Salar de Uyuni

۱۵ نقطه از جاذبه های طبیعی جهان که باید قبل از مرگ ببینید!

آیا تا‌به‌حال به این فکر کرده‌اید که برای سفر به دور دنیا و کشف شگفتی‌های جهان چقدر وقت دارید؟ چند سال دیگر برای بازدید از جاذبه های طبیعی جهان از سلامت و انرژی کافی برخوردارید؟ مبادا فرصت تمام شود و از دیدن مناظر شگرفی که به طرزی معجزه‌آسا بدون دخالت انسان در طبیعت پدید آمده‌اند، بی‌بهره بمانید!

بیایید تصور کنیم روزی غول چراغ‌جادو در برابرتان ظاهر شده و می‌گوید: «در خدمتم قربان! دوست دارید کدام‌یک از میراث طبیعی جهان را ببینید، تا در یک چشم به‌هم‌زدن آنجا باشید؟» تنها در این صورت است که قدر این مقاله را خواهید دانست؛ چرا که قرار است ما فهرستی از ۱۵ نقطه از جاذبه های طبیعی جهان را پیش روی شما قرار دهیم تا برای انتخاب در مقابل جناب غول، دچار مشکل نشوید!

پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا بلیط هواپیما آنلاین را رزرو کنید!

۱. ژئوپارک ملی ژانگیه (Zhangye)، چین

Zhangye

ژئوپارک ملی ژانگیه در شمال چین، در امتداد مرز مغولستان، واقع شده‌ و در دامنه‌های کوه‌های کیلیان قرار‌‌دارد. این پارک ملی مساحتی معادل ۳۲۲ کیلومتر مربع را دربرمی‌گیرد و شهرتش به دلیل تپه‌ها و صخره‌های رنگارنگ آن است. رسانه‌های چینی این منطقه را به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی در سراسر چین معرفی‌کرده‌اند. 

شما در این مکان که از زیباترین جاذبه های طبیعی جهان به‌حساب می‌آید، از دیدن صخره‌ها و تپه‌های غلتان نقاشی شده لذت خواهید‌برد. این تپه‌ها با رنگهای شاد و گرم خود مناظری سورئال را پیش چشم شما قرار خواهند‌داد. در واقع ژئوپارک ملی ژانگیه رنگارنگ‌ترین پارک ملی جهان است.

این مناظر رنگارنگ توسط ماسه، سنگ و مواد معدنی به‌جود آمده که در طول سال‌ها روی هم قرار‌گرفته‌اند و با جابه‌جایی صفحات تکتونیکی و ایجاد لایه‌های رنگی زاویه‌دار سراسر تپه‌ها را به‌شکل حیرت‌انگیزی رنگ‌آمیزی کرده‌اند. 

باور این‌که تمام این رنگ‌ها کاملاً طبیعی هستند، برای بازدیدکنندگان دشوار است و همین رنگ‌های خارق‌العاده این مکان را به یکی از جاذبه های طبیعی جهان که باید قبل از مرگ دید، تبدیل می‌کند.  

۲. سالار د اویونی(Salar de Uyuni)، بولیوی

سالار د اویونی واقع در نزدیکی تاج آند در بولیوی، به عنوان بزرگ‌ترین آینه طبیعی جهان شناخته می‌شود. در زمانهای ماقبل تاریخ، دریاچه‌هایی این مکان را پوشانده بود. هنگامی که این دریاچه‌ها طی صدها هزار سال خشک شدند، محتوای نمک غنی آنها باقی‌ماند و به پوسته‌ای ضخیم از نمک تبدیل شد که امروزه منطقه را پوشانده‌است. حوضچه‌های کم عمق آب نمک نیز در این محل وجود دارند که سرشار از لیتیوم هستند و حدود 50 تا 70 درصد از ذخایر لیتیوم زمین را در خود جای می‌دهند.

در فصول بارانی، سطح قسمت‌های نمکی با آب کم عمقی پوشیده می‌شود، زیرا باران جایی برای نفوذ ندارد. این چند میلی‌متر آب تأثیر خیره‌کننده‌ای بر منظره دارد و سطح سالار د اویونی را به یک آینه بی‌پایان تبدیل می‌کند. آنچه این مکان را به یکی از خارج‌العاده‌ترین جاذبه های طبیعی جهان تبدیل می‌کند، انعکاس خیره‌کننده نور خورشید، آسمان، ابرها، فلامینگوهای صورتی رنگ بومی و خود تصویر خود بازدید‌کنندگان است.

پس اگر دوست دارید تا زنده هستید، چهره خود را در بزرگترین آینه طبیعی جهان ببینید، سفر به این منطقه حیرت‌انگیز را در فهرست برنامه‌های خود قرار دهید. 

۳. کوه تیانزی (Tianzi Mountains)، چین

جاذبه های طبیعی جهان

کوه تیانزی در بخش شمالی منطقه دیدنی وولینگیان در استان هونان قرار گرفته و ارتفاع بلندترین قله آن حدود ۱۲۶۲ متر است. این کوه ۳۱۸ میلیون سال پیش توسط سنگ‌های رسوبی به‌وجود آمد. به تدریج، صخره‌هایی که در اثر آب و باد فرسایش یافته‌بودند، به سنگ‌های کوارتز تبدیل شده و آن قله‌های شگفت‌انگیز را در این منطقه دیدنی تشکیل‌ دادند.

کوه تیانزی مناظر خیره‌کننده‌ای از قله‌ها را مقابل چشمان شما به نمایش درمی‌آورد که یکی پس از دیگری سربرآورده‌اند و به «پادشاه جنگل قله» شهرت دارد. از بالای کوه، می توانید وسعت کامل منطقه دیدنی ولینگوان ( Wulingyuan) را تماشا کنید.

در فصول مختلف سال صحنه‌های متفاوتی از زیبایی و شگفتی در  این منطقه منتظر شما است. چهار شگفتی اصلی این ناحیه که یکی از حیرت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی جهان را به‌وجود آورده است عبارتند از: دریای ابرها، درخشش مهتاب، پرتوهای آفتاب و مناظر برفی در زمستان.

کوه تیانزی یکی از زیباترین میراث طبیعی جهان است؛ جایی که حتما باید ببینید و در طی بازدید از شنیدن افسانه‌های زیادی که درباره این کوه وجود دارد، لذت ببرید. 

۴. پارک ملی یوسیمیتی (Yosemite Valley)، ایالات متحده

یکی از شگفت‌انگیز‌ترین جاذبه های طبیعی جهان که به هیچ‌عنوان نباید دیدن آن را از دست بدهید، پارک ملی یوسیمیتی است که در ۲۶۰ کیلومتری شرق سانفرانسیسکو واقع شده است. 

این پارک طبیعی با بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت، دارای آبشارهای خیره‌کننده، دره‌های عمیق، درختان غول‌پیکر سکویا و قله‌های گرانیتی شگفت‌انگیز است.

طبیعت نفس‌گیر این منطقه به‌حدی جذاب است که هر ساله بیش از ۴ میلیون نفر بازدیدکننده دارد و شکوه تنوع زیستی آن به اندازه‌ای است که این منطقه در سال ۱۹۸۴ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد. 

۵. جنگل بامبو (Bamboo Forest)، ژاپن

Bamboo Forest

جنگل بامبو ساگانو در شمال غربی کیوتو در ژاپن در منطقه آراشیاما قرار‌دارد. این جنگل یک مکان طبیعی آرام و زیبا است که اکنون به مجموعه‌ای از مسیرهای پربازدید تبدیل شده‌است. صدای خش‌خش دل‌انگیز برگ‌ها و جیرجیر و خزیدن جانوران و حشرات مختلف، منظره صوتی خارق‌العاده‌ای را پدید آورده و این منطقه را به یکی از جذاب‌ترین جاذبه های طبیعی جهان تبدیل کرده‌است.

