جاهای دیدنی کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ از گوردخمه‌ها تا آبشار پیران

کرمانشاه شهری تاریخی با آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی است که مرکز استان کرمانشاه محسوب می‌شود و‌ نهمین شهر پرجمعیت و یکی از کلان‌شهرهای ایران است.‌ این شهر در دوران ساسانیان در اوج شکوفایی و آبادانی خود بوده و در آن زمان دومین پایتخت این سلسله محسوب می‌شده. برخی از اسناد تاریخی و ‌آثار‌ باستانی کشف شده، نشان می‌دهد که قدمت سکونت انسان در این شهر به دوران پارینه‌سنگی، یعنی 700 هزار سال پیش می‌رسد. البته این شهر در دوران صفویه، زندیه، قاجار و پهلوی هم از مهم‌ترین شهرهای کشور بوده و ‌آثار‌ تاریخی متعددی از این دوره‌ها در کرمانشاه باقی‌مانده است.  اکنون‌ کرمانشاه از پرجمعیت‌ترین شهرهای کردنشین در غرب ایران است و مردم آن به گویش‌های مختلف زبان کردی صحبت می‌کنند. بیشتر اهالی کرمانشاه شیعه، سنی یا اهل حق هستند و در کنار یکدیگر با صلح و صفا زندگی می‌کنند. برای لذت بردن از جاهای دیدنی کرمانشاه، بهتر است از اوایل بهار تا اواسط تابستان به این شهر سفر کنید. جاهای دیدنی کرمانشاه به سه دسته مکان‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی تقسیم می‌شوند که باتوجه‌به علایقتان می‌توانید برای سفرتان به کرمانشاه برنامه‌ریزی کنید. اگر می‌خواهید برنامه‎ریزی بهتری برای سفرتان داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید.

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

جاذبه‌های تاریخی کرمانشاه 

از آن جایی که کرمانشاه قدمت بسیاری دارد؛ وجود ‌آثار‌ تاریخی ارزشمند در آن دور از انتظار نیست. تعدادی از این ‌آثار‌ تاریخی علاوه‌بر‌ ثبت شدن در میراث فرهنگی کشور، به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو هم ثبت شده‌اند. بسیاری از گردشگران فقط بیستون را می‌شناسند؛ اما جاذبه‌های تاریخی دیگری هم در کرمانشاه وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

معبد آناهیتا کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ معبد آناهیتا

بعد از تخت‌جمشید، معبد آناهیتا‌ از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بناهای سنگی ایران و از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه است که در کنگاور قرار دارد. این معبد به آکروپولیس شرقی هم معروف است. اطلاعات دقیقی از تاریخچه معبد سنگی آناهیتا وجود ندارد؛ ولی بعضی از باستان‌شناسان باتوجه‌به طراحی و شکل آن، ساختش را مرتبط با دوران اشکانیان یا ساسانیان و بعضی دیگر قدمت معبد آناهیتا را قبل از میلاد مسیح می‌دانند. این معبد به هدف محلی برای عبادت و آتشکده‌ای برای احترام به الهه نگهبان آب بنا شده بود که بعد از ورود اسلام به ایران در ساختار ظاهری آن تغییراتی ایجاد شد. 

از ۵۳ متر زیر بنای این جای دیدنی در کرمانشاه، فقط چند سرستون شکسته و تعدادی حجاری‌های پراکنده در کنار کوره‌های آهک‌پزی، چیز دیگر دیده نمی‌شود. معبد آناهیتا که یکی از مکان‌ های دیدنی کرمانشاه است در سال ۱۳۱۰ در فهرست ‌آثار‌ ملی ایران ثبت شد. از ساعت 8 صبح تا 8 شب می‌توانید از این جاذبه تاریخی کرمانشاه دیدن کنید. در کرمانشاه، شهر کنگاور، میانه راه جدید همدان به کرمانشاه، مسیر هگمتانه-تیسفون را پیش بگیرید معبد آناهیتا هم در مسیرتان قرار دارد. 

بیستون کرمانشاه

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌ های‌ دیدنی کرمانشاه، بیستون است که در همه جای کشور و دنیا زبانزد است. همان بیستونی که نظامی در خسرو و شیرین آن را نماد عشق و عاشقی می‌داند. بنابر روایت‌های فراوان، قسمتی از کوه بیستون را فرهاد به‌علت عشقش به شیرین و به دستور خسروپرویز کنده است. در این مجموعه ۲۸ اثر ملی ثبت‌شده وجود دارد که در اطراف آن ۱۵۰ اثر تاریخی دیگر هم شناسایی شده است.  از جمله این ‌آثار‌ تاریخی می‌توان به کتیبه‌ بیستون، مجسمه هرکول، نقش مهرداد اشکانی، فرهاد‌تراش، پل ساسانی، کاروانسرای ایلخانی، کاروان‌سرای شاه‌عباسی و پل صفوی اشاره کرد. 

کتیبه بیستون که در سال 1385 در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است به دستور داریوش اول و به مناسبت شروع حکومتش بر امپراتوری ایران در سال ۵۲۱ قبل از میلاد مسیح کنده‌کاری شده. می‌توانید از پله‌هایی که سازمان میراث فرهنگی برای بازدید گردشگران نصب کرده‌، بالا بروید تا نقش داریوش اول با تیر و کمانش را در دل کوه ببینید و به تاریخ پرافتخار ایران فکر کنید. 

کاروانسرای شاه‌عباسی

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ کاروانسرای شاه‌عباسی

کاروانسرای شاه‌عباس صفوی در سال ۱۰۷۲ هجری قمری بنا شده. این کاروانسرا در سال ۱۳۹۴ دوباره به کاربرد اصلیش؛ یعنی جای دادن به مسافران برگشته است. کاروانسرای شاه‌عباسی بیستون، امروزه با نام هتل لاله بیستون شناخته می‌شود. امروزه این کاروانسرا یکی از بهترین مکان‌ های دیدنی کرمانشاه در عید نوروز و البته از جاهای دیدنی کرمانشاه در تابستان است که هم می‌توان از آن بازدید و هم در یکی از 16 اتاق آن اقامت کرد. 

از ساعت 9 صبح تا 5 عصر می‌توانید از مجموعه بیستون به‌عنوان یکی از مکان‌ های تاریخی کرمانشاه دیدن کنید. خوب است بدانید برای دیدن مجموعه بیستون در کرمانشاه باید به شهر بیستون و محوطه تاریخی بیستون بروید. 

طاق بستان کرمانشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه، مجموعه طاق بستان است که در اصل شکارگاه شاهان ایرانی در دوره ساسانیان بوده است. روی کوه دست‌نوشته‌ها و حکاکی‌هایی دیده می‌شود که از همان زمان ساسانیان به یادگار مانده است. در این مجموعه ارزشمند تصاویری از تاج‌گذاری خسروپرویز، اردشیر دوم و اردشیر سوم حکاکی شده. همچنین سنگ‌نگاره‌ای در طاق بستان وجود دارد که مراسم شکار گراز را نمایش می‌دهد. این اثر در سال ۱۳۱۰ در فهرست ‌آثار‌ ملی به ثبت رسیده است. در محوطه طاق بستان دریاچه مصنوعی کوچکی وجود دارد که در روز انعکاس تصویر طاق در آن بسیار دیدنی است و در شب هم با نورپردازی انجام‌شده زیبایی فضا دوچندان می‌شود. با این ویژگی طاق بستان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در شب است. 

