کلیسای مسروپ مقدس
15 خرداد 1401
مشهد

کلیسای مسروپ مقدس کجاست؟

کلیسای مسروپ مقدس

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در شهر مشهد یک کلیسای تاریخی و بسیار مهم وجود دارد. کلیسای معروفی که در یکی از محله‌های این شهر قرار دارد و حتی خیلی از شهروندان از وجودش خبر ندارند. ممکن است حتی شما هم از کنار این کلیسا رد شده باشید اما چون از وجودش خبر نداشته‌اید یا به آن توجه نکرده‌اید. اما احتمالا پس از آشنایی با آن، برای‌تان سوالاتی در موردش ایجاد شود که، مثلا در چه دوره‌ای از تاریخ این بنا ساخته شده و یا اینکه آیا در حال حاضر مراسمی در آن برگزار می‌شود یا خیر؟ آیا هنوز این کلیسا فعال است یا خیر؟ دانستنی‌های جالب زیادی در مورد کلیسای مسروپ مقدس یا همان کلیسای ده دی وجود دارند که ما در این مقاله به بیشتر موارد اشاره کرده‌ایم.

حال اگر شما جزو دسته افرادی هستید که به دانستن در مورد این کلیسا علاقه‌مندید، خواندن این مقاله می‌تواند برای شما جذاب باشد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی و تاریخچه کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس

در سال‌های خیلی دور در زمان پهلوی اول که تعداد مردم ارامنه در شهر مشهد زیاد بود این کلیسا ساخته شد. تاسیس این مکان به سال 1941 باز می‌گردد که مردم ارامنه در آن سال از استاندار خود در خواست ساخت فضایی برای خود را داشته‌اند که در آن به عبادت مشغول شوند. وقتی با این موضوع موافقت شد، ساخت کلیسا آغاز و بعد از مدتی آماده برای برگزاری مراسم‌های مذهبی می‌شود و تا زمانی که ارامنه در مشهد حضور داشتند این مراسم در کلیسا برگزار می‌شد. با گذشت زمان، مردم ارامنه از این شهر مهاجرت می‌کنند و به شهرهای دیگر ایران می‌روند و این کلیسا نیز کم کم خالی از مردم شده و کمتر در آن مراسم برگزار می‌شود. درواقع این مهاجرت‌ها به حدی می‌رسد که مشهد به طور کل خالی از ارامنه شده و دیگر از این کلیسا استفاده نمی‌شود.

حدودا تا سال 50 در این کلیسا فعالیت‌های اندکی انجام می‌شده که با گذشت زمان فعالیت‌های آن کم شده و بدون استفاده باقی مانده است. بعد از گذشت مدتی در سال 1384 این فضا بعد از تلاش‌های فروان به عنوان یک آثار ملی به ثبت می‌رسد اما استفاده خاصی تا امروزه  از آن نشده و فقط یک مدت چون فضا در حال تخریب بوده مرمت آن انجام می‌شود.

در تور مشهد، حتما به اینجا سر بزنید!

معماری کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس

یکی از بخش‌هایی که برای خیلی از اشخاص جذاب به نظر می‌رسد توصیف معماری یک مکان است. حال ما قصد داریم برای آشنایی بیشتر شما با کلیسای مسروپ مقدس به توصیف فضای آن بپردازیم. زیربنایی که به این کلیسا اختصاص داده شده حدود 300 متر مربع است که از آن برای ساخت فضای اصلی کلیسا، مدرسه، کتابخانه و… استفاده شده است. هنگامی که شما از بیرون به این ساختمان نگاه کنید فقط یک گنبد سفید رنگ که برروی آن یک صلیب قرار دارد به چشم‌تان می‌خورد. اما اگر از در ورودی عبور کرده و وارد فضای اصلی این کلیسا شوید خواهید دید که کلیسا دارای دو گنبد است که شکل جذابی دارند. یکی از گنبدها که اندازه بزرگتری دارد برروی تالار اصلی قرار گرفته و گنبد کوچک‌تر برروی درب ورودی است.

نمای گنبد بزرگ به این صورت است که با استفاده از کاشی‌های سفید با گل‌های سبز دور تا دورش یک نوار بسیار زیبا ایجاد شده که در زیر آن‌ها نیز قوس‌های نیم دایره‌ای طراحی کرده‌اند. وقتی شما به سردر کلیسا دقت کنید تابلویی را خواهید دید که به زبان ارمنی، تاریخ ساخت کلیسا برروی آن نوشته شده که بسیار جالب است. مورد بعدی که در مورد فضای این کلیسا وجود دارد، وجود یک گنبد دیگر در کنار گنبدهای قبلی بوده البته با این تفاوت که، جنس این گنبد از آهن است.

جزئیات دیگر

برای ورود به ساختمان این کلیسا در زمان گذشته سه درب ورودی وجود داشته که با گذشت زمان که در کنار آن مدرسه و کتابخانه ساخته می‌شود تنها یک درب ورودی باقی می‌ماند. مدرسه در ضلع شمالی کلیسا و کتابخانه در بخش جنوبی آن قرار دارد که ساختار مدرسه به صورت یک تالار اجتماعات و هشت کلاس بوده که ظاهرا به دلیل رفتن مردم ارامنه و بی استفاده ماندن مدرسه، فضای آن فروخته شده است.

