بازار تجریش تهران

بازار تجریش تهران؛ از مکان‌های دیدنی تا رستوران‌ها

تهران اماکن گردشگری زیادی دارد و روزانه افراد بسیاری به این شهر سفر می‌کنند. ممکن است شما هم مانند هر گردشگری، علاقه‌مند گشت‌وگذار میان مردم این شهر باشید یا به‌دنبال محلی برای تفریح، گردش، سرگرمی و حتی رستورانی برای غذاخوردن باشید، بازار تجریش تهران یکی از این مکان‌هاست؛ در این مقاله شما را با بازار تجریش و اماکن پیرامونش آشنا می‌کنیم. پس برای آشنایی با این بازار و اطراف آن تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پاسپورت دومینیکا

رزرو بلیط هواپیما تهران با سه کلیک خوبه!

تاریخچه بازار تجریش تهران چیست؟

بازار تجریش تهران

 بازار تجریش یکی از بازارهای قدیمی تهران است. بسیاری از مسافران که به پایتخت سفر می‌کنند، دست‌‌‌کم برای گردش در فضا سنتی این شهر به این بازار سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنند. تاریخ شروع به کار این بازار حداقل به 70 سال گذشته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‍‌می‌گردد. برخی از حجره‌داران قدیمی نیز قدمت بازار را 150 سال اعلام کرده و در بعضی منابع تا 200 سال هم اعلام شده است؛ بنابراین تاریخ دقیقی از شروع آن وجود ندارد. 

بازار تجریش تقریبا در محدوده شمال تهران و بین محله‌های تجریش و شمیرانات قرار دارد. زمانی که رضا‌‌‌شاه منطقه دربند را به‌عنوان ییلاق خود انتخاب کرد، با گذشت زمان جاده قدیم شمیران تبدیل به میدان تجریش شد و رفته‌رفته بازار تجریش در جاده قدیم شمیران به وجود آمد. در گذشته میدان تجریش، محل نگهداری چهارپایان بود که بعداز گذشت سال‌ها و توسعه تجریش، محل نگهداری چهارپایان به‌مرور به ایستگاه‌های اتوبوس تبدیل شد.

بازار تجریش تهران، تقریبا تا 500 سال پیش به‌طور کلی روباز بود و همین باعث می‌شد که به‌علت سرمای زمستان، بسیاری ازمغازه‌ها تعطیل شوند؛ به همین دلیل کسبه تصمیم به ساخت سقف چوبی گرفتند و مغازه‌هایشان را با تیر چوبی و خشت‌و‌گل پوشاندند. بعداز چند سال، این سقف‌های چوبی تبدیل به سقف‌های آهنی شد و سازمان میراث فرهنگی طی تعمیر و بازسازی آن، نقش‌و‌نگار سنتی و تاریخی به آن بخشید. این نقش‌ونگار تاریخی، در کتیبه‌ها و سردر سنتی حجره‌های بازار تجریش تهران قابل مشاهده است. به‌طور کلی می‌توان اعلام کرد که تعداد حجره یا مغازه‌های موجود در بازار بالغ‌بر 400 عدد که نام هرکدام از آن‌ها در قسمت ورودی آن نوشته شده است. 

اماکن گردشگری نزدیک بازار تجریش تهران کدامند؟ 

بازار تجریش تهران در شمال این شهر قرار دارد، از همین‌رو از این بازار دسترسی به اماکن و جاذبه‌های بسیاری وجود دارد. شما با شناخت این اماکن دیدنی می‌توانید برنامه‌ریزی کنید تا هم به بازار رفته، هم از این جاذبه‌ها دیدن کنید. در ادامه، با 5 مکان از زیباترین اماکن گردشگری حوالی بازار آشنا می‌شویم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

1. امامزاده صالح 

امامزاده صالح تهران

از نزدیک‌ترین اماکن به بازار سر‌پوشیده تجریش تهران می‌توان به امامزاده صالح اشاره کرد. این امامزاده، یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و از برادران امام رضا (ع) به‌شمار می‌رود. این امامزاده، از قدیم‌الایام برای تهرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته و به‌طوری‌که به آن دلبستگی عرفانی پیدا کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها، نذرهای خودشان را در این مکان ادا می‌کنند. هم‌چنین بیشتر گردشگرانی که به بازار تجریش تهران می‌آیند، برای زیارت و اقامه نماز به این‌جا هم سری می‌زنند. در حرم امامزاده صالح و این بازار در بعضی از مناسبت‌ها مانند اعیاد و لحظه سال تحویل، هم‌چنین در روزهای سوگواری و ماه محرم نزد یک‌دیگر جمع می‌شوند و مراسم عزاداری و شادی را برپا می‌کنند. این امامزاده، امکاناتی همچون کتابخانه، ‌دارالقرآن، کتاب‌فروشی و پارکینگ دارد. همچنین تعدادی ویلچر اطراف ورودی‌های حرم وجود دارد که افراد می‌‌توانند به‌صورت امانت تحویل بگیرند. لازم به توضیح است؛ بعضی از شهدای هسته‌ای نیز در این امامزاده به خاک سپرده شده‌اند؛ ازجمله آن‌ها می‌توان شهید مجید شهریاری و شهید فخری‌زاده را نام برد.