برای حفظ این جای دیدنی کرمانشاه از گزند و آسیب‌های مختلف، ورودی آن بسته شده است. برای رسیدن به یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه؛ یعنی طاق بستان باید در شهر کرمانشاه به میدان پدر بروید و سپس مسیر زیبا و لذت‌بخش بلوار طاق بستان با درختان بلند و زیبایش را بگذرانید، بعد از آن به طاق بستان خواهید رسید.

طاق گرا کرمانشاه 

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ طاق گرا

یکی دیگر از جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه طاق گرا نام دارد. باستان‌شناسان دقیقا نمی‌دانند هدف از ساختن طاق گرا چه بوده؛ اما آن را ایستگاهی مرزی می‌دانند؛ زیرا در مسیری قرار دارد که فلات ایران را به بین‌النهرین مرتبط می‌کند و از طرفی هم یکی از نام‌های طاق گرا دروازه زاگرس است بنابراین ایده ایستگاه مرزبانی از سایر احتمالات باستان‌شناسان پذیرفتنی‌تر است. 

ارتفاع طاق گرا از سطح زمین حدود 11.7 متر است و بنایی کاملا سنگی دارد و همین موضوع باعث شده بعد از گذشت چندین سال همچنان سالم و پابرجا باقی بماند. طاق گرا یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که به‌راحتی می‌توانید از آن بازدید کنید. فقط کافی ا‌ست بعد از ایست بازرسی کرمانشاه-سرپل‌ ذهاب، گردنه پاتا کمی توقف کرده و ۵۰۰ متر پیاده از جاده اصلی خارج شوید. آنجاست که طاق گرا را می‌بینید که بعد از هزاران سال همچنان باقی مانده است.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

گوردخمه‌‌های کرمانشاه

اگر در سفر به کرمانشاه بازدید از جاهای تاریخی برایتان مهم‌تر است، گوردخمه‌ها را حتما در لیست بازدیدتان قرار دهید. این مقبره‌ها معمولا برای چند نفر طراحی شده است. این بناهای سنگی، نشانگر علاقه مردم ایران باستان به بستگانشان است؛ زیرا آن‌ها افراد مهم را به‌همراه داشته‌هایش در این گوردخمه‌ها و در دل کوه‌ها مدفون می‌کرده‌اند. این گوردخمه‌ها از دوران‌های گذشته؛ یعنی مادها و هخامنشیان به یادگار مانده است. در سال‌های اخیر در اطراف گوردخمه‌ها امکانات تفریحی بسیاری برای رفاه گردشگران تدارک دیده شده است. امکان بازدید از این گوردخمه‌ها به‌صورت 24 ساعته فراهم است. تعداد گوردخمه‌هایی که از جاهای دیدنی کرمانشاه  به‌شمار می‌آید؛ تقریبا چشمگیر است که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

گور دخمه صحنه

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ گور دخمه صحنه

یکی از این گوردخمه‌ها، گوردخمه شهر صحنه است که گوردخمه صحنه یا دربند نام دارد. این گوردخمه در بین محلی‌ها به قبر کیکاووس، فرهاد کوه‌کن و گور شیرین و فرهاد معروف است که بر دل کوه شوق علی کنده شده است. برای بازدید از این اثر تاریخی که یکی از مکان‌ های دیدنی کرمانشاه محسوب می‌شود باید به 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان هرسین و شمال شرقی روستای ده نور بروید.

 گوردخمه اسحاق وند

 گوردخمه‌ مهم دیگری است که در این شهر وجود دارد که قدیمی‌ترین گوردخمه کرمانشاه محسوب می‌شود. 3  قبر صخره‌ای مرتبط با دوران مادها در این گوردخمه دیده می‌شود. این گوردخمه‌ها را با نام سکاوند هم می‌شناسند. برای دیدن این اثر به‌عنوان یکی دیگر از جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه به ۲۵ کیلومتری شهرستان هرسین و نزدیک روستای اسحاق وند بروید.

گوردخمه دکان داوود

 تعداد زیادی از جاهای دیدنی کرمانشاه در شهرستان سر پل ذهاب قرار دارد. محلی‎ها گوردخمه دکان داوود را به نام که‌ل داوود یا که‌ل داو هم می‌شناسند. قدمت مقبره‌های سنگی این گوردخمه به دوران مادها و هخامنشیان برمی‌گردد. دسترسی به داخل دخمه امکان‌پذیر نیست؛ چون ارتفاع زیادی از سطح زمین دارد. باستان‌شناسان بر اساس تصاویری که روی دیوار ایوان‌های این گوردخمه حک شده، حدس می‎زنند این مقبره متعلق به ایشتوویگو (آخرین پادشاه مادها) باشد. این اثر تاریخی در سال ۱۳۱۰ به‌عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است. گوردخمه دکان داوود که یکی از این جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه است در فاصله ۳ کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب و در ابتدای جاده انزل قرار دارد.

زیج منیژه

یکی از مکان‌ های دیدنی کرمانشاه، قلعه‌ای است که در سرپل ذهاب کرمانشاه وجود دارد و زیج منیژه نامیده می‌شود. حتما داستان عاشقانه بیژن و منیژه را شنیده‌اید؛ محلی‌ها معتقدند منیژه این داستان برای مدتی در این قلعه اقامت داشته و به همین علت به آن زیج منیژه می‌گویند. کلمه زیج در زبان محلی کرمانشاه به معنای رصدخانه یا تماشاگه است. باستان‌شناسان اعتقاد دارند زیج منیژه اقامت‌گاه و کاروانسرایی بین‌راهی بوده. این قلعه‌ دارای ساختاری مستطیلی با راهروهایی در اطرافش‌ است و از چندین اتاقک تشکیل شده که طاق‌های آن شکل گهواره‌ای دارد. 

هرکول اشکانی کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ هرکول اشکانی

تعداد زیادی از جاهای دیدنی کرمانشاه در شهر باستانی بیستون وجود دارد که در دل کوه کنده شده‌اند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تندیس هرکول اشکانی اشاره کرد. این تندیس در دامنه کوه بیستون حک شده است و هرکول را‌ نشان می‌دهد که مردی عریان است و در دست چپ قدح و در دست راستش گردی قرار گرفته. مجسمه هرکول ۱۴۷ متر طول دارد و از جنس سنگ‌های خود کوه است. جالب است بدانید این مجسمه در سال 1330 در ساخت‌وساز جاده‌ای کشف شده و در اثر خاک‌برداری به بخشی از این تندیس آسیب وارد شده است. سر این تندیس که از جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه است، بارها مورد سرقت قرار گرفته؛ ولی هربار ناموفق بوده ازاین‌رو‌ سر اصلی این مجسمه به گنجینه میراث فرهنگی منتقل شد و سری که هم‌اکنون روی تندیس قرار دارد؛ ساخته دست هنرمندان معاصر است. 