ساختمان اصلی کلیسا در دو طبقه شبیه به هم ساخته شده که برای ورود به آن باید از یک درب چوبی که برروی آن یک صلیب سفید قرار دارد عبور کرد. در این فضا جهت برگزاری مراسم برای کشیش‌ها در قسمت شرقی محرابی وجود دارد که بقیه افراد اجازه ورود به آن را ندارند. بقیه فضای این کلیسا دارای صندلی‌های چوبی برای مردم بوده و برروی دیوارها نیز تابلوهای زیبایی قراردارند.

مکان‌های نزدیک به کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس

اگر شما قصد دیدن کلیسای مسروپ مقدس را از نزدیک دارید بهتر است مکان‌هایی که به این فضا نزدیک هستند را نیز بشناسید تا بعد از آن به‌راحتی بتوانید مکان‌های مورد نظر خود را پیداکنید. در مطلب زیر به چند نمونه از این مکان‌ها برای راحتی شما اشاره شده است.

کافه‌ها و رستوران‌های نزدیک

یکی از کافی‌شاپ‌هایی که به این کلیسا نزدیک بوده و شما به راحتی می‌توانید به آنجا بروید، کافه دی است که در بلوار امام خمینی قرار دارد و ایستگاه مترو به آن بسیار نزدیک است. بنابراین، شما به راحتی بعد از آن می‌توانید از مترو برای رفتن به مکان‌های دیگر استفاده کنید. اگر شما قصد دارید بعد از کلیسا به یک رستوران نزدیک برای صرف غذا بروید می‌توانید به بلوار امام خمینی واقع در محله ده دی رفته و به رستوران کمال که در همان نزدیکی قرار دارد، بروید.

مکان‌های دیدنی نزدیک

یکی از مکان‌هایی دیدنی که به کلیسای مسروپ مقدس نزدیک است و شما می‌توانید به آنجا بروید خانه ملک است. این مکان در خیابان امام خمینی قرار دارد و فضای آن بسیار زیبا و دلنشین است. بازدید از این خانه سنتی برای عموم آزاد بوده و شما به راحتی می‌توانید ساعاتی را به گشت و گذار در آن مشغول شوید. در فضای بیرونی این خانه یک حوض بسیار زیبا و فضاهای چمن‌کاری وجود دارند که شما می‌توانید روی نیمکت‌ها نشسته و از هوای آزاد و صدای جاری شدن آب در اطراف لذت ببرید. این خانه شامل دو طبقه بوده که برای ساخت آن از معماری سنتی ایرانی و اروپایی استفاده کرده‌اند.

طیقه اول این خانه دارای منبت کاری‌های فوق العاده زیبایی بوده که برای هرشخصی می‌توانند جذاب و خیره‌کننده باشد. طبقه دوم این خانه که حالت موزه دارد به آثار هنرمندان کارگاه و اشیاء قدیمی خانه اختصاص داده شده است. به طور کلی می‌توان گفت، دیدن زیبایی‌های این ملک قدیمی ارزش وقت گذاشتن را دارد. پس توصیه می‌کنیم سری به این مکان نیز بزنید.

ساعات بازدید و قیمت بلیط ورودی و شرایط ورود

کلیسای مسروپ مقدس

برای بازدید از این کلیسا نظرات و تجربه‌های متفاوتی وجود دارند. به عنوان مثال، بعضی از اشخاص می‌گویند با داشتن نامه‌ای از دانشگاه و هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی توانسته‌اند از داخل کلیسا بازدید کنند و بعضی دیگر نیز گفته اند که همیشه با در بسته مواجه شده‌‌اند. شخص دیگری نیز گفته است که در داخل کلیسا خانمی زندگی می‌کرده که بعد از فوت او کلا کلیسا بسته شده است. اما این کلیسا به عنوان یک فضای دیدنی مهم از قوانین رسمی این حوزه پیروی می‌کند و مردم می‌توانند در برخی زمان‎‌های خاص از آن بازدید کنند. البته بهتر است قبل از رفتن به این مکان از باز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول

نام کلیسای مسروپ مقدس از چه چیزی گرفته شده است؟

نام این کلیسا برگرفته از شخصی به نام مسروپ ماشتوش بوده که الفبای ارمنی را ابداع کرده است. چندین کلیسای دیگر نیز با این نام وجود دارند.

در کلیسای مسروپ مقدس اشیاء تاریخی هم وجود دارند؟

قبلا در این کلیسا آثار و اشیاء قدیمی زیادی وجود داشته‌اند؛ به عنوان مثال: تابلویی با هنر سوزن دوزی که در آن حضرت مریم، حضرت عیسی را در آغوش کشیده و موارد دیگری مثل ظروف قدیمی و اشیاء گران‌بها که برای محافظت از آن‌ها و جلوگیری از خراب شدن‌شان به موزه تهران انتقال پیداکرده‌اند. علاوه‌بر این موارد، کتاب‌های بسیار زیادی نیز چون در خطر رطوبت و خرابی قرار داشته‌اند به موزه تهران منتقل شده‌اند.

آیا برای رفتن به کلیسای مسروپ مقدس باید بلیط بخریم؟

نه برای ورود به این مکان بلیط فروخته نمی‌شود اما؛ همیشه هم امکان ورود به آن برای عموم وجود ندارد.

نظرات کاربران