سروصدای طبیعی مراقبه در این مکان به‌حدی دوست‌داشتنی است، که وزارت محیط زیست ژاپن، به دلیل لذت‌های شنیداری این مکان را به عنوان یکی از «۱۰۰ منظره صوتی ژاپن» معرفی کرد. این ابتکاری بود که مردم محلی را به بیرون رفتن و قدردانی از آکوستیک کشور تشویق کرد. ترکیب زیبایی بصری و آرامش شنیداری در این جنگل در نوع خود بی‌نظیر است و این دلیل محکمی است تا بازدید از این میراث طبیعی را به تعویق نیندازید. 

۶. غار سون دونگ (Son Doong)، ویتنام

غار سون دونگ با حجم ۳۸/۵ میلیون متر مکعب، بزرگ‌ترین غار جهان در نظر گرفته‌ می‌شود که توسط هو خان (مرد جنگلی فونگ ناها) در سال ۱۹۹۰ کشف شد. 

پس از اندازه‌گیری‌های صورت‌گرفته توسط تعدادی از زمین‌شناسان ارشد جهان، غار سون دونگ به عنوان بزرگترین غار آهکی طبیعی روی کره زمین در مجله نشنال جئوگرافیک معرفی شد و در سال ۲۰۱۳ سازمان رکوردهای جهانی گینس آن را به عنوان بزرگترین غار طبیعی جهان ثبت کرد.

اگر به غارنوردی علاقه‌ دارید، پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر بازدید از غار سون دونگ را که از خارق‌العاده‌ترین و حیرت‌انگیز‌ترین جاذبه های طبیعی جهان است، در برنامه زندگی خود قرار دهید. 

۷.  پارک ملی دریاچه‌های پلیتویس (Plitvice Lakes)، کرواسی

جاذبه های طبیعی جهان

پارک ملی دریاچه‌های پلیتویس، یکی از مسحور‌کننده‌ترین جاذبه‌ های طبیعی جهان است که در سواحل کرواسی قرار دارد. این منطقه شامل مجموعه‌ای از دریاچه‌های فیروزه‌ای، تپه‌های شیب‌دار و تپه‌های زمردی است که از سال ۱۹۴۹ به پارک ملی تبدیل شده‌اند. جاذبه‌ای با سازماندهی فوق‌العاده، با گذرگاه‌های چوبی که مروارید‌های کف آب را پیش چشمانتان نمایش می‌دهد و ناوگانی از قایق‌های برقی و قطارهای توریستی در اختیارتان می‌گذارد تا از یک قسمت پارک به قسمت دیگر بروید. 

زیبایی طلسم‌کننده این پارک به حدی زیاد است که به هیچ‌عنوان نمی‌توانید در عرض چند ساعت بازدید از پارک را به اتمام برسانید. پیشنهاد ما به شما این است که یک روز کامل را به گشت و گذار و لذت در این مکان طبیعی اختصاص دهید و مطمئن باشید از اینکه چنین سفری را در برنامه زندگی خود گنجانده‌اید، از خودتان تشکر خواهید کرد. 

۸. آبشار ویکتوریا (Victoria Falls)، زیمبابوه

آبشار ویکتوریا منظره‌ای دیدنی و خارق‌العاده را بر روی رودخانه زامبزی به‌نمایش می گذارد. این رودخانه مرز بین زامبیا و زیمبابوه به حساب می‌آید.

قبیله کولولو که در دهه ۱۸۰۰ در این منطقه زندگی می کردند، آن را با نام «Mosi-oa-Tunya»، به معنای «دودی که از رعد و برق شکل می‌گیرد» توصیف کردند. به عبارت مدرن‌تر، آبشار ویکتوریا به عنوان بزرگترین پرده آب در حال سقوط در جهان شناخته می‌شود.

ستون‌های اسپری‌مانند این آبشار را می‌توان از کیلومترها دورتر دید، چون در اوج فصل بارندگی، بیش از پانصد میلیون متر‌مکعب آب در دقیقه از لبه، به عرض نزدیک به دو کیلومتر، به دره‌ای به عمق بیش از صد متر سقوط می‌کند. این آبشار بر فراز صخره وسیع بازالتی قرار دارد و رودخانه زامبزی را از رودخانه‌ای آرام به سیلابی وحشی تبدیل می‌کند.روبه‌روی آبشار، دیوار دیگری از سنگ بازالت خالص است که به همان ارتفاع آبشار است و مجموعه آنها جنگل را غرق در قطرات آب و غبار کرده‌اند. این آبشار حیرت‌انگیز با مسیری در امتداد لبه جنگل، شما را در برابر اسپری عظیم آب قرار می‌دهد. پس از بازدید از این منطقه، شیرینی تجربه حضور در چنین مکان خارق‌العاده‌ای هرگز از ذهن شما پاک نخواهد شد.

۹. کوه رورایما (Mount Roraima)، ونزوئلا

Mount Roraima

تا به حال کوهی به شکل میز با قله‌ای مسطح دیده‌اید؟ اگر مشتاق هستید در زندگی خود یک بار هم که شده از چنین منظره حیرت‌انگیزی لذت ببرید، باید به ونزوئلا سفر کنید.

کوه رورایما (همچنین به عنوان Roraima Tepui یا Cerro Roraima در اسپانیایی و Monte Roraima در پرتغالی شناخته می‌شود)، مرتفع‌ترین فلات پاکارایما از فلات تپویی در آمریکای جنوبی است. این کوه که یکی از جاذبه های طبیعی جهان به‌حساب می‌آید، اولین بار توسط کاشف انگلیسی سر والتر رالی در سال ۱۵۹۶ با وسعت ۳۴ کیلومتر مربع معرفی شد. قله این کوه توسط صخره های بلند ۴۰۰ متری از هر طرف محافظت می‌شود. این کوه نقاط مرزی سه گانه ونزوئلا، برزیل و گویان را در برمی‌گیرد. 

کوه رورایما بلندترین قله رشته‌کوه سرزمین‌های مرتفع گویان را تشکیل می‌دهد. کوه‌های میز شکل این رشته‌کوه از قدیمی‌ترین تشکل‌های زمین‌شناسی روی زمین محسوب می‌شوند که قدمت آن‌ها به حدود دو میلیارد سال پیش بازمی‌گردد.

۱۰. غار یخی واختنایوکوت (Vatnajokull Glacier Cave)، ایسلند

بازدید از غار یخی واختنایوکوت یکی از محبوب‌ترین فعالیت هایی است که می توانید هنگام بازدید از ایسلند امتحان کنید، به‌خصوص زمانی که در پارک ملی واختنایوکوت، بزرگ‌ترین و چشمگیر‌ترین پارک ملی این کشور هستید.

کشور ایسلند را به دلیل تعداد زیاد یخچال‌ها و آتشفشان‌ها، سرزمین آتش و یخ نیز می‌نامند. بنابراین نباید این کشور را بدون کاوش در آتشفشان‌ها، چشمه‌های آب گرم، یخچال‌ها و آبشارهای آن ترک کنید.

بزرگ‌ترین کلاهک یخی در ایسلند است که در جنوب شرقی آن واقع شده و بیش از ۸ درصد از خاک کشور را پوشانده است. در زیر آن آتش‌فشان‌هایی قرار دارند که هرچند سال یکبار فوران می‌کنند و موجب ذوب شدن یخ‌ها می‌گردند. ذوب شدن ناگهانی یخ‌ها چنان سیلاب‌های عظیمی را ایجاد می‌کند که موجب تخریب جاده‌ها و قطع شدن خطوط تلفن می‌گردد.

کلاهک یخی واختنایوکوت با حجم ۳٬۱۰۰ کیلومتر مکعب بزرگ‌ترین کلاهک یخی از نظر حجم در اروپا و با مساحت ۸٬۱۰۰ کیلومتر مربع (پس از کلاهک یخی اوشتفونا در نروژ)، دومین کلاهک یخی از نظر مساحت در اروپا است. میانگین ضخامت واختنایوکوت ۴۰۰ متر است. بیشینه ضخامت آن به ۱۰۰۰ متر می‌رسد.

۱۱. غارهای باتو (Batu Caves)، مالزی

جاذبه های طبیعی جهان

غارهای باتو، مجموعه ای از غارهای سنگ آهک در شبه جزیره مالزی هستند. این غارها یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی جهان و محل زیارت هندوهای تامیل است. علت نام‌گذاری این غارها رودخانه سونگای باتو است که در نزدیکی آن جریان دارد. این منطقه که از شگفت‌انگیزترین و باعظمت‌ترین جاذبه های طبیعی جهان به‌حساب می‌آید، در ۱۳ کیلومتری شمال کوالالامپور، پایتخت مالزی قرار دارد. 

این غارها به جز برای ساکنان محلی تا سال ۱۸۷۸ زمانی که طبیعت‌شناس آمریکایی ویلیام تمپل هورنادی وجود آن‌ها را به جهان اعلام کرد، کمتر شناخته شده بود. K. Thamboosamy Pillay، رهبر جامعه هندوهای تامیل در مالایا، در سال ۱۸۹۱ معبدی را در داخل غارها ساخت. تایپوسام، جشنواره هندوهای تامیل، برای اولین بار در سال ۱۸۹۲ در این مکان جشن گرفته شد و اکنون یک رویداد مهم است که سالانه صدها هزار زائر را به خود جذب می کند.

غارهای باتو در داخل یک سنگ آهکی مرتفع قرار دارند. مجسمه عظیم طلایی رنگ موروگان (از ایزدان آیین هندو)، ساخته شده از بتن مسلح و ۴۲.۷ متر ارتفاع، در نزدیکی پایه یک سکوی ۲۷۲ پله ای قرار دارد. در بالای پله‌ها ورودی بزرگ‌ترین غار به نام غار کلیسای جامع یا غار معبد قرار دارد که در داخل آن معبد بسیار بزرگی قرار گرفته‌است. در سطح پایین‌تر از پله‌ها، غاری تاریک قرار دارد که گاهی اوقات به روی بازدیدکنندگان بسته می‌شود. غارهای دیگری نزدیک  در نزدیکی پله‌ها قرار دارند. غار رامایانا دارای ورودی است که با مجسمه خدای میمون هانومان، قهرمان شعر حماسی هندی رامایانا، مشخص شده است. خود غار با ماکت‌های مینیاتوری پوشانده شده است که صحنه هایی از حماسه را به تصویر می کشد.

پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این غار را که خود از شگفتی‌های جاذبه‌ های طبیعی جهان است و با معابد و مجسمه‌ها جاذبه فرهنگی نیز پیدا کرده‌است، حتما در برنامه خود قرار دهید.   

۱۲. پارک طبیعی آنتلوپ کنیون (Antelope Canyon)، ایالات متحده

در حدود ۱۸۰ کیلومتری شمال شرقی گرند کنیون در شمال آریزونا، یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های طبیعی ایالات متحده آمریکا درست زیر پای شما قرار دارد. آنتلوپ کنیون یکی از فتوژنیک‌ترین جاذبه های طبیعی جهان بوده و بیش از ۳۶ متر زیر سطح زمین قرار دارد.