در پشت این مجسمه سنگی، کتیبه‌ای نصب شده که به خط یونانی روی آن حکاکی شده است، نوشته‌های یونانی موجود در کتیبه پشت این مجسمه، قدمت آن را تا ۱۵۳ سال قبل از میلاد تخمین می‌زنند. احتمال اینکه تندیس هرکول اشکانی از دوره سلوکیان به‌ جا مانده باشد، بسیار زیاد است. از دیگر نقش‌های کوه بیستون می‌توان به مجسمه مهرداد دوم، مربوط به دوره اشکانیان و گودرز دوم همراه با کتیبه داریوش اشاره کرد. برای بازدید از این مکان که یکی از جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه است به 30 کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه بروید. بهتر است بدانید از 9 صبح تا 8 شب می‌توانید از آنجا بازدید کنید.

کوه چال‌آباد کرمانشاه

یکی دیگر از جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه که به عاشقان کوهنوردی و طبیعت‌گردی بسیار توصیه می‌شود کوه چال‌آباد است. ارتفاع این کوه حدود 2 هزار و 444 متر تخمین زده شده و دو کوهستان شاهو و پررو را به یکدیگر متصل می‌کند. مسیر کرمانشاه به سنندج نیز از دل این کوه عبور می‌کند. در قسمت غربی کوه چال‌آباد، رود روانسر جریان دارد که ریزآبه‌های کوهستان به این رودخانه می‌ریزد و در پایین کوه دریاچه سراب شله را به وجود می‌آورند. برای رسیدن به کوه چال‌آباد که یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در تابستان است، باید به 50 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه بروید.

حمام حاج شهبازخان

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ حمام حاج شهبازخان

یکی دیگر از مکان‌ های دیدنی‌ کرمانشاه که در مقایسه با بقیه جاهای دیدنی کرمانشاه جدیدتر است، حمام حاج شهبازخان نام دارد. حاج شهبازخان پسر منوچهرخان بیگلر بیگی از بزرگ‌ترین مردان کرمانشاه در دوران قاجار بوده است. حاج شهباز خان دو حمام عمومی در محله‌های اصلی شهر کرمانشاه در آن زمان ساخته که با این اقدام خدمت بزرگی به مردم این شهر کرده است. بخش‌های مختلف این حمام مانند گرم‌خانه و خزینه با گچ‌بری‌ها و تزئینات به زیبایی مزین شده است. بخش‌های سربینه حمام نقاشی‌های زیبایی دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. می‌توان از این جاذبه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در عید نوروز نام برد. حمام حاج شهبازخان دقیقا در دل بافت قدیمی شهر قرار دارد و برای همین هم در میان بازدید از جاذبه‌ های دیدنی و تاریخی کرمانشاه می‌توانید از حمام حاج شهبازخان هم دیدن کنید.

موزه‌های کرمانشاه

در شهری مانند کرمانشاه با سابقه تاریخی و فرهنگی بسیار، بی‌شک موزه‌های آن از جاهای دیدنی کرمانشاه محسوب می‌شوند و در سفر به این شهر پیشنهاد می‌شود حتما برای بازدید از موزه‌ها برنامه‌ریزی کنید.  از موزه مردم‌شناسی تا خانه‌های بزرگان شهر که بعدها به موزه تبدیل شده‌ است. اگر بخواهید از همه موزه‌های کرمانشاه دیدن کنید باید یک روز کامل را به گشت‌وگذار در محله‌های قدیمی این شهر بگذرانید. البته این موزه‎گردی، ارزشش را دارد؛ چون اشیائی را در این مکان‌ های دیدنی کرمانشاه خواهید دید که قدمتشان احتمالا به صدها یا حتی هزاران سال پیش بازمی‌گردد. 

موزه میراث باستانی، موزه شهدای کرمانشاه، موزه و نمایشگاه تمبر، موزه دفاع مقدس، موزه پارینه سنگی زاگرس، موزه سنگ طاق بستان، موزه و دبیرستان کزازی، موزه صنایع‌دستی کرمانشاه، موزه جانوری، موزه مردم‌شناسی کرمانشاه، موزه پوشاک و زیورآلات، موزه تاریخ طبیعی کرمانشاه و موزه خط و کتابت از موزه‌های شهر کرمانشاه هستند که بیشترشان در مرکز این شهر و بافت سنتی و تاریخی آن قرار دارند. بنابراین برای رفتن به این موزه‌ها به مرکز شهر کرمانشاه بروید و با پرس‌وجویی ساده خود را به این جاهای دیدنی برسانید. 

جاذبه‌های طبیعی کرمانشاه 

موقعیت جغرافیایی کرمانشاه و وجود رشته‌کوه‌های زاگرس در اطراف این شهر باعث وجود جاذبه‌های طبیعی بسیار دیدنی در این شهر شده است که بیشترشان از عجایب ایران و جهان به شمار می‌روند. 

غار آبی قوری قلعه کرمانشاه 

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ غار آبی قوری قلعه

اگر به‌دنبال بازدید از بزرگ‌ترین غار آبی منطقه آسیا و طولانی‌ترین غار ایران هستید این گزینه را در کرمانشاه خواهید یافت. غار قوری قلعه که زیباترین پدیده‌های سنگی را در دل خود جای داده، یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که در فاصله ۸۷ کیلومتری شهر کرمانشاه و ۲۵ کیلومتری پاوه قرار گرفته است و فاصله زیادی با شهر دارد. 

ارتفاع قوری قلعه از سطح دریا حدود ۱۲۰۰ متر تخمین زده شده. طول غار قوری قلعه برابر با  ۱۲ کیلومتر است و عمقی به اندازه ۳۱۴۰ متر دارد. این غار به‌عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است به گودال خوف هم شهرت دارد. غار آبی قوری قلعه‌ یا غار قوری قلا‌ که در میان کانی‌های آهکی قرار دارد 65 میلیون سال پیش در دامنه کوه شاهو کنده شده است و قدمت درخور توجهی دارد. 

گونه نادری از خفاش‌ها به‌نام خفاش کوش گوشی و سمندرهای زرد در این غار که از مکان های دیدنی کرمانشاه است، زندگی می‌کنند؛ اما متاسفانه در این سال‌ها به‌دلیل بازدیدهای بیش از اندازه و شرایط محافظت نشده، زندگی این گونه‌های جانوری به خطر افتاده و از تعداد آن‌ها بسیار کم شده است. 

