بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت؛ داستان هایی که رنگ و بو دارند!

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی شمال کشور، بازار بزرگ رشت است. در این مکان زیبا و جذاب، همیشه می‌توان از رنگ‌های شاد ادویه‌ها، عطر دلپذیر میوه‌ها و آواز فروشندگان لذت برد و در تنوع فرهنگی منحصربه‌فرد آن خستگی در کرد. شما با گشت‌وگذار در این بازار می‌توانید به دنیای محصولات محلی و سنتی گیلان سفر کنید و در کنار بساط‌های لبنیات، عسل، خشکبار و دست‌سازه‌های هنری، با جهان متفاوت و دلربای شمالی‌ها آشنا شوید.

بلیط هواپیما

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

درباره بازار بزرگ رشت   

بازار بزرگ رشت

جالب است بدانید که در میان مراکز خرید متنوع شهر رشت، بازار تاریخی به معنای حقیقی کلمه دیده نمی‌شود! اما ازآنجا ‌که بازار بزرگ در بافت قدیمی و مرکزی شهر ساخته شده، کم‌‌و‌بیش ساختار یک بازار تاریخی در آن قابل مشاهده است. البته بازار بزرگ رشت مسقف نیست و فقط راسته‌ زرگرها -که بخش کوچکی از بازار را تشکیل می‌دهد-، توسط حلب سقف شده‌است.  راسته ماهی‌فروشان، زرگران، میوه‌فروشان، مسگران و بخش‌های مختلف این بازار را تشکیل می‌دهد که هرکدام جذابیت‌های خاص خودشان را دارند.   

جدای از میدان‌ها و چهارسوق‌های متنوع، بازار بزرگ رشت از ۱۴ کاروانسرای قدیمی ساخته‌شده است؛ ساخت و توسعه‌ این کاروانسراها تا دوران پهلوی هم ادامه داشت و بعد از انقلاب متوقف ‌شد. بد نیست بدانید که این مکا‌ن‌ها درواقع محل استراحت بازرگانانی بود که به رشت سفر می‌کردند. 

اگر برای تهیه‌ سوغات یا تفریح و پیاده‌روی به مرکز رشت می‌روید، بازار بزرگ رشت برای هردوی این کارها مناسب است. اینجا می‌توانید با انواع شیرینی‌های محلی مانند کلوچه، کوکی و رشته‌وخوشکار آشنا شوید و سوغات معروف شمال یعنی برنج، ترشی، زیتون‌پرورده، ماهی و … را به خانه ببرید.

فراموش نکنید که به علت موقعیت جغرافیایی مرکز رشت، خرید از این بازار همیشه با مشکلات عبور و رفت و آمد همراه است. پس توصیه می‌کنیم خودروی خود را در نزدیک‌ترین پارکینگ عمومی پارک کنید و پیاده به آن حوالی بروید.
دسترسی به بازار بزرگ رشت‌ 

برای دسترسی به این بازار باید ابتدا به میدان شهرداری بروید و سپس مسیر خود را در پیاده‌راه خیابان امام خمینی ادامه دهید. خیابان شریعتی هم شما را به ورودی دیگر بازار می‌رساند. فرق زیادی نمی‌کند که کدام مسیر را انتخاب کنید چون هر دو در انتها شما را به بازار بزرگ رشت می‌برند. 

برای رسیدن به میدان شهرداری، استفاده از خودروی شخصی و تاکسی‌های عبوری انتخاب مناسبی‌ است هرچند به سبب شلوغی منطقه در روزهای تعطیلات، شاید پارکینگ خالی پیدا نکنید!

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

بخش‌های مختلف بازار 

بازار بزرگ رشت

قبل از هرچیز باید بدانید که گشت و گذار در بازار بزرگ رشت به دستکم یکی دو ساعت زمان نیاز دارد. این بازار از قسمتهای متفاوتی تشکیل شده است که در ادامه گزارش به معرفی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

طاقی‌ها و کاروانسراها

طاقی بزرگ: این کاروانسرای زیبا در جنوب «طاقی کوچک» و راسته دوم زرگرها، بخش غربی «سرای قیصریه فخر» و ضلع شرقی «راسته پلاستیک فروش‌ها» قرار دارد. طاقی بزرگ را در سال ۱۳۲۱ هجری قمری ساخته‌اند.

طاقی کوچک: برای بازدید از این کاروانسرا باید به ضلع شمالی بازار رشت بروید. طاقی کوچک از دالان جنوبی و شرقی به طاقی بزرگ و «راسته گونی‌فروشان» و «کاروانسرای ملک» راه دارد. همچنین اگر از دالان شمالی مسیر خود را ادامه دهید،  به «مسجد حاج مجتهد» در خیابان شریعتی می‌رسید.

طاقی سعادت: طاقی سعادت در محدوده اصلی بازار قرار دارد و نقش مهمی در بافت بازار درون‌شهری بازی می‌کند. این طاقی در قدیم‌الایام یکی از مراکز مهم تجاری محسوب می‌شد و در دوره قاجاریان ساخته شده است.

کاروانسرای محتشم:‌ مثل اکثر کاروانسراهای بازار، «کاروانسرای محتشم» در سال ۱۳۰۰ بنا شده و از ضلع شمال غربی به «کاروانسرای گلشن »و از ضلع غربی به «بازارچه عطاران» می‌رسد.

کاروانسرای چینی‌چیان: کاروانسرای چینی‌چیان در شمال غربی بازار رشت در مجاورت «چهارسوق» قرار دارد. اینجا از شرق با «سرای حاجی حسن خان» و از با «سرای سعادت» همسایه است. «برادران چینی‌چیان» در سال ۱۳۰۸ این بنا را پایه‌گذاری کردند.

راسته‌ها

بازار بزرگ رشت

راسته مسگرها: راسته مسگرها یکی از ورودی‌های بازار رشت است که از خیابان مطهری به عمق بازار راه دارد. این راسته در دوران قدیم به شغل ساخت و فروش ظروف مسی اختصاص داشت و امروزه بیشتر محلی برای معامله کفش و لباس است. البته اگر حسابی در این راسته جستجو کنید، شاید هنوز هم با مغازه‌های فروش ظرف‌های مسی روبرو شوید.

راسته ماهی‌فروشان: اینجا معروفترین راسته در تمام بازار رشت محسوب می‌شود که در فضای مجازی هم سروصدای زیادی راه انداخته است. اگر تا بازار رشت بیایید و به این راسته سر نزنید، سفرتان ناقص خواهد ماند! از راسته زرگرها که عبور کنید، بوی تند ماهی و سیر تازه به مشام‌تان می‌رسد و متوجه می‌شوید که درست آمده‌اید! در این راسته انواع مختلف ماهی‌های شمالی که تازه صید شده‌اند در دسترس شما هستند و می‌توانید از آن‌ها خرید کنید. همچنین مواد لازم برای طبخ ماهی به روش شمالی مانند انواع سبزی محلی مانند، گردو، اشپل یا همان تخم ماهی شور و … به وفور در راسته ماهی فروشان پیدا می‌شوند.

بد نیست بدانید که جدای از ماهی، بازار پرندگان هم در این راسته قرار دارد که انواع مرغ‌های محلی و پرندگانی چون اردک، غاز و … هم در آن به فروش می‌رسند. 

راسته میوه فروشان: این شما و این هم شلوغ‌ترین و زیباترین بخش بازار بزرگ رشت! این راسته رنگارنگ مرکز فروش میوه و سبزیجات تازه و محلی است که مردم رشت را از هرنقطه‌ای به بازار می‌کشاند.

پرسه در بازار رشت

بازار بزرگ رشت

همانطور که اشاره شد، بازار بزرگ رشت در بافت قدیمی شهر قرار دارد و همیشه از آن صدای آواز بازاریان به گوش می‌رسد. شما در هنگام قدم زدن آوازهایی را می‌شنوید که فروشنده‌ها عاشقانه برای اجناس‌شان سر می‌دهند؛ یکی برای ماهی سفید تازه‌اش می‌خواند و آن‌یکی برای سرخی گونه‌های گوجه فرنگی! بد نیست بدانید که فرهنگ آوازخوانی در بازار رشت، در زیست متفاوت و شاد رشتی‌ها ریشه دارد و شاید دلیل اصلی زنده‌بودن بازار رشت همین باشد! این‌جا آدم‌ها به شادی در کنار هم کار می‌کنند و با لبخند به استقبال‌تان می‌آیند! باورش سخت است؟ خودتان امتحان کنید!

 همین که به محیط بازار وارد شوید، عطر میوه‌ها و سبزی‌های تازه روح‌تان را جلا می‌دهند و سینی‌های بزرگ و رنگارنگ میوه هوش از سرتان می‌پرانند. شما در این مکان می‌توانید انواع خوراکی‌ها و ترشی‌های محلی را بچشید و به آب‌لیموی تازه، رب انار محلی و آبغوره‌های درجه یک دسترسی داشته باشید. 

خلاصه این‌که در بازار بزرگ رشت تقریباً هر چیز متفاوتی یافت می‌شود؛ از فروشندگان و خریدارانش تا هندوانه و فلفل و خیار گوجه‌! 

لذت شکم‌گردی در بازار 

به باور خیلی‌ها بخش بزرگی از جذابیت بازار رشت به لذت شکم‌گردی در آن برمی‌گردد. اینجا همیشه می‌‌توانید به یکی از رستوران‌ها یا کافه‌های داخل بازار بروید و از طعم لذیذ غذاها و شیرینی‌های محلی گیلان لذت ببرید. احتمالا می‌دانید که شهر زیبای رشت یکی از بهترین شهرهای ایران برای شکم‌گردی است و رستوران‌های بازار هم به سبب دسترسی همیشگی به مواد اولیه تازه، یکی از خوشمزه‌ترین غذاها را سرو می‌کنند. 

البته هیجان شکم‌‌گردی در بازار بزرگ رشت به غذاهای آن محدود نمی‌شود. تنقلات و شیرینی‌‌هایی مثل رشته خوشکار، کلوچه، باقلای پخته به همراه گوجه و خیار و سیر تازه و … از معروف‌ترین خوراکی‌های این مکان دیدنی است.

عکاسی 

عکاسی از فروشندگان محلی و مشتریانی که میان دکان‌ها رفت و آمد می‌کنند از جذاب‌ترین کارهایی است که می‌‌توانید در بازار رشت انجام دهید. این مکان سرشار از رنگ‌های شاد، محصولات متنوع و سوژه‌هایی‌ست که شما را به ثبت قاب‌های متفاوت ترغیب می‌کند.

هیجان خرید در بازار بزرگ رشت‌

بازار بزرگ رشت

شما در بازار رشت به انواع کالا و خوراکی‌ها دسترسی دارید. در ادامه به معرفی مهم‌ترین محصولاتی که در این بازار عرضه می‌شوند می‌پردازیم:

میوه و تره بار: میوه، سبزی و صیفی‌جات از بهترین محصولاتی هستند که در بازار بزرگ رشت به فروش می‌رسند. این کالاها از اقصی نقاط گیلان به بازار می‌آیند و اکثرا کاملاً تر و تازه هستند. حواس‌تان باشد سراغ سبزیجات بومی این ناحیه را از فروشندگان بگیرید و به عنوان سوغات همراه خود ببرید.

 زیتون و انواع ترشی: بازار بزرگ رشت معدن انواع مرغوب زیتون است. این محصول از شهر زیبای رودبار برداشت شده و به شکل ساده یا زیتون پرورده به فروش می‌رسد. از آنجا که غذاهای گیلانی به چاشنی‌های درجه یک معروفند، توصیه می‌کنیم که خرید مواردی چون روغن زیتون، رب انار یا ازگیل و آب نارنج را از قلم نیاندازید.

لبنیات محلی: هرچند دامداری روستایی در استان گیلان رونق سابق را ندارد ولی هنوز هم می‌توان لبنیات سنتی مانند پنیر سیاه‌مزگی را در گوشه کنار بازار پیدا کرد. در کنار آن انواع مختلف کره، ماست چکیده و دوغ محلی هم از هیجان‌انگیزترین خوراکی‌های بازار رشت محسوب می‌شوند.

ماهی: همان‌طور که اشاره شد انواع گوناگون ماهی‌ شمال مانند (ماهی سفید، کفال، کولی، کپور، زردپر، بیگ هد و …) که طراوت و تازگی دریا از ظاهرشان پیداست، جزو مهمترین محصولات بازار رشت هستند. در کنار آن‌ها لذت خرید ماهی‌های شور (نمک‌سود شده) و دودی از جذاب‌ترین تجربه‌های خرید در بازار رشت است.

بازار بزرگ رشت

برنج: مهمترین محصول کشاوری استان گیلان برنج است. به همین دلیل انواع مختلف برنج در بسته‌بندی‌های متنوع به بازار بزرگ رشت فرستاده می‌شود و این محصول در تمام فصول سال در دسترس شما قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم که از طعم و عطر برنج مرغوب گیلان ساده نگذرید و حتماً مقداری از آن خرید کنید.

انواع پوشاک: بازار بزرگ رشت فقط مختص محصولات محلی نیست و انواع پوشاک ایرانی و خارجی هم در آن فروخته می‌شود. از پوشاک زنانه و مردانه تا انواع کفش و لباس‌های کودکانه با قیمت‌ مناسب در این مکان قابل تهیه است. در ضمن اگر وسایل خرازی هم نیاز دارید، بورس اصلی این وسایل همین‌جا قرار دارد.

لوازم سفره عقد: یکی از زیباترین و جذاب‌ترین قسمت‌های بازاربزرگ رشت، راسته فروش وسایل سفره عقد است. وسایلی چون آینه و شمعدان و هر چیزی که برای چینش یک سفره عقد زیبا نیاز دارید. تلالو رقصنده نور در انعکاس آینه‌ها، فضای بازار را به مکان درخشانی برای گردش و عکاسی تبدیل می‌کند. 

بلورجات و لوازم تزئینی: قسمت تقریباً بزرگی از بازار رشت به پخش و فروش وسایل بلوری و تزئینات خانه اختصاص دارد.  شما می‌توانید با اندکی پیاده‌روی وسایل مورد نیازتان را با قیمت عمده‌فروشی در این مکان تهیه کنید.

ساعات کار بازار بزرگ رشت‌

بازار بزرگ رشت هم مانند دیگر بازارهای کشور، فعالیت خود را راس ساعت ۸ صبح شروع می‌کند و فروشگاه‌های جذاب آن تا ساعت ۸ تا ۱۰ شب به فعالیت خود ادامه می‌دهند. همچنین در روزهای تعطیل بعضی از مغازه‌ها تا ساعت ۱۲ شب باز هستند.

دیدنی‌های اطراف بازار بزرگ

میدان شهرداری رشت؛ دیدنی‌های اطراف بازار بزرگ

از آنجا که این بازار در مرکز شهر و در مجاورت میدان شهرداری قرار دارد، به بسیاری از جاذبه‌های دیدنی رشت نزدیک است. پس اگر بعد از خرید و بازارگردی هنوز فرصتی برای‌تان مانده، بازدید از مکان‌‌های دیدنی آن اطراف را از دست ندهید:

میدان شهرداری و پیاده راه علم الهدی 

مسافت تا بازار: 100 متر 

پارک سبزه میدان 

مسافت تا بازار: 500 متر

باغ محتشم 

مسافت تا بازار:  1.5 کیلومتر

بلوار گلسار

مسافت تا بازار: 3.5 کیلومتر

پارک ملت

مسافت تا بازار: 2.5 کیلومتر

کلام آخر

در این گزارش بازار بزرگ رشت را به شما معرفی کردیم و در میان مغازه‌های رنگارنگ آن قدم زدیم. اگر گذرتان به رشت زیبا افتاد، توصیه می‌کنیم حتما از این مکان بازدید کرده و لابلای عطر سبزی‌های تازه و میوه‌های رنگارنگ روح‌‌تان را تازه کنید. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

پرسش‌های متداول

بازار بزرگ رشت‌ کجا قرار دارد؟

ساده‌ترین راه دسترسی به این بازار از میدان شهرداری رشت به طرف خیابان امام خمینی است.

بازار رشت‌ چه محصولاتی برای فروش دارد؟

شما با مراجعه به این بازار زیبا می‌توانید انواع مواد خوراکی تازه را تهیه کنید. همچنین محصولات محلی گیلان مانند سبزیجات، ماهی و زیتون هم در این مکان عرضه می‌شوند. 

آیا بازار بزرگ رشت‌ ارزش تاریخی هم دارد؟

بله. این مکان اگرچه از نظر فنی یک بازار تماماً تاریخی محسوب نمی‌شود، اما در بافت ۲۴ هکتاری آن می‌توان تعداد ۱۴ کاروانسرای قدیمی را مشاهده کرد که در دوران قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته شده‌اند.

ساعات کاری این بازار چگونه است؟

بازار بزرگ رشت از ساعت ۸ صبح کار خود را شروع می‌کند و تا ساعت ۸ تا ۱۰ شب به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

نظرات کاربران