موزه‌های کرمانشاه
19 اردیبهشت 1403
ایرانگردی

موزه‌های کرمانشاه؛ از موزه تاریخ طبیعی تا صنایع‌دستی

کرمانشاه یکی از کلان‌شهرهای معروف و قدیمی است که در غرب ایران واقع شده و به‌عنوان بزرگترین شهر کُردنشین ایران شناخته می‌شود. این شهر که جزو یکی از بزرگ‌ترین شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به‌شمار می‌رود، علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی و مکان‌های دیدنی فراوان، دارای موزه‌های جذابی است که نشان از قدمت و تاریخ در این شهر را دارد. اگر به موزه‌گردی علاقه‌مند هستید در این بخش همراه ما باشید تا شما را با بهترین موزه‌ های کرمانشاه آشنا کنیم.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

موزه تاریخ طبیعی کرمانشاه

موزه تاریخ طبیعی کرمانشاه

یکی از موزه‌های جذاب به لحاظ تنوع زیستی، موزه تاریخ طبیعی کرمانشاه است که زیر نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه قرار دارد. در این موزه انواع و اقسام جانوران تاکسیدرمی شده نگهداری می‌شود که برخی از آن‌ها به گونه‌های نادر تعلق دارند. علاوه‌بر این‌ها برخی گونه‌های گیاهی و سنگوار‌ها نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است. بازدید از موزه تاریخ طبیعی کرمانشاه برای آنان که به تاریخ، محیط زیست و باستان‌شناسی علاقه‌مندند، خالی از لطف نیست.

 آدرس: کرمانشاه، خیابان بنت‌الهدی، اداره محیط زیست کرمانشاه

ساعت فعالیت: ساعات اداری

موزه آموزش و پرورش کرمانشاه

یکی از بهترین موزه‌ های کرمانشاه که به اداره آموزش و پرورش استان کرمانشاه تعلق دارد، موزه آموزش و پرورش است. این موزه در مدرسه کزازی، یکی از قدیمی‌ترین مدارس تاریخی کرمانشاه قرار دارد. موزه آموزش و پرورش دارای دو بخش اصلی بوده که یکی به نمایش، سخنرانی و سالن جلسات اختصاص دارد و بخش دیگر شامل اشیاء موزه است. در بخش اشیاء، آثاری فرهنگی از معلمان، ابزار و دستگا‌ه‌های قدیمی چاپ و همچنین تعدادی دوربین و گرامافون قدیمی، به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: کرمانشاه، خیابان مدرس، پشت مسجد جامع، دبیرستان کزازی

ساعت فعالیت: از ساعت  8 صبح الی 18عصر

موزه پارینه‌سنگی زاگرس

موزه پارینه‌سنگی زاگرس

یکی از مکان ‌های دیدنی کرمانشاه، موزه پارینه‌سنگی زاگرس است که از معروف‌ترین موزه‌ها در استان کرمانشاه به‌شمار می‌رود. این موزه که اولین موزه پارینه‌سنگی خاورمیانه است، در سال 1386 توسط فریدون بیگلری و علی‌رضا مرادی بیستونی تاسیس شد.  موزه پارینه سنگی زاگرس، موزه‌ای تخصصی در زمینه پیش از تاریخ بوده که آثاری از دوره‌های دیرینه‌سنگی و نوسنگی با بازه زمانی 100 هزار سال تا 8 هزار سال پیش را در خود جای داده است. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

این موزه شامل 4 سالن است. سالن اول شامل مستند‌ی در مورد ابزارآلات سنگی و چگونگی استفاده انسان‌های اولیه از آن و همچنین مولاژهایی از جمجمه انسان نئاندرتال و هوشمند به نمایش گذاشته شده است. سالن دوم به استخوان‌های انسان‌ها و حیوانات در منطقه باستان‌شناسی زاگرس، چند جمجمه انسان در مناطق معروف باستان‌شناسی اروپا و خاور نزدیک و همچنین مجموعه فسیل‌های غار وزمه، اختصاص دارد. در سالن‌های سوم و چهارم نیز ابزارآلات سنگی و استخوان‌های حیوانات مربوط به دوران دیرینه‌سنگی و نو سنگی قرار گرفته است. 

اگر به تاریخ و سفر به درون زمان هستید دیدن این موزه باشکوه را فراموش نکنید.