شما در بازدید از این غار علاوه‌بر‌ تماشای یکی از جا‌های دیدنی طبیعت کرمانشاه هم‌زمان یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر را هم تماشا خواهید کرد. این غار از ۲ بخش تشکیل شده؛ بخش اول که ۵۰۰ متر طول دارد و بخش دوم هم بخش گردشگری غار است. قسمت گردشگری چندبرابر قسمت اول غار وسعت دارد که با 6 تالار با نام‌های مختلف از هم متمایز شده است. این شش تالار با نام‌های بتهوون، مریم، نماز، عروس، آبشارهای بلند و قندیل‌های با اشکال مختلف سنگی هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. 

مهم‌ترین جاذبه بخش گردشگری این جای دیدنی در کرمانشاه؛ تالار بتهوون، یکی از سحرانگیزترین تالارهای قندیلی جهان است که هر کدام از قندیل‌های آن صدای متفاوتی می‌دهند. معروف‌ترین اشکال موجود در این غار شیرسنگی، مار کبری، لاک‌پشت، گل کلم، قلب، گردن غاز، فیل و نیم‌رخ شیر است. 

از دیگر جاذبه‌ های دیدنی غار قوری قلعه در کرمانشاه، آبشارهای آن است. بعد از گذر از تالارهای و طی مسیری به مسافت ۳ کیلومتر با چهار آبشار زیبا و دیدنی که در دل این غار نهفته است، روبه‌رو می‌شوید. سفر به غار قوری قلعه تجربه بی نظیری از سفر به دل زمین و آشنایی با قندیل های کریستالی و آبشارهایی به ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متر است. خوب است بدانید در این غار آبی که از جاهای دیدنی طبیعت کرمانشاه است ‌آثار‌ باارزش بسیاری از دوران ساسانیان کشف شده‌. 

از آنجایی که بهترین زمان بازدید از قوری قلعه 6 ماه اول سال، خصوصا فصل بهار است؛ این غار می‌توانید یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در عید نوروز باشد؛ زیرا علاوه‌بر‌ دمای خنک و مطبوع داخل غار که معمولا بین 7 تا 11 درجه است، طبیعت اطراف غار هم بسیار جذاب و چشم‌نواز خواهد بود. به‌خاطر داشته باشید به‌دلیل اختلاف دمای زیاد فضای داخلی غار با فضای خارجی، در بازدید از این غار حتما لباس گرم به‌ همراه داشته باشید.‌ 

اطراف این غار آبی که یکی از مکان‌ های دیدنی کرمانشاه است؛ شهربازی، پارکینگ، غرفه و فروشگاه برای خرید سوغات و صنایع دستی، آلاچیق برای اقامت کوتاه مدت و رستوران وجود دارد که گردشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. برای دیدن این غار در کرمانشاه در مسیر جاده پاوه به شمال شهر جوانرود بروید. در برنامه‌ریزی‌تان به این دقت کنید که ساعت بازدید از این جای دیدنی در کرمانشاه از 8 صبح تا 6 عصر است.

غار پرآو 

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ غار پرآو 

اگر غارنورد یا صخره‌نورد حرفه‌ای هستید برای دیدن یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه که ویژه شماست؛ برنامه‌ریزی کنید. غار پرآو خطرناک‌ترین و عمیق‌ترین غار عمودی ایران یکی از مکان‌ های دیدنی کرمانشاه است و در زبان کردی غار پرآب معنا می‌دهد. این غار ۴۰ سال پیش کشف شد و به‌دلیل عمودی بودن غار، به آن لقب اورست غارهای جهان را داده‌اند. این غار دومین اثر طبیعی کرمانشاه است که در سال ۱۳۸۸ در لیست ‌آثار‌ سازمان حفاظت از محیط‌زیست به ثبت رسیده. 

دمای هوای درون غار به شدت سرد و معمولا بین ۱ تا ۳ درجه سانتی‌گراد است. شرایط این غار به گونه‌ای است که برای ورود به غار پرآو به تجهیزات صخره‌نوردی کامل و هم لباس ضد آب و ضد سرما نیاز دارید. سفر به عمق این غار، فقط برای حرفه‌ای‌ها ممکن است البته اگر بلد راهی همراهشان باشد. رفتن تا انتهای غار و بازگشت از آن تقریبا یک هفته طول می‌کشد و شما باید برای این مدت آذوقه و تهجیزات کامل به همراه داشته باشید. بنابراین بازدید از این غار که یکی از جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه است به عموم توصیه نمی‌شود. نکته جالب اینجاست که غار پرآو چند دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد. در واقع این غار در دل همان کوهی وجود دارد که بر شهر سایه افکنده است. غار پرآو تابه‌حال جان چندین نفر را گرفته بنابراین از فکر اینکه بدون مهارت، تجربه و تجهیزات به درون این غار بروید به شدت پرهیز کنید؛ چون غار پرآو با هیچکس شوخی ندارد.

غار دواشکفت کرمانشاه

نزدیکی به کوه‌های زاگرس و قدمت کرمانشاه باعث شده غارهای زیادی در این شهر وجود داشته باشند که گویا محل زندگی انسان‌های اولیه یا باستانی این سرزمین بوده‌اند. یکی از این غارها، غاری به نام دواشکفت با 1600 متر ارتفاع از سطح دریاست که از جاهای دیدنی کرمانشاه محسوب می‌شود. غار دواشکفت در دامنه کوه میوله یا فرخشاد و در منطقه طاق بستان کرمانشاه قرار دارد. اشکفت به معنای غار است و ازآنجایی‌که این غار دو ورودی بزرگ دارد دواشکفت نامیده می‌شود. حدود ۴۰ تا ۱۲۰ هزار سال پیش، این غار محل سکونت انسان‌ها بوده است. اشیا تاریخی با ارزشی از آن دوران در غار دو اشکفت پیدا شده که در موزه پارینه‌سنگی کرمانشاه نگهداری می‌شوند اما همچنان در نمای داخلی و نمای بیرونی این غار اشیا و ابزار تاریخی بسیاری وجود دارد مانند سنگ‌نگاشته‌های فراوان که همگی از دیدنی‌های این غار زیبا محسوب می‌شوند.

‌بهترین زمان بازدید از این جای دیدنی کرمانشاه، 6 ماه اول سال است بنابراین غار دواشکفت می‌تواند یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در بهار و تابستان باشد. برای بازدید از این غار به شمال شهر کرمانشاه و دامنه کوه میوله در نزدیکی طاق بستان یا در حقیقت همان پارک کوهستان بروید. وقتی به دهانه این غار رسیدید همه شهر زیر پای شما خواهد بود. چون بازدید از این غار 24 ساعته است می‌توانید هر ساعت از روز برای دیدن این جاذبه دیدنی کرمانشاه برنامه‌ریزی کنید و محدودیت زمانی ندارید. 

پارک جنگلی طاق بستان کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ پارک جنگلی طاق بستان

یکی دیگر از جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه؛ پارک جنگلی طاق بستان است. همان‌طور که از نامش پیداست در منطقه طاق بستان قرار دارد. در این پارک شما با دریاچه، کوه، فضای سبز، چشمه‌های فراوان و حتی ‌آثار‌ تاریخی روبه‌رو خواهید شد‌. ‌آثار‌ تاریخی موجود در این پارک جنگلی، ‌آثار‌ کنده‌شده بر دیواره‌های کوه پرآو است که از دوران ساسانیان به جای مانده‌ و حدود 1700 سال قدمت دارند. این پارک جنگلی در چهار فصل سال دیدنی است و برای تماشاگران مناظر زیبایی دارد و علاوه‌بر بهار و تابستان پارک جنگلی طاق بستان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در پاییز است. شما می‌توانید همه روزه و 24 ساعته در شهر طاق بستان از این پارک جنگلی دیدن کنید. 

پارک کوهستان

یکی دیگر از کوه‌هایی که در کرمانشاه می‌توانید از آن دیدن کنید، کوهی است که سایه‌اش را بر شهر کرمانشاه افکنده و آن کوه میوله نامیده می‌شود. این کوه از یک سو محوطه تاریخی طاق بستان‌ و از سویی دیگر دانشگاه رازی کرمانشاه را در کوه‌پایه‌های خود دارد و بین این دو، پارک کوهستان قرار دارد که شاید از بهترین جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه باشد. پارک کوهستان به‌دلیل قرار گرفتن در ارتفاع و چشم‌انداز زیبایی که از شهر به نمایش می‌گذارد، به‌نام بام کرمانشاه هم معروف است. این پارک به‌علت نورپردازی زیبایی که دارد، یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در شب به شمار می‌رود. در این پارک برخی امکانات تفریحی مثل دوچرخه‌سواری و کوهنوردی وجود دارد. اگر به بادبادک‌بازی هم علاقه‌مند باشید، می‌توانید در محوطه این پارک بادبادکتان را به آسمان بفرستید. فصل بهار و تابستان، یعنی زمانی که هوا سرد نیست، بهترین زمان برای تفریح و استراحت در این پارک شهر کرمانشاه است.

سراب قنبر کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ سراب قنبر

در کرمانشاه سراب‌های زیادی وجود دارد که از معروف‌ترینشان، سراب قنبر در جنوب کرمانشاه و در دامنه کوه سفید است. این سراب در گذشته تامین‌کننده آب این منطقه بوده است. به‌علت وجود آب‌وهوای خوب و مناسب در اطراف این سراب، باغ‌های میوه و درختان بسیاری وجود‌ داشته و دارد البته بر اثر جنگ‌، بخشی از این باغ‌ها از بین رفته‌اند. از آنجایی که بسیاری از گردشگران و مردم بومی کرمانشاه برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات نوروزی به این سراب می‌روند‌؛ سراب قنبر از جاهای دیدنی کرمانشاه در عید نوروز و تابستان است. شنا و پیاده‌روی از بهترین تفریحات اطراف سراب قنبر است که می‌توانید آن‌ها‌ را در فصل تابستان در این سراب تجربه کنید. همه‌روزه و در 24 ساعت روز می‌توانید به این سراب بروید و از فضای خوب آن لذت ببرید. 

روستای سفید برگ کرمانشاه

کرمانشاه آنقدر زیباست که حتی روستاهایش هم جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود. یکی از این روستاهای زیبا؛ روستای سفید برگ است. این روستا آب‌وهوای معتدلی دارد و به بهشت گمشده ایران معروف است. روستای سرسبز سفید برگ در بین سه کوه قرار دارد و تا اوایل بهار، برف باقی‌مانده از زمستان، این روستا را می‌پوشاند. سفید برگ یکی از جا‌های دیدنی کرمانشاه است که در زمان سومریان پایتخت تابستانه محسوب می‌شده. این روستا از بهترین انتخاب‌ها برای فرار از گرمای تابستان به شمار می‌رود بنابراین این روستا یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در تابستان است. برای گشت‌وگذار در این روستا در 18 کیلومتری شهرستان جوانرود به دنبال روستای سفید برگ باشید.

سراب صحنه کرمانشاه

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری کرمانشاه، سراب صحنه است که از مکان‌ های دیدنی‌ کرمانشاه محسوب می‌شود و تقریبا همه مسافران از آن دیدن می‌کنند. همانطور که از نام این سراب پیداست این سراب در شهر صحنه قرار گرفته است. سراب صحنه یا دربند صحنه یکی از دره‌های زیبای‌ شهر صحنه است که در گذشته تفریحگاه شاهان بوده و درختان قدیمی بسیاری را در این دره خواهید دید. آبی که در این دره زیبا جاری است از چشمه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد. سرچشمه آب‌هایی که به سرآب صحنه وارد می‌شوند به‌طور جداگانه از جاهای دیدنی کرمانشاه محسوب می‌شوند.

4 چشمه (چوار کینی) نام سرچشمه‌های آب دربند است که در مسیر رسیدن به سرآب، آبشاری زیبا را هم می‌سازد. از آن جایی که‌ شهر صحنه زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد و همه آن‌ها دیدنی و تماشایی هستند در این شهر علاوه‌بر‌ گردش و تفرج در سرآب صحنه می‌توانید از دیدن‌ کوه‌ها و آبشارها‌ تا باغ‌های میوه این شهر بینظیر لذت ببرید. همچنان در اطراف این سراب می‌توانید فعالیت‌های ورزشی مثل کوهنوردی، طبیعت‌گردی و غارنوردی را تجربه کنید. اگر به طبیعتگردی در پاییز علاقه‌مندید سرآب صحنه یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در پاییز است. برای رفتن به شهر صحنه‌ باید بدانید که این شهر در 55 کیلومتری کرمانشاه واقع قرار دارد.

سراب نیلوفر

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ سراب نیلوفر

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی کرمانشاه سراب نیلوفر است که از باارزش‌ترین میراث طبیعی کشورمان و از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه به شمار می‌آید. دریاچه‌ای که به‎علت وجود گل‌های نیلوفر آبی شناور در آن به سرآب نیلوفر معروف است.‌ دریاچه سرآب نیلوفر در دامنه کوه کماجار قرار گرفته و آب این سرآب از چشمه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و مکان مناسبی برای قایق‌سواری است.  این پدیده طبیعی کرمانشاه در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان 55 میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. 

فصل گرم سال اوج زیبایی و سرسبزی این دریاچه است؛ زیرا در تابستان شکوفه‌های نیلوفر باز شده و گل می‌دهند سرآب نیلوفر از جاهای دیدنی کرمانشاه در تابستان است. تصور کنید با قایقی روی آب، آرام‌آرام از میان گل‌های صورتی رنگ نیلوفر عبور می‌کنید. خوب است بدانید که اطرف این سراب فضایی شبیه به پارک وجود دارد و شرایط و امکانات یک پیاده‌روی یا پیک‌نیک عالی فراهم است. اگر اهل شنا هستید در نزدیکی‌های سراب فضایی در نظر گرفته شده تا در تابستان تنی به آب بزنید. 

