جام جهانی ۲۰۲۲؛ این بار به قطر سفر کنید!

حالا که جام جهانی 2022 قطر به یکی از موضوعات روز دنیا تبدیل شده است؛ میتوانیم انسان‌ها را به دو دسته تقسیم کنیم! آن‌هایی که در تیم آن‌ها هستند ؛یعنی عاشقان فوتبال یا آن‌ها که از فوتبال فقط اسمش را شنیده‌اند. فوتبال ورزشی است که پایش را از یک بازی صرفا ورزشی فراتر گذاشته و سال‌هاست که تبدیل به یک تجارت و حتی یک مقوله فرهنگی شده است. مسابقاتی که اوج آن هر چهار سال یک بار زیر پرچم کشورهای مختلف و با نام جام جهانی برگزار می‌شود.

فرقی نمی‌کند جزو آن دسته از عاشقان فوتبال باشید که آرزو دارند مسابقات مهم فوتبالی را از نزدیک ببینند یا صرفا یک شخصی که تنها اسم فوتبال را شنیده است. فوتبال و به ویژه جام جهانی آن هم با شرط حضور در استادیوم، پیشنهادی است که نمی‌توانید ردش کنید. به ویژه آنکه میزبان آن کشوری در همسایگی کشور شما با فاصله پروازی حدودا دو ساعته باشد. با ما در ادامه در مجله‌سه کلیک با راهنمای کاملی از جام جهانی 2022 قطر همراه باشید.

تاریخچه جام جهانی

جام جهانی فوتبال  ر کنار المپیک مهم‌ترین رویدادهای ورزشی جهان هستند که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شوند. بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان با شرکت 32 تیم از قاره‌های مختلف جهان و پس از عبور از مسابقات انتخابی درون قاره‌ای رسمیت می‌یابد. جالب است بدانید این مسابقات از سال 1928 یعنی 24 سال پس از تأسیس فیفا برگزار شده است.

اولین دوره این مسابقات به میزبانی اروگوئه که آن زمان یکی از قوی‌ترین تیم‌های جهان و صاحب مدال طلای المپیک دو دوره قبلی در رشته فوتبال بود، برگزار شد. که در آن اروگوئه طبق پیش بینی‌ها قهرمان نیز شد. دوره‌ای که در آن مسابقات بدون هیچ مسابقات انتخابی و صرفا با اعلام حضور و آمادگی تیم‌ها برای مسابقه برگزار می‌شد. در این دوره تنها سیزده کشور حضور پیدا کردند که دلیل اصلیش به صرفه نبودن سفر برای کشورهای اروپایی به اروگوئه به دلیل دوری مسافت بود!

به هر حال جام جهانی فوتبال با تمام سختی‌های اولیه‌اش برگزار و با دو وقفه به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم تا به امروز ادامه یافته است. جامی که در این دوره قرار است در نزدیک‌ترین جای ممکن از لحاظ جغرافیایی در تاریخ برگزاریش به کشورمان برگزار شود. جایی در خلیج نیلگون فارس. کشوری کوچک اما ثروتمند و پیشرفته به نام قطر. نزدیکی‌ای که می‌تواند عامل بسیار مهم و ترغیب کننده‌ای برای سفر به قطر! و از نزدیک دیدن بازی‌ها باشد.

موقعیت جغرافیایی کشور قطر

جام جهانی 2022 قطر به نظر نزدیکی به ایران موقعیت ویژه‌ای را برای علاقه‌مندان به فوتبال در کشورمان ایجاد کرده است. قطر کشوری است در حاشیه جنوبی خلیج فارس که یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. به شکلی که حتی نشریه معتبر فوربز آن را ثروتمندترین کشور جهان معرفی کرده است. قطر بالاترین درآمد سالانه در جهان را داراست و از نظر شاخص انسانی نیز بالاترین رتبه را در بین کشورهای عربی دارد.

جالب است بدانید که کشور قطر علاوه بر تمام فاکتورهای گفته شده امن‌ترین کشور جهان و براساس آخرین رتبه‌بندی سازمان بلایای طبیعی دانشگاه سازمان ملل، کم ریسک‌ترین کشور دنیا نیز هست. تصمیمی که فارغ از هیجانات اولیه در زمینه دادن میزبانی جام جهانی به این کشور، نشان می‌دهد فیفا برای این کار دلایل بسیار محکمی نیز داشته است.

آب و هوای کشور قطر

قطر نیز مانند اکثر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارای آب و هوایی به شدت گرم و خشک است. فاکتوری که در کنار تمام ویژگی‌های خوب آن تنها ویژگی نه چندان مطلوب آن به شمار می‌رود. ویژگی‌ای که البته دست اندرکاران جام جهانی 2022 قطر برایش راهکارهایی نیز برگزیده‌اند. که از جمله آن‌ها می‌توان به دستگاه‌های غول پیکر و کاملا مجهز و زیرزمینی خنک کننده هوا اشاره کرد که قرار است در ایام برگزاری جام جهانی در استادیوم‌ها و مکان‌های پرتردد قطر مورد استفاده قرار بگیرند.

مسابقات ورزشی در قطر

کشور قطر پیش از اینکه بتواند مجوز برگزاری جام جهانی 2022 را از آن خود کند سابقه برگزاری بازی‌های آسیایی 2006 و در کنار آن میزبانی مسابقاتی همچون مسابقات جهانی دو و میدانی 2019، چهار دوره میزبانی والیبال باشگاه‌های جهان، مسابقات قهرمانی هندبال مردان جهان 2015، میزبانی دو دوره مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان، جام ملت‌های آسیا 2011، مسابقات گرند پری تنیس، مسابقات جهانی موتور سواری و… را نیز داشته است.

در ضمن این کشور صاحب مجهزترین کمپ ورزشی دنیا یعنی کمپ ورزشی اسپایر نیز هست. منطقه‌ای که به شهر ورزش معروف است و دارای به روزترین و با امکانات‌ترین تجهیزات ورزشی جهان است.

استادیوم‌های میزبان جام جهانی 2022 قطر

کشور قطر هشت استادیوم را به عنوان میزبانان جام جهانی 2022 قطر برگزیده است. استادیوم‌هایی که برخی از آن‌ها صرفا برای همین مسابقات ساخته شده‌اند و برخی دیگر برای این مسابقات به شکل ویژه‌ای تجهیز شده‌اند.‌ استادیوم‌هایی که در هرحال حاضر جزو مدرن‌ترین و در عین حال زیباترین استادیوم‌های جهان محسوب می‌شوند. در ادامه نگاهی به آن‌ها خواهیم انداخت.

استادیوم بین المللی خلیفه در جام جهانی 2022 قطر

استادیوم بین المللی خلیفه، اولین ورزشگاهی بود که برای میزبانی از جام جهانی 2022 قطر آماده شد. این استادیوم تنها ورزشگاه موجود در میان هشت استادیوم میزبان جام جهانی است که از صفر و برای این مسابقات ساخته نشده‌اند.

این سازه که یکی از معروف‌ترین سازه‌های کشور قطر محسوب می‌شود در سال 1976 ساخته و با توجه به تجهیز شدن آن در حدود 40 هزار ظرفیت دارد. این ورزشگاه تا مرحله سوم پلی آف جام جهانی میزبان مسابقات خواهد بود.

استادیوم الجنوب قطر

این استادیوم که در منطقه الوکره قطر واقع است، اولین استادیومی است که از صفر ساخته، تکمیل و آماده میزبانی شده است. استادیوم الجنوب توسط زاها حدید معمار و طراح برجسته جهان طراحی و اجرا شده است. استادیومی که همچون سایر سازه‌های طراحی شده توسط او دارای المان‌های ویژه این طراح، یعنی طرح‌های مدور و مخروطی نیز هست.

جالب است بدانید برای طراحی این سازه از کشتی‌های صید مروارید در قطر الهام گرفته شده است. و در ساخت آن از مصالح بومی همچون الوارهای چوبی بهره گرفته شده است. این استادیوم نیز همچون استادیوم خلیفه 40 هزار نفر گنجایش داشته و در فاصله 20 کیلومتری شهر دوحه واقع است و راه دسترسی به آن با متروی اختصاصی در زمان بسیار کم میسر است.

استادیوم شهرک آموزش قطر

این ورزشگاه همین چند وقت پیش و در زمان مراسم مجازی‌ای که به افتخار پرسنل حوزه سلامت برگزار شده، افتتاح و آماده برگزاری شده است. این ورزشگاه تا مرحله یک چهارم نهایی میزبان مسابقات خواهد بود. نام این ورزشگاه که شاید در نگاه اول کمی متفاوت به نظر برسد از دانشگاه مشهور کشور قطر گرفته شده است. تا بدین وسیله تبلیغی برای مسائل آموزشی و سلامتی نیز در آینده برای این کشور باشد. ورزشگاه آموزش قطر ساختاری شبیه به الماس دارد که در طول روز و شب همچون الماسی می‌درخشد و زیبایی خیره کننده‌ای دارد.

این استادیوم نیز همچون دیگر استادیوم‌های گفته شده 40 هزار نفر ظرفیت دارد که البته قرار است بعد از برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 قطر، ظرفیتش به 20 هزار نفر کاهش یافته و صندلی‌هایش برای کمک به تجهیز استادیوم‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته به کار رود.

استادیوم البیت قطر

این استادیوم در منطقه الخور قطر قرار دارد و با ظرفیت 60 هزار نفری که دارد یکی از بزرگ‌ترین استادیوم‌های میزبان جام جهانی2022 قطر محسوب می‌شود. استادیومی که البته قرار است همچون استادیوم آموزش پس از برگزاری مسابقات به نصف ظرفیت کاهش یافته و صندلی‌های آن صرف تجهیز استادیوم‌ها در کشورهای کمتر برخوردار شود.

این ورزشگاه دارای یک‌ طراحی ویژه و منحصر به فرد و متناسب با شرایط بومی کشور قطر است. این ورزشگاه شبیه به چادرهای مردم بادیه نشین قطر طراحی شده و به همین خاطر اسمش البیت یا خانه است. ورزشگاه البیت، خود یکی از قسمت‌های مجموعه بزرگ‌تری است که در آن امکانات رفاهی، تفریحی و گردشگری بسیاری وجود دارد. این ورزشگاه در 60 کیلومتری شهر دوحه واقع است و بهترین راه رسیدن به آن استفاده از تاکسی و اتوبوس‌های ویژه آن است.

استادیوم الریان قطر

این استادیوم که ورزشگاه اختصاصی باشگاه الریان قطر است دقیقا در فاصله دو سال مانده تا فینال جام جهانی 2022 قطر افتتاح شده است. ورزشگاهی با ظرفیت 40 هزار نفر که تا مرحله اول پلی آف میزبان این مسابقات خواهد بود. این ورزشگاه در محل ورزشگاهی قدیمی به نام احمد بن علی و برای این مسابقات ساخته شده است.  استادیوم الریان در یکی از زیباترین و سنتی‌ترین جاهای کشور قطر و در حاشیه صحرا واقع و فاصله‌اش با دوحه بسیار کم است.

استادیوم الثمامه قطر

این ورزشگاه نیز از آن دست ورزشگاه‌هایی است که صرفا برای این مسابقات ساخته شده است. ورزشگاهی با ظرفیت 40 هزار نفر که هنوز به طور کامل ساخته نشده است و کمی مانده به برگزاری این مسابقات افتتاح خواهد شد. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید در طراحی این ورزشگاه  نیز از یکی دیگر از المان‌های مردم قطر یعنی چفیه الهام گرفته شده است. این ورزشگاه نیز همچون دیگر استادیوم‌هایی که با کاهش ظرفیت مواجهند، صندلی‌های خود را به مناطق کمتر برخوردار هدیه خواهد کرد.

استادیوم راس ابو عبود قطر

این استادیوم، اولین استادیوم تاریخ جام جهانی فوتبال است که قرار است به طور کامل انتقال داده شود. این ورزشگاه که تا مرحله اول پلی آف میزبان مسابقات خواهد بود از کانتینرهای جدا جدا ساخته شده است. به شکلی که پس از برگزاری مسابقات به طور کامل قابل بازیابی خواهد بود. استادیوم راس ابو عبود در مناطق ساحلی خلیج فارس و در فاصله تنها چند کیلومتری دوحه واقع است. این ورزشگاه هنوز افتتاح نشده و در فاصله چند ماه مانده به برگزاری مسابقات افتتاح خواهد شد.

استادیوم لوسیل قطر

لوسیل بزرگ‌ترین استادیوم میزبان مسابقات با ظرفیت بیش از 80 هزار نفر است که میزبان مسابقات افتتاحیه و فینال و چند مسابقه دیگر نیز خواهد بود. این استادیوم که یکی از زیباترین و خیره کننده‌ترین استادیوم‌های جهان محسوب می‌شود در لوسیل سیتی و در شهر دوحه واقع است.

شاید برای‌تان جالب باشد که در طراحی این استادیوم که توسط شرکت بریتانیایی فاستر طراحی شده باز هم از یکی از لوازم سنتی و قدیمی کشور قطر یعنی کاسه الهام گرفته شده است. استادیومی که در یک حرکت جالب قرار است بعد از برگزاری مسابقات تبدیل به مکانی تفریحی و توریستی شود.

راهنمای سفر و لذت بردن از جام جهانی 2022 قطر!

مهم‌ترین نکته برای تمامی سفرهای خارجی داشتن ویزا برای ورود و اقامت در آن کشور است و خب برای سفر به قطر و دیدن مسابقات از نزدیک نیز داشتن ویزا  اولین گام محسوب می‌شود. لازم نیست زیاد نگران شوید؛ چرا که قطر یکی از کشورهایی است که گرفتن ویزا از آن برای ما ایرانی‌ها بسیار راحت است. در ادامه شرایط گرفتن ویزا و چگونگی آن را برای‌تان بیان خواهیم کرد.

ویزای توریستی و فرودگاهی  

ویزای توریستی برای حضور در کشور قطر معمولا سه ماهه صادر شده و به وسیله آن اجازه اقامت یک ماهه در آن برای‌تان ممکن می‌شود. شما نیز برای دیدن مسابقات از نزدیک باید ویزای توریستی قطر را سفارش دهید تا بتوانید در صورت تمایل در یک ماه زمان برگزاری آنجا باشید. البته برای این کار، راه‌های متفاوتی در پیش رو دارید:

اولین راه و شاید مطمئن ‌ترین راه آن، سر زدن به آژانس‌های مسافرتی و درخواست ویزای توریستی کشور قطر است. شما برای این کار تنها کافیست پاسپورت، چک ضمانت برگشت و هزینه ویزا را پرداخت کنید. پس از طی زمان اداری ویزای شما صادر خواهد شد.

راه دیگر دریافت ویزا از شرکت وی اف اس گلوبال است. این شرکت که شرکتی خصوصی است مراحل دریافت مدارک، تشخیص هویت و صدور ویزا را انجام می‌دهد. برخی کشورها از جمله قطر، امور مربوط به صدور ویزای خود را در سفارتخانه‌های‌شان به این شرکت واگذار کرده‌اند. اما راه آخر که به نوعی راحت‌ترین راه نیز هست، دریافت ویزای فرودگاهی است که تنها با ارائه بلیط رفت و برگشت، رسید رزور هتل و البته داشتن مبلغ 1500 دلار آمریکا در فرودگاه قطر امکان پذیر است.

هزینه بلیط هواپیما به قطر

به دلیل نزدیکی کشور قطر به ایران و حضور ایرلاین‌های این کشور در مسیر هوایی ایران هر روزه چندین پرواز از تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز به این کشور انجام می‌شود. قیمت بلیط هواپیما برای سفر به قطر نیز مانند سایر جاهای دیگر به زمان،ساعت و البته ایرلاین آن بستگی دارد.

به دلیل گرمای قطر هزینه بلیط به این کشور در تابستان پایین‌تر از باقی سال و البته با توجه به پیش بینی‌ها در زمان برگزاری جام جهانی بیشتر از باقی ایام سال خواهد بود. اگر قصد خرید بلیط و حضور در قطر در ایام برگزاری مسابقات را دارید حواس‌تان باشد که به هیچ وجه دلخوش به پروازهای چارتری و لحظه آخری نباشید. چرا که با توجه به حجم تردد بالا در آن بخش از سال بعید است بلیط چارتر پیدا کنید و بهتر است از مدتی قبل بلیط خود را خریداری کنید.

البته برای پایین‌تر آوردن هزینه‌های سفر به جام جهانی 2022 قطر با توجه به همسایگی این کشور با ایران و داشتن مرز آبی شما می‌توانید با کشتی نیز به قطر سفر کنید.

هزینه اقامتگاه و هتل در قطر

شهر دوحه دارای هتل‌های متعدد و مختلفی است که براساس نوع خدمات، امکانات و در دسترس بودن‌شان به اماکن توریستی شهر قیمت‌های متفاوتی دارند. این هتل‌ها که از دو ستاره تا پنج ستاره هستند، می‌توانند براساس بودجه و مبلغی که برای اقامت در قطر در نظر گرفته‌اید گزینه‌های جذابی برای شما باشند. چرا که در این شهر برای هر سلیقه‌ای و با هر میزان بودجه‌ای امکاناتی در خور شأنش وجود دارد.

طبق آخرین قیمت گذاری‌ها هتل‌های دو تا سه ستاره برای هر شب مبلغی در حدود 30 تا 50 دلار و هتل‌های لاکچری‌تر برای هر شب چیزی در حدود 60 تا 80 دلار قیمت گذاری شده‌اند.

هزینه حمل و نقل عمومی در قطر

یکی دیگر از مهم‌ترین هزینه‌ها در هر سفری، هزینه حمل و نقل درون شهری است. بهترین راه برای سریع‌تر و ارزان‌تر رسیدن در قطر برای تماشای مسابقات استفاده از حمل و نقل عمومی است. هزینه سوار شدن در اتوبوس‌ها و متروها در قطر چیزی در حدود 5 ریال قطر است. مبلغی که برای سوار شدن در تاکسی‌های قطر چیزی در حدود 10 ریال قطری می‌شود.

قیمت خورد و خوراک در قطر

رستوران‌ها و سایر اماکن گردشگری در قطر با آوردن بهترین آشپزها از سراسر دنیا، تمامی غذاهای بین المللی و البته سنتی را با بهترین کیفیت طبخ می‌کنند. غذاهایی که به دلیل مشابهت‌های فرهنگی تا حدود زیادی با ذائقه ما ایرانیان همسو است. قیمت متوسط غذاها در قطر نیز باز، بسته به رستوران و مکانی است که انتخاب می‌کنید. اما چیزی که وجود دارد این است که قیمت سرو یک وعده غذایی از حدود 8 دلار تا 25 دلار برای هر نفر بسته به نوع و مکان مورد انتخاب شما متفاوت است.

بهترین هتل ها در نزدیکی جام جهانی 2022 قطر

علاوه بر تماشای فوتبال، جاذبه‌های مختلف قطر؛ از امتحان کردن غذاهای محلی گرفته تا کاوش در موزه‌های نمادین، از صحرانوردی هیجان انگیز تا استراحت در آبگرم یا در ساحل، همه آن چیزی که می خواهید را در قطر میتوانید پیدا کنید! اما این ها تمام چیزی نیست که این کشور برای شما آماده کرده است. در این قسمت بهترین هتل های قطر را به شما معرفی می کنیم تا زمانی که در جام جهانی 2022 به این کشور می آیید؛ خاطره فراموش نشدنی خوبی را بسازید.

Wyndham Grand Regency

یک هتل بوتیک خوش‌آوازه که در مرکز شهر دوحه است و اقامت لوکسی را به میهمانان ارائه می‌کند. به طور خاص زوج ها این مکان را دوست دارند و برای یک سفر دو نفره به آن امتیاز 8.5 دادند.

Mövenpick West Bay

ترکیب سبک مدرن و مهمان نوازی سوئیسی، را در این هتل قطری تجربه کنید. این هتل 5 ستاره دارای 347 اتاق مدرن است و در نزدیکی تعدادی از بناهای دیدنی دوحه از جمله مرکز خرید سیتی سنتر، دهکده فرهنگی کاتارا، مروارید، سوق واقف و بسیاری دیگر از جاذبه های این شهر قرار دارد.

Hotel Four Seasons Hotel Doha

هتل Four Seasons دوحه که در قلب پایتخت قطر قرار دارد، اقامتی مجلل را به همراه ساحل خصوصی و اسکله تفریحی به مهمانان خود ارائه می دهد. این هتل با امتیاز 9.4، بهشتی برای مسافران تجاری و جویندگان تفریح ​​به قطر است.

Hyatt Regency Oryx Doha

از موسیقی زنده جاز در کلوب این هتل لذت ببرید و غذایتان را میل کنید! البته این تمام چیزی نیست که باید به دنبالش باشید. این هتل دارای اسپا با خدمات کامل، استخر روباز و وای فای رایگان می باشد. علاوه بر این، یک مرکز تناسب اندام 24 ساعته، یک بار کنار استخر در محل است. همه 400 اتاق این هتل، عایق بوده و خدمات به صورت شبانه روزی به مهمانان داده می شود.

هتل السلطان بیچ ریزورت، شرایتون، هیلتون، ریتزکارلتون و اینترکانتیننتال نیز از جمله هتل هایی هستند که می توانید اقامت خوبی را در زمان جام جهانی 2022 قطر در آنها داشته باشید!

زمان قرعه کشی جام جهانی 2022 قطر

برای اینکه ببینید تیم ملی ایران و دیگر تیم ها در چه گروهی قرار می گیرند؛ باید منتظر 12 فروردین 1401 باشیم! این تاریخ دقیقی است که مسئولان برگزاری این رقابت ها اعلام کرده اند. همچنین در راستای آخرین اخباری فیفا، روسیه از این مسابقات حذف شد.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا بیشتر توضیحات لازم درباره جام جهانی 2022 قطر و شرایط سفر به آن را به اختصار برای‌تان توضیح دهیم تا با برنامه‌ریزی کامل و شناخت بهتری به قطر سفر کنید! و لذت بیشتری از دیدن مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان ببرید. امید اینکه این مسابقات با پیروزی تیم ملی کشورمان و البته تیم مورد علاقه شما همراه باشد تا لذت‌تان دو چندان شود.

سوالات متداول

جام جهانی 2022 قطر چه زمانی است ؟

از 30 آبان تا 27 آذر 1401

کدام شهر قطر میزبان مراسم افتتاحیه و اختتامیه خواهد بود ؟

شهر لوسیل

مدت زمان تهران تا دوحه چقدر است ؟

2 ساعت طول سفر شما خواهد بود.

از کدام شهرهای ایران می توان به قطر پرواز کرد؟

تهران- شیراز – تبریز – مشهد – اصفهان

بهترین زمان سفر به قطر کی است ؟

طبیعتا مثل ایران، بهترین زمان می تواند اردیبشهت ماه و پاییز باشد؛ زیرا که تابستان ها در قطر بسیار گرم است.

محبوب ترین غذای قطر چیست؟

برنج و گوشت

بهترین ایرلاین برای پرواز به قطر کدام است ؟

ایرلاین قطر ایرویز

نظرات کاربران