارد که کاخ در بالاترین تراس قرار گرفته و دو تراس پایین‌تر که بزرگتر هستند به لطف درختان پر شاخ و برگ و گلزارهای متعدد زیباترین منظره‌ی پارک را به شما نشان می‌دهند.

در اطراف این سه تراس به سبک باغ‌های رنسانس فرانسوی و ایتالیایی ساخته شده است. از ورودی اصلی که وارد می‌شوید می‌توانید کاخ را در بالاترین نقطه‌ی پارک ببینید. این بنا به سبک قلعه‌های فرانسوی ساخته شده و در چهار گوشه‌ی آن چهار برج استوانه‌ای با سقف‌های مخروطی دیده می‌شود. در جلوی کاخ مجسمه‌های نگهبان را می‌بینید که اثری از جوزپ کامپنی هستند. این پارک قدیمی که به عنوان یکی از بهترین پارک های بارسلونا شناخته می‌شود بهترین مقصد برای گذراندن عصر یک روز تعطیل در کنار خانواده و به دور از شلوغی زندگی شهری است.

سخن آخر

شهر بارسلونا جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوانی دارد و به عنوان یک شهر پربازدید شناخته می‌شود. اما در کنار این جاذبه‌ها و آثار معماری دیدنی پارک‌ها و فضاهای سبز زیبایی دارد که بعضی از آنها به دلیل دوری از مرکز شهر کمتر شناخته‌شده هستند. در اینجا سعی کردیم بعضی از بهترین پارک های بارسلونا را به شما معرفی کنیم تا در سفر خود به این شهر دیدنی سری هم به این پارک ها بزنید و از تماشای فضای سبز و آرامش آنها لذت ببرید.

نظرات کاربران