سراب قنبر

از دیگر جاذبه ‌های طبیعی و دیدنی کرمانشاه که بسیار دم‌دست است، سراب قنبر نام دارد. این سراب برای قدیمی‌های کرمانشاه، سال‌های گذشته، خانه‌تکانی، شستن فرش‌ها و گلیم‌ها کنار آب و گشت‌وگذار خانوادگی در کوچه‌باغ‌ها را یادآوری می‌کند. با اینکه به جای خیلی از کوچه‌باغ‌های سرسبز، ساختمان‌های شهری رشد کرده‌اند؛ اما سراب قنبر هنوز حال‌وهوای خودش را حفظ کرده است و تعدادی از تپه‌ها، باغ‌ها و چشمه سراب قنبر در میان شهر زنده و پویا هستند این سراب که یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه به‌شمار می‌آید مناسب افرادی است که نمی‌خواهند برای طبیعت‌گردی و تفریح خیلی از شهر دور شوند. 

تالاب هشیلان کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ تالاب هشیلان

از جاذبه‌های طبیعی کرمانشاه می‌توان به تالاب‌ها هم اشاره کرد که از دیدنی‌ترین تالاب‌های کرمانشاه و غرب کشور، تالاب هشیلان است. هشیلان از دو بخش هشی به معنای مار و لان به معنی خانه تشکیل شده استو هشیالان به زبان کردی یعنی لانه مارها؛ ولی نترسید قرار نیست با چنین صحنه‌ای روبه‌رو شوید! این تالاب که از جاهای دیدنی کرمانشاه است چند جزیره کوچک و بزرگ را در دل خود دارد و از دوران ژوراسیک به جای مانده است. آب تالاب هشیلان از آب باران و چشمه سبزعلی تامین می‌شود. در فصل زمستان در این تالاب جزایر وجود ندارند؛ زیرا به‌علت پرآب شدن تالاب، جزیره‌ها به زیر آب می‌روند و دیده نمی‌شوند. 

برای دیدن زیباترین و جذاب‌ترین مناظر تالاب هشیلان در فصل بهار به آنجا بروید و بدانید که این تالاب از جاهای دیدنی کرمانشاه در عید نوروز است. در هشیلان فرصت شنا در فضای عمیق و بکر این تالاب برایتان فراهم است؛ اما این را بدانید که اگر شنا را بلدید در این تالاب تنی به آب بزنید؛ زیرا عمق آب و وجود گیاهان آبی بسیار در این تالاب خطراتی را به همراه دارد. خوب است بدانید جانوران گوناگونی در این تالاب زندگی می‌کنند که از مهم‌ترینشان می‌توان مارهای آبی، لاک‌پشت مهمیز (به‌علت وجود نوعی پولک برجسته با نام مهمیز به این نام خوانده می‌شود)، لاک‌پشت برکه‌ای اشاره کرد. 

بهترین مسیر برای رسیدن به تالاب هشیلان، جاده کرمانشاه به‌سمت روانسر است و از آنجا به سه راهی قزانچی پاوه بروید بعد هم مسیر امیرآباد به سمت ملک تپه تا 26 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه را طی کنید تا به نزدیکی ده اللهیارخانی و یکی از مکان‌ های دیدنی کرمانشاه؛ یعنی تالاب هشیلان برسید.
باغ گل‌های کرمانشاه 

با اینکه کرمانشاه به‌دلیل داشتن طبیعت عالی فضاهای سرسبز بسیاری دارد؛ اما بعد از شهر اصفهان، بزرگ‌ترین باغ گل‌های کشور در کرمانشاه وجود دارد. این باغ‌ در سال ۱۳۹۳ در مساحتی به بزرگی ۵ هکتار، روبه‌روی بیمارستان سینای کرمانشاه احداث شده است. بیشتر از  ۴ هزار نوع گل ‌و گیاه در این باغ کاشته و نگهداری می‌شود. در این باغ گل که یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است؛ می‌توانید از بخش‌های مختلفی مثل‌ باغ گل‌های فرانسوی، باغ گل‌های انگلیسی، باغ گل‌‌های ایتالیایی و باغ گل‌های ژاپنی بازدید کنید.

اگر در اردیبهشت‌ماه به کرمانشاه سفر می‌کنید پیشنهاد ما به شما این است که حتما از باغ گل‌های کرمانشاه دیدن کنید؛ زیرا قدم‌زدن در میان گل‌های این باغ، به‌ویژه در اردیبهشت‌ماه تجربه‌ای بینظیر است و این بازدید می‌تواند از زیباترین بخش‌های سفرتان به کرمانشاه باشد. باغ گل‌‌های کرمانشاه یکی از مکان‌ های دیدنی کرمانشاه است که برای کودکان امکانات آموزشی دارد و ازاین‌رو اگر با فرزندانتان به این باغ بروید؛ در کنار گشت‌وگذار در باغ، آن‌ها‌ نکته‌های جالبی را درباره گل‌ها و روش نگه‌داری‌شان یاد خواهند گرفت. 

 آبشار پیران

جاهای دیدنی کرمانشاه؛  آبشار پیران

اگر اهل کوه‌پیمایی، عکاسی و کسب تجربه‌های جدید هستید؛ بازدید از آبشار پیران کرمانشاه را به‌صورت ویژه به شما پیشنهاد می‌کنیم. آبشار پیران که آبشار ریجاب هم نامیده می‌شود، یکی از عجیب‌ترین آبشارها و از جاهای دیدنی کرمانشاه است. ریجاب ریشه در زبان کردی کرمانشاهی دارد و از واژه ریژآوو سرچشمه می‌گیرد و به‌مرور تلفظش به ریجاب تغییر کرده است. کردها در زبان خود آب را آوو می‌گویند و واژه ریژ هم  به معنی ریختن است و ریژآوو؛ محل سرریز شدن آب معنی می‌شود. آبشار پرآب پیران، بلندترین آبشار ایران است که از کوه‌های زاگرس سرازیر می‌شود. وجود این آبشار، طبیعت خارق‌العاده بهار و تابستان سر پل ذهاب را چشم‌نوازتر می‌کند. یعنی محل سرریز شدن آب.

آبشار پیران طبقه‌ای است و با ۲ طبقه بلند و ۱ طبقه کوتاه حدود ۱۸۰ متر ارتفاع دارد؛ یعنی ارتفاعی‌ حدود نصف ارتفاع برج میلاد. از آن جایی که یکی از مکان‌ های دیدنی کرمانشاه در بین شاخ و برگ درختان پنهان شده‌ است اگر از بالای این آبشار به پایین نگاه کنید به جز شنیدن صدای آبشار، تقریبا منظره‌ دیگری را نخواهید دید؛ اگر هم پایین آبشار بایستید و به بالا نگاه کنید دو طبقه اول آبشار پیران را نخواهید دید. 

خوب است بدانید برای رسیدن به بالای آبشار، قرار نیست صخره‌نوردی و کوهنوردی کنید یا مسیر دشواری را بپیمایید. برای رسیدن به بالای آبشار، بعد از رسیدن به سر پل ذهاب به سمت جاده ریژآوو حرکت کنید و راه‌تان را به سمت روستای ژالکه ادامه دهید. با عبور از داخل روستا به بالای آبشار می‌رسید. در تمام مسیر تابلوهای راهنما، راه رسیدن به یکی از جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه را به شما نشان می‌دهند و شما را راهنمایی می‌کنند؛ ولی برای اطمینان بیشتر، می‌توانید از نقشه گوگل مپ استفاده کنید. در اطراف فضای آبشار، پارکینگ، رستوران و آلاچیق وجود دارد و می‌توانید با خیال راحت ساعت‌ها‌ در طبیعت باصفای آبشار پیران بگذرانید.

روستای گُلین

در مسیر گیلانغرب به سر پل ذهاب، منطقه‌ای خوش‌منظره و خوش‌آب‌وهوا وجود دارد. این محدوده حدود ۲۰ کیلومتر است که به گلین شناخته می‌شود.‌ منطقه گلین از چند روستای کوچک و بزرگ با اسم‌های سرباغ، شاهمرادی، نجار و… ساخته شده که هر کدام داستان‌ها و افسانه‌های خاص خودشان را دارند. این منطقه از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه است. باتوجه‌به یادگاری‌های تاریخی مثل قلعه گرگین و کتیبه فرهادکن که در این منطقه باقی‌مانده است، متوجه می‌شویم که منطقه گلین، قدمتی چندهزارساله دارد. کرمانشاهی‌ها معتقدند روستای پلکانی گلین در بهار و تابستان، بهشت کرمانشاه است اگر هم در پاییز به گلین بروید، لذت چشیدن طعم انار گلین و قدم‌زدن در کوچه‌باغ‌های پاییزی نصیبتان می‌شود. بنابراین این روستا را می توان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در پاییز، تابستان و بهار دانست. 

جاذبه‌های مذهبی کرمانشاه 

جاهای دیدنی کرمانشاه

بیشتر اهالی کرمانشاه شیعه، سنی یا اهل حق هستند و با همه تفاوت‌هایی که دارند در کنار یکدیگر با صلح و صفا زندگی و آیین‌ها و مراسم مرتبط با خود را اجرا می‌کنند. مسجدهای کرمانشاه نمونه‌های بی‌نظیری از معماری و سنت‌های چندصد ساله ایرانی هستند. تکیه‌ها هم علاوه‌بر جنبه مذهبی، جنبه‌ای تاریخی دارند بنابراین حتی اگر به بازدید از جاهای دیدنی کرمانشاه که سابقه مذهبی دارند، علاقه‌مند نیستید تاریخ تنیده شده در این آثار شما را مجذوب خود خواهد کرد. در ادامه تعدادی از این آثار را با هم مرور می‌کنیم.

بقعه سر قبر آقا کرمانشاه

یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه مرتبط با شخصی به نام محمدعلی بهبهانی یکی از فقهای قرن 12 و 13 در کرمانشاه است که او برای گسترش مذهب شیعه در ایران و کرمانشاه‌ بسیار تلاش‌ کرد. بعد از فوت این فقیه، مردم کرمانشاه بر سر قبر او مقبره‌ای گذاشتند که به بقعه سر قبر آقا معروف شد. قدمت این مقبره به دوران قاجار می‌رسد و در ‌آثار‌ ملی به ثبت رسیده است. بقعه سر قبر آقا بسیار ساده و زیباست و مردم برای مناجات و دعا به آنجا می‌روند‌. این جاذبه تاریخی کرمانشاه در خیابان آل آقا قرار دارد. 

کلیسای قلب مقدس 

یکی از مکان‌ های دیدنی کرمانشاه، کلیسای قلب مقدس مسیح است که در سال ۱۲۹۳ ساخته شده و بیش از 100 سال قدمت  دارد‌. این کلیسا ساختمانی ساده با نمای آجر دارد که با پنجره‌های تقریبا بلند و طاق‌دار و نقش صلیب بالای در ورودی روی دیوار جلویی تزئین شده است. از همان ابتدا این کلیسا محلی برای اجتماع مسیحیان کرمانشاه در روزهای تعطیل بوده و تا امروز هم این کاربرد ادامه دارد به همین علت این کلیسا بازدید عموم ندارد.

مسجد شافعی‌های کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ مسجد شافعی‌ها

یکی دیگر از جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه، مسجد شافعی‌هاست که از مساجد متعلق به اهل سنت کرمانشاه به شمار می‌رود. مسجد جامع شافعی از بزرگ‌ترین مساجد جامع اهل سنت ایران و از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه محسوب می‌شود که در کنار تاریکه بازار (بازار سنتی) این شهر قرار دارد. این مسجد با معماری منحصربه‌فرد و بی‌نظیر به سبک مساجد کلاسیک عثمانی بنا شده است با سقف بلند و ستون‌های بسیار و سقف و دیوارهای منقوش که تماشای معماری آن هر بیننده‌ای را به مجذوب خود می‌کند.

همچنین گنبد و گلدسته‌های زیبایی بر بالای مسجد شافعی‌ها نصب شده و دورتادور نمای بیرونی آن با نمایی به رنگ سفید است. این بنای دیدنی در سال 1324 به همت اهل تسنن و روحانیون سنی کرمانشاه در مساحتی حدود 1000 متر مربع بنا شد. در مسجد شافعی‌ها هنوز نماز جماعت برگزار می‌شود؛ اما در بخش‌های تازه‌ساخت این مسجد و بخش‌های قدیمی‌تر برای بازدید عموم آزاد است. برای رسیدن به مسجد شافعی‌ها باید به تاریکه بازار کرمانشاه (بازار سنتی) رفته و از آنجا خودتان را به میدان جوانشیر یا همان میدان توپخانه سابق برسانید، مسجد در کوچه‌ای در ضلع ‌جنوب شرقی میدان قرار دارد. 

مسجد عمادالدوله کرمانشاه

یکی از مساجد بسیار معروف کرمانشاه که از جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه هم محسوب می‌شود؛ مسجد عمادالدوله است. هر آنچه از یک مسجد سنتی انتظار دارید در این مسجد که قدمتی 150 ساله دارد، می‌بینید مثل معماری چهار ایوانی، طاق‌های خشتی رنگی، حوض آبی‌رنگ بزرگ و انعکاس تصویر مسجد در آن که با تصویر ذهنی بسیاری از ما هماهنگ است. این مسجد از بخش‌هایی مختلفی تشکیل شده که عبارت است از شبستان، برج ساعت و حوزه علمیه. برج ساعت در اواخر دوره قاجار به این مسجد اضافه شد که معماری آن به برج ساعت مسجد امام تهران بسیار شبیه است. برتری بزرگی که این مسجد در مقایسه با دیگر مساجد دارد این است که یکی از درهای این مسجد دری است که از حرم امام علی از نجف اشرف آورده شده است. برای رسیدن به مسجد عمادالدوله که یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است باید از بازار کرمانشاه عبور کنید. در کرمانشاه به محله فیض‌آباد، بعد بخش غربی خیابان مدرس و غرب بازار زرگرها بروید. 