2. دربند

دربند در فاصله 3 کیلومتری از بازار تجریش تهران قرار دارد. این مکان، باتوجه‌به آب‌وهوای عالی به‌ویژه در فصل تابستان و اواخر بهار، به‌دور از هرگونه آلودگی، شلوغی و ترافیک شهر از مکان هایی‌ست که مردم برای لحظاتی به استراحت می‌پردازند. در منطقه دربند باتوجه‌به آب‌‌وهوا و طبیعت پردرخت، آبشارها و مسیر سنگ‌فرش‌شده که این محله دارد، پیاده‌روی از مناسب‌ترین ورزش‌هاست. هم‌چنین باتوجه‌به این‌که دربند به قله توچال نزدیک است، گزینه مناسبی به‌عنوان تفریح برای علاقه‌مندان به کوهنوردی به‌شمار می‌آید. شما علاوه‌بر پیاده‌روی و کوهنوردی به تفریحات دیگری مانند تله‌سیژ و سورتمه نیز دسترسی دارید. 

از جاهای دیدنی دربند می‌توان به آبشار دوقلو، دره اوسون، امامزاده ابراهیم و آبشار سوتک اشاره کرد. هم‌چنین در مسیر رسیدن به دربند، مغازه‌هایی وجود دارد که خوراکی‌‌های خوشمزه، لذیذ و پررنگ‌ولعاب آن‌ها توجه شما را جلب می‌کند؛ ازجمله لواشک، آلوچه و درفصل زمستان لبو. تنوع این محصولات به‌قدری زیاد است که علاقه‌مند به خرید این نوع خوراکی‌ها می‌شوید. همچنین در حوالی خیابان دربند چایخانه، کافه و رستوران قرار دارد که در صورت نیاز می‌توانید به آن‌جا بروید.

3. کاخ‌-موزه سعدآباد

بازار تجریش تهران

کاخ-موزه سعدآباد در منطقه شمیران و در مجاورت دربند قرار دارد که بالغ‌بر 100 هکتار زمین است. برخی از بناها و باغ‌های این مجموعه در دوره قاجار شکل گرفته است. در گذشته، خانواده پهلوی در آن می‌زیستند و به عبارتی، آخرین پناهگاه این خانواده تا سال 1357 بوده است. کاخ-موزه سعدآباد امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین باغ تهران به شمار می‌آید. این مجموعه تاریخی، دارای چند هکتار جنگل طبیعی به‌همراه چندین کاخ، عمارت، موزه، ساختمان‌های متعدد، باغ‌ و گلخانه‌ است. کاخ-موزه سعدآباد دارای 17  موزه است که ازجمله آن‌ها می‌توان به موزه برادران امیدوار، اتوموبیل‌های سلطنتی و آشپزخانه سلطنتی اشاره کرد. 

4. کاخ نیاوران  

کاخ نیاوران که از شاخص‌ترین اماکن گردشگری حوالی بازار تجریش تهران محسوب می‌شود، در مجموعه باغ نیاوران در میدان نیاوران  واقع شده که مساحت آن حدود 11 هکتار است. کاخ نیاوران، اقامتگاه تابستانی محمدرضا‌ پهلوی بود. این مجموعه، بعداز انقلاب به‌همراه مجموعه سعدآباد اداره می‌شد که تا پایان سال 1378 ادامه داشت و از آغاز سال 1379 به‌صورت جداگانه اداره می‌شود. از بخش‌های مختلف کاخ نیاوران می‌توان به کاخ‌-موزه  دوطبقه صاحب‌قرانیه، موزه کوشک احمدشاهی و کاخ-موزه اختصاصی نیاوران اشاره کرد. از دیگر اماکن این موزه نیز می‌توان به کتابخانه اختصاصی نیاوران، موزه جهان‌نما، موزه خودروهای اختصاصی، مرکز اسناد و باغ-موزه‌ کتیبه‌ها اشاره کرد.

5. باغ فردوس

باغ فردوس در محله‌ شمیران، در نزدیکی خیابان ولیعصر و میدان تجریش واقع شده ‌است. قدمت این باغ به زمان قاجار می‌رسد و در حال حاضر، موزه سینمای ایران در این مکان قرار دارد. باغ فردوس، باتوجه‌به امکاناتی هم‌چون سینما، کافه و فضای سرسبز محل اجتماع هنرمندان نیز به‌شمار می‌آید.  در این باغ، تلویزیون قرمزرنگ کوچکی روی چهارپایه قرار دارد که روی آن جمله «به‌جاش کتاب بخونین» توجه‌تان را جلب کرده و شما را به‌سمت کتاب‌فروشی هدایت خواهد کرد.

 کدام رستوران‌ها‌‌ حوالی این بازار قرار دارد؟ 

رستوران اردک‌ آبی

اگر به بازار تجریش تهران بروید، قطعا برای صرف یکی از وعده‌های غذایی دل‌تان می‌خواهد از غذاهای بازار که محبوبیت خود را میان مردم ثابت کرده‌اند، میل کنید. تنوع رستوران‌ها و گزینه‌های غذایی متفاوت موجود در این منطقه به‌قدری است که پاسخگوی هر ذائقه و سلیقه‌ای باشد. بنابراین برای شناخت بیشتر رستوران‌های حوالی بازار تجریش تهران تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. 

  1. رستوران اردک‌ آبی

رستوران اردک آبی از مجلل‌ترین و شیک‌ترین رستوران‌های محدوده بازار تجریش تهران به‌شمار می‌آید. نمای پنجره‌های شیشه‌ای از یک طرف رستوران منظره‌ای ترکیبی از خانه‌ها و کوه‌ها، زیبایی آن را بیشتر کرده است. به‌خصوص در فصل زمستان که برف روی کوه می‌نشیند، اگر در رستوران باشید محو زیبایی و سفیدی ناشی از برف می‌شوید. از طرف دیگر هم می‌توان به نمای پردرخت آن اشاره کرد. این رستوران باتوجه‌به منظره وسیع و باصفای خود دارد، از بهترین مکان‌ها برای برگزاری مناسبت‌های مختلف نظیر تولد و سالگرد ازدواج به‌شمار می‌آید. هم‌چنین رستوران اردک آبی، با داشتن منوی صبحانه محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بنابراین اگر صبح به بازار تجریش تهران آمدید، می‌توانید این وعده را در کنار دوستانتان در این رستوران میل کنید.

2.  چلو کبابی اطمینان 

بعداز گردش در بازار تجریش تهران و بازدید از مکان‌های دیدنی پیرامون آن، نوبت به صرف ناهار می‌رسد. اگر دلتان چلوکباب می‌خواهد، یکی از پیشنهادهای پیش‌روی‌تان چلوکبابی اطمینان است که روبه‌روی پاساژ سامعی قرار دارد. از ویژگی‌های چلوکبابی اطمینان می‌توان به قدمت بیش‌از صد سال این رستوران و محبوبیتی که بین ساکنان این محله دارد، اشاره کرد. هم‌چنین فضای دل‌پذیر و صدای آرام موسیقی که پخش می‌شود، می‌تواند لحظات شما را دلنشین‌تر کند. در گذشته در منوی غذای این رستوران فقط چلوکباب وجود داشت، اما باتوجه‌به پیشنهادات و ذائقه غذایی مردم به‌تدریج غذاهای ایرانی دیگر نیز به منو اضافه شده است. این رستوران باتوجه‌به محبوبیتی که بین مردم دارد، همواره شلوغ است.

3. کافه-‌رستوران روحی

بازار تجریش تهران

اگر به خوردن غذا در فضایی سنتی علاقه دارید، کافه-رستوران روحی در بازار تجریش تهران مخصوص شماست. این رستوران در خیابان شهرداری، نزدیک به سینما آستارا قرار دارد. همان‌طور که از اسم این رستوران پیداست، باتوجه‌به فضای سنتی خود روح انسان را جلا می‌دهد. چرا که از دیوارهای پرنقش‌ونگار سنتی تا قوری‌های کوچک گل‌دار که اغلب در خانه مادربزرگ‌ها دیده می‌شود، را در این‌جا می‌بینید. منوی غذایی این رستوران هم شامل غذاهایی مانند دیزی، قورمه‌سبزی، قیمه و لوبیاپلو است که در صورت علاقه‌مندی به این نوع غذاها می‌توانید سفارش دهید.

