برج ساعت تبریز

برج ساعت تبریز؛ شنیدن تیک تاک تاریخ!

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر تبریز در بین گردشگران داخلی و خارجی برج ساعت تبریز است که به عنوان نماد این شهر نیز از آن یاد می‌شود. متاسفانه تعداد زیادی از بازدیدکنندگان فقط به صورت کلی از از برج ساعت تبریز دیدن می‌کنند و معلومات آنچنانی در مورد آن ندارند. 

پاسپورت دومینیکا

در این گزارش از مجله گردشگری سه‌کلیک شما را با این مکان تاریخی و تماشایی آشنا می‌کنیم و اطلاعات کاملی از برج ساعت در اختیارتان می‌گذاریم:

با سه کلیک میتوانید به راحتی به رزرو بلیط هواپیما خود به هر کجا که دوست دارید اقدام کنید

مختصری از تاریخ برج ساعت

برج ساعت تبریز

طبق استاد تاریخی موجود، گروهی از مهندسین خبره آلمانی در سال 1935 طراحی و ساخت این بنای حیرت‌انگیز و شکوهمند را آغاز کردند و در سال 1939 رسماً به بهره‌برداری رسید. برج ساعت تبریز که امروزه به نام ساختمان شهرداری نیز مشهور است، سال 1377 به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای شهر تبریز، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. نکته جذاب وجالب این است که بدانید برج ساعت تبریز در کنار برج ساعت لندن، معروف‌ترین برج‌های ساعت آجری در جهان هستند.

با وجود اینکه سال‌های بسیار زیادی از ساخت برج ساعت تبریز سپری شده است؛ اما این برج همچنان مثل روز اول استوار است و مشکلی برای آن رخ نداده است.  بخش‌هایی از این بنای تاریخی زیبا تبدیل به آمفی تئاتر و موزه شده است و شهرداری شهر تبریز بعضی از جلسات خود را در سالن آمفی تئاتر این برج تشکیل می دهد.

معماری و طراحی نما

مساحت ساختمان شهرداری تبریز 9600 متر مربع وسعت دارد که از این مقدار، تقریبا 6500 متر مربع مربوط به زیربنای برج ساعت تبریز است. بد نیست بدانید که قدیم‌الایام زمین این‌جا یک قبرستان قدیمی و متروک بود که تا مدت‌ها استفاده دیگری نداشت.

برج ساعت تبریز از سه طبقه ساخته شده و معماری آن دقیقا شبیه برج ساعت شهر لندن است. همچنین اگر با دقت عکس‌های این بنای باشکوه را تماشا کنید، متوجه می‌شوید که شباهت زیادی به بناهای تاریخی کشور آلمان دارد. در ساخت برج ساعت، مصالحی همچون آهک، ماسه و آجر به کار رفته است؛ استفاده از این مواد اولیه ساختمانی باعث شده که این بنای تاریخی در طول زمان همچنان پابرجا باقی بماند.

ارتفاع برج ساعت تبریز 5.29 متر است که در هر سمت آن یک ساعت نصب شده‌است. شاید برای‌تان سوال باشد که استفاده از 4ساعت در سمت‌های مختلف این برج چه لزومی دارد؟ در پاسخ باید گفت که آن زمان استفاده از ساعت شخصی چندان مرسوم نبود و این‌گونه مردم می‌توانستند از هر سمت خیابان به ساعت نگاه کنند و از زمان دقیق آگاه شوند. بد نیست اشاره کنیم که ساعت‌های این برج با ساعت‌های معمولی اندکی تفاوت دارند، این ساعت‌ها هر 15 دقیقه یک بار گذر زمان را یادآوری می‌کنند در حالی که ساعت‌های دیگر معمولا هر یک ساعت یک‌بار زنگ می‌زنند.