کانیون از دو دره شکافته‌شده – بالا و پایین – تشکیل شده‌است که هر کدام توسط تندآب‌ها و تند‌بادهای موسمی اواخر تابستان تشکیل شده‌اند. قبایل بومی ناواهو این منطقه را زمین مقدس می‌دانند و دسترسی به دره‌ها را برای محافظت از سازندهای ماسه سنگی شکننده، محدود می‌کنند.

این شهر کوچک که از میراث طبیعی جهان به‌شمار می‌آید، برای ماجراجویانی جذاب است که به دنبال کشف زیباهای حیرت‌انگیز دره‌های شکاف‌دار عمیق هستند. توصیه می‌کنیم برای بازدید از هر دو قسمت دره دو روز مجزا را اختصاص دهید تا از تمام شگفتی‌های این منطقه بیشترین لذت را ببرید. 

۱۳. کاپادوکیه (Cappadocia)، ترکیه

Cappadocia

کاپادوکیه، ناحیه‌ای باستانی و کوهستانی است که در شرق آناتولی مرکزی، واقع در فلات ناهموار شمال کوه‌های توروس، در مرکز ترکیه کنونی قرار دارد. اولین سوابق کشف آن مربوط به قرن ششم قبل از میلاد است؛ زمانی که ساتراپی جزئی از ایران بود. پس از فتح امپراتوری ایران توسط اسکندر مقدونی (۳۳۰ سال قبل از میلاد) یک دوره نیمه خودمختاری در این ناحیه به وجود آمد. کاپادوکیه ۱۷ سال بعد از میلاد به استان روم تبدیل شد. این منطقه با فرمانروایی بر گردنه‌های استراتژیک در کوه‌های توروس، تا قرن یازدهم سنگر امپراتوری بیزانس بود. بخشی از این منطقه در سال ۱۹۸۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

چشم انداز زیبا و فوق‌العاده کاپادوکیه شامل گستره های چشمگیری از سنگ‌های آتشفشانی نرم است که در اثر فرسایش به شکل برج‌ها، مخروط‌ها، دره‌ها و غارها درآمده‌اند. علاوه بر این، کلیساهای صخره‌ای و مجموعه‌هایی از تونل‌های زیرزمینی مربوط به دوران بیزانس و اسلامی در سراسر حومه این شهر پراکنده شده‌اند.

شهر بالون های زیبا چه دارد؟

سفال‌ها و ابزارهای دوران نوسنگی که در کاپادوکیه یافت شده، حضور انسان اولیه در این منطقه را تأیید می‌کند. با حفاری‌هایی که در در شهر مدرن Kültepe  انجام شده، بقایای شهر هیتی-آسوری Kanesh کشف شد که قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد می‌رسد. ده ها هزار لوح گلی به دست آمده از بقایای یک مستعمره تجاری آشوری خبر می‌دهد که از قدیمی‌ترین اسناد مکتوب کشف‌شده در ترکیه است.

نام کاپادوکیه اکنون معمولاً در صنعت گردشگری به منطقه‌ای اشاره دارد که تقریباً از قیصری غربی تا آکسارای ۱۵۰ کیلومتر امتداد دارد. جایی که بیشترین تعداد بناهای تاریخی نیز در آن قرار دارند. پربازدیدترین و زیباترین جاذبه‌های این منطقه شامل شهرک‌های زیرزمینی وسیع درینکویو و کایماکلی و پارک ملی گورمه است که در آن تعداد زیادی کلیسا و خانه‌های سنگی تراشیده شده وجود‌ دارد. در سال ۱۹۸۵ پارک ملی گورمه و سایر مکان‌های صخره‌ای طبیعی در این منطقه به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شدند.پیشنهاد می‌کنیم سفر به پاکادوکیه را به عنوان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌ های طبیعی جهان، فراموش نکنید.

۱۴. تنگه چاهکوه، جزیره قشم، ایران

بخشی از ژئوپارک قشم، در استان هرمزگان، تنگه چاهکوه (دره چاهکوه) نام دارد. این دره در مجاورت روستای چاهو شرقی واقع شده و ۷۰ کیلومتر تا قشم فاصله دارد. دره چاهکوه حدود ۱۰۰ متر عمق دارد و در اثر فرسایش سنگهای رسوبی، حفره‌ها و دالان‌ها و اشکال عجیب و حیرت‌انگیزی در آن پدید آمده است. همین اشکال زیبا یکی از مهمترین دلایل اعجاب‌انگیز بودن این میراث طبیعی است. این پدیده زمین‌شناسی در جهان بسیار کم‌نظیر است. 

در زمان‌های دور چندین چاه در دل این دره به‌منظور ذخیره‌سازی آب شیرین حفاری شد. علت نام‌گذاری این تنگه به‌نام «چاهکوه» نیز همین است. در هنگام ورود به این تنگه، شما با دیواره‌های بسیار عریض و مرتفعی رو‌به رو می‌شوید و هر چه جلوتر می‌روید، دالان تنگ‌تر می‌شود اما از ارتفاع دیوار‌ه‌ها کم نمی‌شود. به‌تدریج، آن‌قدر دالان باریک می شود که افراد به‌سختی می‌توانند از آن عبور کنند. 

کمی نزدیک تر!

در دیواره دره چاهکوه چنان شیارها و نقوش و طاقچه‌هایی به‌چشم می‌خورد که می‌تواند ساعتها شما را محو تماشا سازد. جوی‌های سنگی کف دره نیز بسیار دیدنی و جالب‌توجه هستند.

دلایل زمین‌شناسی متفاوتی برای شکل‌گیری این حفره‌ها در دیواره‌های چاهکوه وجود دارد که دلایل آب‌وهوایی، نظیر باران‌های سیل‌آسا، یکی از مهمترین آنها است. در اثر این همین باران‌های شدید و انحلال مواد معدنی موجود در سنگها، شکاف‌های بزرگی شکل‌گرفته که در طول میلیون‌ها سال تبدیل به دلان‌های عریض و باریک گردیده‌است. 

یادتان باشد، بازدید از این منطقه را که یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی جهان است، به تعویق نیندازید. مطمئن باشید حسابی از تماشای نقاشی‌های حک‌شده روی دره و دیدن اشکال خارق‌العاده و حیرت‌انگیز طبیعی غرق لذت خواهید شد. 

رزرو تور قشم همین حالا!

۱۵. کلوت شهداد، کرمان، ایران

جاذبه های طبیعی جهان

شاید تا به‌حال نام کلوت را زیاد شنیده باشید. اما اگر معنی دقیق آن را نمی‌دانید،‌ به یاد داشته باشید که این واژه از ترکیب دو واژه «کل» به معنای آبادی و «لوت» که نام معروف‌ترین کویر ایران است، ساخته شده‌است. به‌طور کلی، به برجستگی‌هایی که در اثر عوامل طبیعی در کویر‌ها و صحراها و بیابان‌ها به‌وجود می‌آید،‌ کلوت گفته می‌شود. این برجستگی‌ها قله‌ای مسطح و صاف دارند و بسته به قسمتی که رو به باد یا پشت به‌ باد است،‌می‌تواند شیب‌دارتر یا کم‌شیب‌تر باشد.

علل پیدایش این کلوت‌ها اغلب پدیده‌های مختلف زمین‌شناسی هستند و هنوز علت دقیقی برای آن پیدا نشده‌است. ایران به علت آب و هوای خاصی که دارد، دارای کلوت‌های بسیار زیادی است که یکی از زیباترین و بزرگترین آن‌ها در کویر شهداد استان کرمان و دشت لوت واقع شده‌است. جالب است بدانید که این کلوت گرم‌ترین نقطه روی زمین است و با مساحت ۱۱ هزار کیلومتر به یکی از وسیع‌ترین جاذبه‌ های طبیعی جهان تبدیل شده است. مناظر زیبای این میراث طبیعی هر سال گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. اگر عاشق سکوت و آرامش هستید،‌ این جاذبه طبیعی مختص شما است. 

عکاسی نیز در این منطقه بسیار لذت‌بخش بوده و شما می‌توانید در کنار این طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز،‌ عکس‌های بی‌نظیری بگیرید. همچنین تفریحات کویری متنوع از جمله سافاری و شتر‌سواری نیز می‌تواند لذت شما را از این سفر دو‌چندان کند.این منطقه از حیث آثار باستانی نیز بسیار غنی بوده و آثار با‌ارزشی همچون درفش شهداد در آن‌ پیدا شده است. 

از جاذبه های دیگر ..

از دیگر جاذبه‌های فوق‌العاده حیرت‌انگیز این منطقه که به تازگی در پی سیلاب بهار ۱۳۹۸  و طغیان رودخانه شور شکل گرفته‌است،‌ «دریاچه جوان» یا «دریاچه جوان شهداد» است که به دریاچه کلوت نیز شهرت دارد. گرچه این سیلاب، جاده شهداد-نهبندان را تخریب کرد، اما نتیجه مثبت آن پیدایش این دریاچه‌‌ بسیار زیبا در دل کویر لوت بود.  این پدیده در دل گرم‌ترین نقطه جهان که به‌ندرت در آن حیات یافت‌می‌شود، خود به تنهایی نوعی معجزه به‌حساب می‌آید. 

پس از پیدایش این دریاچه، انواع مختلفی از پرندگان و جانوران به این منطقه جذب شده‌اند. پیدایش این دریاچه در میان کلوت‌ها، سبب ایجاد منظره و چشم‌اندازی بی‌نظیر در این منطقه شده‌است. 

کلوت‌هایی که همچون جزیره‌های کوچک از میان آب دریاچه پدیدار شده‌اند، چنان منظره زیبایی را خلق کرده‌اند که شاید نظیر آن را تنها در کارت‌پستال‌ها و تصاویر خیالی دیده باشید.

پیدایش این دریاچه، علاوه بر آب‌رسانی به کویر، این منطقه را تبدیل به یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران کرده‌است. احتمال می‌رود وجود این دریاچه سبب ایجاد تغییرات اکوسیستمی جدیدی در این قسمت از کویر گردد. 

پس تا دیر نشده سفر به این کلوت شگفت‌انگیز و بازدید از این دریاچه تازه‌ متولد‌شده را در فهرست کارهای مهم خود قرار دهید.

جاذبه های طبیعی جهان منتظر شما هستند

احتمالاً پس از خواندن این مقاله شوق سفر به این جاذبه های طبیعی جهان در دل شما پدید آمده‌است. درست است که در زندگی همه ما موانع و مشکلاتی وجود دارند که باعث می‌شود سفر کردن را به تعویق بی‌اندازیم. اما به یاد داشته باشید، گاهی با یک برنامه‌ریزی زمانی و اقتصادی مناسب، می‌توانیم سرمایه‌های زمانی و پولی خود را به سمت مسافرت هدایت کنیم.

سفر به مناطق فرهنگی، تاریخی و باستانی بسیار جالب و آموزنده است، اما کاری که میراث طبیعی و شگفتی‌های طبیعت با روح شما می‌کند، تاثیر عمیق‌تری بر تمامی ابعاد وجودی شما خواهد گذاشت. به همین دلیل است که در این مقاله از جاذبه های طبیعی جهان به عنوان مقاصدی نام بردیم که باید قبل از مرگ حتما سری به آنها بزنید.

 کسی چه می‌داند؟ شاید فرصت بسیار کمتر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنیم. پس معطل چه هستید؟ ۱۵ پیشنهاد پیش روی شما است! برای اولین سفر خود برنامه‌ریزی کنید.  

نظرات کاربران