آدرس: کرمانشاه، خیابان مدرس، روبه‌روی مسجد جامع، تکیه بیگلربیگی

ساعت فعالیت: از ساعت 9 صبح الی 19 شب

موزه مردم‌شناسی کرمانشاه

یکی از جاذبه ‌های دیدنی کرمانشاه که در تکیه معاون‌الملک واقع شده، موزه مردم‌شناسی است که به موزه میراث باستانی نیز شهرت دارد. این موزه شامل آثار کهنی از زندگی مرمان قدیم ایران بوده که در آن اشیای قدیمی از گذشتگان به نمایش درآمده است. در موزه مردم‌شناسی کرمانشاه ابزار مربوط به شکار و کشاورزی، ابزارآلات موسیقی و سکه‌های قدیمی به نمایش عموم گذاشته شده است. همچنین در بخش کناری آن موزه‌ای مربوط به لباس‌های محلی مردم کرمانشاه قرار گرفته که بازدید از آن نیز برای گردشگران بسیار تماشایی است. 

آدرس: کرمانشاه، خیابان مدرس، روبه‌روی مسجد حاج شهبازخان، تکیه معاون‌الملک

ساعت فعالیت: از ساعت 9 صبح الی 19 شب

موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه

موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه

یکی از تماشایی‌ترین موزه‌ های کرمانشاه، موزه پوشاک و زیورآلات نام دارد که در موزه میراث باستانی، در تکیه معاون‌الملک واقع شده است. این موزه که شامل پوشش مردم بومی مناطق مختلف کرمانشاه از‌جمله قصرشیرین، هرسین، گیلان غرب، پاوه و غیره است، نشان دهنده فرهنگ ورسوم این دیار بوده و دیدن از آن همچون سفر به نقاط مختلف استان کرمانشاه است.

آدرس: کرمانشاه، خیابان مدرس، روبه‌روی مسجد حاج شهبازخان، تکیه معاون‌الملک

ساعت فعالیت: از ساعت 9 صبح الی 19 شب

موزه خط و کتابت کرمانشاه

یکی از بهترین موزه ‌های استان کرمانشاه که نزدیکی موزه پارینه سنگی زاگرس قرار داشته و به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تعلق دارد، موزه خط و کتابت کرمانشاه است. این موزه در عمارت تکیه بیگلر‌بیگی، یکی از شاخص‌ترین بناهای باقی‌مانده از دوران حکومت قاجاریان قرار دارد. 

در موزه خط و کتابت کرمانشاه اسناد، مدارک، مستندات تاریخی و نسخ خطی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. در موزه خط، بیش از ۳۰۰ سند و نیز نسخه خطی قدیمی به نمایش گذاشته شده که هر کدام طول عمرهای متفاوتی دارند. با توجه به قدمت و زبان کهنه استفاده شده در این اسناد، مسئولان موزه توانسته‌اند برخی از این اسناد را به زبان فارسی امروزی ترجمه کرده و در کنار خود اثر در موزه در معرض دید عموم قرار دهند.

آدرس: کرمانشاه، خیابان مدرس، روبه‌روی مسجد جامع، تکیه بیگلربیگی

ساعت فعالیت: از ساعت 9 صبح الی 19 شب

موزه سنگ طاق‌بستان

موزه سنگ طاق‌بستان

یکی از تاریخی‌ترین موزه‌ های کرمانشاه که در محوطه طاق‌بستان واقع شده موزه سنگ طاق‌بستان است. در این موزه 45 اثر سنگی متعلق به دوران‌های اسلامی و ساسانیان به نمایش گذاشته شده است. موزه طاق‌بستان شامل 14 سرستون از دوران ساسانیان بوده که بر روی آن‌ها نقش ایزدبانو آناهیتا، ایزد بهرام، اهورامزدا، درخت زندگی و نیلوفر کنده‌کاری شده است. در بخشی دیگر از این موزه تاریخی تندیسی از نیم‌تنه خسروپرویز موسوم به کُل‌جوبِر قرار دارد. همچنین تابوتی از دوران ساسانی به همراه کوزه‌های قدیمی و بقایای کاخی از دوران قاجار نیز در این موزه به نمایش درآمده که دیدن از آن‌ها برای بازدید‌کنندگاه جذاب است.

آدرس: کرمانشاه، شمال بلوار طاق بستان

ساعت فعالیت: از ساعت 9 صبح الی 21 شب

موزه تمبر کرمانشاه

یکی از مکان ‌های دیدنی کرمانشاه، موزه تمبر یا  همان موزه پست نام دارد که متعلق به اداره کل پست استان کرمانشاه است. این موزه تماشایی از دو سالن و چندین غرفه تشکیل شده که در آن‌جا می‌توانید تمبر‌هایی با موضوعات مختلف فرهنگی، ادبی و ورزشی که برخی از آنها نیز به دوران قاجار تعلق دارند را ببینید. در موزه تمبر کرمانشاه، اشیا دیگری همچون اسناد پُستی، سکه، نوشته‌های قدیمی، نمونه‌ای از لباس چاپارها از گذشته تا به امروز، دستگاه نقش تمبر، صندوق پُست عادی، ماشین ابطال تمبر ریلی، دستگاه تلفن هندلی، ترازو و باسکول قدیمی نگهداری می‌شوند. از اشیای جالب توجه در این موزه پاکتی با قدمت نزدیک به یک قرن پیش بوده که هنوز گشوده نشده و همچنان ممهور است.

آدرس: کرمانشاه، خیابان معلم شرقی، ساختمان موزه تمبر استان

ساعت فعالیت: از صبح تا عصر

موزه دفاع مقدس کرمانشاه

موزه دفاع مقدس کرمانشاه

یکی از موزه ‌های معروف در کرمانشاه، موزه دفاع مقدس یا جنگ است که به دلیل واقع شدن در ساختمانی که در زمان جنگ تحمیلی پناهگاه مردم کرمانشاه بوده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این موزه در سال 1374 و با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سه طبقه تأسیس شد. در موزه دفاع مقدس طبقه اول شامل سالن اصلی و 12 غرفه بوده که در سالن آن  تندیس زیبایی از شهرستان قصرشیرین قرار گرفته و در غرفه‌ها ابزارهای جنگی، غنایم جنگی، آثار به‌جامانده از جانبازان و شهدا به نمایش گذاشته شده است. طبقه دوم موزه مربوط به پخش مستندهای دفاع مقدس و طبقه سوم آن برای انجام کارهای اداری طراحی شده است.

آدرس: کرمانشاه، خیابان مصوری، پارک شیرین

ساعت فعالیت: از صبح تا عصر

موزه ورزش کرمانشاه

یکی از موزه‌ های کرمانشاه که زیر نظر اداره ورزش و جوانان اداره می‌شود، موزه ورزش نام دارد. در این موزه مجموعه‌ای از مدال‌ها، جوایز، تقدیرنامه‌ها، یادبودها، ابزار و لوازم ورزشی، تصاویر و لباس‌های ورزشکاران استان کرمانشاه در مسابقات ورزشی نگهداری می‌شود. همچنین دفتر خانه پیشکسوتان ورزش کرمانشاه نیز در این موزه واقع شده است.

آدرس:  کرمانشاه، بلوار شهید بهشتی، مجموعه ورزشی آزادی کرمانشاه 

موزه صنایع دستی کرمانشاه

موزه صنایع دستی کرمانشاه

یکی از موزه‌هایی که به صورت دوره‌ای در قسمت‌های مختلف کرمانشاه برگزار می‌شود، موزه صنایع‌ دستی است. یکی از مهمترین این موزه‌ها در خیابان دبیراعظم کرمانشاه واقع شده که در آن انواع محصولات و صنایع‌دستی مردمان بومی به معرض نمایش گذاشته می‌شود. بازدیدکننگان از این موزه علاوه‌بر بازدید می‌توانند یادگارهایی از این صنایع ارزشمند به‌عنوان سوغات برای خود تهیه کنند.

آدرس: کرمانشاه، دبیر اعظم

ساعت فعالیت: از ساعت 9 صبح الی 19 شب

کلام آخر سه‌ کلیک درباره موزه ‌های کرمانشاه

ما در این مقاله به معرفی موزه‌ های کرمانشاه پرداختیم و شما را با قسمت‌های مختلف آن‌ها آشنا کردیم. همچنین راه دسترسی و ساعاتی که می‌توانید از این موزه‌ها دیدن کنید را به شما نشان دادیم. خوشحال می‌شویم که در ادامه تجربه خود از بازدید از این موزه‌ها را با ما در میان بگذارید.

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

نظرات کاربران