4. رستوران مرشد

اگر با مردم محله تجریش تهران هم‌کلام شوید و درباره رستوران‌ها بپرسید، بدون شک رستوران مرشد که یکی از بهترین رستوران‌های این محله است را به شما معرفی می‌کنند. این رستوران، از سال 1392 آغاز به کار کرد. این رستوران در ابتدای خیابان جماران، در کوچه‌ای که به کوچه ذغالی‌ها معروف است، شروع به کار کرد. این روزها شعبه‌های دیگر این رستوران در سایر مناطق تهران هم وجود دارد. رستوران مرشد، با فضای کاملا ایرانی و دوست داشتنی که دارد، رهگذرها را مجذوب خود می‌کند. از دلایل دیگر محبوبیت این رستوران می‌توان به کیفیت بالا و قیمت مناسب غذاها اشاره کرد. کباب‌های لذیذ به‌همراه برنج معطر ایرانی که عطر آن تا چند مغازه آن‌طرف‌ترهم می‌پیچد، از پیشنهاد‌های ما به شماست. اگر شما سینی کباب مخصوص این رستوران را همراه دوغ محلی خوشمزه کنار آن میل کنید، قطعا این رستوران را که حوالی بازار تجریش تهران است، به دیگر دوستانتان پیشنهاد خواهید کرد.

مسیرهای دسترسی 

همیشه قبل‌از این‌که به مکانی سفر کنیم، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها این است که چطور به آن‌جا برسیم. بازار تجریش تهران از مکان‌هایی‌ است که راه‌های دسترسی بسیاری دارد که هرکسی از راه دور و نزدیک به‌راحتی به آن دسترسی پیدا می‌کند. در ادامه به چند مسیر اشاره می‌کنیم. 

1. مترو

مترو به بازار تجریش تهران

یکی از راه‌های رسیدن به بازار تجریش تهران، مترو است. از طریق خط یک مترو کهریزک-تجریش از هر ایستگاه که وارد مترو شوید، وارد خط یک شده و در آخرین ایستگاه یعنی ایستگاه تجریش پیاده شوید. بعضی از مسیرها نیاز به تغییر خط مترو دارد، برای مثال اگر از خط سوم به مترو دسترسی دارید، باید در ایستگاه تئاتر شهر از خط سه به خط یک تغییر مسیر دهید. اگر مسیر شما نیاز به تغییر خط داشته باشد، می‌توانید از نقشه‌های راهنمای موجود در مترو کمک بگیرید. 

2. اتوبوس بی آرتی 

یکی دیگر از مسیرهای رسیدن به بازار تجریش تهران استفاده از بی‌آرتی است. در تهران در بسیاری از محله‌ها دسترسی به بی‌آرتی وجود دارد که می‌توانید از بی‌آرتی راه‌آهن-تجریش استفاده کنید. اگر مسیر دورتری از بازار دارید، به‌جهت تندرو بودن و داشتن محل عبور اختصاصی پیشنهاد ما به شما استفاده از این اتوبوس‌ها است.

3. اتوبوس‌های عادی

یکی دیگر از مسیرهای دسترسی، اتوبوس‌های رسالت-قدس است. شما می‌توانید از طریق این اتوبوس‌ها به بازار تجریش تهران برسید. برای افرادی که مسیر نزدیکتری به بازار دارند، این نوع اتوبوس‌ها می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. 

4. خودروی شخصی

اگر قصد دارید با خودرو شخصی به بازار تجریش تهران بروید، کافی ا‌ست از خیابان‌هایی مانند خیابان ولیعصر، شریعتی، نیاوران و محله زعفرانیه مسیر را انتخاب کنید و با عبور از این مسیرها به حوالی بازار برسید. هم‌چنین برای پارک خودرو نگران نباشید، می‌توانید از پارکینگ‌های حوالی میدان تجریش استفاده کنید.

نکات مهم بازار تجریش تهران

بازار تجریش تهران

ایام تعطیل و مخصوصا روزهای نزدیک به سال نو، جز روزهای شلوغ بازار تجریش تهران به‌شمار می‌آید.

بین 2 الی 3 ساعت زمان صرف  گشت‌وگذار در این بازار خواهد شد.

شما از پارکینگ‌های نزدیک میدان تجریش می‌توانید برای پارک اتوموبیل‌تان استفاده کنید.

بازار تجریش تهران، جمعه‌ها و روزهای تعطیل باز است.

در آخر

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که ما در این مقاله با خودروی شخصی یا وسیله حمل‌ونقل عمومی به بازار تجریش تهران رفتیم. بعداز اطلاع از قدمت و علت شکل‌گیری آن، کمی در بازار گشتیم. سپس سری به اماکن گردشگری اطراف آن زدیم و در نهایت برای سرو غذا به یکی از رستوران‌های اطراف بازار رفتیم. شما تا‌به‌حال به این مکان رفته‌اید؟ تجربه‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران