خانه پروین اعتصامی تبریز

خانه پروین اعتصامی تبریز و زندگی در میان قافیه ها!

پروین اعتصامی با نام اصلی رخشنده اعتصامی، معروف‌ترین شاعر زن ایرانی محسوب‌ می‌شود. او در اسفندماه سال ۱۲۸۵ در محله ششگلان شهر تبریز به دنیا آمد. امروزه خانه‌ پروین اعتصامی به یکی از جاذبه‌های دیدنی تبریز تبدیل شده و هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. در این گزارش از مجله گردشگری سه‌کلیک به معرفی خانه‌ پروین اعتصامی تبریز می‌پردازیم:

پاسپورت دومینیکا

بلیط هواپیما لحظه آخری را با سه کلیک رزرو کن

معرفی خانه 

خانه پروین اعتصامی تبریز

این خانه 1300 مترمربع وسعت دارد و اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی نمایشگاه‌های خود را در این مکان برگزار می‌کند. متاسفانه خانه‌ پروین اعتصامی تبریز آن‌گونه که باید شناخته‌شده نیست و کمتر کسی این خانه را به‌عنوان محل تولد بانوی اول شعر پارسی می‌شناسد.

این بنا در زمان پهلوی اول ساخته‌شده و تا سن هفت سالگی میزبان پروین اعتصامی بوده‌است. هنگام ورود به خانه، همین ابتدا با یک باغچه زیبا و حوضی که در وسط قرار گرفته مواجه می‌شوید. کمی آن‌طرف‌تر یک بنای آجری وجود دارد که مجسمه پروین در حال بالا رفتن از پله‌ها آنجا نصب شده‌است.

بنای قدیمی خانه پروین اعتصامی در مدت‌زمان دو سال بازسازی شد و در طول سال محل برگزاری نمایشگاه‌های مختلفی است.

دسترسی به خانه پروین اعتصامی 

تبریز | خیابان عباسی | جنب مسجد میرآقا | کوچه‌ ساوجبلاغی | پلاک ۶ 

همان‌طور که اشاره کردیم، خانه پروین اعتصامی تبریز یکی از مکان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی به‌شمار می‌رود. برای رسیدن به این‌جا باید از سمت چایکنار به کوچه پروین اعتصامی بروید. به‌علاوه در محله ششگلان، ایستگاه اتوبوس اول عباسی هم در نزدیکی خانه قرار دارد.

درباره پروین اعتصامی

خانه پروین اعتصامی تبریز

پروین اعتصامی از از همان کودکی بسیار مستعد بود و با کمک‌های پدرش «یوسف اعتصامی» به زبان‌های انگلیسی و عربی هم تسلط یافت. او در کودکی زیر نظر بزرگانی مثل علی‌اکبر دهخدا و ملک‌الشعرای بهار آموزش دید.

۲۸ ساله بود که ازدواج کرد اما اختلافات فکری مانع ادامه زندگی با همسرش شد؛ او یک سال بعد از پسرعمویش «فصل الله اعتصامی» نظامی خشک شهربانی طلاق گرفت.

بد نیست بدانید فقط یک دیوان از پروین اعتصامی در زمان حیاتش منتشر شده‌است. دیوان اشعار شاعر بزرگ ایران ۶۰۶ شعر دارد که در قالب‌های مثنوی، قطعه و قصیده سروده شده‌است. مناظره‌های کم‌نظیر پروین دلیل اصلی شهرت او محسوب می‌شوند و خیلی‌ها پروین اعتصامی را با مناظره‌های هنرمندانه‌اش می‌شناسند. 

 بانو پروین اعتصامی زمانی‌که ۳۵ سال بیشتر نداشت، به حصبه مبتلا شد و درگذشت. آرامگاه او در جوار مزار خانوادگی‌اش حرم فاطمه معصومه شهر تبریز قراردارد. 

قسمت‌های مختلف خانه پروین اعتصامی تبریز

خانه پروین اعتصامی تبریز

این خانه زیبا و تماشایی، در دوطبقه و یک زیرزمین ساخته شده و توسط یک هشتی به ساختمان اصلی می‌رسد . در داخل بنای اصلی دو اتاق و یک سالن وجود دارد که با دو در از سمت شرق و غرب به حیاط می‌رسند. از دیگر اجزای ساختمان می‌توان به دو بهارخواب و سه اتاق اشاره کرد؛ یکی از اتاق‌ها به آب‌انبار قدیمی وصل می‌شود و یک تنور مخصوص پختن نان هم که در دوران مرمت از زیرخاک بیرون آمده، جلب توجه می‌کند. همچنین بخش حوض‌خانه با سقف کلیل آذری و پنج اتاق گهواره‌ای در زیرزمین خانه دیده می‌شوند.

ورودی و ساعت‌های بازدید خانه‌ پروین اعتصامی تبریز

خانه اعتصامی تحت‌نظر سازمان ارشاد اسلامی اداره می‌شود و عموم مردم می‌توانند از آن بازدید کنند. این مجموعه از ساعت ۹ صبح پذیرای بازدیدکنندگان است و تا ساعت      2 بعدازظهر فعالیت می‌کند. برای رفتن به خانه پروین اعتصامی باید مبلغ چهار هزار تومان ورودی بپردازید. 

فراموش نکنید در زمان بازدید از خانه، می‌توانید به موزه قاجار و مقبره استاد شهریار هم که در فاصله اندکی با خانه پروین اعتصامی قراردارند سر بزنید. 

کلام آخر

یکی از جاذبه‌‌های دیدنی، محبوب و شگفت‌انگیز استان آذربایجان شرقی خانه پروین اعتصامی است. این شاعر معروف ایرانی در همین خانه متولد شد و تا سن هفت سالگی هم درآن سکونت داشت. در این گزارش از مجله گردشگری سه‌کلیک، به معرفی این مکان دیدنی پرداختیم و تاریخچه‌ آن را شرح دادیم. 

نظرات کاربران