دانستنی‌های جذاب از برج ساعت تبریز

برج ساعت تبریز

چندین حقیقت جالب و شگفت‌انگیز در مورد برج ساعت تبریز وجود دارد که دانستن آن‌ها می‌تواند جداب باشد:

* اگر از دور کل این مجموعه را تماشا کنید، متوجه می‌شوید که طراحی آن شبیه به حرف U است.

* اگر عکس‌های ماهواره‌ای برج ساعت شهر تبریز  را مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که این برج از نمای بالا شبیه به یک عقاب است.

* همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، ساعت‌های ساخته شده در برج ساعت تبریز علاوه بر اینکه هر یک ساعت یکبار به تعداد آن ساعت زنگ می‌زنند، هر یک ربع نیز سه بار زنگ می‌زنند.

* برج ساعت تبریز در تمام جهان مشهور است و هر سال گردشگران زیادی از سراسر جهان برای تماشا و عکس گرفتن از این بنای تاریخی به شهر تبریز سفر می‌کنند.

* برج ساعت تبریز لقب اولین موزه شهرداری‌های کشور را نیز در اختیار دارد.

* بزرگ‌ترین فرش دست‌بافت ایران که تا کنون بافته شده‌است، در این مکان قرار دارد.

موزه شهرداری تبریز

موزه شهرداری تبریز

اگر به شهر تبریز سفر کردید و برج ساعت تبریز را دیدید، حتما سری هم به موزه شهرداری بزنید که در طبقه زیرزمین این برج قرار گرفته است. اولین چیزی که  توجه‌تان را در همان بدو ورود جلب می‌کند، گل‌های زیبا و رنگارنگ و درختان زیبایی هستند که در کنار اولین تاکسی‌ها و اولین ماشین‌های آتش‌نشانی این شهر کاشته شده‌اند. چندین قالی تاریخی قدیمی و ارزشمند نیز در تالار فرش این مجموعه وجود دارند که بازدید از آن‌ها حتماً برای‌تان جذاب خواهدبود.

در این موزه قسمت مخصوصی وجود دارد که از دوربین‌های قدیمی نگهداری می‌کند؛ شما می‌توانید دوربین‌های قدیمی و با ارزشی را مشاهده کنید که در مجموعه ای 150 عددی گردآوری شده‌اند. قسمت جذاب دیگر این موزه با عنوان تالار صدا شناخته می‌شود که میزبان سازهای باستانی و سنتی ایران مانند سه‌تار، دوتار، کوبه‌در، نی‌انبان و تار آذربایجانی است. همچنین تعدادی رادیو و تلویزیون قدیمی هم در تالار صدای موزه برج ساعت تبریز به چشم می‌‌آیند.

بخش‌های مهم دیگر این موزه تالارهای دفاع مقدس و اسناد هستند. شما می‌توانید در تالار دفاع مقدس عکس‌ها و اسنادی از پایداری مردم ایران را در دوران جنگ مشاهده کنید. مجموعه‌ای از کتاب‌های ارزشمند و تاریخی نیز در موزه اسناد نگهداری می‌شوند.

برج ساعت تبریز ؛ دسترسی و اطلاعات بازدید

برج ساعت تبریز در یکی از اصلی‌ترین میدان‌های شهر تبریز قرار دارد که با همین نام یعنی میدان ساعت شناخته می‌شود. برای دیدن این برج می‌توانید همه‌روزه به آنجا بروید و به‌صورت رایگان از آن بازدید کنید؛ هرچند برای رفتن به موزه باید هزینه ورودی را بپردازید.  موزه شهرداری تبریز از شنبه تا پنجشنبه، از ساعت 09:00 تا 17:00 پذیرای گردشگران است و روزهای جمعه هم تعطیل است.

سخن پایانی

یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین بناهای تاریخی در شهر تبریز برج ساعت تبریز است که هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. در این مقاله تلاش کردیم تا بخش‌های مختلف این برج را معرفی کنیم و به حقایق جذاب پیرامون آن بپردازیم؛ سفر خوبی داشته‌باشید.

نظرات کاربران