تکیه معاون‌الملک کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ تکیه معاون‌الملک

یکی از ‌آثار‌ فرهنگی مذهبی کرمانشاه که به دوره قاجار تعلق دارد؛ تکیه معاون‌الملک است. این‌ تکیه را حسین خان معین‌الرعایا معروف به معاون‌الملک در 114 سال پیش ساخته است. تکیه معاون‌الملک که یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است در عین زیبایی از با‌شکوه‌ترین ‌آثار‌ دوران قاجار محسوب می‌شود. در ابتدا این تکیه برای برگزاری مراسم مذهبی و سینه‌زنی تاسوعا و عاشورا ساخته شد؛ اما بعدها با اضافه شدن قسمت‌های دیگر، بقیه مراسم‌های مذهبی هم در همین تکیه برگزار شد. این تکیه از 3 قسمت حسینیه، زینبیه و‌ عباسیه تشکیل شده است. بعدها تکیه معاون‌الملک محل حل اختلافات اقوام کرمانشاهی شد.

این تکیه به‌دست مشروطه به توپ بسته شد که بعدها حسن خان معاون‌الملک آن را مرمت و بازسازی کرد. اکنون این تکیه یکی از جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه محسوب می‌شود که کاشی‌کاری بی‌نظیر این بنای تاریخی‌مذهبی چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند؛ کاشی‌های برجسته و نیمه‌برجسته سقف، دیوارها و سقاخانه که از رنگ‌های طبیعی ساخته شده‌ و در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است. نقاشی‌های دیواری که با کاشی انجام شده آنقدر با جزییات و دقت کار شده که ساعت‌ها شما را مشغول می‌کند. در این نقاشی‌ها حوادث تاریخی و مذهبی و داستان‌های شاهنامه به تصویر کشیده شده است. موزه پوشاک، زیورآلات و موزه مردم‌شناسی که از بهترین موزه‌های کرمانشاه است در این تکیه قرار گرفته و بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر کشور دارد. برای بازدید از این تکیه که یکی از مکان‌ های دیدنی کرمانشاه است همه روزه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر فرصت دارید تا خود را به محله آبشوران قدیم، خیابان شهید حداد عادل در کرمانشاه برسانید تا از این تکیه زیبا بازدید کنید. 

تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه

یکی دیگر از تکیه‌های دیدنی کرمانشاه؛‌ تکیه بیگلر بیگی است که از جاذبه‌های دیدنی کرمانشاه هم به شمار می‌آید. این تکیه در بافت سنتی کرمانشاه قرار دارد و از معروف‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه است. این تکیه را عبدالله خان بیگلربیگی در حیاطی‌ بنا کرده که یک طرف آن درختان و گل‌های زیبا و طرف دیگرش یک ساختمان با دو ستون سنگی قرار دارد. اولین جایی که باید در این تکیه ببینید اتاق آینه آن است که از شگفتی‌های معماری کرمانشاه به شمار می‌آید. بعد به سراغ حیاط باصفای تکیه بروید. در کنار حوض آبی و بزرگ تکیه، کاشی‌های دیواری را خواهید دید که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. روی دیوارهای تکیه بیگلر بیگی نقش‌های حکاکی شده روی‌ سنگ قرار دارد و درهای ورودی با شیشه‌های رنگی مزین شده است. علاوه‌بر‌ برگزاری مراسم مذهبی و فرهنگی در تکیه بیگلربیگی، این تکیه محل دارالحکومه هم بوده است. در حال حاضر دو موزه پارینه سنگی و موزه خط و کتابت در این تکیه قرار گرفته است که در این دو موزه ‌آثار‌ تاریخی و قدیمی نگه‌داری می‌شود و شما را از نقاشی‌های دیواری غارها که اثر انسان‌های اولیه است تا قرآن‌های نفیس و دست‌نوشته در دل تاریخ کرمانشاه پیش می‌برد.‌ تکیه بیگلر بیگی در محله فیض‌آباد و خیابان مدرس قرار دارد و هر روز از 8 صبح تا 5 عصر می‌توانید برای بازدید به این جاذبه دیدنی کرمانشاه بروید.

آرامگاه اویس قرنی کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ آرامگاه اویس قرنی

اویس قرنی از یاران پیامبر اسلام بوده که در جنگ صفین شهید می‌شود. آرامگاه او در کرمانشاه قرار دارد که یکی از جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه هم محسوب می‌شود.‌ زیارتگاه‌ اویس قرنی از مهم‌ترین و معروف‌ترین زیارتگاه‌های کرمانشاه است که در 35 کیلومتری شمال غربی این شهر قرار دارد. بنابر نظر باستان‌شناسان، این آرامگاه از دوران سلجوقیان به یادگار مانده است. ساختمان آرامگاه خشتی بوده و علاوه‌بر سادگی، زیبایی بی‌نظیر و منحصر‌به‌فردی دارد. مردم برای دعا و نذر به این زیارتگاه می‌روند که در روانسر و دامنه بیشه‌کوه قرار دارد.‌ 

آرامگاه احمدبن‌ اسحاق قمی

یکی دیگر از جاذبه‌ های دیدنی کرمانشاه در شهر سرپل ذهاب قرار دارد. اثر مهم تاریخی و زیارتی که به آرامگاه احمدبن اسحاق قمی شهرت دارد. ایشان از وکلای امام حسن عسگری (ع) در شهر قم بودند و پیشینه این‌ آرامگاه به قرن سوم هجری قمری می‌رسد. برای بازدید از این اثر به مرکز شهر بروید. این آرامگاه از مکان‌های دیدنی و پربازدید کرمانشاه و سرپل ذهاب محسوب می‌شود.

کلام آخر سه کلیک درباره جاهای دیدنی کرمانشاه

همان‌طور که گفتیم کرمانشاه قطب مهم گردشگری ایران است، حالا که با این شهر گردشگری زیبا و تاریخی آشنا شدید، برای لذت‌بردن از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی این کهن‌شهر بزرگ به کرمانشاه سفر کنید و از نزدیک این‌ همه زیبایی را شاهد باشید.‌ سفر به کرمانشاه می‌تواند‌ ترکیب هیجان‌انگیزی از طبیعت‌‌گردی، موزه‌گردی و بازدید از جاهای دیدنی کرمانشاه باشد. در کنار آب‌وهوای بی‌نظیر این شهر در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، مهر و آبان، میهمان‌نوازی و خوش‌رویی کرمانشاهی‌ها؛ سفرتان را بی‌نهایت خوشایند خواهد کرد. برای همین معطل نکنید. بار سفرتان را ببندید و لیست جاهای دیدنی کرمانشاه را آماده کنید. از بین همه مکان‌ های دیدنی کرمانشاه که در این مقاله معرفی شد؛ شما دوست دارید از کدامشان زودتر بازدید کنید؟ 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران